Notat om den miljøøkonomiske vismandsrapport (marts 2009)
MILJØ- OG PLANLÆGNINGSUDVALGET
|
9. marts 2009
DEN ØKONOMISKE
KONSULENT
EU-SEKRETARIATET
Resume mv. (side 1 og 2)
Sammenfatning
Miljøvismændene anbefaler
CO2-regulering |
CO2-afgift                     |
Skal hæves væsentligt for at nå CO2 målsætningen i ikke kvote-sektor, hvis det bliver muligt at købe kvoter. Afgiften betales med samme sats af både husholdninger og ikke-kvoteomfattede erhverv.
|
|
Metanafgift                   |
Afgift på dyr afhængig af udledning af metan
|
|
Lattergas og kvælstof                                   |
Afgift på kvælstof for at modvirke udledning af lattergas (CO2-ækvivalent) og andre generelle miljøeffekter
|
|
CO2-bundfradrag              |
Reduceres og udfases på sigt i takt med at CO2-kvoter sælges.
|
Energi mv. |
Energiafgift                   |
Fjernes i sin nuværende form for alle erhverv. Provenubegrundet energiafgift på husholdningernes forbrug af varme og el bevares. Fritagelsen for energiafgift på husholdningers brug af biobrændsler ophæves.
|
|
Elafgifter                       |
Elafgifter for erhverv samt CO2-afgift på el til husholdningerne fjernes, da elproduktionen er kvoteomfattet.
|
|
Partikelafgift                 |
Indføres for husholdningernes brug af biobrændsler
|
|
Afgift på olie og gas                                           |
Særskilt energiafgift på olie og naturgas indføres med henblik på øget forsyningssikkerhed. Afgiften betales med samme sats af både husholdninger og erhverv.
|
Transport |
Kørselsafgifter              |
Indføres for både husholdninger og erhverv og differentieres i forhold til geografiske og tidsmæssige variationer i de eksterne effekter. Kan evt. inkludere tillempet CO2-afgift af hensyn til grænsehandel
|
|
Registrerings- og         ejerafgifter                 |
Reduceres og opkræves primært af provenuhensyn. Erhverv friholdes
|
|
Benzin- og dieselafgift                                                      |
Størrelse reguleres ud fra indhold af CO2 og andre miljøbelastende stoffer. Energiafgiften på benzin og diesel bortfalder og erstattes af en afgift på olieindholdet af hensyn til forsyningssikkerheden.
|
Vandmiljø |
Indvindingsafgift          |
Indføres ved knaphed på vand for al indvinding
|
|
Spildevand                  |
Fritagelser for afgiften fjernes
|
|
Pesticidafgift                |
Målrettes miljøeffekter ved de forskellige pesticider |
Indledning
Miljøvismændene behandler to forskellige områder. Det ene drejer sig hovedsageligt om implementeringen af EU’s vandrammedirektiv. Det andet område drejer sig hovedsageligt om virkningerne af de grønne afgifter og herunder hvorledes Danmark kan leve op til EU’s klimabeslutning om at nedbringe CO2-emissionerne især på det ikke-kvotebelagte område.
Miljøvismændenes rapport er meget omfattende.
I. Vandrammedirektivet
Med vandrammedirektivet flyttes målene for den danske vandforvaltning (og for EU’s ditto) fra påvirkning af vandmiljøet til tilstanden for vandmiljøet. Det vil sige, at det er slutresultatet i 2015 for vandmiljøet i søer, vandløb kystnære områder der tæller, og ikke så meget forløbet hen imod slutresultatet. Det betyder, at menneskeskabte påvirkninger kun må føre til mindre afvigelser i forhold til uberørte forhold. Grundvandet skal endvidere have opnået en god kemisk og kvantitativ tilstand.
Det er Miljøvismændenes (MV) opfattelse, at de tidlige handlingsplaner fra regering og Folketing (det drejer sig primært om de tre vandmiljøplaner), at disse har fokuseret på den ønskede reduktion af næringsstoffer til vandmiljøet og i mindre grad forholdt sig til, hvilke ændrede effekter – endsige hvilken tilstand – som skulle resultere i indsatsen.
MV siger, at opfyldelsen af vandrammedirektivet vil kræve en ekstra indsats udover hvad der allerede er gennemført og planlagt.
