Boligudvalget 2008-09
BOU Alm.del Spørgsmål 117
Offentligt
Ældre- og SundhedsudvalgetBeslutningsprotokol04. marts 2009 - kl. 14:15Karolinelundcentret
Afbud:Jørn Rye Rasmussen, Peder Svinth, Bent Dalsgaard Pedersen
Silkeborg KommuneSøvej 1, 8600 SilkeborgTlf.: 8970 1000www.silkeborgkommune.dk
_______________________________________________________________________________
Indholdsfortegnelse
Side23. Godkendelse af dagsorden24. Besøg på Karolinelundcentret, Gjern25. Høring af Integrationspolitikken26. Orientering om regnskabsresultat 2008 for bevillingerne 71, 73 og 7827. Høringssvar til Praksisplan for fysioterapi i Region Midtjylland28. Trivselsundersøgelse 200829. Forslag til kvalitetsstandard for afløsning i eget hjem - høringssvar52535456575961
30. Forslag til visitations- og ydelseskatalog for træning i h.t. Serviceloven - høringssvar 6331. Godkendelse af kvalitetsstandard for træning efter Serviceloven32. Magtanvendelse 200833. Redegørelse for det kommunale tilsyn på plejecentre 200834. Embedslægetilsyn med plejeboliger 200866687175
35. Orientering om status på visitationsområdet (venteliste til boliger, revurdering af borgerevisiteret til rengøring mv.).36. Beslutning af de kommunale produktionskøkkeners fremtidige arbejdsopgaver37. Orientering om det foreløbige arbejde med udbud på madservice.788082
38. Orientering om opfølgning og afslutning på om- og udbygningsplanen, herunder oplæg tilfremtidige renoverings- og anlægsbehov.39. Udbygning af Gødvad PlejecenterSilkeborg KommuneSøvej 1, 8600 SilkeborgTlf.: 8970 1000www.silkeborgkommune.dk
8486
_______________________________________________________________________________
40. Til orienteringUnderskrifter
8788
Silkeborg KommuneSøvej 1, 8600 SilkeborgTlf.: 8970 1000www.silkeborgkommune.dk
_______________________________________________________________________________
23. Godkendelse af dagsordenSagsnr.:Sagsansvarlig:Sagsbehandler:09/886dr00591IB
Beslutning Ældre- og Sundhedsudvalget den 04-03-2009Afbud fra:Jørn Rye RasmussenPeder SvinthBent Dalsgaard PedersenGodkendt.
Silkeborg KommuneSøvej 1, 8600 SilkeborgTlf.: 8970 1000www.silkeborgkommune.dk
_______________________________________________________________________________
24. Besøg på Karolinelundcentret, GjernSagsnr.:Sagsansvarlig:Sagsbehandler:06/30639dr00591IB
Sagens formålRundvisning på Karolinelundcentret ved områdeleder Jette Laumand.
Beslutning Ældre- og Sundhedsudvalget den 04-03-2009Der blev vist rundt.Ej til stede:Jørn Rye RasmussenPeder SvinthBent Dalsgaard Pedersen
Silkeborg KommuneSøvej 1, 8600 SilkeborgTlf.: 8970 1000www.silkeborgkommune.dk
_______________________________________________________________________________
25. Høring af IntegrationspolitikkenSagsnr.:Sagsansvarlig:Sagsbehandler:07/47955dr30401IB
Sagens formålHøring af Integrationspolitikken.
SagsbeskrivelseDer er udarbejdet et udkast til en Integrationspolitik for Silkeborg Kommune.I politikken er der lagt vægt på ”Gensidighed”. En vellykket integration er således et fællesanliggende, der kræver vilje og forståelse fra alle borgere.Det foreslås, at der dannes en følgegruppe til integrationsindsatsen. Følgegruppen skal virke sominspirator og sparringspartner for afdelinger og stabe, og i samarbejde med de respektivefagudvalg er følgegruppen ansvarlig for udarbejdelse af og opfølgning på handleplaner ogevalueringer.Det er indstillet, at følgegruppen består af 1 ledelsesrepræsentant fra henholdsvis:Fællesstaben (sekretær/tovholder)SundhedsplejenÆldreafdelingenSkoleafdelingenJobcentretKultur- og FritidsafdelingenBorgerserviceBørne- og FamilieafdelingenHandicap- og PsykiatriafdelingenSocialsektionenUU
Silkeborg KommuneSøvej 1, 8600 SilkeborgTlf.: 8970 1000www.silkeborgkommune.dk
_______________________________________________________________________________
IndstillingÆldrechefen indstiller:Udkast til Integrationspolitikken drøftes og kommenteres.Høringssvar: Ældre- og Sundhedsudvalget kan fuldt ud tilslutte sig det fremsendte forslagtil Integrationspolitik for Silkeborg Kommune. Forslaget skønnes at stemme overens medmål og handlinger i såvel Sundhedspolitikken og Ældrepolitikken.Endelig tilslutter Ældre- og Sundhedsudvalget sig forslaget om nedsættelse af enfølgegruppe, herunder følgegruppens sammensætning og opgaver.
Bilag- Åben- ÅbenHøring af Integrationspolitikken i de respektive udvalg (40489/09)Integrationspolitikken - 12. dec. 2008 (40508/09)
Beslutning Ældre- og Sundhedsudvalget den 04-03-2009Politikken er drøftet.Høringssvar som anført godkendt.Vedrørende følgegruppen, er der ingen ønske om at den oprettes.Ej til stede:Jørn Rye RasmussenPeder SvinthBent Dalsgaard Pedersen
Silkeborg KommuneSøvej 1, 8600 SilkeborgTlf.: 8970 1000www.silkeborgkommune.dk
_______________________________________________________________________________
26. Orientering om regnskabsresultat 2008 for bevillingerne 71, 73 og78Sagsnr.:Sagsansvarlig:Sagsbehandler:09/14398dr16788TP
Sagens formålOrientering om regnskabsresultatet 2008 for bevillingerne 71, 73 og 78.
SagsbeskrivelseEfter afslutning af konteringer på regnskab 2008 foreligger regnskabsresultatet for 2008 forbevillingerne 71, 73 og 78. Hovedelementerne i regnskabet gennemgås i mødet.Godkendelse af regnskab 2008, herunder regnskabsbemærkninger, sker på Ældre- ogSundhedsudvalgets møde den 15. april.
Økonomiske forholdDe økonomiske konsekvenser af regnskabsresultatet indgår i Byrådets samlede behandling afregnskab 2008 samt beslutning om overførsler fra 2008 til 2009.
IndstillingÆldrechefen indstiller, atHovedelementerne i regnskabsresultatet for bevillingerne 71, 73 og 78 tages tilefterretning.
Beslutning Ældre- og Sundhedsudvalget den 04-03-2009Taget til efterretning.Ej til stede:Jørn Rye RasmussenPeder SvinthSilkeborg KommuneSøvej 1, 8600 SilkeborgTlf.: 8970 1000www.silkeborgkommune.dk
_______________________________________________________________________________
Bent Dalsgaard Pedersen
Silkeborg KommuneSøvej 1, 8600 SilkeborgTlf.: 8970 1000www.silkeborgkommune.dk
_______________________________________________________________________________
27. Høringssvar til Praksisplan for fysioterapi i Region MidtjyllandSagsnr.:Sagsansvarlig:Sagsbehandler:09/10492dr16788rjk
Sagens formålSilkeborg Kommune kan afgive høringssvar til praksisplan på fysioterapiområdet.
