Det Energipolitiske Udvalg 2008-09
EPU Alm.del Bilag 377
Offentligt
G R U N D N O T AT T I L F O L K E T I N G E T SE U R O P AU D V AL G
17. august 2009J.nr. 2901/1293-0018Ref. Ahk/meb
Forslag til Rådets forordning om indberetning til Kommissionen om investeringsprojek-ter i energiinfrastruktur i Det Europæiske Fællesskab og om ophævelse af forordning(EF)736/96KOM(2009) 361 af 16. juli 2009.Notatet er parallelfremsendt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets EnergipolitiskeUdvalg.1. ResuméGældende forordning vedrørende medlemslandenes indberetning til Kommissionen ominvesteringer i el- og gasinfrastruktur strammes op, samtidig med at den administrative byrdeved indberetningen lettes. Indberetningen udvides både med hensyn til omfang og størrelse påindberetningspligtige anlæg og omfatter al infrastruktur af interesse for energiforsynings-sikkerheden og overgangen til en kulstoffattig økonomi.
2. BaggrundMed henblik på at kunne imødegå problemer med forsyningssikkerheden, reducereklimaændringerne og fastholde konkurrenceevnen, er der behov for, at Kommissionen følgersituationen vedrørende investeringer i energiinfrastruktur nøje. Den gældende forordning (EF)736/96, som forpligter medlemslandene til at indberette ny energiinfrastruktur anvendes ikkelængere systematisk af Kommissionen, og passer ikke til den seneste udvikling ienergisektoren.3. HjemmelsgrundlagForslaget er fremsat i henhold til art. 284 i traktat om oprettelse af Det Europæiske Fællesskabog art. 187 i traktat om oprettelse af Det Europæiske Atomenergifællesskab. Europa-Parlamentet vil blive hørt.Forslaget ophæver gældende forordning 736/96 vedrørende indberetning til Kommissionenom investeringsprojekter i energiinfrastruktur.4. NærhedsprincippetKommissionen vurderer, at Kommissionen og i særdeleshed dens markedsobservatorium forenergi vil blive bedre i stand til at følge EU-energisystemets udvikling, set på tværs af sekto-
rerne og på EU-plan og opdage de potentielle problemer, som kan forsinke eller standse inve-steringsprojekter. At de forskellige delsektorer er indbyrdes forbundne, og at det indre markedeksisterer, betyder at EU-dimensionen bliver mere og mere relevant, hvilket berettiger denrolle, EU-institutionerne og især Kommissionen indtager. En indsats er ifølge Kommissionenpå fællesskabsplan den eneste måde, hvorpå potentielle problemer på EU-plan kan opdages.Regeringen er enig i vigtigheden af at løse problemer med forsyningssikkerheden, reducereklimaændringerne og fastholde konkurrenceevnen, samt at det derfor på europæisk niveau ernødvendigt at følge situationen vedrørende investeringer i energiinfrastruktur nøje.Regeringen finder således, at forslaget overordnet set er i overensstemmelse med nærheds-princippet.5. Formål og indholdDet overordnede formål er, at den gældende forordning strammes op, samtidig med at denadministrative byrde ved indberetningen lettes. Fx ændres indberetningsintervallerne fra i dagårligt til fremover hvert andet år, ligesom medlemsstaterne kan undtages fraindberetningspligten, hvis Kommissionen allerede modtager tilsvarende oplysninger iht.anden EU-lovgivning.Medlemsstaterne skal efter at have modtaget indberetninger fra selskaberne indberetteoplysninger til Kommissionen om investeringsprojekter. Indberetningen udvides både medhensyn til omfang og nye tærskler og omfatter al infrastruktur af interesse forenergiforsyningssikkerheden og overgangen til en kulstoffattig økonomi. For at undgågentagelse af indberetninger tages der hensyn til eksisterende rapporterings- ogovervågningsforpligtelser, forudsat at der gives tilsvarende oplysninger. Indberetningen findersted hvert andet år, hvilket yderligere vil lette den administrative byrde og bringe pligten pålinje med andre relevante bestemmelser. Data og oplysninger kan offentliggøres, medmindrede er forretningsmæssigt følsomme. På basis af de indsamlede data og andre relevante kilderskal Kommissionen regelmæssigt udarbejde analyser af EU-energisystemets fremtidigeudvikling set på tværs af