Ifølge MV vil en realisering af Vandrammedirektivet kræve en målrettet ekstra reduktion i kvælstofudviklingen på ca. 16.000 ton årligt i 2015, jf. nedenstående figur 1.
Figur 1. Kvælstofudvaskning fra landbruget
Kilde: Miljøvismandsrapporten (marts 2009)
Det ses af figuren, at inklusiv vandrammedirektivet kommer kvælstofudvaskningen ned på et lavere niveau. I den forbindelse foreslår MV blandt andet indførelsen af en kvælstofafgift, hvilket sammen med andre tiltag skal medvirke til implementeringen af EU’s vandrammedirektiv.
En samlet opfyldelse af vandrammedirektivet kræves ifølge MV’s vurdering af den hidtidige indsats, at der strammes op på følgende områder:
- Kystområderne er stadig for belastede af bl.a. kvælstofudledning fra landbrug og miljøfremmede stoffer fra skibstrafik.
- Søer er stadig alt for belastede af fosfor fra landbruget.
- Vandløb er stadig for udsatte. Det er nødvendigt med en fysisk forbedring, dvs. ophør med vandløbsvedligeholdelse, fjernelse af spærringer og forøgelse af vandføringen Der er også problemer med tilledning af spildevand.
- Grundvandet er også truet af pesticider og nitratbelastning fra landbruget. Herudover er der problemer med grundvandsmængden som følge af overudnyttelse.
MV’s løsningsforslag
Kort fortalt foreslår miljøvismændene følgende nye foranstaltninger til opfyldelse af EU’s vandrammedirektiv i 2015.
1) De eksisterende nationale kvælstofnormer der lægger et loft over kvælstofudledningen på hver enkel bedrift, bør omlægges til en afgift på kvælstof i indkøbt foder og handelsgødning (alternativt foreslås et system af omsættelige kvælstofkvoter). Det er for tidligt at sige, om fosforafgiften på foder har det rette niveau.
2) For vandløb fastsættes nye regler for mere skånsom vedligeholdelse. MV anfører, at det må forventes, at de vandløbsnære områder i givet fald udtages af landbrugsproduktion, idet overdrevene jævnligt kan blive oversvømmede.
3) For søer og kystnære områder tales om en vis fleksibilitet. Primært foreslås en dyrkningsafgift fra 2012, der fastsættes på så højt et niveau, at det bedre kan betale sig at udtage de landbrugsarealer, der medvirker til forurening af søer og kystnære områder. De enkelte landmænd i lokalområdet gives dog en mulighed for, af frivillighedens vej, at gå sammen om alternative indsatsprogrammer, der lever op til de fastlagte miljømål. På denne måde kan man undgå dyrkningsafgift/arealudtagelse.
4) For vandafgiften foreslås en differentiering, der er afhængig af knapheden på grundvand.
Samlet set medfører det, at op til 75.000 ha landbrugsjord, (3 procent af det samlede landbrugsareal), i givet fald skal udtages. De samfundsøkonomiske konsekvenser er vurderet i nedenstående tabel 1.
Tabel 1. Økonomiske effekter ved udtagning af 3 procent af landbrugsjorden (samt reduceret husdyrbestand)
(2007 priser) |
Ændring i forhold til baseline 2015 |
||
|
Scenarie 1 |
Scenarie 2 |
Scenarie 3 |
|
 -------------------- Mio. kr. -------------------- |
||
Privat forbrug |
-75 |
-136 |
-200 |
Investeringer |
-128 |
-164 |
-220 |
Offentligt forbrug |
0 |
0 |
0 |
Indenlandsk anvendelse |
-204 |
-301 |
-422 |
Eksport |
-38 |
-233 |
-489 |
Import |
-139 |
-239 |
-402 |
BNP |
-97 |
-287 |
-496 |
Anm.: Scenarie 1: Udtagning af 3 procent landbrugsjord og 50 procent reduceret EU-støtte pÃ¥Â
         oversvømmede arealer.
         Scenarie 2: Som 1 inkl. 1,5 procent reduceret husdyrbestand.
         Scenarie 3: Som 1 inkl. 3 procent reduceret husdyrbestand.
Kilde: Miljøvismandsrapporten (marts 2009)
Det ses, at de samfundsøkonomiske konsekvenser af at udtage landbrugsareal er ganske moderate, i hvert fald hvis man holder sig til hovedscenariet (scenarie 1).