SagsbeskrivelseIfølge §10 i Overenskomst om fysioterapi skal regionen og kommunerne udarbejde en fælles planfor tilrettelæggelsen af den fremtidige fysioterapeutiske betjening i regionen. Et af de helt centraleformål med praksisplanen er at skabe et plangrundlag for styring af kapaciteten på området.Praksisplanen er udarbejdet i regi af Samarbejdsudvalget på fysioterapiområdet, som ersammensat af repræsentanter fra kommunerne, regionen og de privatpraktiserendefysioterapeuter. Det er første gang kommunerne medvirker i tilblivelse af praksisplanen, hvilkethænger sammen med, at kommunerne har overtaget myndighedsansvaret for den vederlagsfrifysioterapi pr. 1. august 2008.Regionsrådet besluttede på møde onsdag den 21. januar at sende forslag til praksisplan i høringhos relevante parter. Høringsfristen er den 27. marts 2009. Herefter skal høringssvarene behandlesi Samarbejdsudvalget, hvorefter den endelige praksisplan skal politisk behandles af Regionsråd ogkommunalbestyrelser i juni måned.Forvaltningen har udarbejdet et udkast til høringssvar som hermed forelægges Ældre- ogSundhedsudvalget (se bilag).Praksisplanen indholder en status for den fysioterapeutiske dækning indenfor fysioterapi,mobilfysioterapi og ridefysioterapi. Den oplister forskelle i administration og vilkår i de tidligereamter og forslag til en harmonisering af administration og vilkår. Den kommunale og privatekapacitet i de enkelte kommuner gennemgåes og der præsenteres 3 mulige fremtidsscenarier:1. Den vederlagsfri fysioterapi løses 100% af de privatpraktiserende fysioterapeuter2. Dialogbaseret: der oprettes kommunale tilbud på områder, hvor borgerne i forvejen er i kontaktmed kommunen3. Kommunen opretter konkurrerende tilbud på alle områder inden for den vederlagsfri fysioterapi.Afslutningsvis indeholder praksisplanen et afsnit med anbefalinger og målsætninger forkvalitetsudvikling, praksiskonsulenter, ridefysioterapi og strategi for uddeling af ydernumre.Praksisplanen indeholder desuden en række bilag.Det vedlagte udkast til høringssvar indeholder stillingtagen til beskrivelse af den nuværendefysioterapeutiske kapacitet i såvel kommunalt som privat regi, en anbefaling af scenarie 2 og enSilkeborg KommuneSøvej 1, 8600 SilkeborgTlf.: 8970 1000www.silkeborgkommune.dk
_______________________________________________________________________________
stillingtagen til anbefalinger og målsætninger:I forhold til beskrivelse af kapaciteten problematiseres datagrundlaget, som varierer megetkommunerne imellem. Det bemærkes, at 5 ud af 7 klinkker efterspørger øget kapacitet.I forhold til anbefalinger og målsætninger er der tilslutning til kommunal repræsentation i detregionale kvalitetsudviklingsudvalg for fysioterapiområdet. I forhold til praksiskonsulentordningener der kommunal tilslutning til, at praksiskonsulenterne kan udarbejde materiale til brug i bådepraksissektor og kommuner i forbindelse med, at fysioterapeuter fra 2010 skal registrereutilsigtede hændelser.Det er derimod ikke muligt at vurdere et forslag om en fremtidig ikke-konkretiseret harmoniseringaf de tidligere amters særskilte beslutninger om diagnosers adgang til almindelig og vederlagsfrifysioterapi.I forhold til strategien for tildeling af ydernumre vurderes det i praksisplanen, at der ikke erbaggrund for at øge den samlede fysioterapeutiske kapacitet i prasissektoren. Denne vurderingforetages med udgangspunkt i det generelt høje niveau i regionen. Der kommenteres ikke eksplicitpå, at Samarbejdsudvalget i tildelingen af ydernumre vil lægge vægt på, at de praktiserendefysioterapeuter skal være generalister, som kan have særlige interesseområder og ikkesub-specialer.
BorgerinddragelseUdkast til praksisplan behandles på Ældrerådsmøde den 11. marts 2009.
Økonomiske forholdForbruget af fysioterapeutiske ydelser har en sammenhæng med udbuddet af ydelser.Praksisplanen anbefaler, at der ikke sker en udvidelse af antal ydernumre. Praksissplanen vurderessåledes ikke at være udgiftsgenererende.
IndstillingÆldrechefen indstiller,at Ældre- og Sundhedsudvalget godkender udkast til høringssvar til Region Midtjyllandat udvalgsformanden bemyndiges til at lave mindre ændringer i høringssvaret, såfremtÆldrerådets bemærkninger giver anledning hertil
BilagSilkeborg Kommunes høringssvar til praksisplan på fysioterapiområdetSilkeborg KommuneSøvej 1, 8600 SilkeborgTlf.: 8970 1000www.silkeborgkommune.dk
_______________________________________________________________________________
(61931/09)
Beslutning Ældre- og Sundhedsudvalget den 04-03-2009Godkendt.Ej til stede:Silkeborg KommuneSøvej 1, 8600 SilkeborgTlf.: 8970 1000www.silkeborgkommune.dk
_______________________________________________________________________________
Jørn Rye RasmussenPeder SvinthBent Dalsgaard Pedersen
Silkeborg KommuneSøvej 1, 8600 SilkeborgTlf.: 8970 1000www.silkeborgkommune.dk
_______________________________________________________________________________
28. Trivselsundersøgelse 2008Sagsnr.:Sagsansvarlig:Sagsbehandler:09/14118dr00591IB
Sagens formålOrientering om trivselsundersøgelse 2008.
SagsbeskrivelseDer blev i 2008 foretaget en trivselsundersøgelse blandt personalet i hele Silkeborg Kommune.Trivselsundersøgelsen blev foretaget elektronisk.Resultaterne er opgjort for hele Silkeborg Kommune, på afdelingsniveau og på institutionsniveau.Resultaterne er derfor velegnede til, at man på den enkelte arbejdsplads kan gå i dialog medhenblik på fremadrettede tiltag.Resultatet for Ældreafdelingen set i forhold til resultatet for hele Silkeborg KommuneBesvarelsesprocenten for Ældreafdelingen er 48 %. (Resultat for hele SK er 44 %). I betragtningaf, at Ældreafdelingen har mange medarbejdere, der ikke er i nærheden af en computer hver dag,er det en ganske pæn svarprocent for Ældreafdelingen.Trivselsundersøgelsen har været delt op i følgende seks hovedtemaer:Arbejdsopgaver og opgaveløsningMål og værdierSamarbejde og socialt miljøPersonaleledelseLæring, uddannelse og udviklingMotivation og arbejdsglædeI temaerne Arbejdsopgaver og opgaveløsning, Mål og værdier ligger den gennemsnitlige score forÆldreafdelingen en smule over den gennemsnitlige score for hele Silkeborg Kommune.I de øvrige temaer svarer Ældreafdelingens gennemsnitlige score til resultaterne for hele SilkeborgKommune.
IndstillingÆldrechefen indstiller trivselsundersøgelsen til Ældre- og Sundhedsudvalget orientering.
Silkeborg KommuneSøvej 1, 8600 SilkeborgTlf.: 8970 1000www.silkeborgkommune.dk
_______________________________________________________________________________
Bilag- Åben- ÅbenTrivselsrapport fra Ældreafdelingen.pdf (62898/09)Trivselsrapport samlede rapport.pdf (62910/09)
Beslutning Ældre- og Sundhedsudvalget den 04-03-2009Til efterretning.Ej til stede:Jørn Rye RasmussenPeder SvinthBent Dalsgaard Pedersen
Silkeborg KommuneSøvej 1, 8600 SilkeborgTlf.: 8970 1000www.silkeborgkommune.dk
_______________________________________________________________________________
29. Forslag til kvalitetsstandard for afløsning i eget hjem - høringssvarSagsnr.:Sagsansvarlig:Sagsbehandler:08/66464dr10474hbs
Sagens formålDrøftelse og behandling af høringssvar samt endelig vedtagelse af kvalitetsstandard for afløsning ieget hjem.
SagsbeskrivelseLovhjemlen til tilbuddet om afløsning i eget hjem er servicelovens § 84:”Kommunalbestyrelsen skal tilbyde afløsning eller aflastning til ægtefælle, forældre eller andrenære pårørende, der passer en person med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne”.Vejledningen definerer ”afløsning” som i hjemmet og ”aflastning” uden for hjemmet. Aflastninguden for hjemmet sker i henhold til Silkeborg Kommunes kvalitetsstandarder for henholdsvismidlertidig ophold og daghjem.Formålet med kvalitetsstandarden for afløsning i eget hjem erat beskrive Silkeborg Kommunes serviceniveau på områdetat informere borgerne om, hvilken hjælp de kan forvente og dermed afstemme borgernesforventninger med den service, der leveres.Serviceniveauet for afløsning i eget hjem har hidtil ikke været beskrevet, ligesom det ikke harfremstået som en selvstændig ydelse. Via ydelsen rengøring har der været ydet afløsning, hvis raskægtefælle varetog en betydelig del af den personlige pleje. Via ydelsen psykisk pleje og omsorghar der været ydet afløsning til eksempelvis ægtefæller til borgere med demens.Ydelsen, afløsning i eget hjem, kan ses som et plejehjemsforebyggende tiltag, ligesomkvalitetsstandarden er i overensstemmelse med demenspolitikkens fokusområde i forhold tilpårørende.
BorgerinddragelseÆldre- og Sundhedsudvalget havde sagen på sit møde den 14. januar 2009, hvor forslaget tilkvalitetsstandard for afløsning i eget hjem blev sendt til høring ved Ældrerådet og Handicaprådet.Der foreligger ikke høringssvar fra Handicaprådet, da rådsmødet blev aflyst på grund af afbud.Silkeborg KommuneSøvej 1, 8600 SilkeborgTlf.: 8970 1000www.silkeborgkommune.dk
_______________________________________________________________________________
Høringssvar fra Ældrerådet udtaler, at der virkelig er behov for ydelsen og at afløsning er af vitalbetydning for de involverede parter. Herudover anbefaler Ældrerådet, at formuleringen ”at dermaksimalt kan ydes op til 3 timer pr. uge” gøres mere fleksibelt og erstattes af ”sædvanligvis ydesop til 3 timer pr. uge.”Til Ældrerådets anbefaling har Ældreafdelingen følgende kommentar:Formuleringen ”sædvanligvis” indikerer, at hovedreglen er 3 timer pr. uge, hvilket ikke er ioverensstemmelse med det indstillede serviceniveau, som er ”op til” 3 timer.
