Det Energipolitiske Udvalg 2008-09
EPU Alm.del Bilag 396
Offentligt
Det Energipolitiske UdvalgFolketinget, Christiansborg1240 København K
15. september 2009Rapport om personbilers CO2-udslipTil medlemmerne af Det Energipolitiske UdvalgDer skal i disse år træffes vigtige beslutninger om, hvordan vi indretter transporten iDanmark. En af se store udfordringer er, hvordan transportsektorens CO2-udslip kannedbringes. I den politiske debat drøftes det bl.a., hvordan afgiftssystemet kan hjælpe tilmed at fremme udviklingen af personbiler med mindst muligt CO2-udslip.I debatten inddrages der ofte sammenligninger mellem de forskellige bilteknologiers udslipaf CO2,uden at der kan henvises til troværdige analyser på området. Sammenligningerneomfatter som regel ikke CO2-udslippet, der knytter sig til hele kæden fra oliebrønd ellerkulmine, over raffinaderi eller kraftværk til udslippet fra selve bilen. Ligeledes tager disseanalyser ikke højde for, at der ofte er tale om meget forskellige biltyper med hensyn tilderes størrelse, vægt, rækkevidde, sikkerhed m.v.Brancheorganisationen Energi- og Olieforum (EOF) mener, at Danmark skal være et grøntforegangsland. Men for at fastholde den position, er det vigtigt, at vi har en åben og sagligfunderet debat om, hvordan vi indretter fremtidens transport.For EOF er det afgørende, at de beslutninger, der skal træffes om transportens udvikling,reelt bringer udviklingen i den rigtige retning og ikke medfører uproportionalt storeomkostninger for det danske samfund.Som et bidrag til debatten har EOF derfor bedt Ea Energianalyse om at udarbejde en nyrapport om de forskellige bilteknologiers CO2-udslip i dag og i 2025, hvor der tages højdefor CO2-udslippet i hele kæde fra udvinding af energien til kørsel i bilen i en såkaldt ”well-to-wheel” analyse. Rapporten tager som noget nyt desuden højde for de store forskelle,der er mellem de forskellige biltypers egenskaber, så det bliver muligt at lave en realistisksammenligning af bilernes CO2-udslip.En af de vigtigste konklusioner i Ea Energianalyses rapport er, at CO2-udslippet fra de seksanalyserede bilteknologier ikke adskiller sig nævneværdigt fra hinanden – hverken i 2010eller i 2025. En anden væsentlig konklusion er, at hybridbilen og dieselbilen både i dag ogom 15 år har et CO2-udslip, der er på linje med elbilens.Rapporten viser, hvor vigtig det er, at vi ikke favoriserer en teknologi frem for en anden,når der stadig er så stor usikkerhed om, hvilken teknologi, der reelt er den mest optimale iforhold til klimaet og vores transportbehov.
Peter StigsgaardDirektørE-Mail[email protected]Tlf. direkte3345 6512Mob tlf.2023 4723
Landemærket 10, 5.Postboks 1201004 København KCVR Nr.: 30 84 47 18
Tlf.Fax
3345 65103345 6511
www.oliebranchen.dk
EOF tror på, at fremtidens transportbehov skal løses i et samspil mellem forskelligeteknologier og energiformer. Der er f.eks. ingen tvivl om, at elbilerne bliver en del afløsningen, efterhånden som det danske elsystem bliver omstillet til at omfatte merevedvarende energi. Tilsvarende vil de bæredygtige biobrændstoffer komme til at spille enstørre og større rolle.EOF vil derfor opfordre politikerne til, at tilrettelægge bil- og kørselsafgifterne, så defremmer udviklingen af de biler, der gør mest for klimaet på den samlet set mestomkostningseffektive måde.Rapportens påvisning af, hvor små forskellene mellem de forskellige bilteknologiers CO2-udslip reelt er, understreger, at en ensidig satsning på én bilteknologi er yderst risikabel.Med dagens viden om teknologiernes CO2-effekt, er der ingen, der kan sige, hvilketeknologi der vil være den mest effektive i forhold til at nedbringe transportens CO2-udslippå langt sigt.Ea Energianalyses rapport er vedlagt til udvalgets orientering.Med venlig hilsen
Peter Stigsgaard
2