Det Energipolitiske Udvalg 2008-09
EPU Alm.del Bilag 358
Offentligt
706764_0001.png
706764_0002.png
706764_0003.png
706764_0004.png
706764_0005.png
706764_0006.png
706764_0007.png
706764_0008.png
706764_0009.png
706764_0010.png
706764_0011.png
706764_0012.png
706764_0013.png
706764_0014.png
706764_0015.png
706764_0016.png
706764_0017.png
706764_0018.png
706764_0019.png
706764_0020.png
706764_0021.png
706764_0022.png
706764_0023.png
706764_0024.png
706764_0025.png
Udkast 08.07.09.
Fremsat den {FREMSAT} af klima- og energiministeren (Connie Hedegaard)
Forslagtil
Lov om ændring af lov om fremme af besparelser i energiforbruget og op-hævelse af lov om Elsparefonden.(Oprettelse af Center for Energibesparelser m.v.)

§1

I lov om fremme af besparelser i energiforbruget, jf. lov nr. 450 af 31. maj 2000, som ændret ved§ 1 i lov nr. 584 af 24. juni 2005, lov nr. 585 af 24. juni 2005, § 17 i lov nr. 308 af 30. april 2008 og§ 6 i lov nr. 1400 af 27. december 2008, foretages følgende ændringer:

1.

I§ 1, stk. 1,affattes således:»§

1.

Loven skal fremme energibesparelser og energieffektivisering hos forbrugerne i overens-stemmelse med klima- og miljømæssige, forsyningssikkerhedsmæssige samt samfundsøkonomiskehensyn.«

2.

§ 1, stk. 2, nr. 3,affattes således:3) »fremme en effektiv anvendelse af energi gennem kampagner, markedspåvirkning og informa-tion.«

3.

I§ 3ændres »at stille energispareaktiviteter vederlagsfrit til rådighed for forbrugerne.« til: »atgive information om energibesparelser til forbrugerne og sikre realisering af energibesparelser ioverensstemmelse med fastlagte forpligtelser.«

4.

Tekstoverskriftentilkapitel 2ændres til: »Overordnede rammer, prioritering m.v.«

5.

§ 4, stk. 1,affattes således:

Ȥ 4.

Klima- og energiministeren varetager en samlet koordinering af energibesparelsesaktiviteteri forhold til alle samfundets sektorer og omfattende alle aktører og virkemidler. Koordineringen skalsikre, at indsatsen for at fremme energibesparelser er sammenhængende og effektiv, og at indsatsenbliver prioriteret i overensstemmelse med de i § 1 nævnte formål.«

6.

I§ 4, stk. 2,ændres »planlægningen« til: »koordineringen«.

7.

I§ 5, stk. 2,affattes således:
»Stk. 2.Klima- og energiministeren nedsætter et uafhængigt rådgivende udvalg, Energisparerådet,som skal bidrage til at styrke koordineringen og fremme udviklingen af den samlede energispare-indsats. Ministeren udpeger formanden og medlemmerne og fastsætter udvalgets forretningsorden.Medlemmerne skal repræsentere aktører, interessenter og sagkyndige vedrørende energibesparelserm.v.«

8.

I§ 6, stk. 1,ændres »planlagt« til: »koordineret«.

9.

Tekstoverskriftenefterkapitel 3ændres til: »Centerfor Energibesparelser«.

10.

§§ 7-12ophæves, og i stedet indsættes:»§

7.

Der oprettes et Center for Energibesparelser, som i overensstemmelse med lovens formålskal bidrage til at fremme realiseringen af omkostningseffektive energibesparelser gennem kam-pagner, vidensformidling og markedspåvirkning samt udvikling og formidling af standardiseredeenergibesparende produkter og pakkeløsninger.Stk. 2.Centret skal bidrage til fremme af energibesparelser inden for alle former for energi og sek-torer bortset fra transport.Stk. 3.Centret koordinerer sin virksomhed med andre aktiviteter inden for energibesparelser.Centrets indsats skal understøtte de kollektive energiforsyningsvirksomheders energispareaktivite-ter, herunder deres konkrete realisering af energibesparelser.Stk. 4.Centret kan give tilskud til projekter og demonstrationsprogrammer til aktiviteter somnævnt i stk. 1, herunder tilskud i en given periode til at fremme udbredelsen af energieffektive pro-dukter og løsninger.Stk. 5.Udgifter forbundet ved centrets virksomhed afholdes inden for bevillingerne på de årligefinanslove.

§ 8.

Center for Energibesparelser udarbejder en årlig handlingsplan, som godkendes af klima- ogenergiministerenStk. 2.Handlingsplanen skal indeholde en beskrivelse af de indsatsområder for de i § 7 nævnte ak-tiviteter, som der særligt vil blive fokuseret på det kommende år, samt en overordnet økonomiskramme for aktiviteterne.Stk. 3.Ministeren kan fastsætte nærmere retningslinjer for udarbejdelsen afhandlingsplanen.

§ 9.

Center for Energibesparelser oprettes som et selvstændigt center med egen identitet i tilknyt-ning til Energistyrelsen. Centret ledes af en bestyrelse, der består af en formand og indtil 6 med-lemmer.Stk. 2.Bestyrelsen træffer afgørelse i alle forhold vedrørende de opgaver, som i henhold til §§ 7og 8 er henlagt til centret, herunder om iværksættelse af aktiviteter og anvendelse af tilskudsmidler.Stk. 3.Formanden og medlemmerne udpeges af klima- og energiministeren i deres personligeegenskab. Bestyrelsen udpeges for en periode af indtil 4 år. Genudpegning kan ske én gang. Klima-og energiministeren kan under hensyn til bestyrelsens sammensætning og funktion træffe bestem-melse om, at et medlem udpeges for mindre end 4 år, eller at udpegningen af formanden eller etmedlem forlænges i en kortere periode.Stk. 4.Klima- og Energiministeren kan træffe bestemmelse om honorar til formanden og bestyrel-sesmedlemmerne.Stk. 5.Klima- og energiministeren stiller sekretariatsbistand til rådighed for bestyrelsen og besty-relsesformanden. Klima- og energiministeren ansætter lederen af sekretariatet efter indstilling fra
bestyrelsesformanden. Bestyrelsen kan bemyndige formanden eller sekretariatet til at varetage sær-lige opgaver eller træffe afgørelser på bestyrelsens vegne i nærmere bestemt omfang.Stk. 6.Bestyrelsen udarbejder en forretningsorden for centret. Forretningsorden godkendes af kli-ma- og energiministeren og offentliggøres i Lovtidende.Stk. 7.Energisparecentret afgiver årligt en beretning til klima- og energiministeren om sin virk-somhed.

§ 10.

Center for Energibesparelser kan efter ansøgning give tilskud som nævnt i § 7,stk. 4.Stk. 2.Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om1) tildeling af tilsagn om tilskud og udbetaling af tilskud,2) tilsyn, regnskab og revision vedrørende aktiviteter, hvortil der gives tilskud og3) offentliggørelse af resultater af aktiviteter, hvortil der er givet tilskud.Stk. 3.Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om tilskud til aktiviteter, der kan få tilskudefter anden lovgivning, herunder om, at der ikke kan gives tilskud i henhold til denne lov.Stk. 4.Revision af de aktiviteter, som udføres i forbindelse med en aktivitet, hvortil der gives til-skud, skal udføres af en statsautoriseret eller registreret revisor, Revisionsdirektoratet for Køben-havns Kommune, Kommunernes Revisionsafdeling eller andre kommunale revisionsorganer.

§ 11.

Tilskud i henhold til § 10 bortfalder helt eller delvis, hvis1) tilskudsmodtageren har givet urigtige eller vildledende oplysninger eller fortiet oplysninger afbetydning for modtagelsen af tilskud,2) vilkår for tilskud ikke opfyldes eller3) den pågældende aktivitet ikke er afsluttet inden for den frist, der er fastsat i afgørelsen om til-skud.Stk. 2.I forbindelse med en afgørelse om bortfald af tilskud efter stk. 1 kan klima- og energimini-steren bestemme, at udbetalte tilskud helt eller delvis skal tilbagebetales.Stk. 3.Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om de i stk. 1 og 2 nævnte forhold.

§ 12.

Den del af udgifterne til installationsarbejde i boliger, som svarer til et ydet tilskud efter §10, stk. 1, medregnes ikke ved beregningen af lejeforhøjelse og kan ikke afskrives på vedligeholdel-seskontoen«.

11.

§ 20affattes således:»§

20.

Energiklagenævnet behandler klager over afgørelser truffet af klima- og energiministereneller transportministeren efter loven og regler udstedt i henhold til loven. Klima- og energiministe-rens og transportministerens afgørelser kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed enddet nævnte Energiklagenævn.Stk. 2.Klager over retlige spørgsmål i forbindelse med afgørelser truffet af Center for Energibe-sparelser efter kapitel 3 og regler fastsat i henhold til dette kapitel kan indbringes for Energiklage-nævnet. Centrets afgørelser efter nævnte bestemmelser kan i øvrigt ikke indbringes for anden admi-nistrativ myndighed.Stk. 3.Afgørelser som nævnt i stk. 1 og 2 kan ikke indbringes for domstolene, før den endeligeadministrative afgørelse foreligger.Stk. 4.Klage skal være indgivet skriftligt inden 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt.Stk. 5.Vedkommende minister kan fastsætte regler om1) adgangen til at klage over de i stk. 1 og 2 nævnte afgørelser, herunder at visse afgørelser ikkeskal kunne indbringes for Energiklagenævnet, og
2) at afgørelser truffet af en institution under vedkommende ministerium eller en anden myndig-hed, som ministeren i henhold til § 19, stk. 1, har henlagt sine beføjelser efter loven til, ikkeskal kunne indbringes for vedkommende minister.Stk. 6.Miljø- og energiministeren kan fastsætte regler om Energiklagenævnets sammensætningved behandling af klager over afgørelser som nævnt i stk. 1 og 2 samt om betaling af gebyr ved ind-bringelse af en klage for Energiklagenævnet.«

12.

