Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09, Det Energipolitiske Udvalg 2008-09
MPU Alm.del Bilag 732, EPU Alm.del Bilag 370
Offentligt
713403_0001.png
713403_0002.png
Fra:Niels Mejlholm [mailto:[email protected]]Sendt:12. august 2009 20:23Til:Mette GjerskovEmne:Problemer med tidsfrister i VE-loven
I forbindelse med realiseringen af et vindmølleprojekt i Jammerbugt Kommune iNordjylland, har vi alvorlige problemer med tidsfristerne i VE-loven, idet disse medfører, atvi mister alle pristillæg i forhold til VE-loven. VE loven har dermed utilsigtede virkninger, ogvi har hårdt brug for din hjælp til at løse problemet.Projektet består af 5 stk. nye moderne 2,3 MW vindmøller, der skal erstatte 18 små mølleri henhold til udskiftningsordningen.Myndighedsbehandlingen af projektet blev påbegyndt i 2005, og forslag til VVM-redegørelse og lokalplan blev sendt i offentlig høring i august 2008 og blev endeligtvedtaget den 26/2 2009. Alle kommunale tilladelser til projektet er dermed på plads. Denlangvarige myndighedsbehandling skyldes især kommunalreformen.
Det vedtagne plangrundlag indebærer bl.a., at det er et krav, at der nedtages mindst 18eksisterende vindmøller, for at de nye vindmøller må bygges. Vi har, i tiltro til energiforligetfra 2004, købt disse gamle møller til udskiftning i dette specifikke projekt for et størremillionbeløbNaboer til vindmøllerne har nu indbragt vedtagelsen af VVM-redegørelsen tilNaturklagenævnet, der har meddelt os, at der må forventes en sagsbehandlingstid iNaturklagenævnet på 8 måneder. Det lokale elforsyningsselskab, der skal nettilslutte denye vindmøller, har meddelt, at anlægsarbejdet i forbindelse med nettilslutningen,efterfølgende vil vare 60 til 94 uger.Idet plangrundlaget blev endeligt vedtaget inden 1/3 2009 er projektet som udgangspunktfritaget for værditabsordningen og køberetsordningen i VE-loven, hvilket energinet.dk harbekræftet. Imidlertid bortfalder fritagelsen, hvis møllerne ikke nettilsluttes senest 1/9 2010jf. VE-lovens § 75 stk. 2 nr. 1.På grund af den langvarige sagsbehandlingstid i Naturklagenævnet og den efterfølgendenettilslutning kan denne frist ikke overholdes, og det er dermed forhold som vi ikke harindflydelse på, der forhindrer nettilslutningen inden for VE-lovens frister.Konsekvenserne af at der ikke kan opnås nettilslutning inden 1/9 2010 er megetdramatiske. Projektet mister retten til at opnå pristillægget på 25 øre i 22000 fuldlasttimerog desuden mistes retten til at opnå kompensation for balancering på 2,3 øre i helemøllernes levetid. Dette skyldes VE-lovens § 54, hvor det fremgår, at det er enforudsætning for opnåelse af disse pristillæg, at vindmølleopstilleren bla. har afholdt etoffentligt møde om værditabsordningen i forbindelse med høringsfasen forkommuneplantillæg og VVM-redegørelse. Dette kunne vi naturligvis ikke, idet dette møde
efter VE-lovens frister skulle dette møde have været afholdt i september 2008, hvilket var4 månederindenVE-lovens ikrafttræden ogindendens endelige vedtagelse.Ifølge VE-loven kan der kun opnås pristillæg for skrotningsbeviser fra gamle møller, hvisde nye møller nettilsluttes senest 31/12 2010. Heller ikke denne frist vil kunne overholdespga. den langvarige sagsbehandling i Naturklagenævnet og nettilslutningen.Pga. tidsfristerne i VE-loven mister projektet således alle pristillæg i henhold til VE-loven.Vi mister således:25 øren i 22000 fuldlasttimer jf. VE-lovens § 362,3 øre af møllernes produktion i den forventede levetid jf. VE-lovens § 368 øre pristillæg for skrotningbeviser i 12000 fuldlasttimer jf. VE-lovens § 42 stk. 4Vi har derfor søgt om dispensation for tidsfristerne i VE-loven hos energinet.dk ogEnergistyrelsen. I vedhæftede skrivelser af 6/7 2009 har Energistyrelsen afslået disseansøgninger om dispensation, og vi er derfor nu i gang med at standse projektet.Konsekvensen af afslagene vil være, at naboers klage til Naturklagenævnet forhindrerprojektets gennemførelse, selv om naboerne ikke får medhold, idet den langvarigesagsbehandling ved Naturklagenævnet medfører forsinkelse, der medfører at projektetmisterallepristillæg.Dette har næppe været den politiske intention, og der er derfor akut brug for en ændring aftidsfristerne i VE-loven, således at projekter der var så langt i planlægningen ved VE-lovens vedtagelse som dette projekt, ikke rammes af tidsfristen 1/9 2010 i VE-lovens § 75stk. 2 nr. 1 og fristen 31/12 2010 i VE-lovens § 42 stk. 4, når forsinkelsen skyldes forholdsom vindmølleopstilleren ikke har indflydelse på, herunder sagsbehandling vedNaturklagenævnet og nettilslutning.VE-loven blev vedtaget for at fremme udbygningen af vedvarende energi, herundervindmøller. Vi må imidlertid konstatere at VE-loven er fuldstændig ødelæggende for voresprojekt, og uden en ændring af tidsfristerne, er der til ingen nytte gennemført en stor oggrunding planlægningsproces for projektet. Vi kommer desuden til at lide et milliontab, pågrund af den investering vi har foretaget i møller til skrotning/udskiftning.Vi har derfor hårdt brug for hjælp til en politisk løsning på den helt absurde situation vi erhavnet i. Vi er klar over at en lovændring kan være nødvendig, men for os har VE-lovenhaft tilbagevirkende kraft, idet vi kunne have gennemført projektet hvis ikke VE-loven varblevet vedtaget.Med venlig hilsenNiels MejlholmDansk Vindenergi ApsBrændskovvej 159382 TylstrupTlf. 98262122