Økonomiske forholdDen økonomiske konsekvens af forslaget til kvalitetsstandarden for afløsning i eget hjem forventesat blive forholdsvis beskeden, da ydelsen som nævnt i nogen udstrækning allerede ydes i dag.Serviceniveauet forventes at kunne afholdes inden for frit-valgsbudgettet. Forbruget vil nøje blivefulgt, hvilket fremover vil være muligt, da afløsningsydelserne fremadrettet vil blive bevilget i enselvstændig ydelsespakke.
IndstillingÆldrechefen indstiller, at forslaget til kvalitetsstandard for afløsning i eget hjem godkendes medfølgende ændring:Formuleringen ”omfanget vurderes individuelt efter konkret behov og kan maximalt ydes op til3 timer pr. uge” ændres til ”omfanget vurderes individuelt efter konkret behov og kan højstydes op til ca. 3 timer pr. uge.
Bilag- Åben- ÅbenForslag til kvalitetsstandard for afløsning i eget hjem (351025/08)Høringssvar fra Ældrerådet (30856/09)
Beslutning Ældre- og Sundhedsudvalget den 04-03-2009Godkendt.Ej til stede:Jørn Rye RasmussenPeder SvinthSilkeborg KommuneSøvej 1, 8600 SilkeborgTlf.: 8970 1000www.silkeborgkommune.dk
_______________________________________________________________________________
Bent Dalsgaard Pedersen
Silkeborg KommuneSøvej 1, 8600 SilkeborgTlf.: 8970 1000www.silkeborgkommune.dk
_______________________________________________________________________________
30. Forslag til visitations- og ydelseskatalog for træning i h.t.Serviceloven - høringssvarSagsnr.:Sagsansvarlig:Sagsbehandler:08/44250dr10474hbs
Sagens formålDrøftelse og behandling af høringssvar samt endelig vedtagelse af forslag til visitations- ogydelseskatalog for træning i h.t. Servicelovens § 86.
SagsbeskrivelseÆldre- og Sundhedsudvalget godkendte på sit møde den 17. september 2008 kommissorium for etvisitations- og ydelseskatalog for træning. På mødet den 11. december 2008 drøftede Ældre- ogSundhedsudvalget forslaget til visitations- og ydelseskataloget for træning og fremsendte forslagettil høring ved Ældrerådet, Handicaprådet og LokalMED for Rehabiliteringsenheden. Høringssvarforeligger nu.BaggrundenAf kommissoriet fremgår, at Silkeborg Kommune endnu ikke har et besluttet harmoniseretserviceniveau inden for træning i h.t. Serviceloven. Samtidig ønskes en model, som sikrer bedreledelsesinformation og styringsredskaber, hvor sammenhængen mellem budget, serviceniveau,visitation og udførelse synliggøres.Endvidere fremgik et ønske om at samle visitationen til såvel personlig pleje, praktisk bistand ogtræning i h.t. Serviceloven, da en samlet visitation giver bedre mulighed for en helhedsorienteretvisitation med udgangspunkt i borgerens samlede behov. Endelig skulle forslaget åbne mulighedenfor indførelse af aktivitetsbaserede budgetter for træning.For at fastholde en vis metodefrihed hos udførerne anvendes pakkemodellen, som ikke deltailstyrerudførelsen. Visitator tager stilling til formålet med træningen samt en kortfattet beskrivelse af debegrænsninger i funktionsevnen, som træningen skal rette sig imod. Det er herefter op til udførerat opstille delmål til opnåelse af formålet og beslutte metode.ImplementeringEfter endelig godkendelse af forslaget forventes visitations- og ydelseskataloget implementeretprimo 2009, herunder med central visitation og adskillelse af myndighed og udførelse. Ioverensstemmelse med kommissoriet vil 2009 blive et projektår, hvor serviceniveau og ressourcerfølges nøje.
Silkeborg KommuneSøvej 1, 8600 SilkeborgTlf.: 8970 1000www.silkeborgkommune.dk
_______________________________________________________________________________
BorgerinddragelseForslaget til visitations- og ydelseskataloget for træning i h.t. Servicelovens har været sendt tilhøring.Der foreligger nu høringssvar fra Ældrerådet, OmrådeMED og LokalMED Rehabiliteringsenheden.Der foreligger ikke høringssvar fra Handicaprådet, da de har måttet aflyse møder på grund afmanglende beslutningsdygtighed.Ældrerådet udtaler, at træning er særdeles vigtig og et middel til at opnå mestring af egensituation og dermed større selvstændighed. Samtidig udtaler de bekymring for om borgere medstørst behov har overskud nok til at finde vej gennem systemet til visitatorerne. Finderdokumentationskravet højt. Endelig frygter de, at det foreslåede serviceniveau er tilpassetressourcerne, i stedet for at tilpasse ressourcerne til behovene.OmrådeMED Ældre udtrykker bekymring for, om centralisering af visitation til træning øgerafstanden mellem borger og terapeut og om den ændrede sagsgang får konsekvenser for dentværfaglige dialog. Herunder især en bekymring for de svageste borgere, som ikke selv kan væreformidlere af kontakt. Endvidere frygtes at tolkningen af visitationskriterier, serviceniveau ogpakkestørrelse kan give anledning til diskussionspunkter mellem parterne. De mener, at det aleneer borgernes motivation, der skal kunne udløse et træningstilbud og ikke fastlagtevisitationskriterier. Endelig en bekymring for om dokumentationskrav i forhold til mål og status viltage tid fra borgerne. Generelt udtrykkes en bekymring for, om et ydelseskatalog med beskrivelseaf serviceniveau og pakkestørrelser giver mulighed for at skrue på pakkestørrelser og antal,baseret på andre hensyn end hvad der tjener borgerens tarv.LokalMED tilslutter sig bekymringerne fra OmrådeMED. Hertil udtrykker de betænkeligheder m.h.p.hvor smidigt visitationssystemet vil blive i praksis sammenlignet med i dag. De foreslår, at der isæri opstartfasen etableres en Erfa-gruppe i hvert område, hvor problemer, snitflader og spørgsmålafklares.Endvidere ønsker de en afklaring af hvad pakketiden består af og hvilken dokumentationsmodel,der skal anvendes i forhold til mål og status. De trænende terapeuter anvender i dag ICF-modellenog det er deres ønske at de også i forhold til visitationen kan anvende samme model og ikkeforholde sig til to modeller.Afslutningsvis finder de det positivt, at pakkemodellen overlader til de udførende terapeuter selv atbestemme indhold og midler i træningspakkerne. For deres egen og borgernes skyld vil de gernebevare så meget selvbestemmelse som muligt.Til høringssvarene har Ældreafdelingen følgende kommentarer.Visitations- og ydelseskataloget er udarbejdet inden for rammerne af det godkendtekommissorium. Forslaget er udarbejdet i fællesskab mellem myndigheden og træningssektionenmed deltagelse af medarbejderrepræsentanter og ledelsesrepræsentanter fra hhv. myndigheden ogtræningssektionen. Formålene med kommissoriet er nævnt ovenfor i afsnittet Sagsbeskrivelse.Ved implementeringen skal der med udgangspunkt i visitations- og ydelseskataloget aftalesprocedurer, som sikrer en smidig sagsgang og som sikrer at også de svageste borgeres behov fortræning formidles til visitationen.Det fastlagte serviceniveau er i overensstemmelse med bestemmelserne i Servicelovens § 86,ligesom et fastlagt serviceniveau sikrer et ensartet serviceniveau for borgerne i SilkeborgKommune.Silkeborg KommuneSøvej 1, 8600 SilkeborgTlf.: 8970 1000www.silkeborgkommune.dk
_______________________________________________________________________________
Pakkemodellen er bevidst valgt for at sikre metodefrihed hos udførerne. Ældreafdelingen vil iforbindelse med implementeringen drøfte dokumentationsmodellen med de involverede parter.Jfr. kommissoriet er 2009 et projektår. I denne periode kunne etableres en følgegruppe beståendeaf lederne fra myndigheden og træningssektionen samt en medarbejderrepræsentant fra hhv.myndigheden og træningssektionen.
Økonomiske forholdVed udarbejdelse af forslaget til visitations- og ydelseskataloget for træning i h.t. Serviceloven erforudsat, at det foreslåede serviceniveau kan afholdes inden for træningssektionens budgetrammefor 2009.