II. Energifremskrivning, CO2-emissioner og grønne afgifter (EU´s klimabeslutninger m.v.)
A. Energifremskrivning
I nedenstående tabel 2 er vist udviklingen i det danske energiforbrug med den vedtagne energipolitik. MV gør dog opmærksom på, at den nuværende økonomiske krise dog kan ændre tallene både for energiforbrug og drivhusudledninger i nedadgående retning.
Tabel 2 Energiforbrug og drivhusgasudledning
|
|
1990 |
2005 |
2020 |
2025 |
Stigning (2005-2025) |
|
|
 ----------------------------- PJ ----------------------------- |
|
|||
Faktisk energiforbrug |
704 |
786 |
821 |
876 |
11 pct. |
|
Nettoeleksport |
-25 |
-5 |
31 |
41 |
|
|
Bruttoenergiforbrug |
769 |
795 |
771 |
809 |
2 pct. |
|
Endeligt energiforbrug |
565 |
638 |
674 |
710 |
11 pct. |
|
|
Husholdninger |
166 |
188 |
198 |
203 |
8 pct. |
|
Erhverv |
235 |
261 |
250 |
261 |
0 pct. |
|
Transport |
163 |
188 |
227 |
246 |
30 pct. |
Vedvarende energi |
43 |
126 |
290 |
298 |
36 pct. |
|
|
|
 ------------------------- Mio. ton ------------------------- |
|
|||
Drivhusgasudledning |
69,1 |
63,6 |
50,1 |
53,9 |
-15 pct |
|
|
Ikke-kvoteomfattet |
39,4 |
37,2 |
35,7 |
37,2 |
0 pct. |
Kilde: Miljøvismandsrapporten (marts 2009)
Det fremgår af tabellen, at frem til 2025 vil energiforbruget stige med mellem 2 -11 pct. i alt afhængigt af, hvordan det opgøres. Den største stigning er dog indenfor transport, hvor stigningen er på hele 30 pct. Det store lyspunkt er dog stigningen i vedvarende energi, der vil stige med hele 36 pct., og vil i 2020 nå op på over 40 pct. af det endelige energiforbrug, hvor målsætningen er 30 pct.
Med hensyn til CO2-emissionerne er der et kraftigt fald i de samlede udledninger på 15 pct. i 2025. Det skyldes primært et stort fald i den kvotebelagte sektor, hvorimod det kniber gevaldigt med at få nedbragt CO2-emissionerne i den ikke-kvotebelagte sektor. MV redegør udførligt for problemerne i forbindelse med den ikke-kvotebelagte sektors CO2-emissioner.
B. CO2-emissioner (EU´s Klimabeslutninger)
I forbindelse med opfyldelsen af Danmarks og EU´s klimamål er det nødvendigt at se på hovedkilderne til CO2-emissioner i Danmark. Herefter er det muligt at beregne, hvordan man eventuelt kan nedbringe CO2-emissionerne med grønne afgifter.
I den forbindelse skal man erindre, at EU´s klimabeslutninger (den såkaldte 3x20 plan) foreskriver, at EU i 2020 skal nedbringe de samlede CO2-emissioner med 20 pct. i forhold til 1990. Herudover skal den vedvarende energi udgøre 20 pct. af det samlede energiforbrug i 2020. Det betyder, at reduktionsmålet for kvotesektoren er -21 pct. i 2020 i forhold til 2005, og at de ikke-kvotebelagte CO2-emissioner skal ned med 10 pct. i forhold til 2005.
For Danmarks vedkommende betyder det, at vores CO2-emissioner i den ikke-kvotebelagte sektor skal reduceres med hele 20 pct. i 2020 (i forhold til 2005). Den danske VE-andel skal ifølge EU´s beslutninger op på 30 pct. i 2020.
Tabel 3 nedenfor viser CO2-emissionerne (CO2-ækvivalenter) opdelt på sektorer og kilder for perioden 2005-2020, ifølge MV’s fremskrivning.
