Nærhedsnotat

23. december 2008

J.nr. 090301/40010-0027

Ref.

 

 

Side 1/2

 

Kommissionens forslag til RÃ¥dets direktiv om forpligtelse for medlemsstaterne til at opretholde minimumslagre af mineralolie og/eller mineralolieprodukter KOM (2008) 775

 

Notatet er parallelfremsendt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Energipolitiske Udvalg.

 

1. Formål med forslaget

Forslaget er vedtaget af Kommissionen den 13. november 2008, og er modtaget fra RÃ¥det i dansk sprogversion den 20. november 2008.

 

Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-Traktatens artikel 100, hvilket betyder, at det skal vedtages efter høringsproceduren.

 

Det Europæiske Råd understregede i marts 2007 vigtigheden af at forbedre forsyningssikkerheden for EU og for den enkelte medlemsstat ved at udvikle mere effektive krisehåndteringsmekanismer. Rådet fremhævede endvidere, at det var nødvendigt at revidere EU's olieoplagringsmekanismer og henviste til, at olien skulle være tilgængelig i tilfælde af krise.

 

Ifølge Kommissionen lider den nuværende ordning af mangler i tilfælde af forsyningsafbrydelse i EU. Det er således ikke sikkert, at de eksisterende ordninger kan garantere, at de olielagre, der opbevares til nødsituationer, er disponible eller kan frigøres til at opfylde behovene. EU råder ikke over samordnede interventionsprocedurer, hvilket i praksis gør det meget vanskeligt at træffe hurtige beslutninger og effektive foranstaltninger, som er afgørende i tilfælde af krise. En bedre tilpasning til Det Internationale Energi Agenturs (IEA) internationalt anerkendte regler er også ønskelig, da det vil gøre det muligt at forbedre bidraget fra EU's lagre til IEA's indsats.

 

Erfaringerne viser, at anvendelse af oliesikkerhedslagre er den letteste og hurtigste metode til at bringe store mængder ekstra mineralolie eller mineralolieprodukter til et underforsynet marked, hvilket nedbringer knapheden og de skadelige følger for økonomien.

 

Formålet med forslaget er at styrke den eksisterende ordning og samtidig optimere medlemsstaternes administrative forpligtelser. Beredskabsordningen skal i højere grad være i overensstemmelse med EU's behov, hvad angår kapaciteten til i givet fald at reagere effektivt og fuldstændig samordnet på olieforsyningsafbrydelser.

 

I forslaget foreslås regler, som kan styrke kontrollen med medlemsstaternes olielagre, således at medlemsstaterne leverer tilstrækkelige informationer om lagrenes placering og ejerforhold med henblik på at sikre, at disse lagre virkelig er tilgængelige. Det fremsatte forslag vil erstatte de tre eksisterende retsakter på området.

 

2. Kommissionens vurdering af nærhedsprincippet

Kommissionen vurderer, at en indsats på fællesskabsplan vil være et effektivt redskab til at imødekomme forsyningskriser i EU. Kommissionen vurderer endvidere, at en fælles samordning er det bedste middel til at opretholde et højt olieforsyningssikkerhedsniveau i EU.

 

Det indre marked vil sikre, at ethvert olielager i tilfælde af en krise frit kan bringes i omsætning i hele EU, hvilket vil være en fordel for fællesskabet. På grund af oliemarkedernes internationale dimension vil forstyrrelser i olieforsyningen – hvad enten de forekommer i én eller flere medlemsstater eller i et tredjeland – få konsekvenser for samtlige medlemsstater. I så integrerede økonomier som i det indre marked vil den enkelte medlemsstats beredskabsniveau påvirke beredskabsniveauet i EU som helhed. Ved således at indføre minimumskrav for olielagre på EU-plan bliver det lettere at forebygge problemer og overvinde forsyningskriser.

 

3. Regeringens foreløbige vurdering af nærhedsprincippet

Regeringen finder på det foreløbige grundlag, at nærhedsprincippet må anses for overholdt, da formålet med forslaget er at effektivisere og ensarte et fælles beredskab ved hjælp af minimumskrav til at imødekomme forsyningskriser i EU.