Det Energipolitiske Udvalg 2008-09
EPU Alm.del Bilag 369
Offentligt
712791_0001.png
712791_0002.png
N Æ R H E D S N O T AT
24. juli 2009J.nr. 2203/1188-0006Ref. CFEForsyning og vedvarende energiSide 1/2
Kommissionens forslag til en forordning om foranstaltninger til opretholdelse af natur-gasforsyningssikkerheden og om ophævelse af direktiv 2004/67/EFCOM(2009) 363Notatet er parallelfremsendt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets EnergipolitiskeUdvalg.Forslaget er fremsat af EU-Kommissionen den 16. juli 2009. Det er fremsat i henhold tilTraktaten, artikel 95. Det betyder, at forslaget skal vedtages efter proceduren for fælles be-slutningstagning mellem Rådet og Europa-Parlamentet, jf. artikel 251. Forslaget foreligger idansk sprogversion siden 22. juli 2009.Forslaget ophæver det gældende direktiv om foranstaltninger til opretholdelse af naturgasfor-syningssikkerheden.Kommissionen påpeger, at de gældende regler kan have til følge, at et medlemsland, hvis for-syningssikkerhed er truet, tager nogle unilaterale tiltag, der kan truer det indre markedet. Sam-tidig er et velfungerende indre markedet en forudsætning for øget forsyningssikkerhed på EUniveau.Under henvisningen til den russisk-ukrainske forsyningskrise i januar 2009 er det Kommissi-onens vurdering, at der er behov for en mere koordineret indsats for at øge forsyningssikker-heden, både gennem præventive tiltag og gennem mekanismer til at tackle konkrete krisesi-tuationer. Kommissionen understreger især markedsaktørernes (dvs. producenter og transmis-sionssystemoperatører) vigtige rolle for at minimere effekterne af forsyningsafbrydelser. Kunhvor markedet ikke kan løse problemerne skal myndigheder intervenere på en koordineretmåde. Kommissionen understreger desuden nødvendigheden af tilstrækkelig infrastruktur oggennemsigtighed i markedet.Forslagets hovedelementer er:Medlemslandenes kompetente myndigheder skal udarbejde præventive handlingspla-ner og kriseplaner, som skal koordineres med andre medlemslande og med Kommissi-onen. Forordningen stiller specifikke krav til indholdet af disse planer.
Medlemslande skal sikre en vist infrastrukturstandard N-1: når den største gasforsy-ningsinfrastruktur falder ud, skal den resterende infrastruktur kunne sikre forsyningeni 60 dage af exceptionelt højt gasforbrug, som er nærmere defineret.Medlemslandene skal sikre en nærmere defineret forsyningsstandard i forhold til sær-ligt definerede sårbare forbrugere.Risikoevalueringer skal udarbejdes.Kommissionen kan erklære en EU-krisesituation, hvis en national myndighed opfor-drer Kommissionen til at gøre det, hvis Fællesskabet mister mere end 10 % af densdaglige gasimport fra tredjelande, eller hvis mere end én national myndighed har er-klæret en national krisesituation. Forordningen indeholder bestemmelser vedrørendeKommissionens koordinering af de nationale myndigheders aktioner under en EU kri-sesituation.Et gaskoordineringsgruppe etableres på fællesskabsniveau for at facilitere koordine-ringen af tiltag vedrørende forsyningssikkerhed.
For så vidt angår forholdet til nærhedsprincippet, understreger Kommissionen under henvis-ning til det indre energimarked og forsyningskrisen i januar 2009 den stigende europæiskedimension af naturgasforsyningssikkerheden, som retfærdiggør en øget koordinering ogKommissionens direkte involvering. Når EU's forsyningssikkerhed trues, menes Kommissio-nen bedst egnet til at koordinere de fælles aktioner og at facilitere dialogen med tredjeland.Kommissionen påpeger det indre markeds centrale rolle for forsyningssikkerheden: en fælles,omfattende og effektiv tilgang til at sikre gasforsyningen er forudsætningen for, at det indremarked også kan fungere i konkrete krisesituationer.Regeringen er enig i, at et velfungerende, konkurrencepræget indre energimarked er en forud-sætning for at forbedre forsyningssikkerheden på EU-niveau og dermed også på national plan.Endvidere er regeringen enig i, at en justering af de eksisterende fælles regler på EU-niveau,især den ensartede udformning af reglerne på tværs af medlemslandene og den øgede koordi-nering vil bidrage til at forbedre mulighederne for effektivt at tackle konkrete krisesituationerog at øge forsyningssikkerheden gennem præventive mekanismer. Regeringen finder således,at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Side 2/2