§ 21, stk. 1,affattes således:

Ȥ 21.

Klima- og energiministeren, Center for Energibesparelser og Energiklagenævnet kan på-lægge kollektive energiforsyningsvirksomheder, de i § 19, stk. 2, nævnte virksomheder, institutio-ner eller organisationer, ansøgere om tilskud fra Energisparecentret samt leverandører og forhandle-re at udarbejde og meddele alle sådanne oplysninger, som er nødvendige for varetagelsen af de iloven nævnte opgaver, herunder til afgørelse af, om et forhold er omfattet af loven.«

13.

I§ 22, stk. 1, nr. 1,indsættes efter »trafikministeren«: », Center for energibesparelser «.

14.

I§ 22, stk. 1, nr. 2,udgår: »§ 8, stk. 1, § 10, stk. 2, § 11, stk. 2, § 12, stk. 1,«.

§2

Lov nr. 1209 af 27. december 1996 om Elsparefonden ophæves.Stk. 2.Aftaler, som senest den …..(datoen for lovforslagets fremsættelse)2009 er indgået afElsparefonden i medfør af bestemmelserne i lov om Elsparefonden, er gældende til udløb.Stk. 3.Elsparefondens forpligtelser og rettigheder ifølge aftaler indgået i medfør af bestemmelser-ne i lov om Elsparefonden varetages af sekretariatet for Center for Energibesparelser efter fondensophør, jf. dog stk. 5.Stk. 4.Ansættelse i Elsparefondens sekretariat, jf. § 2, stk. 3, 1. pkt., i lov om Elsparefonden, æn-dres til ansættelse i Klima- og Energiministeriet.Stk. 5.Klima- og energiministeren træffer bestemmelse om gennemførelsen af stk. 1-4. Ministerenkan herunder bestemme, at Energistyrelsen inden for en frist efter den 1. januar 2010 skal varetageforeliggende administrative opgaver i Elsparefonden samt etablere Center for Energibesparelser ogdettes sekretariat.

