Det Energipolitiske Udvalg 2008-09
EPU Alm.del Bilag 263
Offentligt
3. marts 2009
Forslag til organisering af den fremtidige energispareindsatsDette notat indeholder forslag til organisering af en forbedret energispareindsats ogomfatter således tre elementer:En samlet planlægning og styring af energispareindsatsen over en 10-årig periodeEtablering af en energisparefond til varetagelse af de generelle opgaver I forhold tilmarked og adfærdEtablering af en markedsplads for realisering af konkrete energibesparelser
Forslagene er udarbejdet af en række organisationer, der har deltaget aktivt iarbejdet i Koordinationsudvalget om energibesparelser siden udvalget blevetableret. Følgende organisationer står bag forslaget:Dansk ByggeriEnergi- og olieforumEnergitjenestenElsparefondenForbrugerrådetForeningen af Rådgivende IngeniørerTekniq
De syv organisationer ser det som nødvendigt at intensivere den samledeenergispareindsats i Danmark på baggrund af det faktum, at den hidtidige indsats ikkehar leveret de forudsatte energibesparelser (se faktaboks). Skal Danmark nå sineenergisparemål inden for den fastsatte tid, er det tvingende nødvendigt, at eksisterendeordninger effektiviseres og nye instrumenter introduceres. Samtidig skal koordineringenintensiveres ud fra veldefinerede mål og en klar indbyrdes arbejdsdeling.Nedenstående forslag er en uddybning af de 7 organisationers indstilling fraKoordinationsudvalget om Energibesparelser og anbefalingerne fra evalueringen af dendanske energisparindsats.
Forslag nr. 1: Program for en samlet energispareindsats i de kommende 10årDer etableres et uafhængigt Energispareråd –- som får til opgave, at udarbejde ogovervåge gennemførelsen af et samlet program for energispareindsatsen i dekommende 10 år.Energisparerådet skal udarbejde et program, der sikrer, at energisparemålene nås samten moniteringsplan, så målopfyldelsen kan overvåges.
1
Efter godkendelse af programmet i de relevante politiske fora skal rådet overvågeimplementeringen og rådgive minister og Folketingets energipolitiske udvalg omrealisering af programmet.Rådet tildeles tilstrækkelige ressourcer til opfølgning og evaluering af de enkeltevirkemidler I energispareprogrammet og har eget sekretariat.Rådets væsentligste opgaver:atsikre prioritering og sammenhæng i den samlede energispareindsats på tværs afsektorer, myndigheder og aktøreratsikre minister og Folketingets energipolitiske udvalg en løbende opfølgning ogrådgivning om implementering af programmet, inklusive eventuelle tilpasningerUdpegning af rådets medlemmer:Det foreslås, at ministeren til det uafhængige råd udpeger personer, der tilsammenbesidder en dækkende faglig indsigt i energispørgsmål, virkemidler i forhold tilenergibesparelser såvel som markedsforhold, kommunikation, økonomi, jura, m.v.Rådets størrelse skal fastlægges af hensyn til effektiv funktion.Sekretariatet bør have bemanding og midler til monitorerings- og evalueringsaktiviteter.Rådet skal fungere som en ”bestyrelse”, hvor medlemmerne alene er forpligtet på rådetsmål og formål. Rådet afløser Koordinationsudvalget om Energibesparelser.
Forslag nr. 2: Etablering af en energisparefond for generelle opgaver indenfor marked- og adfærdspåvirkningDen hidtidige generelle energispareindsats har, især indenfor markeds- ogadfærdspåvirkning, været præget af en uklar rollefordeling mellem Elsparefonden ogenergiselskaberne.Der foreslås etableret en ny fond kaldet”Energisparefonden”.Energisparefondens virkeskal omfatte alle energiformer og sektorer, dog fortsat med fokus på generellekommunikations- og markedspåvirkningsopgaver og med et klart mandat om atkomplettere og understøtte de konkrete energibesparelsesaktiviteter.En energisparefond skal via kampagner, markedsanalyser, frivillige aftaler og åbnekoncepter påvirke såvel udbudssiden som brugerne af energi (efterspørgselssiden).Energisparefonden skal bidrage til at sikre alle aktører viden og lige vilkår, herunder ligeadgang til udførelse af opgaver for fonden. Der skal tillige fokuseres på markeder, somer præget af økonomiske eller andre barrierer, fx varmebesparelser i den eksisterendebygningsmasse.Energisparefondens aktiviteter skal fortløbende evalueres, og midlerne til fonden skalfortløbende afstemmes i den overordnede prioritering af den nationale 10 års plan forhele energispareindsatsen, jfr. forslag 1.