sektorerne, så det bliver muligt at konstatere, hvor der kan opståmangler og problemer, og skabe større gennemsigtighed for markedsaktørerne. Denneløsningsmodel giver et afbalanceret og sammenhængende system.Forordningen fastsætter ensartede rammer for indberetning til Kommissionen af data ogoplysninger om investeringsprojekter i energiinfrastruktur i sektorerne for råolie, gas,elektricitet, biobrændsler og biobrændstoffer og vedrørende kuldioxid, der produceres i dissesektorer.Hvert andet år skal medlemsstaterne eller den enhed, de beskikker til denne opgave, indsamleog indberette data og oplysninger om investeringsprojekter vedrørende produktion, transportog oplagring. For at reducere den administrative byrde mest muligt åbnes der mulighed forfleksibilitet på følgende to punkter:–Virksomhederne har - med mindre medlemsstaterne bestemmer andet - pligt til at givemedlemsstaterne eller den kompetente enhed oplysninger om deresinvesteringsprojekter, herunder nedlukningsprojekter.Medlemsstaterne undtages fra indberetningspligten, hvis de allerede giverKommissionen tilsvarende oplysninger i henhold til EU-lovgivning, der er specifik forenergisektoren. Det gælder ligeledes, hvis de organer, der er ansvarlige for planer forSide 2/4
–
udbygning af gas- og elnettene, indsamler de relevante data. I så fald bliver de bedt omat indberette de relevante data til Kommissionen, om nødvendigt ledsaget afmedlemsstatens bemærkninger.Indsamlede data vil markere den overordnede tendens for investeringer i EU-energi-infrastrukturen.Kommissionen foretager regelmæssigt en tværsektoriel analyse af udviklingen i Fællesskabetsenergisystems struktur og dets udsigter på grundlag af de indberettede data og oplysninger ogeventuelt andre påkrævede specifikke analyser. Det vil give mulighed for at konstatere, hvorder i fremtiden kan opstå huller i efterspørgsel og udbud og hindringer for investering. Medsådanne analyser bliver Kommissionen bedre rustet til at fremme bedste praksis og øgegennemsigtigheden for markedsaktørerne. For at nå frem til et fælles syn på disse spørgsmålvil resultaterne af disse analyser blive drøftet med interesserede parter og offentliggjort.I forordningens bilag fremgår konkret, hvilke anlæg der foreslås omfattet afindberetningspligten, herunder grænseværdier for investeringsprojekter. De omfattedesektorer er: råolie, gas, elektricitet, biobrændsler og biobrændstoffer og kuldioxid.6. Europa-Parlamentets udtalelserDer foreligger endnu ikke en udtalelse.7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforForslaget vil ophæve gældende forordning 736/96 vedrørende indberetning til Kommissionenom investeringsprojekter i energiinfrastruktur. Den nye forordning har efter vedtagelsenumiddelbart retsvirkning i medlemslandene.8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet ellerbeskyttelsesniveauetDer er tale om indberetningskrav og procedurer som ikke direkte har konsekvenser forstatsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Der kan dog, såfremtder ikke findes indberetningsprocedurer efter anden EU-lovgivning, som kan erstatte heleeller dele af indberetningerne, blive tale om en forøgelse i den administrative byrde vedindberetningen.9. HøringForslaget er sendt i høring hos institutioner og organisationer med relation til energisektorenmed frist den 19. august 2009. Svarene indarbejdes i et revideret grundnotat.10. Regeringens foreløbige generelle holdningDanmark kan generelt støtte initiativer, der sigter på at forbedre de europæiske energinet.Kommissionens fokus på forsyningssikkerhed, klimaændringer og konkurrenceevnen ersammenfaldende med fokus i dansk energipolitik. Fra dansk side hilses det velkomment, atder lægges op til en lettelse af den administrative byrde bl.a. i kraft af, at indberetning kunskal ske hvert andet år.
Side 3/4
11. Generelle forventninger til andre landes holdningerDet er forventningen, at de øvrige medlemslande overordnet vil stille sig positive over forforslaget.12. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 4/4