IndstillingÆldrechefen indstiller høringssvarene til Ældre- og Sundhedsudvalgets orientering. Endvidereindstilles,at forslaget til visitations- og ydelseskataloget godkendes.at der i forbindelse med implementeringen aftales dokumentationsmodel.at der i den aftalte prøveperiode nedsættes en følgegruppe bestående af lederne framyndigheden og træningssektionen og 1 personalerepræsentant fra hhv. myndigheden ogtræningssektionen.
BilagForslag til visitations- og ydelseskatalog for træning i h.t. servicelovens § 86(322267/08)Høringssvar fra LokalMED for Rehabiliteringsenheden (47406/09)Høringssvar fra OmrådeMED (42376/09)Høringssvar fra Ældrerådet (30871/09)
- Åben- Åben- Åben- Åben
Beslutning Ældre- og Sundhedsudvalget den 04-03-2009Godkendt.Ej til stede:Jørn Rye RasmussenPeder SvinthBent Dalsgaard PedersenSilkeborg KommuneSøvej 1, 8600 SilkeborgTlf.: 8970 1000www.silkeborgkommune.dk
_______________________________________________________________________________
Silkeborg KommuneSøvej 1, 8600 SilkeborgTlf.: 8970 1000www.silkeborgkommune.dk
_______________________________________________________________________________
31. Godkendelse af kvalitetsstandard for træning efter ServicelovenSagsnr.:Sagsansvarlig:Sagsbehandler:09/13546dr10474hbs
Sagens formålGodkendelse af kvalitetsstandard for træning efter Serviceloven.
SagsbeskrivelseDen 17. september 2009 godkendte Ældre- og Sundhedsudvalget kommissorium for udarbejdelseaf visitations- og ydelseskatalog for træning efter Serviceloven – genoptræning og vedligeholdendetræning.Den 11. december 2009 drøftede Ældre- og Sundhedsudvalget forslaget til visitations- ogydelseskataloget, som blev sendt til høring. Høringssvarene vedrørende visitations- ogydelseskataloget er som et punkt på denne dagsorden.Kvalitetsstandarden for træning efter Serviceloven er en borgerrettet udmøntning af visitations- ogydelseskataloget.Formålet med kvalitetsstandarden er en beskrivelse af serviceniveauet og en generel information tilborgerne, om hvilken træning, de kan forvente fra kommunen. Derved afstemmes borgernesforventninger med den service, der leveres.Pjecerne vil blive udleveret til borgere i forbindelse med visitation til træning. Herudover vilkvalitetsstandarden være tilgængelig relevante steder i ældreområderne, på centre etc.Visitation til træning efter Serviceloven vil overgå til den centrale visitationsgruppe.
BorgerinddragelseVisitations- og ydelseskataloget for træning efter Serviceloven har været til høring ved Ældrerådet,Handicaprådet, LokalMed og OmråderådeMed. Da kvalitetsstandarden for træning efterServiceloven er en borgerrettet udmøntning af ydelseskatalogets serviceniveau, anbefales atkvalitetsstandarden ikke sendes til høring.
Økonomiske forholdSilkeborg KommuneSøvej 1, 8600 SilkeborgTlf.: 8970 1000www.silkeborgkommune.dk
_______________________________________________________________________________
Serviceniveauet er tilrettelagt inden for træningssektionens budgetramme for 2009. Ioverensstemmelse med kommissoriet vil 2009 blive et projektår, hvor serviceniveau og ressourcerfølges nøje.
IndstillingÆldrechefen indstiller forslag til kvalitetsstandard for træning efter Serviceloven til Ældre- ogSundhedsudvalgets godkendelse.
Bilag- ÅbenForslag til kvalitetsstandard for træning efter Serviceloven (59980/09)
Beslutning Ældre- og Sundhedsudvalget den 04-03-2009Godkendt.Ej til stede:Jørn Rye RasmussenPeder SvinthBent Dalsgaard Pedersen
Silkeborg KommuneSøvej 1, 8600 SilkeborgTlf.: 8970 1000www.silkeborgkommune.dk
_______________________________________________________________________________
32. Magtanvendelse 2008Sagsnr.:Sagsansvarlig:Sagsbehandler:08/9441dr10474hbs
Sagens formålOrientering om indberetninger om magtanvendelse i 2008 på ældreområdet i henhold tilbestemmelserne i Serviceloven.
SagsbeskrivelseI henhold til Servicelovens bestemmelser om magtanvendelse skal enhver form for magtanvendelseregistreres og indberettes til kommunen. Herudover skal der udarbejdes en årlig beretning overmagtanvendelsen, som forelægges kommunalbestyrelsen.Kort om magtanvendelsesreglerne:Reglerne finder anvendelse overfor voksne med betydelig nedsat psykisk funktionsevne, som ikkekan tage vare på deres egne interesser og ikke er i stand til at handle fornuftsmæssig.Formålet med reglerne er at styrke retssikkerheden for de svageste borgere og for personalet.Endvidere at udvikle den pædagogiske tilgang til pleje- og omsorgsarbejdet via åbenhed og dialog.Det holdningsmæssige og værdimæssige grundlag er respekten for selvbestemmelsesretten ogindividets integritet. Hovedreglen er, at magtanvendelse skal undgås, og magtanvendelsesmidlerneer derfor at betragte som undtagelser. Der er en udtømmende opremsning af hvilke magtmidler,der lovligt kan sættes i værk. Kriterierne, der skal opfyldes, for at iværksættelse af magten erlovlig, er relativ skrappe og handler som hovedregel om, at der skal være risiko for personskade ogi nogle af bestemmelserne endog risiko for væsentlige personskader.Socialpædagogisk bistand går altid forud for magtanvendelse og den mindst indgribende løsningskal først afprøves. Personalet står ofte i svære situationer, hvor de på den ene side skalrespektere retten til selvbestemmelse og på den anden side har pligt til at undgå omsorgssvigt.Endvidere er der gråzoner, hvor der på den ene side ikke kan siges at være risiko for egentligpersonskade, men hvor manglende indgriben medfører nogle uværdige situationer for borgeren.Kompetencereglerne er som hovedregel, at hvis borgeren forholder sig passiv, så har kommunenkompencenten og hvis borgeren modsætter sig, så har Det Sociale Nævn kompetencen. Der gældersærlige bestemmelser vedr. flytning uden samtykke, se nedenfor.Procedure i Silkeborg Kommune:I Silkeborg Kommune sendes registreringerne og indberetningerne til Ældreafdelingensdemenskonsulenten i Udvikling og forebyggelsessektionen. Demenskonsulenten tager efterfølgendekontakt til personale og leder på stedet. I langt de fleste tilfælde besøger demenskonsulentenstedet og går i dialog med personale og leder med henblik på udvikling af socialpædagogiskemetoder til at undgå magtanvendelse.Silkeborg KommuneSøvej 1, 8600 SilkeborgTlf.: 8970 1000www.silkeborgkommune.dk
_______________________________________________________________________________
2008 er første år i den nye kommune, hvor det har været muligt at lave en samlet opgørelse overmagtanvendelsen. Det har derfor i den følgende redegørelse ikke været muligt at angive nogleudviklingstendenser.Erfaringerne fra de første par år i den nye kommune har været, at der har været stor forskel påkendskabet til magtanvendelsesreglerne. Der har derfor været iværksat en generel undervisning afalle lokalledere. Hertil kommer undervisning i lokalgrupperne og den individuelle vejledning ienkeltsager, jfr. ovenfor.Indberetninger fra 2008:I overensstemmelse med intentionerne i bestemmelserne fremgår det af indberetningerne, at der ide enkelte situationer i vidt omfang er forsøgt at finde løsninger, der mindsker konflikterne og gørmagtanvendelse så skånsom og kortvarig som muligt. Demenskonsulenten oplever hos personaletet stort engagement i denne refleksion og udarbejdelse af pædagogiske handleplaner.Alarm- og pejlesystemer §125 stk. 1I løbet af 2008 er alarm- og pejlesystemer bevilget og etableret i forhold til 18 borgere. Generelt erder tale om situationer, hvor borgerne har forladt deres hjem/plejehjem, har mistet orienteringenog ikke kan finde hjem, ligesom der er en risiko for gentagelser. Pejlesystemer giver disse borgerestørre udfoldelsesmuligheder og bedre livskvalitet samtidig med, at den fysiske sikkerhed øges.En bevilling af alarm- og pejlesystem giver ikke samtidig mulighed for tilbageholdelse af borgerenmod dennes vilje.Særlige døråbnere § 125 stk. 2Der er registreret og indberettet særlige døråbnere i forhold til 1 borger. Der er ikke tale om enaflåsningsmekanisme, men døråbnere der skal anvendes positiv såsom dobbelttryk. Må alene virkeforsinkende, så personalets opmærksomhed henledes på, at den pgl. går ud. Som ovenfor giverdenne bestemmelse ikke samtidig mulighed for tilbageholdelse af borgeren. Øvrige mulighederherunder alarm- og pejlesystemer skal forgæves været forsøgt, før der etableres særligedøråbnere.Fastholdelse i akutsituationer §126 stk. 1Der er registreret og indberettet fastholdelse i akutsituationer i forhold til 4 borgere. Generelt erder tale om situationer, hvor andre borgere/medbeboere føler sig truet og utrygge. Personaletgriber ind i situationen ved at skærme og føre tilbage til egen stue. Efterfølgende bliver personaletved borgeren og forsøger at berolige og skabe tryghed.Fastholdelse i hygiejnesituationer §126 stk. 2Der er registreret og indberettet fastholdelse i hygiejnesituationer i forhold til 6 borgere. Der ertypisk tale om situationer, hvor borgeren afviser og modsætter sig hjælp til den daglige pleje,herunder typisk hjælp til nedre toilette. Situationerne er således, at manglende indgriben vil væreomsorgssvigt og uværdigt for borgeren.I disse situationer besøger demenskonsulenten altid stedet og udarbejder sammen med personalethandleplaner. En del anmodninger om fastholdelse i hygiejnesituationer ender ofte mediværksættelse af pædagogiske tiltag, således at magtanvendelse undgås.Anvendelse af beskyttelsesmidler § 128Der er registreret og indberettet anvendelse af beskyttelsesmidler i forhold til 3 borgere. Der ertale om borgere, hvor der bliver brugt fastspænding med stofsele til kørestolen. Alle har haft etSilkeborg KommuneSøvej 1, 8600 SilkeborgTlf.: 8970 1000www.silkeborgkommune.dk
_______________________________________________________________________________
eller flere brud, og fastspænding anvendes for at hindre fald fra kørestol og/eller seng, da deglemmer, at de ikke har en gangfunktion.Optagelse i særlig botilbud uden samtykke § 129Denne bestemmelse anses for at være den mest indgribende foranstaltning i forhold til borgerne.Der er registret anvendelse af denne bestemmelse i forhold til 11 borgere. Det er situationer, hvorborgeren mangler evnen til at give samtykke til en flytning og hvor borgeren forholder sig passiv.Hvis det vurderes, at en flytning er påkrævet for at den pågældende kan få den nødvendige hjælphar kommunen kompetencen, hvis indstillingen tiltrædes af en værge. I disse sager indgår derfor isagsbehandlingen en anmodning til Statsforvaltningen om en værgebeskikkelse.
