23. december 2008 J.nr. 090301/40010-0026 Ref. Side 1/2 |
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om angivelse af energirelaterede produkters energi- og ressourceforbrug ved hjælp af mærkning og standardiserede vareoplysninger (omarbejdet) KOM (2008) 778
Notatet er parallelfremsendt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Energipolitiske Udvalg.
1. Formål med forslaget
Forslaget er vedtaget af Kommissionen den 13. november 2008 og er modtaget af RÃ¥det i dansk sprogversion den 20. november 2008.
Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-Traktatens artikel 95 og forslaget skal dermed vedtages efter proceduren for fælles beslutningstagning mellem Rådet og Europa-Parlamentet, jf. artikel 251.
Forslaget er en omarbejdning af direktiv 92/75/EØF om angivelse af husholdningsapparaters energi- og ressourceforbrug ved hjælp af mærkning og standardiserede vareoplysninger (energimærkningsdirektivet) og en ophævelse af direktiv 79/530/EØF. Formålet er at udvide energimærkningsdirektivets anvendelsesområde, som i øjeblikket kun omfatter husholdningsapparater, til at omfatte alle produkter, der er relevante for energiforbruget. Anvendelsesområdet bliver dermed husholdnings- handels- og industrisektoren og også visse produkter som ikke selv forbruger energi, men som indebærer væsentlige energisparemuligheder, når de er i brug eller er installeret f.eks. vinduer. Transportmidler er ikke omfattet.
Det hidtidige begrænsede anvendelsesområde har ifølge Kommissionen betydet, at energimærkning ikke har haft den ønskede effekt i forhold til at kunne bidrage til dels at afbøde klimaændringerne og dels til at nå EU’s mål om en forøgelse af energieffektiviteten med 20 pct. i 2020. Det begrænsede anvendelsesområde hæmmer også direktivets mulighed for at bidrage til målet om bæredygtighed inden for produktion og forbrug.
Der er tale om et rammedirektiv, som udover mærkning også indeholder bestemmelser om offentlige indkøb og incitamenter, som skal fremme og stimulere efterspørgslen efter bedre produkter og hjælpe forbrugerne med at træffe bedre valg.
2. Kommissionens vurdering af nærhedsprincippet
Det er Kommissionens vurdering, at forslagets mål ikke ville kunne opfyldes på nationalt niveau. Såfremt energimærkning skulle basere sig på nationale mærkningsordninger, ville det medføre vanskeligheder for det indre marked og varernes frie bevægelighed og desuden urimelige omkostninger for erhvervslivet.
En indsats på fællesskabsplan er den eneste måde, hvorpå forslagets mål kan nås, når det samtidig skal sikres, at kravene til produkterne er de samme i alle medlemslande, hvorved der ikke opstilles forhindringer for varernes frie bevægelighed.
3. Regeringens foreløbige vurdering af nærhedsprincippet
Regeringen finder på det foreløbige grundlag, at nærhedsprincippet må anses for overholdt, da formålet med forslaget er at udvide energimærkningsdirektivets anvendelsesområde med henblik på at sikre øget energieffektivitet, bæredygtighed og afbødning af klimaændringerne, samtidig med at der ikke opstilles hindringer for varernes frie bevægelighed.