Det Energipolitiske Udvalg 2008-09
EPU Alm.del Bilag 373
Offentligt
716897_0001.png
716897_0002.png
716897_0003.png
716897_0004.png
G R U N D N O T AT
12. august 2009J.nr. 2003/1188-0006Ref. CFE/MEB
Side 1/4
Grundnotat vedr. forslag til EUROPA-PARLAMENTES OG RÅDETS FORORDNING(EF) om foranstaltninger til opretholdelse af naturgasforsyningssikkerheden og ophæ-velse af direktiv 2004/67/EFKom(2009) 363 af 16. juli 2009Notatet er parallelfremsendt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets EnergipolitiskeUdvalg.1. ResuméDen foreslåede forordning har til formål at forbedre de hidtil gældende rammer for oprethol-delsen af naturgasforsyningssikkerheden. Der indføres en mere ensartet og koordineret til-gang til sikring af forsyningssikkerheden igennem såvel forebyggende foranstaltninger somforanstaltninger til at håndtere konkrete forsyningsafbrydelser, herunder en koordinerings-mekanisme på fællesskabsniveau. Forslaget skal ses på baggrund af erfaringerne fra den rus-sisk-ukrainske forsyningskrise i januar 2009, som påvirkede gasforsyningen til Fællesskabetvia Ukraine. En ny væsentlig afbrydelse kan ikke udelukkes. Forslaget står i tæt sammenhængmed lovgivningen vedr. det indre energimarkedet. Et velfungerende konkurrencedygtigt indremarked er forudsætningen for øget forsyningssikkerhed på fællesskabsniveau. Samtidig er enfælles tilgang til opretholdelsen af naturgasforsyningssikkerheden nødvendig for at sikre, atdet indre marked ikke bliver sat ud af kraft i konkrete krisesituationer.2. BaggrundDen russisk-ukrainske gaskrise i januar 2009, som forårsagede en afbrydelse af gasforsynin-gerne til Fællesskabet via Ukraine, påviste behovet for en mere sammenhængende og effektivhåndtering af naturgasforsyningsafbrydelser. Som reaktion på krisen opfordrede Det Europæi-ske Råd og Europa-Parlamentet til, at revisionen af det eksisterende direktiv til opretholdelseaf naturgasforsyningssikkerheden (direktiv 2004/67/EF) fremskyndes.Det gældende direktiv synes ikke tilstrækkeligt mere, fordi det giver medlemsstater et stortspillerum til ensidigt at træffe foranstaltninger for at håndtere gasafbrydelser, som kan true detindre markeds funktionalitet. Der stilles derfor forslag om, at det gældende direktiv erstattesmed den foreslåede forordning.
3. HjemmelsgrundlagForslaget er fremsat under henvisning til Traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fælles-skab, særligt artikel 95, og skal vedtages efter proceduren i artikel 251 (om fælles beslutnings-tagen mellem Rådet og Parlamentet).4. NærhedsprincippetFor så vidt angår forholdet til nærhedsprincippet, understreger Kommissionen under henvis-ning til det indre energimarked og forsyningskrisen i januar 2009 den stigende europæiskedimension af naturgasforsyningssikkerheden, som retfærdiggør en øget koordinering ogKommissionens direkte involvering. Når EU's forsyningssikkerhed trues, menes Kommissio-nen bedst egnet til at koordinere de fælles aktioner og at facilitere dialogen med tredjelande.Kommissionen påpeger det indre markeds centrale rolle for forsyningssikkerheden: en fælles,omfattende og effektiv tilgang til at sikre gasforsyningen er forudsætningen for, at det indremarked også kan fungere i konkrete krisesituationer.Regeringen er enig i, at et velfungerende, konkurrence-præget indre energimarked er en for-udsætning for at forbedre forsyningssikkerheden på EU-niveau og dermed også på nationaltplan. Videre er regeringen enig i, at en justering af de eksisterende fælles regler på EU-niveau, især den ensartede udformning af reglerne på tværs af medlemslandene og den øgedekoordinering vil bidrage til at forbedre mulighederne for effektivt at tackle konkrete krisesitu-ationer og at øge forsyningssikkerheden igennem præventive mekanismer. Regeringen findersåledes, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.5. Formål og indholdDen foreslåede forordning har til formål at beskytte Fællesskabets gasforsyningssikkerhedgennem en ensartet tilgang til opretholdelsen af gasforsyningssikkerhed, idet dera. fastsættes fælles forsyningssikkerhedsstandarder (standarder for forsyningsinfra-strukturen og for kundeforsyningen),b. koordineres forebyggende foranstaltninger gennem handlingsplanerc. koordineres håndteringen af konkrete forsyningsafbrydelser gennem nødplanerog indførelse af en reaktionsmekanisme på fællesskabsniveau.Infrastrukturstandardenindebærer, at et medlemslands resterende infrastruktur (”N-1”) i til-fælde af en afbrydelse af dens største gasforsyningsinfrastruktur skal kunne være i stand til atdække den samlede gasefterspørgsel i 60 dage med udsædvanlig stor gasefterspørgsel i denkoldeste periode, der statistisk set forekommer hvert tyvende år. Standarden vil også kunneopfyldes på regionalt niveau. Desuden vil den kunne opfyldes igennem foranstaltninger på ef-terspørgselssiden, som kan kompensere for en afbrydelse af forpligtelser. Infrastrukturstan-darden indebærer tillige, at transmissionssystemoperatørerne som udgangspunkt sørger for, at”reverse flows” er muligt på alle samkoblingspunkter ved grænserne inden for to år efter for-ordningens ikrafttræden.Der fastsættes desuden ensartede relateredeforsyningsstandarderfor visse kundegrupper.Disse omfatter som udgangspunkt alle husholdningskunder. Der skal sikres gasforsyninger tildisse kunderi 60 dage med usædvanlig stor gasefterspørgsel i de koldeste perioder, der statistisk setforekommer hvert tyvende årSide 2/4
i 7 dage i tilfælde af ekstrem koldt vejr, som statistisk set forekommer en gang hverttyvende åri 60 dage i nødsituationer, som er nærmere defineret i forslaget.