IndstillingÆldrechefen indstiller opgørelsen over indberetninger om magtanvendelser i 2008 til Ældre- ogSundhedsudvalgets orientering.
Beslutning Ældre- og Sundhedsudvalget den 04-03-2009Der blev orienteret.Ej til stede:Jørn Rye RasmussenPeder SvinthBent Dalsgaard Pedersen
Silkeborg KommuneSøvej 1, 8600 SilkeborgTlf.: 8970 1000www.silkeborgkommune.dk
_______________________________________________________________________________
33. Redegørelse for det kommunale tilsyn på plejecentre 2008Sagsnr.:Sagsansvarlig:Sagsbehandler:09/14450dr14136LMH
Sagens formålOrientering om årsredegørelse for det kommunale tilsyn på plejecentre 2008.
SagsbeskrivelseI henhold til Servicelovens § 151 skal der føres tilsyn med plejehjem mv. Tilsynet skal omfatte étårligt uanmeldt fagligt baseret tilsyn og ét årligt anmeldt dialogbaseret tilsynsbesøg på hvertplejecenter.Formålet med det kommunale tilsyn er at følge op på, om opgaverne i henhold til Servicelovens §83 og 86 løses i overensstemmelse med den gældende lovgivning, det vedtagne serviceniveau ogden konkrete afgørelse, der er truffet for den enkelte beboer.Udover det kommunale tilsyn fører Embedslægeinstitutionen tilsyn med de sundhedsmæssigeforhold på plejecentre og i plejeboliger.Hvor Embedslægeinstitutionens tilsyn således retter sig imod de sundhedsmæssige forhold(Sundhedsloven), retter det kommunale tilsyn sig imod de pleje- og omsorgsmæssige forhold(Serviceloven).Det kommunale tilsyn for 2008 er udført af det private firma REVAS ApS. REVAS har på baggrundaf de udførte tilsyn udarbejdet én tilsynsrapport for det anmeldte og én tilsynsrapport for detuanmeldte tilsyn for hvert plejecenter i Silkeborg Kommune. De har ligeledes udarbejdet enårsredegørelse for de samlede, generelle og til dels tværgående resultater fra tilsynsbesøgene i2008. Årsredegørelsen er vedlagt som bilag. Tilsynsrapporterne sendes til Områdelederne tilforanstaltning.REVAS har i tilsynet for 2008 sat særlig fokus på forholdene omkring de tilbud og muligheder,beboerne får for at vedligeholde deres færdigheder blandt andet gennem deltagelse i aktiviteter afsåvel individuel som generel karakter samt tilbud om træning. De har været ekstra opmærksommepå de beboere, der har behov for mest hjælp og støtte i dagligdagen.Tilsynsrapporterne for de enkelte plejecentre ligger på sagen.Årsredegørelsen sættes på dagsordenen i Ældreafdelingens Lederforum.Sammenfatning fra årsredegørelsen.Resultater fra tilsyn på plejecentrene:Silkeborg KommuneSøvej 1, 8600 SilkeborgTlf.: 8970 1000www.silkeborgkommune.dk
_______________________________________________________________________________
Den samlede vurdering er, at der er en god standard, og at der generelt leves op til kommunensgodkendte kvalitetsstandarder og lovgivningens krav for området.Der arbejdes målrettet efter Kommunens overordnede værdigrundlag og formål, som lægger vægtpå at styrke livskvalitet og velvære samt skabe tryghed for beboerne. Der arbejdes de fleste stederbevist på at tilrettelægge en hjælp, der fremmer muligheden for indflydelse på egen hverdag ogdermed eget liv.Boligforhold og fysiske rammer:Den samlede vurdering er, at de fysiske rammer generelt er velegnede og af god standard.Engagerede medarbejdere formår at levere god kvalitet også i mindre hensigtsmæssige rammer.Der er generelt en god atmosfære i de enkelte enheder. Samværet og samarbejdet med borgerneer præget af respekt for den enkelte og en god omgangstone.De omsorgsmæssige forhold:Beboerne og de pårørende giver udtryk for eller indtryk af, at de har det godt og får den hjælp ogstøtte, de har brug for. Hjælpen i dagligdagen tilrettelægges sådan, at beboerne får mulighed forat vedligeholde eller genvinde deres færdigheder.Der er stigende opmærksomhed på vigtigheden af at støtte beboerne til at få en aktiv ogmeningsfyldt hverdag. Det er helt i tråd med tankerne bag og rammerne for et leve-bomiljø.Der er fokus på at tilbyde vedligeholdende træning efter individuel visitation. På dette område kanman med fordel angive mål og retning i dokumentationen, sådan at alle arbejder mod det sammemål.Medarbejderforhold og faglige forudsætninger:Generelt vurderes, at medarbejderne har en positiv, engageret og empatisk tilgang til samarbejdetmed beboerne.Mulighederne for at vedligeholde og udvikle fagligheden udnyttes i stor udstrækning.Medarbejderne giver generelt udtryk for tilfredshed med deres arbejde og arbejdspladsen.Den skriftlige dokumentation:Det kan generelt konstateres, at beskrivelser af den personlig pleje og praktiske hjælp stemmeroverens med beboernes oplevelse af den hjælp og støtte, de modtager.Anbefalinger:Samlet vurderes, at der i de enkelte enheder er opsamlet megen specialviden, når detdrejer sig om forhold af social-aktiverende karakter, og det får den enkelte til at væredeltager i eget liv. Der opfordres til, at man på de plejecentre, der ikke arbejder efterleve-bo principper, og hvor de fysiske rammer er mindre hensigtsmæssige, eropmærksomme på, om beboerne selv er i stand til at finde rundt eller har behov forledsagelse.Silkeborg KommuneSøvej 1, 8600 SilkeborgTlf.: 8970 1000www.silkeborgkommune.dk
_______________________________________________________________________________
De enkelte ledere har generelt overblik over de faglige ressourcer, som er til rådighed ipersonalegruppen og dermed hvilke, der er behov for at tilføre. Denne viden anvendesmålrettet i planlægning af kompetenceudvikling. Man kan med fordel også anvende detteoverblik ved rekruttering og fastholdelse af medarbejdere.For at sikre en mere ensartet service over hele kommunen kan man med fordel meregenerelt beskrive kravene til kvalitet, faglighed og især brugen af indhøstet viden. Vivurderer dette som elementer, der kan være med til at tiltrække og fastholdemedarbejderne.Implementeringen af det elektroniske dokumentationssystem er generelt forbedret i detindeværende år. Men når det gælder den dokumentation, beboerne skal have mulighed forat være i besiddelse af i form af aftaler om hjælp og støtte, og hvordan den skal udmøntes,bør det sikres, at man over alt har den fornødne indsigt i muligheder og krav.