Tabel 3. Drivhusgasudledning opdelt på sektorer og kilder
|
|
|
|
2005 |
2020 |
Reduktion |
|
|
|
|
 ------------ Mio. ton ÂÂÂ------------ |
 --- procent --- |
|
Kvoteomfattende |
26,4 |
14,5 |
45 |
|||
|
Energirelateret CO2 |
24,5 |
12,3 |
50 |
||
|
|
El- og fjernvarmeproduktion m.v. |
21,8 |
9,7 |
56 |
|
|
|
Øvrige erhverv |
2,7 |
2,6 |
5 |
|
|
Ikke-energirelateret CO2 |
1,9 |
2,2 |
-16 |
||
Ikke-kvoteomfattede |
37,2 |
35,7 |
4 |
|||
|
Energirelateret CO2 c) |
23,6 |
23,9 |
-1 |
||
|
|
Erhverv |
6,5 |
5,7 |
13 |
|
|
|
|
Landbrug |
3,5 |
3 |
13 |
|
|
|
Byggeri |
0,7 |
0,6 |
22 |
|
|
|
Industri |
1 |
0,8 |
20 |
|
|
|
Privat service |
0,7 |
0,7 |
-7 |
|
|
|
Offentlig service |
0,7 |
0,6 |
14 |
|
|
Husholdninger, varme |
3,6 |
2,8 |
21 |
|
|
|
Transport |
13,6 |
15,5 |
-14 |
|
|
|
|
Privat biler (husholdninger) |
5,8 |
5,8 |
0 |
|
|
|
Fragt på vej |
5,3 |
7,4 |
-38 |
|
|
|
Øvrig transport |
2,4 |
2,4 |
2 |
|
Metan og lattergas fra landbrug |
10 |
8,9 |
11 |
||
|
Øvrige drivhusgasudledning d) |
3,6 |
2,9 |
20 |
||
Drivhusgasudledning i alt |
63,6 |
50,5 |
21 |
Kilde: Miljøvismandsrapporten (marts 2009)
Indenfor kvotesektoren reduceres CO2-emissionerne med 45 pct. i perioden 2005-20, og det må siges at være en pæn målopfyldelse, selvom der ikke er vedtaget nationale mål for kvotesektoren på EU-plan i perioden efter Kyotoplanen, dvs. efter 2012.
Derimod ser det umiddelbart vanskeligt ud i den ikke-kvotebelagte sektor, hvor reduktionerne kun er på 4 pct., mod et vedtaget EU-mål på 20 pct. for Danmark. Her er med andre ord brug for en særlig indsats, og to problemområder nævnes. Det ene er transportsektoren, hvor lastbiltransportens udledninger stiger med 38 pct. og det andet metan og lattergas fra landbruget, der kun falder med 11 pct. Privatbilismen bidrager heller ikke til nedbringelse af CO2-emissionerne.
Det er dog værd at bemærke sig, at samlet set reduceres CO2-emissionerne med 21 pct. i Danmark for perioden 2005-2020, men problemet er her – set i EU-sammenhæng – at størstedelen af faldet sker i kvotesektoren.
Samlet set ser målopfyldelsen således ud:
Tabel 4. MÃ¥lopfyldelse af energiforbrug og CO2-emisioner.
|
Målsætning |
Fremskrivning |
MÃ¥l- opfyldelse |
Bruttoenergiforbrug |
 -4 procent i 2020 i forhold til 2006 |
 -6,5 procent i 2020 |
Ja |
Vedvarende energi |
20 procent af bruttoenergiforbrug i 2011 |
26 procent i 2011 |
Ja |
|
30 procent af bruttoenergiforbrug i 2025 |
37 procent i 2025 |
Ja |
|
30 procent af bruttoenergiforbrug i 2020 |
43 procent i 2020 |
Ja |
Drivhusgasser |
 -21 procent i 2008-12 i forhold til 1990 |
 -3 procent |
Nej 1) |
Drivhusgasser, ikke kvoteomfattet |
 -20 procent i 2020 i forhold til 2005 |
 -4 procent |
Nej 1) |
1) Opnås dog gennem køb af CDM-projekter og køb af kvoter m.v.
Kilde: Miljøvismandsrapporten (marts 2009)
Hvis Danmark skal leve op til EU´s krav om en reduktion på 20 pct. i ikke-kvotesektoren, skal reduktionen være på i alt 7,5 mio. tons i 2020 og ikke de kun 1,5 mia. tons, der svarer til de 4 pct. Der skal altså findes yderligere 6 mio. tons i reduktionerne.
Miljøvismændene foreslår derfor, at de grønne afgifter hæves så der findes yderligere ca. 4 mia. i CO2-reduktioner, blot for at se hvor stor en belastning det giver (selvom der mangler 2 mio. tons).