Medlemslandene skal tillade naturgasselskaberne at opfylde kriterierne på regionalt eller påfællesskabsniveau.For at sikre gennemførelse af forslagets krav, skal hvert medlemsland udpegeen kompetentmyndighed.Denne fastsætter en forebyggende handlingsplan og en nødplan, som skal være koordineretmed andre medlemslandes kompetente myndigheder og forelægges Kommissionen. Kommis-sionen kan kræve ændringer.Handlingsplanen,der skal ajourføres hvert andet år, skalsikre opfyldelsen af ovennævnte forsyningssikkerhedsstandarder,vurdere de risici, der påvirker forsyningssikkerheden,indeholde forebyggende foranstaltninger for at imødegå de påpegede risici, ogoplyse om relevante offentlige serviceforpligtelser.Nødplanen,som skal tage udgangspunkt i nærmere definerede kriseniveauer (varslingsniveau,alarmering, nødsituation) skaldefinere alle relevante aktørers roller og ansvarsområder,definere procedurer for hvert kriseniveau,etablere en kriseorganisation (kriseleder/krisehold),fastslå konkrete foranstaltninger for at håndtere situationen (primært markedsbaseredeforanstaltninger, inkl. kompensationsordninger og handelsaftaler med sigte på at stillegas til rådighed i tilfælde af en nødsituation; sekundært andre foranstaltninger såsomstrategiske gaslagre, tvungen brændselsomlægning etc.), ogbeskrive samarbejdsmekanismer på tværs af grænserne.Den udpegede kompetente myndighed skal oplyse Kommissionen om, at der er iværksat et afkriseniveauerne. Kommissionen verificerer, om erklæringen af en nødsituation er berettigetog at den ikke påvirker det indre markeds funktion og urimeligt bebyrder naturgasselskaber.Forslaget skaber desuden mulighed for ennødmekanisme på fællesskabsniveau,som Kom-missionen kan aktivere, hvis et medlemsland anmoder om det, hvis Fællesskabet mister mereend 10 % af sin daglige gasimport fra tredjelande, eller hvis der er mere end én kompetentmyndighed, der har erklæret en nødsituation på nationalt niveau.Kommissionen bistås af engaskoordinationsgruppebestående af repræsentanter for de kom-petente myndigheder, ACER, ENTSO-G og repræsentanter fra industrien og kunder.6. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa Parlamentet har endnu ikke udtalt sig i sagen.
Side 3/4
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforDanmark har gennemført det gældende direktiv 2004/67/EF om foranstaltninger til oprethol-delse af naturgasforsyningssikkerheden med bekendtgørelsen nr. 884 af 21. august 2006 omvaretagelse af naturgasforsyningssikkerheden. Forordningen vil erstatte den gældende be-kendtgørelse.8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet ellerbeskyttelsesniveauetForslaget vil muligvis medføre, at naturgasselskaberne skal investere i distributions- ogtransmissionsnettene. Forslaget skønnes ikke at have statsfinansielle eller miljømæssige kon-sekvenser.9. HøringForslaget har været sendt i høring den 22. juli 2009 med høringsfrist den 24. august 2009. Etsupplerende grundnotat med høringssvar fremsendes efter høringens afslutning.10. Regeringens foreløbige generelle holdningDen danske regerings generelle holdning er at fremme en stærk klima- og energipolitik i EU,herunder forsyningssikkerhed som en af søjlerne under den 2. Strategiske Energiredegørelse.Den danske regering er derfor overordnet positivt indstillet overfor forslaget fra Kommissio-nen. En ensartet udformning af reglerne på tværs af medlemslandene og den øgede koordine-ring vil bidrage til at forbedre mulighederne for effektivt at tackle konkrete krisesituationer ogøge forsyningssikkerheden igennem præventive mekanismer.11. Generelle forventninger til andre landes holdningerDet forventes, de andre lande vil stille sig overvejende positivt overfor forslaget.12. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Europaudvalget.
Side 4/4