BorgerinddragelseI henhold til Servicelovens § 151 skal der føres tilsyn med plejehjem mv. Tilsynet skal omfatte étårligt uanmeldt fagligt baseret tilsyn og ét årligt anmeldt dialogbaseret tilsynsbesøg på hvertplejecenter.Formålet med det kommunale tilsyn er at følge op på, om opgaverne i henhold til Servicelovens §83 og 86 løses i overensstemmelse med den gældende lovgivning, det vedtagne serviceniveau ogden konkrete afgørelse, der er truffet for den enkelte beboer.Udover det kommunale tilsyn fører Embedslægeinstitutionen tilsyn med de sundhedsmæssigeforhold på plejecentre og i plejeboliger.Hvor Embedslægeinstitutionens tilsyn således retter sig imod de sundhedsmæssige forhold(Sundhedsloven), retter det kommunale tilsyn sig imod de pleje- og omsorgsmæssige forhold(Serviceloven).Det kommunale tilsyn for 2008 er udført af det private firma REVAS ApS. REVAS har på baggrundaf de udførte tilsyn udarbejdet én tilsynsrapport for det anmeldte og én tilsynsrapport for detuanmeldte tilsyn for hvert plejecenter i Silkeborg Kommune. De har ligeledes udarbejdet enårsredegørelse for de samlede, generelle og til dels tværgående resultater fra tilsynsbesøgene i2008. Årsredegørelsen er vedlagt som bilag. Tilsynsrapporterne sendes til Områdelederne tilforanstaltning.REVAS har i tilsynet for 2008 sat særlig fokus på forholdene omkring de tilbud og muligheder,beboerne får for at vedligeholde deres færdigheder blandt andet gennem deltagelse i aktiviteter afsåvel individuel som generel karakter samt tilbud om træning. De har været ekstra opmærksommepå de beboere, der har behov for mest hjælp og støtte i dagligdagen.Tilsynsrapporterne for de enkelte plejecentre ligger på sagen.Årsredegørelsen sættes på dagsordenen i Ældreafdelingens Lederforum.Silkeborg KommuneSøvej 1, 8600 SilkeborgTlf.: 8970 1000www.silkeborgkommune.dk
_______________________________________________________________________________
Sammenfatning fra årsredegørelsen.Resultater fra tilsyn på plejecentrene:Den samlede vurdering er, at der er en god standard, og at der generelt leves op til kommunensgodkendte kvalitetsstandarder og lovgivningens krav for området.Der arbejdes målrettet efter Kommunens overordnede værdigrundlag og formål, som lægger vægtpå at styrke livskvalitet og velvære samt skabe tryghed for beboerne. Der arbejdes de fleste stederbevist på at tilrettelægge en hjælp, der fremmer muligheden for indflydelse på egen hverdag ogdermed eget liv.Boligforhold og fysiske rammer:Den samlede vurdering er, at de fysiske rammer generelt er velegnede og af god standard.Engagerede medarbejdere formår at levere god kvalitet også i mindre hensigtsmæssige rammer.Der er generelt en god atmosfære i de enkelte enheder. Samværet og samarbejdet med borgerneer præget af respekt for den enkelte og en god omgangstone.De omsorgsmæssige forhold:Beboerne og de pårørende giver udtryk for eller indtryk af, at de har det godt og får den hjælp ogstøtte, de har brug for. Hjælpen i dagligdagen tilrettelægges sådan, at beboerne får mulighed forat vedligeholde eller genvinde deres færdigheder.Der er stigende opmærksomhed på vigtigheden af at støtte beboerne til at få en aktiv ogmeningsfyldt hverdag. Det er helt i tråd med tankerne bag og rammerne for et leve-bomiljø.Der er fokus på at tilbyde vedligeholdende træning efter individuel visitation. På dette område kanman med fordel angive mål og retning i dokumentationen, sådan at alle arbejder mod det sammemål.Medarbejderforhold og faglige forudsætninger:Generelt vurderes, at medarbejderne har en positiv, engageret og empatisk tilgang til samarbejdetmed beboerne.Mulighederne for at vedligeholde og udvikle fagligheden udnyttes i stor udstrækning.Medarbejderne giver generelt udtryk for tilfredshed med deres arbejde og arbejdspladsen.Den skriftlige dokumentation:Det kan generelt konstateres, at beskrivelser af den personlig pleje og praktiske hjælp stemmeroverens med beboernes oplevelse af den hjælp og støtte, de modtager.Anbefalinger:Samlet vurderes, at der i de enkelte enheder er opsamlet megen specialviden, når detdrejer sig om forhold af social-aktiverende karakter, og det får den enkelte til at væredeltager i eget liv. Der opfordres til, at man på de plejecentre, der ikke arbejder efterSilkeborg KommuneSøvej 1, 8600 SilkeborgTlf.: 8970 1000www.silkeborgkommune.dk
_______________________________________________________________________________
leve-bo principper, og hvor de fysiske rammer er mindre hensigtsmæssige, eropmærksomme på, om beboerne selv er i stand til at finde rundt eller har behov forledsagelse.De enkelte ledere har generelt overblik over de faglige ressourcer, som er til rådighed ipersonalegruppen og dermed hvilke, der er behov for at tilføre. Denne viden anvendesmålrettet i planlægning af kompetenceudvikling. Man kan med fordel også anvende detteoverblik ved rekruttering og fastholdelse af medarbejdere.For at sikre en mere ensartet service over hele kommunen kan man med fordel meregenerelt beskrive kravene til kvalitet, faglighed og især brugen af indhøstet viden. Vivurderer dette som elementer, der kan være med til at tiltrække og fastholdemedarbejderne.Implementeringen af det elektroniske dokumentationssystem er generelt forbedret i detindeværende år. Men når det gælder den dokumentation, beboerne skal have mulighed for at værei besiddelse af i form af aftaler om hjælp og støtte, og hvordan den skal udmøntes, bør det sikres,at man over alt har den fornødne indsigt i muligheder og krav.
IndstillingÆldrechefen indstillerAt årsredegørelsen tages til efterretning.At tilsynsrapporterne og årsredegørelsen sendes til høring i Ældrerådet.
Bilag- ÅbenÅrsredegørelse for det kommunale tilsyn 2008 (64648/09)
Beslutning Ældre- og Sundhedsudvalget den 04-03-2009Taget til efterretning.Sendes i høring.Ej til stede:Jørn Rye RasmussenPeder SvinthBent Dalsgaard Pedersen
Silkeborg KommuneSøvej 1, 8600 SilkeborgTlf.: 8970 1000www.silkeborgkommune.dk
_______________________________________________________________________________
34. Embedslægetilsyn med plejeboliger 2008Sagsnr.:Sagsansvarlig:Sagsbehandler:07/56346dr10474hbs
Sagens formålOrientering om Embedslægetilsynet 2008 vedrørende de sundhedsmæssige forhold i SilkeborgKommunes plejeboligenheder.
