Grundnotat
|
11. marts 2008 J.nr. 3401/1001-0297/2101-0073
Side 1/3 |
Udkast til retningslinier for overvågning og rapportering af drivhusgasser fra CCS (opsamling, transport og geologisk lagring af kuldioxid).
KOM-nr (foreligger ikke)
Resumé:
Retningslinierne angiver metoder til overvågning og rapportering af CO2-udledning i forbindelse med CCS (opsamling, transport og geologisk lagring af CO2). Retningslinierne udgør et ændringsforslag til de gældende retningslinier (2007/589/EC) under kvotedirektivet.
Forslaget blev fremsendt til den danske EU repræsentation den 2.marts. Forslaget foreligger endnu ikke i dansk sprogversion.
Baggrund
Der skal den 16. marts stemmes om Kommissionens udkast til retningslinjer for overvågning og rapportering af drivhusgasser fra CCS på mødet i Klimakomitéen i Kommissionen. Forslaget skal vedtages i komité-procedure med kvalificeret flertal.
Hjemmelsgrundlag
Retningslinjerne er en udmøntning af Rådet og Europa-Parlamentets direktiv 2003/87/EC (Kvotedirektivet). Der er tale om en tilføjelse til Europa-Kommissionens afgørelse, Decision 2007/589/EC.
Nærhedsprincippet
Fælles retningslinier for overvågning og rapportering af CO2-udledninger eksisterer allerede. Tilføjelsen til retningslinierne m.h.t. CCS vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet sikring af fælles målemetoder er nødvendige for ens konkurrencevilkår, og dette bedst sikres med fællesskabs-retningslinier.
Formål og indhold
Retningslinierne i forslaget relaterer sig til to direktiver: kvotedirektivet og CCS-direktivet, som begge i december 2008 blev vedtaget som en del af EU’s klima- og energipakke. Formålet med retningslinjerne er at sikre, at CO2-udledningen i forbindelse med CCS bliver målt forsvarligt, ensartet og med højest mulige nøjagtighed. Kommissionen har, af praktiske årsager valgt at kombinere retningslinjerne for overvågning og rapportering efter de to direktiver i ét dokument.
Retningslinierne udvider de gældende retningslinier for overvågning og rapportering af drivhusgasser under kvotedirektivet med retningslinier for overvågning og rapportering af drivhusgasser fra anlæg til opsamling, transport og lagring heraf (CCS). Retningslinierne omfatter:
Ø Hvordan CO2 måles, når det overføres mellem forskellige aktører (fx når det overføres fra et anlæg til fjernelse af CO2 til et anlæg for transport af CO2).
Ø Præcisering af målenøjagtighed i forskellige niveauer og angivelse af, at den højest mulige nøjagtighed skal tilstræbes.
Ø Hvordan CO2-udledningen måles fra en produktionsenhed med fjernelse af CO2.
Ø Hvordan CO2-udledningen måles fra en enhed til transport af CO2.
Ø Hvordan CO2-udledningen måles fra en enhed til deponering af CO2.
Europa-Parlamentets udtalelser
Parlamentet vil i overensstemmelse med den valgte komité-procedure udtale sig efter, at komitéen har taget stilling til forslaget.
Gældende dansk ret og konsekvenser herfor
På nuværende tidspunkt er CCS ikke specifikt omfattet af dansk lovgivning, da der er tale om en ny teknologi. CCS-direktivet skal implementeres i dansk lovgivning, primært i undergrundsloven. Dette er beskrevet nærmere i rammenotat om CCS-direktivet.
De foreslåede retningslinier for overvågning og rapportering af drivhusgasser fra CCS vil sandsynligvis ikke kræve lovændringer herudover.
Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Forslaget til retningslinier har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, konsekvenser for EU’s budget eller samfundsøkonomien. Der vil være visse offentlige administrative konsekvenser i forbindelse med overvågning af CO2-udledningen fra anlæg omfattet af CCS.