§3

Loven træder i kraft den 1. januar 2010.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. Indledende bemærkningerDet er i den politiske aftale af 21. februar 2008 fastlagt, at bruttoenergiforbruget skal falde med 4 pct. i2020 i forhold til 2006, og målsætningen er, at bruttoenergiforbruget i 2011 falder med 2 pct. i forhold til2006. Denne reduktion af bruttoenergiforbruget skal bl.a. opnås gennem en markant styrkelse af energispare-indsatsen. Konkret er det fastlagt, at de årlige energibesparelser øges fra 2010 til i gennemsnit 1,5 pct. sva-rende til 10,3 PJ/år.Energispareindsatsen medvirker til at reducere udledningen af drivhusgasser og endvidere til at reducereforbruget af fossile brændsler og dermed til at sikre forsyningssikkerheden. Energibesparelser betyder ogsåreducerede energiomkostninger og fremmer dermed konkurrenceevne og erhvervsudvikling.Den uafhængige evaluering af den samlede besparelsesindsats, som blev afsluttet i december 2008, pegerbl.a. på, at besparelsesindsatsen ikke er tilstrækkeligt koordineret. Der er bl.a. behov for en målretning afindsatsen derhen, hvor effekten på omkostningseffektiviteten er størst. Evalueringen anfører, at der i dennuværende indsats er for stor fokus på elbesparelser i husholdninger og den offentlige sektor, og for lidt fo-kus på specielt energibesparelser i erhvervslivet, men også på varmebesparelser i eksisterende bygninger.Evalueringen vurderer også, at der er behov for yderligere initiativer for at sikre, at de udmeldte energispa-remål nås.På denne baggrund anbefaler evalueringen, at der etableres et tiårigt program for energibesparelser for2010-2020, som skal omfatte energibesparelser inden for alle sektorer og energiarter. Programmet skal sikreen styrkelse af indsatsen samt en samordning og koordinering af energispareaktiviteterne. Evalueringen an-befaler samtidigt, at der bør ske en øget koordinering og opfølgning af besparelsesindsatsen, bl.a. omfattendeløbende evalueringer m.v.Den ny organisering af energispareindsatsen skal tage udgangspunkt i følgende hensyn:Energispareindsatsen skal sikre, at detaftalte målom årlige energibesparelser på 10,3 PJ og at må-let om reduktion af bruttoenergiforbruget i Danmark med 4 pct. i 2020 nås.Med henblik på at sikre størst muligeffektiviteti besparelsesindsatsen er der behov for en bredereindsats på tværs af energiarter og forbrugssektorer, samt mulighed for en løbende omprioritering afindsatsen, så denne målrettes derhen hvor effekten og omkostningseffektiviteten er størst. Specieltskal indsatsen i forhold til erhvervslivet og eksisterende bygninger opprioriteres.Samtidig skal der sikres enbedre koordineringaf besparelsesindsatsen mellem de forskellige aktø-rer med henblik på at udnytte synergier og dynamik af indsatsen, samt en løbende prioritering afbesparelsesindsatsen med baggrund i en konsekvent dokumentation af resultater med opgørelse afeffekter og evalueringer af indsatsen.Der er behov for bådegenerelleaktiviteter, som påvirker markederne for energieffektive produkterog som gør det nemmere for forbrugerne at vælge de energirigtige løsninger, og forkonkretbi-stand til realisering af energibesparelser, specielt i forhold til virksomheder og eksisterende byg-ninger. Det er afgørende, at disse to sider i indsatsen er tæt koordineret, og at den generelle indsatsunderstøtter den konkrete realisering med henblik på at øge additionaliteten og reducere omkost-ningerne i forbindelse med den konkrete realisering.Indsatsen vil hermed være med til at understøtte de tilpasninger, som virksomhederne og hushold-ninger skal foretage i forhold til højere energipriser, som er en konsekvens af skattereformen og deforventede stigninger i energipriserne.
I forlængelse af evalueringen har der i foråret 2009 i en række sammenhænge været drøftelser af hvordanden fremtidige energispareindsats mest hensigtsmæssigt organiseres med henblik på at nå de fastlagte ener-gibesparelsesmål. Bl.a. har Koordinationsudvalget om energibesparelser peget på, at der bør skelnes mellemvaretagelse af generelle opgaver, som f.eks. gennemførelse af kampagner, markedspåvirkning mv. og speci-fik bistand til realisering af energibesparelser.Med baggrund i disse hensyn, evalueringens anbefalinger og en vurdering af de faglige elementer, som børindgå i en styrket og bedre koordineret energispareindsats foreslår Regeringen, at der etableres et energispa-reprogram gældende for perioden 2010-20 omfattende følgende elementer:1. En styrkelse af myndighedsopgaverne i forbindelse med energibesparelser, herunder udvikling ogimplementering af lovgivning, EU-initiativer samt opfølgning, dokumentation og evaluering af be-sparelsesindsatsen. Disse opgaver varetages af ministeren og Energistyrelsen2. En forøget bistand til konkret realisering af energibesparelser i virksomheder, husholdninger og of-fentlige institutioner. Disse opgaver varetages i henhold til energiaftalen af 21. februar 2008 afenergiselskaberne. Aftalen fastlægger, at selskabernes forpligtelser fra 2010 øges med ca. 95 pct.til 5,4 PJ/år. Det er således i energiaftalen forudsat, at energiselskaberne skal levere mere endhalvdelen af de årlige energibesparelser på i alt 10,3 PJ.3. Generelle opgaver vedrørende kampagner, markedspåvirkning mv. på tværs af alle sektorer ogenergiarter, bortset fra transport. Disse opgaver foreslås varetaget af et nyt Center for energibespa-relser.4. En forbedret koordinering af den samlede besparelsesindsats, som skal sikre sammenhæng i densamlede besparelsesindsats. Denne opgave varetages af Energistyrelsen med bistand af et Ener-gispareråd.Dette lovforslag udmønter disse elementer bortset fra forøgelsen af energiselskabernes energispareforplig-telser. De lovgivningsmæssige rammer for denne indsats indgår i forsyningslovene vedrørende el-, varme ognaturgas. Med baggrund i den politiske aftale om forøgelse af selskabernes forpligtelser med ca. 85 pct. fra2010 skal der i løbet af 2009 fastlægges nye rammer for selskabernes besparelsesindsats. Udgangspunktet er,at dette vil ske i en frivillig aftale med brancherne og selskaberne.2. Lovforslagets hovedindholdÆndringsforslaget indeholder en række elementer, som skal sikre en styrket og bedre koordineret besparel-sesindsats. Disse elementer skal medvirke til opfyldelse af målet om årlige besparelser på 1,5 pct. af det en-delige energiforbrug.Etablering af et nyt Center for EnergibesparelserI forbindelse med organiseringen af energisparecentret er der taget udgangspunkt i følgende hensyn:Organiseringen skal understøtte behovet for en tæt koordinering af centrets opgaver med såvel enrække af de opgaver, som varetages af Energistyrelsen som energiselskabernes indsats. Koordine-ringen skal sikre, at der er sammenhæng i opgavevaretagelsen, og at der er en optimal udnyttelse afde faglige kompetencer og ressourcerne.I forhold til en række af de opgaver, som Center for Energibesparelser skal varetage, vil der væreen betydeligt faglig sammenhæng med en række af de overordnede (myndigheds)opgaver, som va-retages af ministeren/Energistyrelsen. Det gælder f.eks. i forhold til udvikling af og implemente-ring af EU-krav i forhold til bygninger og apparater (bl.a. energimærkning af bygninger og appara-ter samt normer for produkter inden for rammerne af Eco-design), og også i forhold til udvikling afnye initiativer og gennemførelse af mere politisk orienterede kampagner. I forbindelse med sådan-ne opgaver er det afgørende at centrets indsats understøtter myndighedsopgaverne. Som led heri erder behov for en tæt og løbende dialog og for samarbejde der sikrer, at kompetencerne udnyttesbedst mulig.
Der skal også sikres en koordinering med energiselskabernes indsats. Centrets indsats skal i størstmulig udstrækning understøtte den konkrete realisering, og dermed være med til at gøre denne me-re effektiv og billigere. Det er afgørende, at indsatsen ikke konkurrerer eller overlapper med sel-skabernes konkrete realisering af energibesparelser.Samtidig skal organiseringen tage udgangspunkt i, at der er stigende politisk fokus såvel nationaltsom internationalt på energibesparelser, og der fastsættes målsætninger og tages løbende en rækkepolitiske initiativer på området. Ministeren har det overordnede ansvaret for at målene nås, og atinitiativerne gennemføres som aftalt.Endeligskal organiseringen afspejle, at Center for Energibesparelser – hvis det skal kunne væreaktivt og udfarende – inden for de politisk fastlagte rammer og retningslinjer skal have stor grad afhandlefrihed i forhold til gennemførelse af de konkrete initiativer. Det betyder, at organiseringenskal sikre, at de konkrete initiativer kan gennemføres i en armslængde fra det politiske system.Bl.a. erfaringerne fra Elsparefonden viser, at det i mange tilfælde er en styrke, at ministeren og detpolitiske system ikke direkte er involveret i gennemførelsen af de konkrete initiativer.
