Udkast til
Bekendtgørelse om værditab på fast ejendom ved opstilling af vindmøller
I medfør af § 7, stk. 4, og § 8, stk. 1, i lov nr. 1392 af 27. december 2008 om fremme af vedvarende energi, fastsættes efter bemyndigelse:
Taksationsmyndigheden
§ 1. Taksationsmyndigheden behandler sager om værditab efter bestemmelserne i §§ 6-12 i lov om vedvarende energi.
Stk. 2. Taksationsmyndigheden består af en formand og et sagkyndigt medlem, som udpeges af formanden, når sager forelægges for taksationsmyndigheden.
Stk. 3. Taksationsmyndigheden afgør selv spørgsmål om medlemmernes habilitet og myndighedens kompetence. I tilfælde af formandens inhabilitet anmoder Energinet.dk en anden formand om at fungere i sagen.
Stk. 4. Forvaltningsloven, offentlighedsloven og lov om Folketingets Ombudsmand gælder for taksationsmyndighedens virke.
Sekretariatets opgaver
§ 2. Energinet.dk varetager sekretariatsopgaver for taksationsmyndigheden efter nærmere aftale med dennes formand, herunder forberedelse af sager til forelæggelse for taksationsmyndigheden, fremskaffelse af relevante dokumenter, deltagelse i besigtigelser, sagsbehandling og praktiske forhold i forbindelse med myndighedens virksomhed.
Stk. 2. Energinet.dk udarbejder materiale, som angiver hvilke ejendomme, der helt eller delvist er beliggende i afstanden 4-6 gange møllehøjden fra opstillingsstedet for den konkrete vindmølle, og hvis ejere derfor uden betaling af gebyr kan anmelde krav om værditabsbetaling, jf. § 9, stk. 4, i lov om vedvarende energi. Ejere, der er uenige i Energinet.dk´s afgrænsning, kan indbringe spørgsmålet for taksationsmyndigheden.
Stk. 3. Mindst 8 dage inden taksationskommissionens besigtigelse af en ejendom, hvorom der er rejst krav om værditabsbetaling, underretter Energinet.dk skriftligt ejeren af ejendommen og vindmølleopstilleren om tid og sted for besigtigelsen. Det skal fremgå af underretningen, at parterne har mulighed for at fremføre deres synspunkter over for taksationsmyndigheden i forbindelse med besigtigelsen.
Stk. 4. Energinet.dk er ansvarlig for sagsoprettelse og journalisering af materiale, som indgår i sager vedrørende værditabserstatning.
Stk. 5. Med henblik på at tilstræbe en ensartet landsdækkende praksis ved taksationerne, indkalder Energinet.dk mindst 2 gange årligt formændene for taksationsmyndighederne til møde.
Såvel formænd som Energinet.dk kan anmelde punkter til drøftelse på mødet. Der kan på mødet ikke træffes beslutninger vedrørende konkrete taksationssager.
Anmeldelse af krav for værditab
§ 3. Krav om værditabsbetaling for tab på fast ejendom skal rettes skriftligt til Energinet.dk.
Stk. 2. Kravet skal anmeldes til Energinet.dk senest 4 uger efter afholdelse af det offentlige møde om værditabsordningen, jf. § 9 i lov om vedvarende energi.
Stk. 3. Efter udløbet af fristen nævnt i stk. 2, kan krav kun rejses, såfremt taksationsmyndigheden giver særlig tilladelse hertil. Opnås tilladelse, skal krav anmeldes til Energinet.dk inden 14 dage efter at ejeren har modtaget tilladelse fra taksationsmyndigheden til at fremsætte kravet.
Stk. 4. Er krav om værditabserstatning ikke kommet rettidigt frem, eller er nødvendigt gebyr ikke rettidigt betalt, afviser Energinet.dk kravet. Krav ledsaget af nødvendigt gebyr kan dog genfremsættes inden for den i stk. 2 og 3 nævnte frist.
Stk. 5. Gebyr for anmeldelse af krav tilbagebetales af Energinet.dk, såfremt der aftales eller tilkendes værditabserstatning eller såfremt sagen afvises fra realitetsbehandling.
Vurdering af krav for værditab
§ 4. Taksationsmyndigheden tager stilling til fremsatte krav på baggrund af en konkret, individuel vurdering heraf. Der træffes afgørelse snarest muligt efter kravets fremsættelse.
Stk. 2. Ved vurderingen lægges de almindelig gældende erstatningsretlige principper til grund, idet krav på værditabsbetaling dog bortfalder, såfremt værditabet udgør 1 pct. eller derunder af ejendommens værdi, jf. § 6, stk. 3, i lov om fremme af vedvarende energi.
Honorering
§ 5. Til medlemmer af taksationsmyndigheden ydes et honorar på 500 kr. pr. påbegyndt arbejdstime, herunder til tid medgået til forberedelse af de konkrete sager.
Stk. 2. Der ydes honorar for nødvendig rejsetid og for deltagelse i de i § 2, stk. 5, nævnte møder.
Stk. 3. Rejseomkostninger refunderes efter de principper, der gælder for ansatte i staten.
Stk. 4. Størrelsen af honoraret efter stk. 1, er fastsat pr. 1. januar 2009 og pristalsreguleres med virkning fra den 1. januar hvert år efter Danmarks Statistiks nettoprisindeks. Reguleringen sker på grundlag af den årlige procentvise ændring i nettoprisindekset beregnet ud fra indekset i oktober måned. Det pristalsregulerede honorar offentliggøres på Energinet.dk’s hjemmeside.
Stk. 5. Energinet.dk beregner, udbetaler og fører kontrol med de ydelser som er nævnt i stk. 1-4.
§ 6. Bekendtgørelsen træder i kraft d.d.