SagsbeskrivelseHvert år skal Sundhedsstyrelsen gennemføre mindst ét uanmeldt tilsynsbesøg på alleplejeboligenheder. Tilsynet bliver foretaget af Embedslægeinstitutionen. Formålet er at medvirke tilat sikre den sundhedsfaglige indsats over for de svage ældre.For at sikre et ensartet grundlag for tilsyn landet over, har Sundhedsstyrelsen formuleret en rækkemålepunkter vedrørende de sundhedsmæssige forhold, der stilles krav til. Ved tilsynet vurderesdet, om målepunkterne er opfyldte. Resultatet ligger til grund for Embedslægeinstitutionensefterfølgende anbefalinger til plejeboligenheden og kommunen.Embedslægeinstitutionen har afholdt tilsyn på alle plejeboligenheder i Silkeborg Kommune.Der foreligger nu tilsynsrapporter fra de enkelte plejecentre og den samlede årsrapport for tilsyneti Silkeborg Kommune 2008. Som opfølgning på tilsynsrapportens anbefalinger har alle plejecentreudarbejdet tids- og handleplaner for implementering af Embedslægens anbefalinger.Tilsynsrapporterne fra de enkelte plejecentre og tids- og handleplanerne ligger på sagen. Densamlede årsrapport er vedlagt som bilag. De respektive beboer- og pårørenderåd er orienteret omde enkelte plejecentres tilsynsrapporter.Den samlede årsrapportBemærkninger og anbefalinger drejer sig i hovedtræk om følgende forhold:Sundhedsfaglige instrukser:Udfærdigelse af og/eller kendskab til instrukser vedrørende forskellige sundhedsfaglige forhold,hvor Sundhedsstyrelsen anbefaler 7 områder. Tilsynet viste, at i 5 af plejeboligenhedernemanglede skriftlige instrukser for nogle af de syv områder.Bemærkning/handling: Alle instrukser anbefalet af Sundhedsstyrelsen er udarbejdet og liggerelektronisk under Fag Håndbog. Der skal arbejdes med kendskabet og tilgængelighed tilinstrukserneSygeplejefaglige optegnelser:Silkeborg KommuneSøvej 1, 8600 SilkeborgTlf.: 8970 1000www.silkeborgkommune.dk
_______________________________________________________________________________
Den sundhedsfaglige dokumentation skal være i overensstemmelse med Sundhedsstyrelsens”Vejledning om sygeplejefaglige optegnelser”, hvoraf fremgår, at 11 helbredsmæssigeproblemområder skal være beskrevet i de sygeplejefaglige optegnelser. Tilsynet viste, at hos 35beboere svarende til 53% var ikke alle 11 problemområder beskrevet.Bemærkning/handling: Der er udarbejdet dokumentationsinstruks og vejledning til den godedokumentation. Undervisning og implementering er i fuld gang via udviklingskonsulenterne og derer deadline for implementering 1. maj 2009.Medicinhåndtering:Krav til procedurer og regler for opdatering af medicinskemaer, identifikation på doseringsæskerne,herunder påføre cpr.nr. Indikation og maksimal dosering påføres pn medicin. Tilsynet viste, atmedicinhåndteringen var generelt tilfredsstillende men med plads til forbedringer.Bemærkning/handling: Der er udarbejdet en medicininstruks med udgangspunkt iSundhedsstyrelsens vejledning om håndtering af medicin. Der er igangsat undervisning af altsosu-personale. Løbende vil der ledelsesmæssigt blive fulgt op på varetagelsen afmedicinhåndteringen.Adgang til sundhedsfaglige ydelser:Generelt om samarbejdet med praktiserende læger og sygehuse. Specifikt om indhentelse afoplysninger om beboernes helbredstilstand ved indflytning. Tilsynet viste, at samarbejdet genereltfungerede tilfredsstillende. Specifikt viste tilsynet imidlertid, at indhentelse af beboerneshelbredstilstand ved indflytning og aftaler med beboernes praktiserende læges kontrol afbeboernes kroniske sygdomme var mangelfuld.Bemærkning/handling: Der er udarbejdet instruks for samarbejdet med de praktiserende læger.Indhentelse af beboernes helbredstilstand efter behov indarbejdes i indflytningsproceduren. Depraktiserende læger skal også være kendt med Embedslægeinstitutionens retningslinier og dettages op på møde med praksiskonsulenten.Patientrettigheder:Informeret samtykke til behandling og information vedrørende indhentning og videregivelse afhelbredsoplysninger skal dokumenteres i de sygeplejefaglige optegnelser, ligesom beboernes og depårørendes tilkendegivelser på baggrund af den givne information skal dokumenteres. Det skalendvidere fremgå af de sygeplejefaglige optegnelser, i hvilket omfang beboeren er i stand til atvaretage sine helbredsmæssige interesser, eller om disse varetages af pårørende eller værge.Tilsynet viste, at der fortsat ikke var tilstrækkelig opmærksomhed på dette.Bemærkning/handling: Der er udarbejdet en vejledning i overensstemmelse med patientersretsstilling, så indsatsen skal fokusere på kendskab til og implementering af vejledningen.Hygiejne:Personalet må ikke bære smykker og ure af hensyn til hygiejnen. Personalet skal have adgang tilengangshåndklæder og håndsprit i boligerne. Tilsynet viste, at der enkelte steder skulle strammesop i forhold til at håndhæve retningslinierne om ikke at bære smykker og ure. Endvidere at derendnu ikke alle steder er indført engangshåndklæder og håndsprit i boligerne.Bemærkning/handling: Der findes allerede regler om, at personalet ikke må bære smykker og ureog overholdelse vil blive indskærpet. Mulighederne for overholdelse af håndhygiejne findes allesteder. Større ledelsesmæssig bevågenhed i forhold til overholdelse af retningslinierne.Ernæring:Silkeborg KommuneSøvej 1, 8600 SilkeborgTlf.: 8970 1000www.silkeborgkommune.dk
_______________________________________________________________________________
Tilbud om at beboerne vejes ved indflytning. Beboernes ernæringstilstand vurderes, og beboeremed særlige ernæringsmæssige behov skal der lægges en ernæringsplan. Ernæringsplanenevalueres med jævne mellemrum samtidig med, at beboeren får kontrolleret vægten. Tilsynetviste, at ca. 1/3 af beboerne ikke blev vejet ved indflytning og ca. 1/3 af beboere medernæringsproblemer ikke havde fået lagt en ernæringsplan, ligesom ernæringsplanerne sjældentblev evalueret regelmæssigt.Bemærkning/handling: Der er udarbejdet en instruks i overensstemmelse medEmbedslæge-institutionens anbefalinger. Ældreafdelingens kostkonsulent har fokus på området.Aktivitet og mobilitet:Beboerne skal have tilbud om at deres fysiske funktionsniveau vurderes og beskrives vedindflytningen – gerne af en terapeut – og at der ved behov udarbejdes en træningsplan, og atresultatet af eventuel træning løbende bliver vurderet og dokumenteret. Tilsynet viste, at der ikkekonsekvent forelå en vurdering af beboernes fysiske funktionsniveau og/eller effekten af træningenikke var dokumenteret.Bemærkning/handling: Der er udarbejdet en instruks vedr. aktivitet og mobilitet, så indsatsen skalfokusere på kendskab til og implementering af instruksen.Bygninger og indeklima:Der var ingen bemærkninger omkring indeklimaet, rygeregler og rygepolitik overholdes. Detnævnes, at på Fårvang Ældrecenter og Frydenslund Plejehjem var plejeboligerne små med småbaderum. Endvidere at Marienlunds lange gange gjorde det vanskeligt at finde personale, hvilketgør plejeboligenheden mindre egnet til demente beboere.Bemærkning/handling: Der henvises til om- og udbygningsplanen.Kvalitetssikring og egenkontrol:Registrering af utilsigtede hændelser og fejl, herunder medicinhåndtering, fald, ulykker m.m..Tilsynet viste, at der de fleste steder foregår en systematisk opfølgning m.h.p. forebyggelse.Bemærkning/handling: I forhold til utilsigtede hændelser ved medicinhåndtering findes envejledning. Vedr. øvrige utilsigtede hændelser er vi i gang med at udarbejde instruks og vejledningmed udgangspunkt i lovforslag om udvidelse af patientsikkerhedsordningen. Udvidelsen indebærer,at rapporteringspligten fremover også vil omfatte hændelser, der forekommer i den kommunalesektor.
IndstillingÆldrechefen indstiller resultatet af Embedslægetilsynet 2008 til Ældre- og Sundhedsudvalgetsorientering. Endvidere at tilsynsrapporterne sendes til orientering ved Ældrerådet.
Bilag- Åbensamlede årsrapport fra Embedslægetilsyn 2008 (36336/09)
Silkeborg KommuneSøvej 1, 8600 SilkeborgTlf.: 8970 1000www.silkeborgkommune.dk
_______________________________________________________________________________
Beslutning Ældre- og Sundhedsudvalget den 04-03-2009Taget til efterretning.Sendes til orientering i Ældrerådet.Ej til stede:Jørn Rye RasmussenPeder SvinthBent Dalsgaard Pedersen
Silkeborg KommuneSøvej 1, 8600 SilkeborgTlf.: 8970 1000www.silkeborgkommune.dk
_______________________________________________________________________________
35. Orientering om status på visitationsområdet (venteliste til boliger,revurdering af borgere visiteret til rengøring mv.).Sagsnr.:Sagsansvarlig:Sagsbehandler:09/14480dr14136LMH
Sagens formålOrientere om status på visitationsområdet: venteliste til boliger, revurdering af borgere visiteret tilrengøring og mad, visitation til daghjem på Remstruplund og midlertidige pladser.