2
Om evalueringen af energiselskabernes energispareaktiviteter
Siden 2006 har energiselskaberne via aftaler med energiministeren påtaget sigenergispareforpligtelser svarende til ca. 3 PJ.Spareforpligtelsen modsvarer, atenergiselskaberne (bortset fra olie) enten i deres indtægtsramme har fået tildelt midler tilenergibesparelser eller opkræver bidrag direkte hos forbrugerne.Via et forholdsvis kompliceret system opgøres og indrapporteres de konkrete bogførteenergibesparelsestiltag årligt af energiselskaberne til Energistyrelsen.Energistyrelsens evalueringsrapport vurderer, at op til halvdelen af de rapporteredebesparelser ville være kommet uden energiselskabernes energispareindsats. Dette betyderat energiselskaberne reelt ikke har leveret 3 PJ årligt som forudsat i den politiske aftale, menkun det halve, ca. 1,5 PJ.Det er vores opfattelse, at der på baggrund af evalueringen, er behov for at forbedreeffektiviteten på området for at sikre reel opfyldelse af sparemålene. Ud fra en række hensyner der behov for at skabe gennemskuelighed i forvaltningen af de midler, somenergiselskaberne opkræver hos forbrugerne til energispareformål.Det seneste energiforlig øger energispareforpligtelsen på energiselskaberne til 5,4 PJ pr. år.De højere sparemål fordrer en stærkt forøget indsats og øget effektivitet. En del af denneeffektivisering bør skabes ved øget åbenhed om forvaltningen af de forventeligt betydeligtøgede midler, som vil blive opkrævet hos forbrugerne til realisering af konkreteenergibesparelser.
Forslag nr. 3: Etablering af en markedsplads for realisering af konkreteenergibesparelserI lyset af, at Folketinget ønsker de konkrete energispareforanstaltninger effektiviseret ogsparemålene forøget, foreslås det, at der, som supplement til energiselskabernesspareaktiviteter og –forpligtelser, også oprettes en ny fond til gennemførelse af konkrete,målbare energibesparelser på markedsvilkår.Denne fond skal pålægges en del af den samlede energispareforpligtelse og tildelesmidler i forhold til spareforpligtelserne. Den nærmere fordeling afenergispareforpligtelserne på de enkelte år i planperioden aftales nærmere mellem deinvolverede parter.Fonden skal agere gennem opkøb af dokumenterede energibesparelser påmarkedsvilkår. Dokumentationskrav til sådanne besparelser skal være de samme, somfor energiselskabernes indrapporterede besparelser. Det skal særlig bemærkes at detbærende led i energiaftalen er fremme af markedsbaserede virkemidler, hvorfor fondenvil kunne bidrage med etablering af en markedsplads for energibesparelser. Enenergipolitisk aftale om organisering af energispareindsatsen, bør følgelig inddrage deerhverv og virksomheder, der allerede er i tæt kontakt med kunderne.Energiselskabernes energispareindsats og den ny energisparefond bør underkastes desamme krav med hensyn til:dokumentation af omkostninger per sparet kWh efter metoder, specificeret afEnergistyrelsenlige adgang for alle operatører og aktører til at tilbyde og implementere besparelser
3
åbenhed og gennemskuelig m.h.t. dokumentation af sammenhængen mellemomkostninger og opnåede besparelser
Ledelse og styring af de to fonde:Fonden og markedspladsen ledes af en uafhængig bestyrelse, der udpeges af klima- ogenergiministeren.Bestyrelsen betjenes af et selvstændigt sekretariat. Bestyrelsen redegør regelmæssigtfor sit arbejde over for klima- og energiministeriet og Folketingets energipolitiske udvalg.En principiel model for organisering af de to fonde samt rådet er vist nedenfor.
MinisterEnergisparerådetBestyrelse
EnergisparefondGenerelle markeds- ogadfærdspåvirkendeaktiviteter
Markedsplads forenergibesparelserKonkreteenergispareaktiviteter
4