Retningslinjerne for CCS sigter mod at forbedre kvaliteten af målingerne af CO2 og sikre, at lækager m.v. opdages. Derfor vurderes retningslinjerne at have gunstige konsekvenser for miljøet og beskyttelsesniveauet.
Høring
Forslaget har været sendt i høring i Klima- og energiministeriets EU specialudvalg. Klima- og energiministeriet har modtaget følgende kommentarer:
Dansk Fjernvarme oplyste at de ingen kommentarer havde til rammenotatet.
3F støttede forslaget om overvågning og rapportering fsva. CCS og gjorde i øvrigt opmærksom på, at 3F finder det vigtigt at overvågning og rapportering om arbejdsmiljøforhold i forbindelse med drivhusgasser m.m. fra CCS indgår.
Energi- og olieforum støttede den danske holdning som beskrevet i rammenotatet.
Energinet.dk kunne støtte forslaget til indstilling i rammenotatet.
Danske Maritime mente ikke at man havde kommentarer til CO2 mÃ¥ling i forbindelse med CCS, men undrede sig over at Kommissionens forslag til retningslinier ikke var medsendt rammenotatet.Â
Danmarks Naturfredningsforening har angivet at man, hvis det ikke lykkes at stoppe udviklingen af CCS, støtter formÃ¥let med retningslinierne: â€at sikre, at CO2-udledningen i forbindelse med CCS bliver mÃ¥lt forsvarligt, ensartet og med højest mulige nøjagtighed.†For Danmarks Naturfredningsforening er det altafgørende, at sikkerheden omkring CCS er helt i top. Danmarks Naturfredningsforening er enig i regeringens holdning i forhold til at støtte en høj kvalitet af overvÃ¥gningen af udsivning af CO2 fra CCS især pÃ¥ baggrund af de tekniske usikkerheder og begrænsede viden, der er tilknyttet CCS. Udover Danmarks Naturfredningsforenings høringssvar til dansk holdning i rammenotatet har Danmarks Naturfredningsforening angivet en række generelle betragtninger om CCS. Herunder, at Danmarks Naturfredningsforening grundlæggende ikke er tilhænger af CCS og at Danmarks Naturfredningsforening ikke er enig i regerings holdning omkring CCS i kombination med biomasse.
Dansk Industri og DI Energiindustrien finder rammenotatet positivt og finder at det understøtter bestræbelserne på at få en afklaring, som sikrer, at man kan honorere kombinationen af CCS og biomasse.
Regeringens holdning
Den danske regering er positivt indstillet over for etablering af et sæt retningslinier for overvågning og rapportering af CO2-udledning i forbindelse med CCS. Regeringen finder, at forslaget under hensyntagen til de tekniske usikkerheder og den begrænsede viden, som findes om CCS, sikrer en høj kvalitet af overvågningen af CO2-udledningen fra CCS.
Under forhandling af CCS-direktivet er der fra dansk side gjort opmærksom på behovet for at kunne håndtere projekter med kombination af biomasse og CCS. I sådanne projekter kan den resulterende CO2-udledning blive negativ. Dette kan forslaget til retningslinier ikke håndtere, idet det ikke er muligt at returnere et negativt antal CO2-kvoter til kvoteregistret som betaling for CO2-udledningen fra et kraftværk med CCS. Det vurderes derfor som urealistisk at håndtere problemstillingen i retningslinierne. Kommissionen har nævnt, at den skal håndteres ved projekt-kvotetildeling efter kvotediretivets artikel 24a. Dette skal i givet fald godkendes i en komitéprocedure. Danmark har med brev af 26. februar 2009 anmodet Kommissionen om at bekræfte, at der kan udstedes ekstra kvoter til sådanne anlæg samt at angive en proces for den nævnte komitéprocedure.
Regeringen kan på denne baggrund støtte forslaget til retningslinier.
Forhandlingssituationen
Et første udkast fra december 2008 har gennemgået en teknisk kommentering. Der skal stemmes om det foreliggende forslag den 16. marts 2009.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingests Europaudvalg