NotAt

 

 

29. oktober 2008

J.nr. 010101/10001-0112

Ref. JSK/SE

Indvinding og energiteknologi

 

Side 1/3

Gennemsnitsbeskatning af olie- og gasaktiviteter i Nordsølande

 

Energistyrelsen er blevet forespurgt om gennemsnitbeskatningen i Danmark i forhold til de øvrige Nordsølande og har derfor været i kontakt med relevante myndigheder i Norge, Holland og Storbritannien med henblik på at sammenligne med den danske gennemsnitsbeskatning.

 

Skatteministeriet har oplyst gennemsnitsbeskatningen pr. indkomstår i Danmark til 63 pct. i 2007. Se endvidere Energistyrelsens rapport: ’Danmarks olie- og gasproduktion 2007.

 

Gennemsnitsbeskatningen indeholder alle skatteindbetalingerne for et bestemt år. Det vil sige, at tallet kan indeholde skattebetalinger fra koncessioner, der beskattes efter forskellige skatteregler.

 

For Danmark betyder det, at der i tallet er indeholdt koncessioner, som beskattes efter de nye regler, som defineret i Nordsøaftalen, og de gamle skatteregler. Gennemsnitsbeskatningen påvirkes endvidere af, at aktiviteterne i de enkelte koncessioner er på forskelligt stade. Det betyder, at nogle koncessioner har store skattefradrag som følge af afholdte omkostninger, hvorimod andre ikke længere har væsentlige omkostninger, der kan fratrækkes i skattebetalingen.

 

De koncessioner, som er medtaget i gennemsnitsbeskatningen, kan derfor godt have forskellig marginalskat. En illustration af dette kan ses af klima- og energiministerens svar på Det Energipolitiske Udvalgs spørgsmål 231 alm. del, 2007-08 (2. samling). Heraf fremgår det, at marginalskatten ligger mellem knap 29 pct. og godt 71 pct. afhængig af, hvilke regler der beskattes efter.

 

Holland

Energistyrelsen har været i kontakt med det hollandske økonomiministerium vedrørende gennemsnitsbeskatningen af olie- og gasaktiviteter i Holland. Det blev oplyst, at et specifikt tal for gennemsnitsbeskatningen (statens andel af overskuddet fra olie- og gasaktiviteter) ikke beregnes.

 

Staten deltager med 40 pct. andel i alle udbygninger. Statens andel i overskud fra disse andele er 100 pct.

 

De private selskaber betaler en marginalskat af overskuddet på mellem 25,5 pct. og 50 pct. Procentsatsen afhænger af selskabets overskud. Det er derfor vurderingen fra ministeriet, at gennemsnitsbeskatningen i Holland ligger mellem 55 og 70 pct. afhængig af indtjeningen i de enkelte felter. Det beskrevne system er standard for alle nye koncessioner og hovedparten af de eksisterende koncessioner. Der er enkelte ældre koncessioner, som har andre skattevilkår og statsandele.

 

Storbritannien

Energistyrelsen har været i kontakt med Storbritanniens ’Department of Energy and Climate Change’ vedrørende gennemsnitsbeskatningen af ’upstream’ olie- og gasaktiviteter i Storbritannien. Regeringen i Storbritannien udregner ikke en specifik værdi for gennemsnitsbeskatningen af olie- og gasaktiviteter (statens andel af indtægter / overskud fra kulbrinteproduktionsaktiviteter).

 

Det oplyses dog, at marginalskatten for nye felter er 50 pct. Nogle af de ældre og større eksisterende felter, som har fået godkendt deres udbygningsplaner før 16. marts 1993 betaler ’Petroleum Revenue Tax’ og har derfor en marginalskat på 75 pct. Det oplyses endvidere, at produktionen fra disse ældre felter er kraftigt faldende såvel absolut som forholdsmæssigt. Den samlede marginalskat er derfor hastigt på vej mod 50 pct. Som følge af diverse fradrag vurderes det, at gennemsnitsbeskatningen er under 50 pct.  