Med baggrund heri indgår det i ændringsforslaget, at der etableres et nyt Center for Energibesparelser, somskal varetage generelle energispareopgaver, herunder kampagner, videnformidling, markedspåvirkning påbåde efterspørgsels- og udbudssiden, udvikling og formidling af pakkeløsninger mv.Med henblik på at sikre både en optimal udnyttelse af faglige og administrative synergier og en samord-ning med de energipolitiske målsætninger foreslås centret etableret i tilknytning til Energistyrelsen. Der vilimidlertid være tale om et selvstændigt center med en bestyrelse og med egen identitet. Herved sikres det, atcenteret kan være en handlingsorienteret og proaktiv enhed, som kan handle hurtigt og fleksibelt og væremed til at præge energispareindsatsen med offensive kampagner, markedspåvirkning, frivillige aftaler mv.Modellen betyder, at ministeren fastlægger de overordnede rammer, men ikke er involveret i beslutninger omde konkrete initiativer m.v.Den foreslåede organisering svarer i hovedtræk til organiseringen af Det Energiteknologiske Udviklings-og Demonstrationsprogram (EUDP), hvor der er gode erfaringer med modellen.Ministerens indflydelse på centret arbejde opnås primært gennem godkendelse af den årlige handlingsplanfor centrets arbejde samt gennem fastsættelse af retningslinjer for udarbejdelsen af handlingsplanen. Ministe-ren udpeger også bestyrelsen for centret.Center for Energibesparelser vil blive finansieret ved en omlæggelse af det eksisterende særlige elspare-bidrag på 0,6 øre/kWh til et energisparebidrag pålagt slutforbruget af alle energityper.Etablering af et rådgivende EnergisparerådFor at styrke koordineringen og fremme udviklingen af den samlede energispareindsats etableres et uaf-hængigt rådgivende Energispareråd. Rådet skal rådgive ministeren og Energistyrelsen i forbindelse med til-rettelæggelsen og gennemførelsen af den samlede besparelsesindsats, og skal særligt medvirke til en optimalkoordinering af energisparecenterets, energiselskabernes og Energistyrelsens indsats. Rådet forelægges ener-gisparecenterets årlige handlingsplan til kommentering forud for ministerens godkendelse, men rådet kanogså på eget initiativ komme med forslag til nye besparelsesinitiativer. Det forventes, at rådet vil afholde 2-3møder om åretEnergisparerådet skal bestå af repræsentanter for aktører og interessenter samt evt. enkelte sagkyndige iforhold til energibesparelser, herunder markedspåvirkning mv. Rådet vil bestå af omkring 15-20 medlemmer,herunder en formand. Medlemmerne udpeges af klima- og energiministeren, og Energistyrelsen er sekretariatfor rådet.Energisparerådet erstatter det nuværende Koordinationsudvalg om energibesparelser. De lokale energiud-valg vil også blive nedlagt.Myndighedsopgaver
Den samlede besparelsesindsats omfatter - udover de generelle opgaver som skal varetages af Energispare-centret og energiselskabernes indsats i forhold til konkret realisering af energibesparelser - en række over-ordnede myndighedsopgaver, som primært varetages af Energistyrelsen. Disse opgaver omfatter bl.a. for-handlinger, implementering og administration af en række nationale og EU fastlagte reguleringsopgaver(krav til og energimærkning af bygninger, normer og energimærkning af produkter og apparater, aftale- ogCO2-kvoteordninger, osv.) samt politikudvikling, udvikling af nye initiativer og fastsættelse af nationalekrav og rammer, tilsyn med og kontrol af ordninger, internationalt samarbejde, ministerbetjening, m.v.Det er samtidig en central myndighedsopgave at sikre bedst mulig sammenhæng og effektivitet i indsatsen.Som led heri er der, som det bl.a. fremhæves i evalueringen, behov for en styrket koordinering af besparel-sesindsatsen. Koordineringen skal bl.a. sikre, at der er sammenhæng mellem de forskellige aktiviteter, og atindsatsen generelt er i overensstemmelse med de energipolitiske målsætninger. Et særligt tema for koordine-ringen vil være, at sikre at energisparecentrets indsats understøtter energiselskabernes arbejde med konkretrealisering af energibesparelser.Som led i koordineringen af besparelsesindsatsen skal der, som det bl.a. anbefales i evalueringen ske enopprioritering af følgende opgaver:Opfølgning og dokumentation af indsatsen med henblik på løbende at opgøre effekterne (energi-besparelser, omkostninger, mv.) af indsatsen. Som led heri bør der årligt udarbejdes en redegørel-se, som sammenfatter disse opgørelser.Gennemførelse af uafhængige evalueringer af energispareindsatsen med jævne mellemrum. Detgælder i forhold til den samlede energispareindsats, og i forhold til de enkelte initiativer, herunderenergisparesekretariatets og energiselskabernes indsats.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for staten, regioner og kommunerCenter for energibesparelser vil som udgangspunkt blive finansieret via den eksisterende bevilling forElsparefonden på ca. 90 mio. kr. årligt, som svarer til provenuet fra det eksisterende elsparebidrag på 0,6øre/kWh. Dette bidrag betales alene i forhold til elforbruget i husholdninger og den offentlige sektor, Elspa-rebidraget vil dog via ændringer af afgiftslovene for el, gas, varme og olie, blive omlagt til et generelt energi-sparebidrag pålagt slutforbruget af el, olie, naturgas, kul og fjernvarme til alle formål bortset fra transport.Det samlede bidrag fra denne finansieringskilde, som svarer til det nuværende provenu fra elsparebidraget,vil være øremærket til energisparecentret.I tillæg hertil kommer de afsatte midler på finansloven til kampagner og det allerede etablerede Videncen-ter for Energibesparelser på 20 mio. kr. årligt frem til og med 2011 og 5-10 mio. kr. årligt herefter. Viden-centrets arbejde koordineres med og tilpasses Energisparecentrets arbejdsprogram.Lovforslaget medfører ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for kommuner og regioner.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget ventes generelt at have en positiv effekt for erhvervslivet, idet Energispareprogrammetsfremme af konkrete energibesparelser bl.a. i virksomheder ventes at medføre økonomiske besparelser for devirksomheder, der gennemfører energibesparende tiltag. Desuden ventes et øgede fokus på energibesparelserat medføre en større efterspørgsel efter energieffektiviseringsløsninger. Derved får dansk erhvervsliv incita-ment for at udvikle og videreudvikle nye og eksisterende energibesparende løsninger. Endvidere kan et dy-namisk hjemmemarked for energibesparende løsninger fungere som springbræt til internationale markederfor danske virksomheder.Lovforslaget sendes i høring hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering(CKR) med henblik på en vurdering af, om der er behov for yderligere undersøgelse af de administrativekonsekvenser for erhvervslivet. (Udtalelsen fra CKR vil indgå i det endelige lovforslag).5. Miljømæssige konsekvenser
Formålet med at etablere et samlet energispareprogram er at styrke besparelsesindsatsen bl.a. gennem enbedre koordinering og sammentænkning af den samlede energispareindsats. Programmet skal medvirke til, atdet aftalte energisparemål om årlige besparelser på 1,5 pct. af det endelige energiforbrug nås. Konkrete ener-gibesparelser medvirker til at mindske udledningen af CO2. Den nye organisering vil derfor have positiveeffekter for miljø.6. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget medfører ingen administrative konsekvenser for borgere.7. Forholdet til EU-rettenForslaget til ny § 7,stk. 4,i energispareloven indeholder bestemmelser om tilskud til projekter og demon-strationsprogrammer til aktiviteter som nævnt i 7, stk. 1, herunder tilskud i en given periode til at fremmeudbredelsen af energieffektive produkter og løsninger.Bestemmelsen rejser spørgsmål om forholdet til EU-Traktatens statsstøtteregler, for så vidt angår støtte tilerhvervsvirksomheder. Det er imidlertid hensigten, at disse tilskud vil blive givet inden for rammerne af EU-Kommissionens forordning (EF) nr. 799/2008 af 8. august 2008 om visse former for støttes forenelighed medfællesmarkedet i henhold til traktatens art. 87 og 88 (den generelle gruppefritagelsesforordning). Derved vilstøtten kunne gives uden forudgående godkendelse, men blot betinget af en anmeldelse til Kommissionen.Hvis der viser sig behov for støtte ud over disse rammer, vil bestemmelser herom blive notificeret forKommissionen som statsstøtte. Disse bestemmelser vil først blive sat i kraft i det omfang og fra det tids-punkt, som følger af Kommissionens godkendelse efter statsstøttereglerne.8. HøringLovforslaget er den 8. juli 2009 sendt i høring hos:Advokatrådet, AE-Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Branchen ForbrugerElektronik (BFE), Branchefor-eningen for Biogas, Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme, Brancheforeningen for Byggesagkyndigeog Energikonsulenter, Boligselskabernes Landsforening, Byggecentrum, Danmarks Naturfredningsforening,Danmarks Vindmølleforening, Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Erhvervsgartnerfor-ening, Dansk Fjernvarme, Dansk Gartneri, Dansk Landbrug, Dansk Standard, Dansk Varefakta Nævn, Dan-ske Arkitektvirksomheder, Danske Regioner, Datatilsynet, Danish Energy Group (DEG), DEFU, Det Økolo-giske Råd, Dansk Gasteknisk Center (DGC), DI, DI Energibranchen, DI Byggematerialebranchen, DONGEnergy, DS Håndværk og Industri, Energiforum Danmark, Energi & Olieforum.dk, Energitjenesten, Forbru-gerrådet, Erhvervsorganisationen HTSI, Foreningen af fabrikanter og importører af elektriske belysningsar-maturer (FABA), Foreningen af husholdningsapparat forhandlere i Danmark (FAHAF), Foreningen af fabri-kanter og importører af elektriske husholdningsapparater (FEHA), Foreningen af Registrerede Revisorer(FFR), Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Foreningen Danske Kraftvarmeværker, Energiforum.dk, For-eningen for Slutforbrugere af Energi, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen af Varmepum-pefabrikanter i Danmark, Forskningscenter Risø, Frie Elforbrugere, Greenpeace Danmark, Godkendt Tekno-logiske Service (GTS), HNG - Hovedstadsregionens Naturgas I/S, HTS - Handel Transport Service, Hånd-værksrådet, Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), IT Brancheforeningen, Branchefællesskabet for IT, tele,elektronik og kommunikationsvirksomheder (ITEK), Kommunernes Landsforening, Landbrugsrådet, LCAcenter, Lysteknisk Selskab, Naturgas I/S, Naturgas Midt-Nord I/S, Naturgas Fyn, Nordisk Folkecenter forVedvarende Energi, SDE – Sammensluttende Danske Energiforbrugere, Samvirkende Energi- og Miljøkon-torer Organisationerne for Vedvarende Energi (OVE) TEKNIQ, Teknologisk Institut, Vattenfall A/S, VEL-TEK - VVS- og El-Tekniske Leverandørers Brancheforening, Vindmølleindustrien, og WWF – Verdensna-turfonden.

