Folketingets Europaudvalg

Christiansborg

1240 København K

Dato             3. november 2008

J nr.              

Folketingets Europaudvalg har i brev af 3. oktober 2008 stillet følgende spørgsmål 1, som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 1:

 

Ministeren bedes - i forlængelse Europaudvalgets møde den 30. september - oversende en oversigt over de ændringsforslag, som er stillet i Europa-Parlamentet til forslaget om en forordning om CO2-emissioner fra biler (KOM (2007) 856), og ministeren bedes give en vurdering af disse ændringsforslag.

 

Svar:

 

Jeg vedlægger notat fra Energistyrelsen med oversigt over de væsentligste ændringsforslag, som er stillet af Europa-Parlamentets Miljøudvalg til forordningsforslaget om CO2-emissioner fra biler.

For så vidt angår min vurdering af ændringsforslagene, vil jeg tage udgangspunkt i de væsentligste ændringsforslag, men ligeledes de elementer, som blev afvist af udvalget til trods for ordførerens anbefaling.

Jeg bifalder Europa-Parlamentets Miljøudvalgs ønske om at indarbejde en langsigtet målsætning. Det har vi fra dansk side gjort os til talsmand for i arbejdet i Rådet. Det er vigtigt, at vi klart signalerer, at det på længere sigt ikke er gjort med målsætningen om 130 g CO2/km og vi har fra begyndelsen argumenteret for, at vi i 2020 højest skal ligge på 100 g. CO2/km, så personbiler også leverer et mærkbart bidrag til transportsektorens CO2-reduktioner.

Fra dansk side ser vi også positivt på, at Europa-Parlamentets Miljøudvalg ikke har udskudt forslagets ikrafttræden til trods for, at ordføreren forslog dette. Man har tidligere forsøgt at få branchen til at reducere CO2-udledningen gennem frivillige aftaler, men det blev ikke efterlevet af branchen. Så bilindustrien har haft god tid til at forberede sig på, at der ville komme en mere bindende regulering i forhold til bilers CO2-udledning.

Ordføreren forsøgte også at reducere afgiftsstørrelsen ved overtrædelserne. Her har vi i forhandlingerne i Rådet argumenteret for, at afgifterne skulle have en sådan størrelse, at de tilskyndede fabrikanterne til at overholde loftet. Derfor er det glædeligt, at Europa-Parlamentets Miljøudvalg heller ikke på dette punkt har forsøgt at svække forslaget.

Sammenfattende har jeg derfor sympati for de overordnede signaler, som Europa-Parlamentets Miljøudvalg nu har sendt.

Â