Glostrup mandag d.16. marts 2009.

 

Folketingets Energipolitiske Udvalg

 

Glasindustrien retter herved tak til udvalget for vores foretræde torsdag d. 12. Marts 2009 der gav os mulighed for, at præsentere vores forslag til aktiviteter som hurtigt vil skabe økonomisk vækst og flere arbejdspladser i byggeindustrien.

Forslaget vil betyde en væsentlig reduktion i CO2 udslippet og dermed bidrager til at opfylde den politiske målsætning.

Forbrugeren vil opleve en besparelse på varmeregningen og et bedre indeklima.

Glasindustrien foreslår, at ”gammeldags” termoruder udskiftes med  nye ”Energiruder” besparelsen ved dette er 142 kWh/m2 per år.

For at opnå dette mål og at sætter aktiviteterne hurtigt i gang foreslår Glasindustrien, at vi hurtigst muligt starter en kampagne for energimærkede ruder som skal understøtte den nye mulighed for tilskud til boligrenovering.

Et påbud om energirenovering inden for en aftalt tidsramme vil ligeledes blive en stærk tilskyndelse til forbrugerne og derved underbygge tiltaget.

Vi vil gerne ved denne lejlighed præcisere vores svar til de spørgsmål udvalget rettede til os.

Vi anslår, at det er 40 mio. kvadratemeter gamle termoruder i Danmark.

En udskiftning af disse vil generere en økonomisk vækst på ca. 40 milliarder kroner.

I de fleste tilfælde vil det ikke være nødvendigt, at udskifte hele vinduet, men alene ruden, som er den eneste bygningskomponent der faktisk tilføre boligen energi. Det vil derfor blive økonomisk overskueligt for forbrugeren.

Glasindustrien anslår, at de resulterende energibesparelser i et gennemsnits parcelhus vil være af en størrelsesorden, der betyder, at tilbagebetalings perioden vil være mellem               4 og 5 år.

Energimærket for ruder er ikke trukket tilbage, men finder udbredt anvendelse. Energimærket for ruder er baseret på det velkendte energimærke for hårde hvidevare etc. Det er derfor let forståeligt for forbrugeren.

Varme kanter, som forbedre rudens isolerings evne anvendes i stor udstrækning i danske energiruder og er frit tilgængelige på markedet.

Vi er i besiddelse af en database med 400 specialuddannede håndværksvirksomheder, som hurtigt kan genaktiveres på en ny web-side. Dette vil gøre det muligt for forbrugerne, at få let adgang til kvalificeret rådgivning.

Gennem vores tidligere meget succesfulde kampagne, har vi opnået et betydeligt erfaringsgrundlag og akkumuleret en stor del materiale. Vi kan derfor meget hurtigt starte en ny slagkraftig kampagne.

 

 

Vi står til rådighed for yderlig uddybning af vores forslag.

 

 

Med venlig hilsen

PÃ¥ bestyrelsens vegne

 

Poul Thorsen

Forretningsfører