Vurdering af konsekvenser af lovforslaget

Positive konsekvenser /mindreudgifterDer gennemføres ændringeraf afgiftslovene, som om-lægger det eksisterendeelsparebidrag på 0,6øre/kWh til et energispare-bidrag pålagt slutforbrugetaf alle energityper bortsetfra transportIngenNegative konsekven-ser / merudgifterIngen
Økonomiske konse-kvenser for stat,kommuner og regio-ner
Administrative konse-kvenser for stat,kommuner og regio-nerØkonomiske konse-kvenser for erhvervs-livet
Ingen
Administrative konse-kvenser for erhvervs-livetMiljømæssige konse-kvenser
Ændringsforslaget forventes Ingenat få en positiv effekt forerhvervslivet, idet det sam-lede energispareprogram vilfremme konkrete energibe-sparelser i virksomhederne,som vil medføre økonomi-ske besparelser. Derudovermå det forventes at forslagetvil medføre en stigendeefterspørgsel efter energief-fektive teknologier m.v.IngenIngen
Administrative konse-kvenser for borgerneForholdet til EU-retten
Formålet med ændringsfor-slaget er at styrke besparel-sesindsatsen, herundermindske udledningen afCO2Ingen
Ingen
Ingen
Støtte efter den foreslåede §7, stk. 4, til nærmere angiv-ne projekter og demonstra-tionsprogrammer vil bliveydet inden for rammerne afKommissionens gruppefri-tagelsesforordning.Hvis der viser sig behov for
støtte ud over disse rammer,vil denne støtte først blive sat ikraft efter indhentet godken-delse fra Kommissionen efterstatsstøttereglerne.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Formålsbestemmelsen i energisparelovens§ 1, stk. 1,foreslås ændret, således at Loven skal fremme ener-gibesparelser og energieffektivisering hos forbrugerne i overensstemmelse med klima- og miljømæssige,forsyningssikkerhedsmæssige samt samfundsøkonomiske hensyn.Den hidtidige formulering af formålsbestemmelsen fremhæver miljømæssige og samfundsøkonomiskehensyn og opfyldelsen af Danmarks internationale miljøforpligtelser.Ændringen afspejler udviklingen i den energipolitiske dagsorden siden lovens vedtagelse i 2000. Energipo-litikken herunder ikke mindst energispareindsatsen er i dag båret af såvel miljø- og klimahensyn som af hen-synet til forsyningssikkerheden, herunder den langsigtede målsætning om at Danmarks skal være 100 pct.uafhængig af fossile brændsler. Endelig skal indsatsen ske ud fra samfundsøkonomiske hensyn med henblikpå at fremme vækst og erhvervsudvikling. Besparelsesindsatsen skal medvirke til at opfylde såvel nationalesom internationale energi- og miljøpolitiske målsætninger og rammer for energibesparelsesindsatsen, såledesat en specifik henvisning til internationale klimaforpligtelser ikke kan anses for dækkende.Til nr. 2Ved forslaget ændres§ 1, stk. 2, nr. 3,i energispareloven, således at det fremgår, at loven skal fremme eneffektiv anvendelse af energi gennem kampagner, markedspåvirkning og information. Ifølge den nuværendeformulering skal loven sikre en effektiv og brugervenlig rådgivning om energibesparelser over for forbruger-ne.Ændringen afspejler, at de nævnte aktiviteter har fået en stigende vægt i indsatsen for energibesparelser si-den lovens vedtagelse i 2000, særligt ved indførelsen af Center for Energibesparelser i nærværende lovfors-lag.Til nr. 3Lovens§ 3om kollektive energiforsyningsvirksomheder foreslås ændret, således at det fremgår, at disseved lov er pålagt at give information om energibesparelser til forbrugerne og sikre realisering af energibespa-relser i overensstemmelse med fastlagte forpligtelser.Ifølge den nuværende formulering skal virksomhederne alene stille energispareaktiviteter vederlagsfrit tilrådighed for forbrugerne. Dette hænger sammen med de daværende bestemmelser i el-, naturgas- og varme-forsyningslovene om forsyningsvirksomhedernes energispareaktiviteter.Ændringen afspejler, at virksomhederne ved de nugældende bestemmelser i forsyningslovene fra 2006 erpålagt en forpligtelse til såvel at give information til forbrugerne og sikre realisering af energibesparelser påkommercielt grundlag.Til nr. 4I tekstoverskriften til lovenskapitel 2,som omhandler klima- og energiministerens opgaver i forbindelsemed fremme af energibesparelser, foreslås ”energiplanlægning” erstattet med ”prioritering”.Ændringen skal ses på baggrund af, at det energipolitiske fokus i stigende grad lægges på ministerensoverordnede prioriteringer af den samlede energispareindsats og koordinering af de aktiviteter, som de for-
skellige aktører iværksætter, f.eks. de kollektive energiforsyningsvirksomheders planlægning af deres energi-spareindsats (jf. bemærkningerne til ændringen af § 3 ovenfor).Til nr. 5Lovens§ 4, stk. 1,foreslås ændret, således at klima- og energiministeren varetager en samlet koordineringaf energispareaktiviteter. Den nuværende ordlyd om, at ministeren foretager en samlet planlægning af aktivi-teterne, svarer ikke til den stigende vægt på ministerens overordnede koordinerende funktion, jf. bemærknin-gerne ovenfor til ændringen af overskriften til kapitel 2.I overensstemmelse hermed uddybes det tillige, at koordineringen skal sikre, at energispareindsatsen ersammenhængende og effektiv.Til nr. 6Den foreslåede ændring af§ 4, stk. 2,hvorved ”planlægningen” ændres til ”koordineringen”, er en konse-kvens af ændringen af § 4, stk. 1.Til nr. 7Det foreslås i § 5,stk. 2,at klima- og energiministeren opretter et uafhængigt rådgivende Energispareråd.Rådet skal bidrage til at styrke koordineringen og fremme udviklingen af den samlede energispareindsatsen,herunder rådgive ministeren i forbindelse med tilrettelæggelsen og gennemførelsen af den samlede besparel-sesindsats med særlig fokus på energisparecenterets, energiselskabernes og Energistyrelsens indsats. Rådetskal desuden forelægges energisparecenterets årlige handlingsplan til kommentering forud for ministerensgodkendelse, men rådet kan også på eget initiativ komme med forslag til nye besparelsesinitiativer.Energisparerådet skal bestå af repræsentanter for aktører og interessenter indenfor energibesparelser samtevt. enkelte sagkyndige f.eks. vedrørende markedspåvirkning m.v. Formanden for og medlemmerne af rådetudpeges af ministeren. Relevante interesseorganisationer og aktører vil få mulighed for at indstille medlem-mer til rådet. Der ydes alene honorar til formanden for rådet.Energistyrelsen er sekretariat for rådet.Til nr. 8Den foreslåede ændring af§ 6, stk. 1,er en konsekvens af ændringen af § 4, stk.1.Til nr. 9 og 10Som nævnt i de almindelige bemærkninger foreslås lovens nuværende bestemmelser om lokale energispa-reudvalg (kapitel 3, som omfatter §§ 7-12) ophævet. Samtidig foreslås der indført nye bestemmelser omCentret for Energibesparelser, som af praktiske hensyn indsættes som nyt kapitel 3.Til nr. 10Til § 7Center for energibesparelser skal i overensstemmelse med lovens formål varetage konkrete og operationel-le opgaver vedrørende videnformidling, markedspåvirkning på både efterspørgsels- og udbudssiden, frivilli-ge aftaler med leverandører om synliggørelse og levering af energieffektive apparater, udvikling og formid-ling af pakkeløsninger m.v.Der vil være stor frihed for centret til selv at tilrettelægge opgaver inden for lovens rammer, men det måforventes, at forskellige former for kampagner og markedspåvirkning vil være centrale elementer. Der kanbl.a. være tale om klassiske informationskampagner med anvendelse af internet, annoncer m.v.; videnformid-ling via af pjecer og hjemmesider; frivillige mærkningsordninger, som gør det nemmere for forbrugerne affinde de energieffektive produkter og løsninger; frivillige aftaler med producenter, installatører mv. og ud-vikling og formidling af samlede pakkeløsninger omfattende effektive produkter, installering og evt. finan-siering.
Istk. 2fastlægges det, at Center for Energibesparelser skal varetager opgaver på tværs af alle forbrugsom-råder og sektorer, bortset fra transport. Baggrunden herfor er, at det er hensigtsmæssigt at udbrede de gene-relle opgaver, som i dag primært varetages af Elsparefonden i forhold til elbesparelser i husholdninger ogden offentlige sektor, til alle forbrugsområder og sektorer.Når transport er undtaget hænger det sammen med, at regeringen med Transporthandlingsplanen har tageten række selvstændige initiativer på dette område.Center for Energibesparelser skal videreføre en række af Elsparefondens nuværende aktiviteter i forhold tilelbesparelser i husholdninger og den offentlige sektor. Det gælder f.eks. en række af hjemmesiderne, somgør det nemt for forbrugerne at finde oplysninger om energieffektive produkter, og det gælder nogle af defrivillige aftaler. Bistanden til de offentlige institutioner bør også videreføres.Der skal samtidig udvikles en indsats rettet mod erhvervsvirksomheder, hvor der er store rentable besparel-sesmuligheder. Denne indsats skal særligt rettes mod små og mellemstore virksomheder, som ikke er omfat-tet af CO2-kvoteordningen. Dette skal bl.a. bestå i indsamling og formidling af konkret viden og redskabertil energieffektivisering og særlige brancherettede tiltag. Indsatsen koordineres med de igangværende aktivi-teter og incitamenter i forhold til erhvervslivets energiforbrug.Endelig skal Center for Energibesparelser medvirke til en opprioritering af indsatsen i forhold til varmebe-sparelser i bygninger. Indsatsen i forhold til opvarmning skal særligt rettes mod eksisterende bygninger, hvorder er et stort potentiale og behov. Der skal bl.a. arbejdes med udvikling af pakke- og standardløsninger.Centret skal dog også være med til at formidle viden om og udvikle nye lavenergi- og plusenergibygninger.På bygningsområdet vil centrets indsats ligge i forlængelse af de opgaver, der varetages af det netop etable-rede Videncenter for Energibesparelser og bevillingen på 10 mio. kr. per år til informations- og kampagne-virksomhed. Ansvaret for disse opgaver vil derfor blive overflyttet fra Energistyrelsen til Center for Energi-besparelser.Stk. 3fastlægger, at Centrets gennemførelse af kampagner, markedspåvirkning mv. skal koordineres medandre energispareaktiviteter, og der lægges hermed op til at centrets aktiviteter i stor udstrækning gennemfø-res gennem samarbejde med andre parter. Det kan være andre energispareaktører, brancheorganisationer,mv.Sekretariatets indsats og aktiviteter skal i størst mulig udstrækning understøtte energiselskabernes arbejdemed konkret realisering af energibesparelser, og dermed være med til at gøre denne mere effektiv og billige-re samt sikre løbende koordinering/samarbejde i indsatsen. Som led heri er der behov for en løbende koordi-nering af centrets indsats med energiselskaberne opgaver.Bestemmelsen istk. 3betyder også, at centret ikke primært vil blive målt på hvor store energibesparelsercentrets selvstændige indsats isoleret set medfører. Centrets understøttende karakter betyder, at effekten afcentrets arbejde i stor udstrækning bestå i at andre og særligt energiselskaberne kan opnå deres besparelserbedre og billigereDet fremgår afstk. 4,at Center for energibesparelser kan give tilskud til projekter og demonstrationspro-grammer. Det er imidlertid forventningen, at kun en mindre del af centrets midler vil blive anvendt til tilskudtil forbrugerne og der vil i givet fald normalt være tale om tidsbegrænsede tilskud. Centrets midler forventesfortrinsvis anvendt til finansiering af kampagner, markedspåvirkning m.v., som gennemføres med inddragel-se af ekstern konsulentbistand, herunder faste eksterne sekretariater m.v. Konsulenter mv. vælges gennemudbud i henhold til gældende regler. Der kan også ske udlicitering af kampagner mv. Der bør dog med hen-blik på at opnå størst mulig effekt af indsatsen sikres en fælles identitet for indsatsen.Stk. 5fastlægger at de samlede udgifter forbundet med centrets virksomhed afholdes inden for den særligebevilling til centret. Det gælder således også udgifter til sekretariats drift, herunder lønudgifter, andre perso-naleomkostninger, husleje, m.v.Til § 8