C. Grønne afgifter
1. Generelt
Miljøvismændene analyserer de grønne afgifter ud fra to synspunkter. Det første er brugen af grønne afgifter generelt, og det andet synspunkt er den mere konkrete brug af grønne afgifter til at opfylde Danmarks EU forpligtelser, især indenfor det ikke-kvotebelagte område.
I nedenstående tabel 5 er vist en oversigt over de samlede grønne afgifter og deres udvikling.
Tabel 5. Provenu af grønne afgifter
|
|
|
2000 |
2005 |
2009 |
2000 |
2009 |
|
|
|
 ---- Mia. kr. (2000-priser) ---- |
 -------------- Procent -------- |
|||
Energi- og CO2-afgifter |
33,3 |
33,5 |
31,9 |
55,0 |
49,5 |
||
|
heraf olie, gas og kul |
10,6 |
12,2 |
11,6 |
17,5 |
17,9 |
|
|
|
Elektricitet |
7,8 |
7,8 |
7,5 |
12,9 |
11,6 |
|
|
Benzin |
10,1 |
8,8 |
7,6 |
16,6 |
11,8 |
|
|
CO2 |
4,8 |
4,7 |
5,3 |
7,9 |
8,2 |
Motorkøretøjer |
22,8 |
29,8 |
28,5 |
37,6 |
44,2 |
||
|
heraf vægt- og ejerafg. |
6,9 |
8,0 |
8,8 |
11,4 |
13,6 |
|
|
|
Registreringafg. |
14,1 |
19,5 |
17,5 |
23,2 |
27,2 |
|
|
Ansvarsfors. afg. |
1,5 |
1,9 |
1,8 |
2,4 |
2,8 |
|
|
Vejbenyttelsesafg. |
0,3 |
0,4 |
0,4 |
0,5 |
0,7 |
Miljøafgifter |
4,5 |
4,1 |
4,1 |
7,4 |
6,3 |
||
|
heraf emballage |
0,8 |
0,9 |
0,9 |
1,4 |
1,4 |
|
|
|
Pesticider |
0,4 |
0,4 |
0,4 |
0,6 |
0,7 |
|
|
Affald |
1,0 |
1,0 |
1,0 |
1,6 |
1,5 |
|
|
RÃ¥stofindvinding |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
0,3 |
0,3 |
|
|
Spildevand |
0,3 |
0,2 |
0,2 |
0,5 |
0,3 |
|
|
Ledningsført vand |
1,6 |
1,3 |
1,2 |
2,6 |
1,8 |
|
|
Andre a) |
0,3 |
0,2 |
0,2 |
0,5 |
0,4 |
I alt |
60,6 |
67,4 |
64,5 |
100 |
100 |
||
|
|
|
 - Mia. kr. (årets priser) - |
|
|
||
I alt |
60,6 |
73,0 |
75,8 |
|
|
Kilde: Miljøvismandsrapporten (marts 2009)
Det ses, at de grønne afgifter har væres stigende og udgør nu ca. 76 mia. kr., svarende til 9 pct. af de samlede skatter og afgifter. De to største poster udgøres af energi og CO2-afgifter, der 50 pct. af samtlige grønne afgifter, og afgifter på motorkøretøjer, der giver ca. 45 pct. De egentlige miljøafgifter giver kun ca. 6 pct. af de samlede grønne afgifter.
I miljøvismandsrapporten findes endvidere en anden interessant tabel, der viser fordelingen af de grønne afgifter sat i relation til udledningen af CO2.
Tabel 6. Fordeling af grønne afgifter og CO2-emmisioner
|
Grønne afgifter |
CO2-ækvivalenter |
|
 ---------- Procent ---------- |
|
Husholdninger |
73 |
17 |
Landbrug |
2 |
20 |
Fremstilling |
4 |
13 |
Andre erhverv |
21 |
51 |
I alt |
100 |
100 |
Kilde: Miljøvismandsrapporten (marts 2009)
Tabellen viser klart, at medens husholdningerne betaler 73 pct. af de grønne afgifter, så står de kun for 17 pct. af CO2-emissionerne. Omvendt for landbrug og industri, der står for 6 pct. af de grønne afgifter men ca. 33 pct. af emissionerne. Andre erhverv (herunder transport) står for ikke mindre end 51 pct. af udledningerne, men betaler kun ca. 21 pct. af afgifterne.
