Det Energipolitiske Udvalg 2008-09
EPU Alm.del Bilag 267
Offentligt
24. april 2009MK/lipe- tlf.2058 5013
Vedr. Foretrædet for Energipolitisk Udvalg den 16. april 2009
Vi skal hermed takke Energipolitisk Udvalg for et konstruktivt foretræde den 16. april 2009 kl.14.00. Vi er meget glade for den venlige modtagelse og for den forståelse, vi mødte.Da ikke alle medlemmer var til stede under vores foretræde - bl.a. på grund afforespørgselsdebatten i Folketingssalen - skal vi her kort opsummere de ønsker, EnergibyenFrederikshavn har i forhold til en justering af de gældende afgiftsforhold. Samtidig skal vi henvisetil det tidligere fremsendte materiale.Energibyen Frederikshavn ønsker at gennemføre et forsøg med busser og biler, der skal køre pådet, vi kalder ”Grøn Biometan” – det vil sige opgraderet og CO2-neutral biogas.Dette forsøg vil, hvis de gældende afgiftsforhold opretholdes, blive økonomisk uinteressant af togrunde. Dels fordi biogas pålægges afgift, som var det fossilt naturgas, når det tages op afnaturgasnettet i forbindelse med ’tankning’, og dels på grund af den registreringsafgift, derpålægges ekstraomkostningerne i forbindelse med de såkaldte ”bifuelbiler”, der kan køre på ”GrønBiometan”.Dette skal hermed nærmere uddybes.Biogas produceret på Skagen Renseanlæg, og i en senere fase også biogas produceret på etegentligt biogasanlæg baseret på husdyrgødning, skal opgraderes til naturgaskvalitet ved bl.a. atfjerne CO2 fra gassen. Herefter skal den opgraderede biogas pumpes ind i det eksisterendenaturgasnet og fordeles til forbrugsstederne.Mængden af indpumpet, opgraderet biogas måles og registreres kontinuerligt.En tilsvarende mængde biogas (eller rettere en blanding af biogas og naturgas) udtages herefter iFrederikshavn, hvor det kan tankes på busser og biler.I overensstemmelse med de nuværende regler vil den udtagne gasmængde imidlertid blivebeskattet, som om der var tale om et fossilt brændsel. Og dette til trods for, at nettet er tilført entilsvarende mængde CO2-neutral gas!Det er dette forhold, vi ønsker ændret.
Transporterede vi i stedet gassen i en parallel gasledning fra Skagen til Frederikshavn, ville gassenikke blive afgiftsbelagt. Dette er paradoksalt, eftersom det ville være samfundsøkonomiskuhensigtsmæssigt med to parallelle gassystemer!Da der efter vores opfattelse er store perspektiver i at kunne anvende naturgasnettet tildistribution af CO2-neutral, opgraderet biogas, vil et forsøg med dette i Frederikshavn være af storsamfundsmæssig betydning for Danmark som et grønt foregangsland.En tilsvarende problemstilling gør sig efter vores opfattelse gældende, hvad angår beskatning afbusser og biler, der kan køre på ”Grøn Biometan”.Busserne og bilerne er allerede udviklet. Der kører eksempelvis ca. 15.000 i Sverige og ettilsvarende større antal i Tyskland. Bilerne kaldes bifuel-biler, idet bilerne både kan køre på gas ogbenzin. Da tankningsmulighederne for biogas stadig er forholdsvis begrænsede, kan bilernesåledes også køre på almindelige fossile brændsler.Vi vil opfordre til og anmode om, at ekstraomkostningerne til gastank, ventiler, omskiftere etc.ikke pålægges registreringsafgift. Bæredygtige biler, der kan køre på vedvarende energi, bør ikkevære uforholdsmæssigt dyrere end biler, der kun kan køre på fossile brændstoffer.Selvom forbrændingsmotorer har en relativ dårlig virkningsgrad set i forhold til eksempelvis kraft-varme-produktion, må argumentet om fortrængning af CO2 i denne forbindelse fremhæves.Netop fordi der bruges store mængder benzin og diesel med stor CO2-udledning i trafikken, vilerstatningen af disse brændstoffer med opgraderet biogas have en stor CO2-fortrængningseffekt!Vores pointe er, at bæredygtige løsninger ikke på forhånd skal udelukkes. Lad os komme i gang ogdemonstrere de forskellige løsninger. Så vil udviklingen udkrystallisere de mest langtidsholdbare.Derfor anmoder vi om Udvalgets opbakning og hjælp til at kunne gennemføre projektet medopgraderet biogas i Frederikshavn.Yderligere informationer kan downloades fra vores hjemmesidewww.energibyen.dk
Venlig hilsenPeter Høstgaard-JensenFormand for Fonden Energibyen FrederikshavnMikael KauDirektør Energibyen Frederikshavn
Bahram DehganProjektleder Energibyen Frederikshavn