Efterstk.1skal Center for Energibesparelser årligt udarbejde en handlingsplan, som forelægges ministerentil godkendelse.Ifølgestk 2udgør handlingsplanen rammen for centrets arbejde. Handlingsplanen skal med baggrund i etperspektiv for indsatsen de kommende 3-5 år indeholde en beskrivelse af de indsatsområder m.v., som dersærligt vil blive fokuseret på i det kommende år, herunder forslag til en overordnet økonomisk ramme forcentrets aktiviteter.Efterstk. 3kan ministeren fastsætte retningslinjer for udarbejdelsen af handlingsplanen. Det kan f.eks. væ-re retningslinjer om hvilke forudsætninger der skal anvendes, politisk prioriterede indsatsområder, sammen-hæng med nye initiativer, herunder EU-initiativer, mv.Handlingsplanen forelægges for Energisparerådet med henblik på en udtalelse. Denne udtalelse forelæggesfor ministeren i forbindelse med godkendelsen af handlingsplanen.Til§ 9Det foreslås istk.1,at Center for Energibesparelser oprettes som et selvstændigt center med egen identitet itilknytning til Energistyrelsen.Tilknytningen til Energistyrelsen sikrer både en optimal udnyttelse af faglige og administrative synergierog en samordning med de energipolitiske målsætninger. Ved at etablere et selvstændigt center sikres, atcentret kan være en handlingsorienteret og proaktiv enhed, som kan handle hurtigt og fleksibelt og være medtil at præge energispareindsatsen med offensive kampagner, markedspåvirkning, frivillige aftaler mv.Centret ledes af en faglig bestyrelse, der består af en formand og indtil 6 medlemmer, jf.stk. 3om udpeg-ning m.v. af disse.Centret omfattes af forvaltningslovens bestemmelser om inhabilitet m.v., jf. de almindelige bemærkningerEfterstk.2træffer Energisparecentret afgørelser i alle forhold vedrørende de opgaver, som i henhold til §§7 og 8 er henlagt til centret, herunder om iværksættelse af aktiviteter og anvendelse af tilskudsmidler. Ener-gisparecentrets konkrete afgørelser kan ikke påklages til ministeren.Heri ligger, at centret træffer sine afgørelser på de nævnte områder uden nogen beføjelse for ministeren tilat give tjenstlige instrukser. Derimod har ministeren beføjelse til at give retningslinjer for udarbejdelse afhandlingsplanen og giver sin godkendelse af denne, jf. § 8 vedrørende klageadgang henvises til den foreslåe-de § 20, stk. 2.Bestemmelserne om bestyrelsens udpegning, sammensætning og funktionsperioder fremgår afstk. 3.An-tallet af medlemmer er baseret på en afvejning af bestyrelsens funktions- og beslutningsdygtighed og hensy-net til, at de fornødne kompetencer er repræsenteret. Både formanden og bestyrelsen udpeges af klima- ogenergiministeren i deres personlige egenskab og ud fra deres kvalifikationer, og ikke ud fra deres tilhørsfor-hold til særlige organisations- erhvervs- eller myndighedsinteresser.Ved udpegning af medlemmerne vil der blive lagt vægt på, at bestyrelsen samlet har kompetencer inden forenergibesparelser, energisystemer, økonomiske- og tekniske forhold, markedsføring samt kampag-ne/vidensformidling m.v.Det foreslås istk.3,at bestyrelsen udpeges for en periode på indtil 4 år med mulighed for forlængelse iyderligere én periode.Det fremgår endvidere, at ministeren kan udpege et medlem for mindre end 4 år eller forlænge udpegnin-gen af formanden eller et medlem for en kortere periode, hvis dette anses for begrundet af hensyn til besty-relsens sammensætning eller funktion. Der sigtes på en situation, hvor et medlem fratræder inden udløbet afbeskikkelsesperioden, eller det ikke har været muligt at beskikke en afløser for formanden eller et medlem pådet tidspunkt, hvor vedkommendes beskikkelse udløber. Endvidere kan der især ved de første beskikkelsertages hensyn til en kontinuerlig fornyelse af bestyrelsen, idet visse beskikkelser kan begrænses til f.eks. 3 år.I tilfælde af formandens eller et medlems udtræden af bestyrelsen i funktionsperioden kan ministeren ud-pege et nyt medlem for en fuld periode eller frem til udløbet af det oprindelige medlems funktionsperiode.Hvis et medlem udpeges for et kortere tidsrum, kan den pågældende genudpeges til yderligere to perioder.
Formålet med disse bestemmelser er at sikre dels hensynet til kontinuitet og en funktionsperiode af en vislængde, dels hensynet til fornyelse og dynamik, som tilsiger en vis tidsbegrænsning.Det foreslås istk. 4,at der kan udbetales honorar f.eks. til formanden for bestyrelsen, hvis dette vurderes atvære hensigtsmæssigt. Klima- og Energiministeren kan derfor træffe bestemmelse om honorering af forman-den og bestyrelsesmedlemmerne.Efterstk. 5stiller klima- og energiministeren sekretariatsbistand til rådighed for bestyrelsen og bestyrelses-formanden. Sekretariatet vil blive etableret i tilknytning til Energistyrelsen. Denne ordning svarer til sekreta-riatsbetjeningen af bestyrelsen og bestyrelsesformanden for Energiteknologisk Udviklings- og Demonstrati-onsprogram (EUDP), jf. loven herom.Sekretariatet betjener bestyrelsen i alle sager, der vedrører bestyrelsens virksomhed, og er i den forbindelseunderlagt bestyrelsens instruktionsbeføjelse. Omkostningerne til Energisparecentrets administration afholdesaf centrets midler. Sekretariatets personale vil blive ansat inden for Klima- og Energiministeriet med tjene-stested i centret.Klima- og energiministeren ansætter lederen af centeret efter indstilling fra bestyrelsesformanden.Bestyrelsen kan give formanden eller sekretariatet bemyndigelse til at varetage særlige opgaver eller afgøresager på bestyrelsens vegne i nærmere fastsat omfang, som vil fremgå af forretningsordenen, jf. nf. Det vildreje sig om sager af mindre væsentligt omfang og uden principielle spørgsmål.I medfør afstk. 6fastsætter bestyrelsen selv en forretningsorden for Energisparecenteret, som skal godken-des af klima- og energiministeren og offentliggøres i Lovtidende. Forretningsordenen skal omfatte forhold,som bestyrelsens beslutningsdygtighed, inhabilitet, afstemningsregler, regler for revision af forretningsord-nen og mødefrekvens m.v. Forretningsordenen vil også omfatte den nærmere kompetencefordeling mellembestyrelsen og energisparecenterets sekretariat, jf.stk. 5.Istk. 7foreslås det, at Center for Energibesparelser årligt afgiver en beretning til klima og energiministerenom sin virksomhed. Beretningen skal indeholde status for centrets samlede arbejde og anvendelse af midler-ne i det forgangne år, herunder samarbejdet med andre parter og aktører. Beretning skal indeholde en sam-menligning i forhold til de prioriterede indsatsområder og disponering af budget, der indgik i handlingspla-nen for det aktuelle år.Til § 10§ 10indeholder bestemmelser om centrets tilskudsgivning efter § 7,stk. 4.Bestemmelserne istk. 1er almindelige i anden tilskudslovgivning. Klima- og energiministeren bemyndigessåledes til at fastsætte bekendtgørelse om praktiske forhold: Tildeling af tilsagn om tilskud, udbetaling afdette, bestemmelser om tilsyn, regnskab og revision af tilskudssager samt offentliggørelse af resultater aftilskudsberettigede aktiviteter.Tilskud ventes fortrinsvis at blive givet til forbrugere med henblik på at fremme markedsintroduktionen afenergieffektive produkter og løsninger, og der vil normalt være tale om tidsbegrænsede ordninger.Bestemmelserne istk. 2 og 3om eventuelt sammenfald med andre tilskudsordninger og om udførelsen afrevision svarer også til anden tilskudslovgivning, herunder loven om det Energiteknologiske Udviklings- ogDemonstrationsprogram (EUDP).Til § 11§ 11indeholder bestemmelser om bortfald af tilskud og eventuel tilbagebetaling af tilskud, hvor modtage-ren ikke opfylder nærmere angivne betingelser for at få tilskuddet udbetalt. Bestemmelserne svarer generelttil anden tilskudslovgivning.Til § 12Den foreslåede § 12 om forholdet til lejelovgivningen svarer til tilsvarende bestemmelser i anden tilskuds-lovgivning.
Til nr. 11Der foretages forskellige ændringer i§ 20om klageadgang over afgørelser truffet efter energisparelove,herunder en række konsekvensrettelser. Under hensyn til, at der er tale om en række ændringer, fremsættesder ændringsforslag til § 20 som helhed.Den foreslåedestk. 2,er ny og indeholder særlige bestemmelser om klageadgang over Energisparecentretsafgørelser efter det nye kapitel 3 og regler fastsat i henhold til dette kapitel. Klager over retlige spørgsmålkan således indbringes for Energiklagenævnet, d.v.s. spørgsmål om korrekt anvendelse af lovens bestemmel-ser om berettigelse til tilskud etc. Klageadgangen er som i almindelighed betinget af en væsentlig, individuelretlig interesse. Andre spørgsmål, d.v.s. skønsmæssige vurderinger i Energisparecentret, kan ikke indbringesfor Energiklagenævnet.Energisparecentrets afgørelser kan ikke indbringes for nogen anden administrativ myndighed, herunderKlima- og Energiministeriet eller Energistyrelsen.Baggrunden for, at der ikke er klageadgang bortset fra i retlige spørgsmål, er at der er tale om individuellevurderinger af forskelligartede energispareprojekter, som kræver specifik faglig indsigt, og som må antagesat kunne varetages sagligt af Energisparecentrets bestyrelse og sekretariat.Afskæringen af klageadgang til ministeren (herunder Energistyrelsen) hænger sammen med lovforslagets §9, stk. 4, hvorefter Energisparecentrets bestyrelse inden for de givne rammer af handlingsplanen, som god-kendes af ministeren, træffer afgørelse i alle forhold vedrørende de opgaver, som er henlagt til centret efter§§ 7 og 8.Klageadgangen svarer til bestemmelser i EUDP-loven (lov om et Energiteknologisk Udviklings- og De-monstrationsprogram).Endvidere foretages forskellige konsekvensrettelser i forbindelse med etableringen af Center for Energibe-sparelser. Desuden ændresstk. 1og den hidtidige stk. 2, som bliverstk. 3,som konsekvens af ophævelsen afdet hidtidige kapitel 3 om lokale energispareudvalg.Til nr. 12Ved ændringen af§ 21, stk. 1,får Energisparecentret beføjelse til at indhente oplysninger til brug for sags-behandlingen, herunder fra ansøgere om tilskud fra centret.Til nr. 13Ændringen af§ 22, stk. 1, nr. 1,giver hjemmel til bødestraf for tilsidesættelse af pligt til at meddele Ener-gisparecentret nærmere angivne oplysninger.Til nr. 14Ændringen af§ 22, stk. 1, nr. 2,er en konsekvens af ophævelse an af lokale energispareudvalg.Til § 2Som nævnt i de almindelige bemærkninger foreslås Elsparefonden i medfør af lovforslagets § 2 nedlagtved ikrafttrædelsen af de nye bestemmelser om Center for Energibesparelser.De foreslåedestk. 2-5indeholder ledsagende overgangsbestemmelser. Det fremgår således afstk. 2,at afta-ler, som Elsparefonden senest den(datoen for lovforslagets fremsættelse)2009 har indgået i medfør af be-stemmelserne i lov om Elsparefonden, er gældende til udløb. Der sigtes til aftaler, som er indgået til opfølg-ning af fondens handlingsplan.Ifølgestk. 3skal Elsparefondens forpligtelser og rettigheder ifølge aftale, som er indgået i medfør af be-stemmelserne i lov om Elsparefonden, varetages af sekretariatet for Center for Energibesparelser, når detteoprettes.Ansættelse i Elsparefondens sekretariat, jf. § 2, stk. 3, 1. pkt., i lov om Elsparefonden, foreslås vedstk. 4ændret til ansættelse i Klima- og Energiministeriet.
Med henblik på at sikre en effektiv overgang til den nye ordning kan klima- og energiministeren ifølgestk.5 træffebestemmelse om gennemførelsen af stk. 1-4. Herunder kan det bestemmes, at Energistyrelsen indenfor en frist efter den 1. januar 2010 skal varetage foreliggende administrative opgaver i Elsparefonden, her-under særligt varetage fondens forpligtelser og rettigheder efter gældende aftaler, jf. stk. 3. Dette forudsætteri et vist omfang, at fondens sekretariat bevares samlet i perioden. Endvidere kan styrelsen pålægges at etable-re Center for Energibesparelaser og dettes sekretariat, herunder forberede udpegningen af bestyrelsen.

Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende love

Gældende formuleringLovforslaget

§1

I lov om fremme af besparelser ienergiforbruget, jf. lov nr. 450 af 31.maj 2000, som ændret ved § 1 i lov nr.584 af 24. juni 2005, lov nr. 585 af 24.juni 2005, § 17 i lov nr. 308 af 30. april2008 og § 6 i lov nr. 1400 af 27. de-cember 2008, foretages følgende æn-dringer:

§ 1.

Loven skal fremme energibespa-relser hos forbrugerne i overensstem-melse med miljømæssige og samfunds-økonomiske hensyn med henblik på atmedvirke til at opfylde Danmarks in-ternationale miljøforpligtelser.

1.

I§ 1, stk. 1,affattes således:»§

1.

Loven skal fremme energibe-sparelser og energieffektivisering hosforbrugerne i overensstemmel-se med klima- og miljømæssige, forsy-ningssikkerhedsmæssi-ge samt samfundsøkonomiske hensyn.«

2.

§ 1, stk. 2, nr. 3,affattes således:3) »fremme en effektiv anvendelse afenergi gennem kampagner, mar-kedspåvirkning og information.«

§ 1….

Stk. 2.Loven skal inden for den i stk.1 nævnte målsætning særligt1) sikre prioriteringen af energibespa-relsesaktiviteter,2) fremme samarbejde og koordine-ring om udførelsen af aktiviteterneog3) sikre en effektiv og brugervenligrådgivning om energibesparelserover for forbrugerne.……..

§ 3.

Ved kollektive energiforsy-ningsvirksomheder forstås i denne lovel-, naturgas- og fjernvarmeforsynings-virksomheder, som ved lov er pålagt atstille energibesparelsesaktiviteter ve-derlagsfrit til rådighed for forbrugerne.

3.

I§ 3ændres »at stille energispareak-tiviteter vederlagsfrit til rådighed forforbrugerne.« til: »at give informationom energibesparelser til forbrugerne ogsikre realisering af energibesparelser ioverensstemmelse med fastlagte for-pligtelser.«
Kapitel 2Overordnede rammer, energiplanlæg-ning m.v.

§ 4.

Miljø- og energiministeren gen-nemfører en samlet planlægning afenergibesparelsesaktiviteter i forhold tilalle samfundets sektorer og omfattendealle aktører og virkemidler. Planlæg-ningen skal sikre, at energibesparelses-aktiviteterne bliver prioriteret, koordi-neret og gennemført i overensstemmel-se med de i § 1 nævnte formål.

…….

§ 4…..

Stk. 2.Miljø- og energiministeren ud-arbejder periodiske redegørelser forplanlægningen som nævnt i stk.1.……

4.

Tekstoverskriftentilkapitel 2ændrestil: »Overordnede rammer, prioriteringm.v.«

5.

§ 4, stk. 1,affattes således:

Ȥ 4.

Klima- og energiministeren va-retager en samlet koordinering af ener-gibesparelsesaktiviteter i forhold til allesamfundets sektorer og omfattende alleaktører og virkemidler. Koordineringenskal sikre, at indsatsen for at fremmeenergibesparelser er sammenhængendeog effektiv, og at indsatsen bliver prio-riteret i overensstemmelse med de i § 1nævnte formål.«

6.

I§ 4, stk. 2,ændres »planlægningen«til: »koordineringen«.

§ 5.

….Stk. 2.Miljø- og energiministeren kananmode et af ministeren nedsat udvalgom en udtalelse om planlægningen somnævnt i § 4 og om forhold af betydningfor prioriteringen og gennemførelsen afenergibesparelsesaktiviteter i øvrigt.

7.

I§ 5, stk. 2,affattes således:»Stk. 2.Klima- og energiministerennedsætter et uafhængigt rådgivendeudvalg, Energisparerådet, som skal bi-drage til at styrke koordineringen ogfremme udviklingen af den samledeenergispareindsats. Ministeren udpegerformanden og medlemmerne og fast-sætter udvalgets forretningsorden. Med-lemmerne skal repræsentere aktører,interessenter og sagkyndige vedrørendeenergibesparelser m.v.«

8.

I§ 6, stk. 1,ændres »planlagt« til:»koordineret«.

§ 6.

Miljø- og energiministeren skalsikre, at energibesparelsesaktiviteternebliver planlagt og gennemført så effek-tivt som muligt i overensstemmelsemed lovens formål. Til opfyldelse herafkan ministeren1) iværksætte uvildige evalueringer afenergibesparelsesaktiviteter,2) sikre oprettelsen af videnscentre,
databaser og lign. om energibespa-relser og3) fremme indgåelsen af aftaler mel-lem erhvervsvirksomheder, forbru-gere eller sammenslutninger af dis-se om udvikling, markedsføring el-ler indførelse af energieffektiveprodukter, anlæg eller processer.……Kapitel 3Lokalt samarbejde om energibespa-relser

§ 7.

Der oprettes lokale energispare-udvalg, som har til formål at diskutereinitiativer til at fremme energibesparel-ser i lokalområdet. Udvalgene skal for-handle om koordineringen af energibe-sparelsesaktiviteter mellem kollektiveenergiforsyningsvirksomheder og mel-lem disse og kommuner og deltagere idet lokale Agenda 21-arbejde.Stk. 2.Kollektive energiforsynings-virksomheder skal deltage i oprettelsenog driften af energispareudvalg.Stk. 3.Kommunerne skal følge arbej-det i udvalgene med henblik på at sikresammenhæng med det lokale Agenda21-arbejde. Kommunerne skal efteranmodning optages som medlemmer afudvalgene.Stk. 4.Energispareudvalgene optagerefter anmodning erhvervsvirksomhederog erhvervs-, forbruger- og miljøorga-nisationer som medlemmer med hen-blik på at tilgodese en alsidig og sagligrepræsentation.Stk. 5.Energispareudvalgene udar-bejder og offentliggør en årlig redegø-relse for deres gennemførte og forven-tede aktiviteter, herunder en redegørel-se for, hvilke initiativer udvalget hartaget og vil tage for at samarbejde med

9.

Tekstoverskriftenefterkapitel 3ændres til: »Centerfor Energibesparel-ser«.

10.

§§ 7-12ophæves, og i stedet ind-sættes:»§

7.

Der oprettes et Center for Ener-gibesparelser, som i overensstemmelsemed lovens formål skal bidrage til atfremme realiseringen af omkostningsef-fektive energibesparelser gennem kam-pagner, vidensformidling og markeds-påvirkning samt udvikling og formid-ling af standardiserede energibesparen-de produkter og pakkeløsninger.Stk. 2.Centret skal bidrage til fremmeaf energibesparelser inden for alle for-mer for energi og sektorer bortset fratransport.Stk. 3.Centret koordinerer sin virk-somhed med andre aktiviteter inden forenergibesparelser. Centrets indsats skalunderstøtte de kollektive energiforsy-ningsvirksomheders energispareaktivi-teter, herunder deres konkrete realise-ring af energibesparelser.Stk. 4.Centret kan give tilskud til pro-jekter og demonstrationsprogrammer tilaktiviteter som nævnt i stk. 1, herundertilskud i en given periode til at fremmeudbredelsen af energieffektive produk-ter og løsninger.Stk. 5.Udgifter forbundet ved centrets
kommuner og deltagere i det lokaleAgenda 21-arbejde.

§ 8.

Miljø- og energiministeren kangive påbud til kollektive energiforsy-ningsvirksomheder om indtræden i etenergispareudvalg.Stk. 2.Miljø- og energiministerenkan, hvis det anses for nødvendigt for atsikre gennemførelsen af lovens formål,fastsætte regler om, at kommuner inærmere angivet omfang skal deltage ienergispareudvalgene.Stk. 3.Miljø- og energiministeren kanunder samme betingelser som nævnt istk. 2 give påbud om, at et energispare-udvalgs opgaver skal varetages af etandet udvalg.Stk. 4.Miljø- og energiministeren kanfastsætte regler om oprettelsen, af-grænsningen og sammensætningen afenergispareudvalg og om udvalgenesudførelse af deres opgaver. Miljø- ogenergiministeren kan endvidere fastsæt-te en standardforretningsorden for ud-valg samt regler om, at aftaler om op-rettelse af energispareudvalg og forret-ningsordener for disse samt senere æn-dringer heri skal anmeldes til ministe-ren.

§ 9.

Kollektive energiforsyningsvirk-somheder skal i fællesskab afholde se-kretariatsudgifterne i det energispare-udvalg, som de er tilknyttet. Hver del-tager i et energispareudvalg afholdersine egne udgifter ved deltagelsen.Stk. 2.Miljø- og energiministeren kanfastsætte regler om regnskabsaflæggel-se i energispareudvalg og om beregningaf sekretariatsomkostninger.

§ 10.

Kollektive energiforsynings-virksomheder skal ved planlægningenog gennemførelsen af deres lovpligtigeenergibesparelsesaktiviteter så vidt mu-
virksomhed afholdes inden for bevillin-gerne på de årlige finanslove.

§ 8.

Center for Energibesparelser ud-arbejder en årlig handlingsplan, somgodkendes af klima- og energiministe-renStk. 2.Handlingsplanen skal indehol-de en beskrivelse af de indsatsområderfor de i § 7 nævnte aktiviteter, som dersærligt vil blive fokuseret på det kom-mende år, samt en overordnet økono-misk ramme for aktiviteterne.Stk. 3.Ministeren kan fastsætte nærmere ret-ningslinjer for udarbejdelsen af hand-lingsplanen.

§ 9.