Indkomstfordeling og grønne afgifter
Et andet interessant spørgsmål som MV rejser, er spørgsmålet om indkomst-fordelingen og de grønne afgifter. MV beregninger viser, at højindkomstgrupper samlet set betaler mere i grønne afgifter end lavindkomstgrupper. Personer uden for arbejdsstyrken betaler også generelt færre grønne afgifter. Dette skyldes hovedsageligt, at højindkomstgrupper generelt har et højere forbrug. Sættes de grønne afgifter i forhold til forbruget vejer de grønne afgifter imidlertid tungere for højindkomstgrupperne.
Ses der på forskellige grupper af grønne afgifter, har afgifter på el og vand større vægt i forbruget for de laveste indkomstgrupper end for de højere. Det modsatte gør sig gældende for afgifter på transport, som har betydelig større vægt for højindkomstgrupper sammenlignet med lavindkomstgrupper og personer udenfor arbejdsstyrken.
Alt i alt er det ikke oplagt, at grønne afgifter bidrager til øget ulighed. Det vil måske være tilfældet, hvis de grønne afgifter vurderes i forhold til indkomst, men ikke hvis de vurderes i forhold til forbruget. Under alle omstændigheder vurderes de fordelingsmæssige direkte effekter af afgifterne som beskedne.
Der henvises til bilag 1, hvor der er en tabel med de beregnede grønne afgifter sat i forhold til forbruget.
Hovedsynspunkter fra miljøvismændene om grønne afgifter
Det fremgår af vismandsrapporten, at de nuværende afgifter på energi er ikke hensigtsmæssigt indrettet i forhold til at nå målsætninger om mindre national CO2-udledning og miljøpåvirkning, forsyningssikkerhed og bidrag til offentligt provenu på den billigste måde. Det er således ikke hensigtsmæssigt, at el er pålagt CO2-afgifter, da elproduktionens CO2-udledning allerede er reguleret via kvoter.
Bundfradraget for CO2-afgiften, som gives til energiintensive virksomheder i ikke-kvotesektoren, er udformet, så der er en stor risiko for, at mange virksomheder ikke får tilstrækkelig tilskyndelse til at mindske udledningen af CO2. Husholdningerne bør betale en form for energi-provenuafgift, som erstatter den nuværende energiafgift. Denne afgift bør også betales ved køb af biobrændsler.
Erhvervene skal fortsat betale afgifter begrundet ud fra hensyn til miljø eller forsyningssikkerhed, men skal ikke betale energiprovenuafgift. Det betyder, at energiafgiften på remstillingssektorens rumvarme bør fjernes.
Det samme vil være tilfældet for energiafgifter for offentlige og private serviceerhverv. Der indføres en afgift på NOx-udledning fra 2010. Det bør til den tid vurderes, om der er behov for at øge afgiften med henblik på at nå målsætningen for NOxudledning.
Afgifter på køretøjer og brændstof er ikke målrettede i forhold til de lokalt varierende eksterne effekter, og grænsehandel lægger begrænsninger for at hæve afgiften på brændstof. Hvis der indføres egentlige kørselsafgifter kan disse i langt højere grad målrettes de eksterne effekter, som afhænger af lokalitet og transporttidspunkt.
Det bliver også muligt at lægge højere afgifter på lastbiltransport, som i dag er for lavt beskattet. Med indførelsen af kørselsafgifter mindskes den miljømæssige berettigelse for registreringsafgiften. Ud fra provenuhensyn bør der dog fastholdes en vis beskatning af køretøjer og kørslen for husholdningerne.
2. EU’s målsætning om CO2-emissioner
Det fremgår af tabel 3 ovenfor, at Danmark har en manko på 6 mio. ton CO2-emissioner i 2020, hvis vi skal opfylde EU’s krav om at nedbringe CO2-emissionerne med 20 pct. i forhold til 2005 indenfor den ikke-kvotebelagte sektor.
Miljøvismændene har udarbejdet en beregning, der viser, at hvis man blot skal nedbringe CO2-emissionerne med 4 mio. tons, kræver det at en ensartet afgift på ca. 400 kr. pr. ton CO2-ækvivalent.
De resterende 2 mio. tons foreslår MV opnås gennem køb af reduktionsrettigheder i EU og udenfor EU.
I nedenstående tabel 7 ses reduktionerne fordelt på de forskellige sektorer.
