Transportminister Lars Barfoed

 

Transportministeriet

Frederiksholms Kanal 27 F

1220 København K

27. februar 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Om CO2-udslippet fra en kommende Frederikssundsmotorvej

 

 

Kære Lars Barfoed

 

Først og fremmest tak for sidst, for en god og spændende debat i Politikens Hus den 5. februar 2009.

 

Både i forbindelse med dette møde og i pressen har vi haft lejlighed til at diskutere, i hvilket omfang der er foretaget CO2-beregninger for trafikspringet ved etablering af en ny motorvej til Frederikssund. Som lovet til debatmødet, tager jeg hermed imod din venlige invitation til en dialog og grundig drøftelse af dette spørgsmål, som vi er enige om har stor betydning for planlægningen på transportområdet.

 

Når CONCITO af flere omgange har ytret, at der efter vores opfattelse ikke er  taget højde for det stærkt stigende CO2-udslip som følge af det forventede trafikspring ved motorvejen, skyldes det formuleringerne i VVM-undersøgelsen.

 

PÃ¥ side 269 hedder det

 

"Følgende effekter indgår i den samfundsøkonomiske vurdering:

[...]

* Trafikanteffekterne (nettoværdien af den sparede rejsetid og de øgede kørselsomkostninger, som skyldes omvejskørsel for at kunne benytte motorvejen)"

 

Videre hedder det:

 

"Der er for udbygning til motorvej medregnet trafikale gener i anlægsfasen. For de øvrige alternativer forudsættes disse at være marginale. Endvidere er ikke medregnet gevinster for nyskabt trafik (dvs. ny trafik som følge af at Frederikssundsvej udbygges eller at der anlægges en ny motorvej)."

 

Det tolker vi sådan i CONCITO, at der i de samfundsøkonomiske beregninger er medregnet overflyttet trafik i hele hovedstadsområdet, men ikke nyskabt trafik. Det fremgår ikke eksplicit af VVM-undersøgelsen, om miljøeffekten af nyskabt trafik er medtaget, men vi har tilladt os at gå ud fra, at det ikke er tilfældet, da der skal være symmetri, så den samme trafikudvikling lægges til grund i alle beregninger for at undgå skævvridninger.

 

Hvis dette mod forventning skulle vise sig forkert, og man har medregnet en CO2-effekt af nyskabt trafik som følge af den samlede forøgede kapacitet på strækningen, vil det være af stor metodisk interesse at høre, hvordan man har beregnet disse effekter, da det som bekendt er genstand for stor debat i flere af de lande, vi normalt sammenligner os med, og også – os bekendt - vil markere en ny praksis i Danmark.

 

I håb om en fortsat god dialog.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Martin Lidegaard 

Formand for COCNITO

 

 

 

 

 

Kopi: Folketingets transportpolitiske og energipolitiske udvalg samt klimaministeren