Center for Energibesparelser op-rettes som et selvstændigt center medegen identitet i tilknytning til Energi-styrelsen. Centret ledes af en bestyrelse,der består af en formand og indtil 6medlemmer.Stk. 2.Bestyrelsen træffer afgørelse ialle forhold vedrørende de opgaver,som i henhold til §§ 7 og 8 er henlagt tilcentret, herunder om iværksættelse afaktiviteter og anvendelse af tilskuds-midler.Stk. 3.Formanden og medlemmerneudpeges af klima- og energiministeren ideres personlige egenskab. Bestyrelsenudpeges for en periode af indtil 4 år.Genudpegning kan ske én gang. Klima-og energiministeren kan under hensyntil bestyrelsens sammensætning ogfunktion træffe bestemmelse om, at etmedlem udpeges for mindre end 4 år,eller at udpegningen af formanden elleret medlem forlænges i en kortere perio-de.Stk. 4.Klima- og Energiministeren kantræffe bestemmelse om honorar til for-manden og bestyrelsesmedlemmerne.Stk. 5.Klima- og energiministeren
ligt inddrage anbefalinger fra et energi-spareudvalg.
Stk. 2.Hvis en kollektiv energiforsy-ningsvirksomhed i væsentligt omfangtilsidesætter anbefalinger, som må an-ses for saglige og rimelige, fra et ener-gispareudvalg, kan miljø- og energimi-nisteren efter anmodning fra udvalgetpåbyde virksomheden at gennemføreenergibesparelsesaktiviteter i hel ellerdelvis overensstemmelse med udvalgetsStk. 6.Bestyrelsen udarbejder en for-anbefalinger.retningsorden for centret. Forretnings-orden godkendes af klima- og energi-Stk. 3.Miljø- og energiministeren kan ministeren og offentliggøres i Lovti-fastsætte regler om, at kollektive ener-dende.giforsyningsvirksomheder efter anmod-ning fra et energispareudvalg skal med-Stk. 7.Energisparecentret afgiver år-dele nærmere angivne oplysninger omligt en beretning til klima- og energimi-energiforbrug m.v. af betydning fornisteren om sin virksomhed.udvalgets arbejde.

§ 10.

Center for Energibesparelser

§ 11.

Kollektive energiforsynings-kan efter ansøgning give tilskud somvirksomheder skal med henblik på atnævnt i § 7,stk. 4.fremme lovens formål samarbejde omStk. 2.Klima- og energiministerentilrettelæggelsen og gennemførelsen afderes lovpligtige energibesparelsesakti- kan fastsætte regler omviteter, herunder ved at etablere fælles1) tildeling af tilsagn om tilskud oglokale energisparecentre eller andreudbetaling af tilskud,former for lokale eller landsdækkendesamarbejde.2) tilsyn, regnskab og revision vedrø-rende aktiviteter, hvortil der gives til-Stk. 2.Hvis det anses for nødvendigtskud ogfor at gennemføre lovens formål, kanmiljø- og energiministeren påbyde en3) offentliggørelse af resultater af ak-eller flere kollektive energiforsynings-tiviteter, hvortil der er givet tilskud.virksomheder at deltage i et samarbejdeStk. 3.Klima- og energiministerensom nævnt i stk. 1.kan fastsætte regler om tilskud til akti-Stk. 3.Miljø- og energiministeren kan viteter, der kan få tilskud efter andenfastsætte regler om det i stk. 1 nævntelovgivning, herunder om, at der ikkesamarbejde.kan gives tilskud i henhold til dennelov.

§ 12.

Miljø- og energiministeren kan,hvis det anses for nødvendigt for atStk. 4.Revision af de aktiviteter, somgennemføre lovens formål, påbyde enudføres i forbindelse med en aktivitet,kollektiv energiforsyningsvirksomhedhvortil der gives tilskud, skal udføres afat udbyde gennemførelsen af lovpligti- en statsautoriseret eller registreret revi-ge energibesparelsesaktiviteter til kvali- sor, Revisionsdirektoratet for Køben-ficerede virksomheder, organisationerhavns Kommune, Kommunernes Revi-
stiller sekretariatsbistand til rådighedfor bestyrelsen og bestyrelsesforman-den. Klima- og energiministeren ansæt-ter lederen af sekretariatet efter indstil-ling fra bestyrelsesformanden. Besty-relsen kan bemyndige formanden ellersekretariatet til at varetage særlige op-gaver eller træffe afgørelser på besty-relsens vegne i nærmere bestemt om-fang.
og lign.Stk. 2.Miljø- og energiministeren kanfastsætte regler om udbud af energibe-sparelsesaktiviteter.
sionsafdeling eller andre kommunalerevisionsorganer.

§ 11.

Tilskud i henhold til § 10 bort-falder helt eller delvis, hvis1) tilskudsmodtageren har givet urig-tige eller vildledende oplysningereller fortiet oplysninger af betyd-ning for modtagelsen af tilskud,2) vilkår for tilskud ikke opfyldes el-ler3) den pågældende aktivitet ikke erafsluttet inden for den frist, der erfastsat i afgørelsen om tilskud.Stk. 2.I forbindelse med en afgørelseom bortfald af tilskud efter stk. 1 kanklima- og energiministeren bestemme,at udbetalte tilskud helt eller delvis skaltilbagebetales.Stk. 3.Klima- og energiministerenkan fastsætte regler om de i stk. 1 og 2nævnte forhold.

§ 12.

Den del af udgifterne til installa-tionsarbejde i boliger, som svarer til etydet tilskud efter § 10, stk. 1, medreg-nes ikke ved beregningen af lejeforhø-jelse og kan ikke afskrives på vedlige-holdelseskontoen«.

§ 20.

Energiklagenævnet behandlerklager over afgørelser truffet af miljø-og energiministeren eller trafikministe-ren efter loven og regler udstedt i hen-hold til loven samt et energispareud-valgs afgørelse om optagelse af med-lemmer, jf. § 7, stk. 4.Stk. 2.Miljø- og energiministerens,trafikministerens og energispareudval-genes afgørelser som nævnt i stk. 1 kanikke indbringes for anden administrativmyndighed end det nævnte Energikla-genævn. Afgørelserne kan ikke ind-bringes for domstolene, før den endeli-

11.

§ 20affattes således:»§

20.

Energiklagenævnet behandlerklager over afgørelser truffet af klima-og energiministeren eller transportmini-steren efter loven og regler udstedt ihenhold til loven. Klima- og energimi-nisterens og transportministerens afgø-relser kan ikke indbringes for andenadministrativ myndighed end det nævn-te Energiklagenævn.Stk. 2.Klager over retlige spørgsmål iforbindelse med afgørelser truffet afCenter for Energibesparelser efter kapi-tel 3 og regler fastsat i henhold til dette
ge administrative afgørelse foreligger.Stk. 3.Klage skal være indgivetskriftligt inden 4 uger efter, at afgørel-sen er meddelt.Stk. 4.Vedkommende minister kanfastsætte regler om
kapitel kan indbringes for Energiklage-nævnet. Centrets afgørelser efter nævn-te bestemmelser kan i øvrigt ikke ind-bringes for anden administrativ myn-dighed.
Stk. 3.Afgørelser som nævnt i stk. 1og 2 kan ikke indbringes for domstole-ne, før den endelige administrative af-1) adgangen til at klage over de i stk. 1gørelse foreligger.nævnte afgørelser, herunder at vis-se afgørelser ikke skal kunne ind-Stk. 4.Klage skal være indgivetbringes for Energiklagenævnet, ogskriftligt inden 4 uger efter, at afgørel-sen er meddelt.2) at afgørelser truffet af en institutionunder vedkommende ministeriumStk. 5.Vedkommende minister kaneller en anden myndighed, som mi-fastsætte regler omnisteren i henhold til § 19, stk. 1,har henlagt sine beføjelser efter lo- 1) adgangen til at klage over de i stk.ven til, ikke skal kunne indbringes1 og 2 nævnte afgørelser, herunderfor vedkommende minister.at visse afgørelser ikke skal kunneindbringes for Energiklagenævnet,Stk. 5.Miljø- og energiministeren kanogfastsætte regler om Energiklagenævnetssammensætning ved behandling af kla- 2) at afgørelser truffet af en institutionger over afgørelser som nævnt i stk. 1under vedkommende ministeriumsamt om betaling af gebyr ved indbrin-eller en anden myndighed, som mi-gelse af en klage for Energiklagenæv-nisteren i henhold til § 19, stk. 1,net.har henlagt sine beføjelser efter lo-ven til, ikke skal kunne indbringesfor vedkommende minister.Stk. 6.Miljø- og energiministeren kanfastsætte regler om Energiklagenævnetssammensætning ved behandling af kla-ger over afgørelser som nævnt i stk. 1og 2 samt om betaling af gebyr vedindbringelse af en klage for Energikla-genævnet.«

§ 21.

Miljø- og energiministeren ogEnergiklagenævnet kan pålægge kol-lektive energiforsyningsvirksomheder,de i § 19, stk. 2, nævnte virksomheder,institutioner eller organisationer samtleverandører og forhandlere at udarbej-de og meddele alle sådanne oplysnin-ger, som er nødvendige for varetagelsenaf de i loven nævnte opgaver, herundertil afgørelse af, om et forhold er omfat-

12.

§ 21, stk. 1,affattes således:

Ȥ 21.

Klima- og energiministeren,Center for Energibesparelser og Ener-giklagenævnet kan pålægge kollektiveenergiforsyningsvirksomheder, de i §19, stk. 2, nævnte virksomheder, insti-tutioner eller organisationer, ansøgereom tilskud fra Energisparecentret samtleverandører og forhandlere at udarbej-
tet af loven.…….
de og meddele alle sådanne oplysnin-ger, som er nødvendige for varetagelsenaf de i loven nævnte opgaver, herundertil afgørelse af, om et forhold er omfat-tet af loven.«

13.

I§ 22, stk. 1, nr. 1,indsættes efter»trafikministeren«: », Center for ener-gibesparelser «.

§ 22.

Medmindre højere straf er for-skyldt efter anden lovgivning, straffesmed bøde den, der1) meddeler miljø- og energiministe-ren, trafikministeren eller Energi-klagenævnet urigtige eller vildle-dende oplysninger eller undlader atafgive oplysninger som omhandlet i§ 21,

§ 22.

….2) undlader at efterkomme et på-bud efter § 6, stk. 2, § 8, stk. 1,§ 10, stk. 2, § 11, stk. 2, § 12,stk. 1, § 17, stk. 5, eller § 18,stk. 2.…….

14.

I§ 22, stk. 1, nr. 2,udgår: »§ 8, stk.1, § 10, stk. 2, § 11, stk. 2, § 12, stk.1,«.