 

Norge

Energistyrelsen har været i kontakt med olie- og energidepartementet i Norge med hensyn til gennemsnitsbeskatningen af olie- og gasaktiviteter i Norge.

 

Det blev oplyst, at gennemsnitsbeskatningen af olie- og gasselskabernes nettoindtægt i 2004-2006 lÃ¥ pÃ¥ 74-75 pct., hvilket er 3-4 pct. lavere end marginalbeskatningen.

 

Udover beskatningen af selskaberne modtager den norske stat indtægter fra olie- og gasaktiviteterne fra statens andele af licenserne, samt udbytte fra StatoilHydro.

 

Af den samlede budgetterede indtægt fra de tre kilder i 2008 udgør skatter og afgifter ca. 60 pct.

 

Sammenligning af gennemsnitsbeskatning med specifikt skattesystem

 

På baggrund af ovennævte kan det vurderes, at beskatningen i Danmark ligger over niveauet i Storbritannien, på niveau med Holland og under Norge.

 

Som beskrevet ovenfor indgår mange faktorer i et lands gennemsnitsbeskatning. Man kan ikke ud fra en gennemsnitsbetragtning sammenligne specifikke skatteregler mellem lande.

 

Som opfølgning på klima- og energiministerens samråd om nordsøbeskatning i januar 2008 udarbejdede Energistyrelsen et notat til Det Energipolitiske Udvalg om det internationale konsulentfirma Wood Mackenzies verdensomspændende studie af staters andel af olie- og gasaktiviteter (EPU alm. del – bilag 88, 2007-08 (2. samling)). Notatet gennemgik studiets sammenligning af skattesystemet for et nyt projekt gennemført ud fra de gældende regler i 2002 og 2007. Der er tale om modelfeltsberegninger, hvor den eneste forskel landene imellem er skattesystemet. Der er derfor tale om en sammenligning på ens vilkår.

 

I notatet af 24. januar 2008 var refereret til en figur i præsentationen af studiet, der viste at statens andel i 2002 var godt 40 pct. mod godt 70 pct. i 2007 ved basisprisscenariet på 50 USD pr. tønde. Figuren viser, at Danmark er på niveau med Holland og væsentligt over Storbritannien.

 

I selve rapporten er oplyst statens andele ved tre prisforløb, som er gengivet i tabel 1.

 

Tabel 1

Statens andel af modelfelt: ny investor, kontinentalsokkel 100 mio. tønder (NPV0)

Prisforløb / land

Lav (25 USD pr. tønde)

Basis (50 USD pr. tønde)

Høj (75 USD pr. tønde)

 

2007

2002

2007

2002

2007

2002

Danmark

55

30

68

37

70

56*

Holland

64

64

68

68

69

69

Storbritannien

50

30

50

30

50

30

Norge**

69

 

80

 

81

 

Kilde: Wood Mackenzie: Government Take Study.

* inklusiv kulbrinteskat.

** Ikke medtaget i rapportens sammenligning mellem 2002 og 2007.

 

Hovedformålet med Wood Mackenzies studie er at give investorer en mulighed for at sammenligne landes skattesystemer i forskellige situationer. Disse beregninger påvirkes af prisniveau, omkostnings- og fradragsstrukturer osv. Wood Mackenzie sammenligner i deres studie lande på en række måder. De opstiller fiskale rangeringer og regner på selskabers og staters indtægter fra eksisterende og nye olie- og gasaktiviteter af forskellig størrelse, onshore og offshore. Der er også regnet på felter, der er væsentligt større end 100 mio. tønder, men disse regnes ikke som relevante for Danmark.

 

Man kan dog ikke ud fra modelberegninger på nye og eksisterende felter regne den eksakte beskatning i et land ud. Det er med baggrund i dette, at Energistyrelsen har undersøgt gennemsnitsbeskatningen i Nordsølandene og når frem til at beskatningen i Danmark ligger over niveauet i Storbrittanien, på niveau med Holland og under Norge. Denne fordeling svarer også til, hvor attraktivt det er at efterforske og indvinde kulbrinter i Danmark.