Tabel 7. Fordeling af drivhusgasudledning ved reduktion på 4 mio. ton CO2-ækvivalenter.
|
|
|
CO2-ækvivalenter |
Ændring |
Reduktion |
|
|
|
 -- Mio. ton -- |
 -- Mio. ton -- |
 -- Procent -- |
Husholdningerne |
10,4 |
0,4 |
3 |
||
|
Opvarmning |
4,0 |
0,1 |
2 |
|
|
Transport |
6,4 |
0,3 |
4 |
|
Erhverv i alt |
25,4 |
3,6 |
14 |
||
|
Energirelateret |
13,8 |
1,3 |
9 |
|
|
|
Landbrug |
1,3 |
0,3 |
26 |
|
|
Øvrige erhverv |
12,5 |
1,0 |
8 |
|
Ikke-energirelateret |
11,6 |
2,3 |
21 |
|
|
|
Landbrug |
10,0 |
2,3 |
23 |
|
|
Øvrige erhverv |
1,6 |
0,0 |
2 |
I alt ikke-kvotebelagt udledning |
35,8 |
4,0 |
|
Kilde: Miljøvismandsrapporten (marts 2009)
Det ses, at ved indførelse af en ensartet CO2-afgift på 400 kr. pr. ton vil erhvervene komme til at stå for langt hovedparten af CO2-reduktionerne. Og ikke mindst landbruget vil blive hårdt ramt med en reduktion på 2,3 mio. tons inden for den ikke-energirelaterede sektor (dvs. metan og lattergas).
En ensartet afgift på 400 kr. pr. ton vil medføre kraftige prisstigninger på de fleste energivarer, og det vil medføre en voldsom tilbagegang i landbrugets produktion (fald på ca. 23 pct.)
Selv hvis merprovenuet fra CO2-afgifterne anvendes til at lette personskatterne, vil det have relativt store makroøkonomiske effekter i form af velfærdstab og fald i bruttonationalproduktet.
Alternativt kunne man tænke sig at hæve de eksisterende afgifter for at opnå den samme CO2-besparelse (4 mio. ton), men det ville betyde en forhøjelse på 200 pct. med endnu større velfærdstab.
Det er MV’s opfattelse, at 20 pct.’s-reduktionen i ikke-kvotesektoren er en meget svær målsætning for Danmark at opnå. Det vil have meget store belastninger for landbruget, at nedbringe CO2-udledningerne af metan og lattergas.
MV. er i den forbindelse inde på, at det skal være muligt at handle med CO2-kvoter indenfor den ikke-kvotebelagte sektor og måske oven i købet kunne overlade en del af CO2-nedbringelsen til den kvotebelagte sektor.
Sammenfatning
Miljøvismændene sammenfatter deres beregninger på følgende måde:
Mette Bjerrum Koch/Sara Larsen (NH)
 Bilag 1
|
Alle grønne afgifter |
El
|
Energi i øvrigt
|
Transport
|
Vand
|
Andre miljø- afgifter |
Alle grønne afgifter |
|
Mia. kr. a) |
 ---------------------------- Procent af forbrug ---------------------------- |
|||||
Uden for arbejdsstyrken |
0,30 |
0,94 |
1,16 |
2,58 |
0,23 |
0,08 |
4,99 |
Arbejdsstyrken: |
|
|
|
|
|
|
|
1. Decil |
0,31 |
0,96 |
1,02 |
3,01 |
0,19 |
0,07 |
5,24 |
2. Decil |
0,40 |
0,81 |
1,14 |
4,02 |
0,18 |
0,07 |
6,21 |
3. Decil |
0,36 |
0,81 |
1,06 |
3,39 |
0,18 |
0,07 |
5,51 |
4. Decil |
0,45 |
0,76 |
0,97 |
4,17 |
0,17 |
0,07 |
6,13 |
5. Decil |
0,52 |
0,78 |
1,02 |
4,76 |
0,18 |
0,06 |
6,79 |
6. Decil |
0,63 |
0,70 |
1,04 |
5,55 |
0,17 |
0,07 |
7,52 |
7. Decil |
0,52 |
0,75 |
0,98 |
4,42 |
0,17 |
0,07 |
6,40 |
8. Decil |
0,64 |
0,69 |
0,93 |
5,41 |
0,16 |
0,06 |
7,24 |
9. Decil |
0,72 |
0,74 |
1,07 |
5,13 |
0,16 |
0,07 |
7,16 |
10. Decil |
0,74 |
0,64 |
1,06 |
4,33 |
0,14 |
0,07 |
6,24 |