Nærhedsnotat

9. februar 2009

J.nr. 3206/1318-001

Ref. nml/asj

Området for energieffektivitet og internationalt samarbejde

Side 1/2

 

 

Kommissionens forslag til omarbejdning af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/91/EF af 16. december 2002 om bygningers energimæssige ydeevne (bygningsdirektivet) (KOM(2008)780)

 

Notatet er parallelfremsendt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Energipolitiske Udvalg.

 

1. Formål med forslaget

Forslaget er fremsat af Kommissionen den 19. november 2008, og er modtaget fra RÃ¥det i dansk sprogversion den 15. januar 2009.

 

Ligesom det eksisterende bygningsdirektiv har forslaget hjemmel i traktatens artikel 175(1).

 

Formålet med en omarbejdning af bygningsdirektivet er at tydeliggøre og forenkle visse bestemmelser, at udvide direktivets anvendelsesområde, at styrke nogle af dets bestemmelser, så de får større virkning, og at give den offentlige sektor mulighed for at gå i spidsen. Omarbejdningen vil efter Kommissionens vurdering gøre det lettere at gennemføre bygningsdirektivet i national ret og i praksis, således at en betydelig del af de tilbageværende omkostningseffektive muligheder for at spare energi i bygningssektoren kan realiseres. Det nuværende direktivs mål og principper fastholdes, og det overlades som før til medlemsstaterne at afgøre, hvordan kravene skal konkretiseres og gennemførelsen i øvrigt tilrettelægges.

 

Ifølge Kommissionen findes der – uanset den indsats, der allerede er gjort – fortsat store og omkostningseffektive, men uudnyttede sparemuligheder i bygningssektoren. Dette betyder, at en masse potentielle sociale, økonomiske og miljømæssige fordele i de enkelte medlemsstater og på EU-plan går til spilde. Det skyldes ikke kun, at sektoren er kompleks, og at markedet svigter, men også begrænsninger i formuleringen af nogle af bestemmelserne i det nuværende bygningsdirektiv og deres anvendelsesområde. Herudover eksisterer et ringe ambitionsniveau for gennemførelsen af disse bestemmelser i nogle medlemsstater.

 

Den konsekvensanalyse, som Kommissionen har foretaget blandt medlemsstaterne, viser ifølge Kommissionen tydeligt, at bygningsdirektivet må ændres på visse punkter, hvis EU’s politiske mål skal opfyldes, herunder særligt 20 pct. energieffektiviseringsmålsætningen. Dels bør tvetydige formuleringer afklares, dels bør hovedsøjlerne i det nuværende direktiv forstærkes på følgende områder: krav til den energimæssige ydeevne i nye bygninger og i eksisterende bygninger, der renoveres; energiattester; eftersyn af varme- og køleanlæg.

 

Forslaget skal ligeledes ses i lyset af den omfattende klima- og energipakke som der blev opnÃ¥et enighed om pÃ¥ Det Europæiske RÃ¥d i december 2008 med 20 pct./30 pct. mÃ¥l for nedskæring af drivhusgasemissionerne og forøgelse af andelen af vedvarende energi, alt sammen senest i 2020. MÃ¥lene blev vedtaget pÃ¥ baggrund af det stadigt stigende videnskabelige belæg for klimaændringer, høje energipriser og voksende afhængighed af importeret energi og de geopolitiske følger, det kan medføre. En nedsættelse af energiforbruget kan bidrage væsentligt til at disse mÃ¥l nÃ¥s.

 

2. Kommissionens vurdering af nærhedsprincippet

Det er Kommissionens vurdering, at forslagets mål om øget energieffektivitet ikke vil kunne opfyldes på nationalt niveau alene, men at det er nødvendigt at gøre en indsats på fællesskabsplan for at lette iværksættelsen af aktiviteter på nationalt plan. Byggevarer, udstyr og tjenester, der er knyttet til bygninger, udgør en stor del af EU's indre marked. Uden sikkerhed for, at markedsforholdene ligger fast på langt sigt i hele EU, er det ikke særlig sandsynligt, at virksomhederne vil reagere hurtigt på den stigende efterspørgsel efter tjenesteydelser, der øger energieffektiviteten. Bygningsarbejderes øgede mobilitet og det stigende antal virksomheder, der driver forretning på tværs af grænserne i EU betyder endvidere, at foranstaltninger, der gør reguleringen af byggemarkedet mere sammenlignelig på tværs af grænserne, vil mindske den administrative byrde og øge deres muligheder for at opnå produktivitetsgevinster.

 

3. Regeringens foreløbige vurdering af nærhedsprincippet

Regeringen finder på det foreløbige grundlag, at nærhedsprincippet må anses for overholdt. Formålet med forslaget er således at styrke bygningsdirektivets anvendelsesområde og gennemslagskraft. Vægten ligger fortsat på etablering af en fælles fremgangsmåde som grundlag for sammenhængende og gensidigt forstærkende mekanismer for forbedring af energieffektiviteten, øget bæredygtighed og afbødning af klimaændringerne, samtidig med at medlemsstaterne fastholder kontrollen med, hvor de enkelte krav sættes, og hvordan de gennemføres.