SagsbeskrivelseNedenfor beskrives status på aktuelle fokusområder på visitationsområdet.Venteliste til plejeboliger og ældreboliger.Antallet af borgere, der venter på en plejebolig, er faldet fra 89 til 76 fra udgangen af 3. kvartal2008 til 23. februar 2009. Antallet af borgere på venteliste til en plejebolig, som ikke har ønsketnoget bestemt plejehjem/plejecenter, og som dermed er omfattet af plejehjemsgarantien, og skalhave tilbudt en plejebolig inden 2 måneder fra visitationsdato, er faldet fra 13 til 5. I sammeperiode er den gennemsnitlige ventetid faldet fra 107 dage til 99 dage.Antallet af borgere, der venter på en ældrebolig, er faldet fra 38 til 31 fra udgangen af 3. kvartal2008 til 23. februar 2009. I samme periode er den gennemsnitlige ventetid faldet fra 75 til 57dage.Revurdering af borgere visiteret til rengøring.På baggrund af beslutningen om at stramme kriterierne for tildeling af hjælp til rengøringpåbegyndte Visitationsgruppen revurderingerne af borgere visiteret til rengøringspakken ” A1 Lille14. dages rengøring” i januar 2009.Status den 20. februar 2009:219 borgere er revurderet.42 har fået afslag på hjælp til rengøring.730 borgere er fortsat visiteret til ”A1 Lille 14. dages rengøring”.Revurdering af borgere visiteret til madservice.Revurderingerne er ikke påbegyndt, da visitationsmaterialet ikke er færdigt.Visitation til daghjem på Remstruplund.Daghjemmet på Remstruplund er normeret til 25 daghjemspladser svarende til 125 brugerdage.Visitationen af de borgere, som tidligere var visiteret til dagcentret på Remstruplund, er nu færdig.Status er følgende:Silkeborg KommuneSøvej 1, 8600 SilkeborgTlf.: 8970 1000www.silkeborgkommune.dk
_______________________________________________________________________________
Der er visiteret 130 brugerdage på daghjemmet, heraf 38 til det åbne lokalcenter påRemstruplund, men med kørsel.38 brugerdage overflyttes til det åbne lokalcenter på Remstruplund.4 borgere ønsker ikke længere at benytte tilbuddet.Midlertidige pladser.I henhold til om- og udbygningsplanen rådede Silkeborg Kommune over 67 midlertidige pladser,som i dag er reduceret til 55. Der har i februar måned været få ledige pladser, og det har dermedværet muligt at imødegå behovet. Ved juletid og i januar var der i modsætning hertil et stort prespå pladserne.
IndstillingÆldrechefen indstillerAt Ældre- og Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.
Bilag- ÅbenBilag 1. Status på ventelister til plejeboliger og ældreboliger. (64765/09)
Beslutning Ældre- og Sundhedsudvalget den 04-03-2009Taget til efterretning.Ej til stede:Jørn Rye RasmussenPeder SvinthBent Dalsgaard Pedersen
Silkeborg KommuneSøvej 1, 8600 SilkeborgTlf.: 8970 1000www.silkeborgkommune.dk
_______________________________________________________________________________
36. Beslutning af de kommunale produktionskøkkeners fremtidigearbejdsopgaverSagsnr.:Sagsansvarlig:Sagsbehandler:08/31893dr20397cj
Sagens formålDrøftelse af høringssvar og endelig beslutning af de kommunale produktionskøkkeners fremtidigearbejdsopgaver.
SagsbeskrivelseÆldre- og Sundhedsudvalget drøftede sagen om de kommunale produktionskøkkeners fremtid påsit møde den 14. februar 2009 og fremsendte sagen til høring i Ældrerådet, Område Med forÆldreafdelingen og beboer- og pårørenderåd på henholdsvis Plejehjemmet Bakkegården ogBirkebo Ældrecenter.
BorgerinddragelseDer foreligger nu svar fra Ældrerådet, beboer- og pårørenderåd på henholdsvis PlejehjemmetBakkegården og Birkebo Ældrecenter. Svar fra Område Med for Ældreafdelingen forelægges påmødet.Ældrerådet udtaler, at lukning af køkkener altid vil være et lokalt tab, men er glade for at derforsat opretholdes køkkener de planlagte steder.Ældrerådet erkender endvidere, at udefrakommende kontrolkrav er så store, at det ikke er muligt,at opretholde de små køkkeners madudbringning.Der er store forventninger til tiltaget med cafeer på plejecentre. Det kan kun skabe kontakt, liv ogbagland.Endelig finder Ældrerådet det af yderste vigtighed, at arbejdet i leve-bomiljøernes køkkener ikkenedprioriteres i weekenden.Beboer- og pårørenderåd på Plejehjemmet Bakkegården har haft en god og saglig diskussion medudgangspunkt i personalets positive tilkendegivelse om forslaget om etablering af leve-bomiljø. Detblev konkluderet, at beboer- og pårørenderåd bakker op om forslaget om etablering af leve-bomiljø på Plejehjemmet Bakkegården.Beboer- og pårørenderåd på Birkebo Ældrecenter har taget forslaget om at ændre BirkeboÆldrecenter til leve-bomiljølignende rammer til efterretning og har ingen bemærkninger tilSilkeborg KommuneSøvej 1, 8600 SilkeborgTlf.: 8970 1000www.silkeborgkommune.dk
_______________________________________________________________________________
forslaget.
IndstillingÆldrechefen indstillerhøringssvarerne til Ældre- og Sundhedsudvalgets orientering og endelig beslutning omat Plejehjemmet Bakkegården ændres til leve-bomiljø.at Birkebo Ældrecenter ændres til leve-bomiljø lignende rammerat Toftevang Ældrecenter afgiver produktionen af mad til Birkebo Ældrecenterat finansiering til etablering af køkken på Plejehjemmet Bakkegården, kr. 100.000 kr., ogetablering af køkken på Birkebo Ældrecenter, 50.000 kr., afholdes afbygningsvedligeholdelseskontiene.
BilagBeboer- og pårørenderåd Bakkegården høringssvar produktionskøkkenersfremtidige arbejdsopgaver (62017/09)bruger og pårørenderåd Birkebo ang. produktionskøkkeners fremtidigearbejdsopgvaver (63162/09)Ældreråd høringssvar de kommunale produktionskøkkeners fremtidgearbejdsopgaver (61979/09)
- Åben- Åben- Åben
Beslutning Ældre- og Sundhedsudvalget den 04-03-2009Godkendt.Ej til stede:Jørn Rye RasmussenPeder SvinthBent Dalsgaard Pedersen
Silkeborg KommuneSøvej 1, 8600 SilkeborgTlf.: 8970 1000www.silkeborgkommune.dk
_______________________________________________________________________________
37. Orientering om det foreløbige arbejde med udbud på madservice.Sagsnr.:Sagsansvarlig:Sagsbehandler:09/5922dr12081cj
Sagens formålOrientering om det foreløbige arbejde med udbud på madservice.
SagsbeskrivelseÆldre- og Sundhedsudvalget godkendte i mødet den 14. februar 2009 den foreløbige tids- oghandleplan for udbud af madservice.Arbejdsgruppen har lavet et udkast til udbudsmateriale. Dette vil efterfølgende blive viderebearbejdet, samt blive forelagt Kommunens Landsforening med henblik på kvalitetssikring.Udkastet er vedlagt som bilag.Udbuddet gennemføres som udbud under godkendelsesmodellen, idet madservice er omfattet affritvalgs lovgivningen. Målet med udbuddet er således, at der indgås kontrakt med enhovedleverandør, der kan dække hele Silkeborg Kommune.Efterfølgende kan andre leverandører via godkendelsesmodellen søge om godkendelse til at leveremadservice .For at blive godkendt skal leverandøren leve op til kommunens godkendelseskrav, ogleverandøren skal levere til samme pris, som kommunen har indgået med hovedleverandøren. Detbør overvejes, om efterfølgende godkendelse af leverandører kan ske i enkelte områder, for hervedat fremme mulighederne for frit valg.I forhold til udbudsmaterialet ønskes en drøftelse af de tildelingskriterier som vil danne grundlagfor valg af en fremtidig hovedleverandør.Der er udarbejdet følgende forslag til vægtning af tildelingskriterierne:Pris 60 - 80 %Omhandler det prismæssige aspektKvalitet 10 - 30%Omhandler fleksibilitet i samarbejdet og leveringen af maden ogleveringssikkerhedenService 5-15%Omhandler borgernes valgmuligheder af hoved og biretter og håndtering afborgerens bestillinger og afbestillingerTildeling vi på baggrund heraf ske til det økonomisk mest fordelagtige tilbud for kommunen, hvorSilkeborg KommuneSøvej 1, 8600 SilkeborgTlf.: 8970 1000www.silkeborgkommune.dk
_______________________________________________________________________________
flere kriterier inddrages. Tildelingskriterierne foreslås opdelt i intervaller, for at sikre en visfleksibilitet i den efterfølgende vurdering af de indkomne tilbud. Det anses dog hensigtsmæssigt atlade pris vægte mest.I forhold til kravspecifikationer og kvalitetssikring er der taget udgangspunkt i de nuværende kravtil madservice. Hovedpunkterne gennemgås og drøftes ved mødet. I mødet deltager kostfagligkonsulent Dorthe Vogt Rasmussen.Det bemærkes, at kommunen ikke kan fastsætte kvalitetskrav, der betyder, at leverandører skalbenytte en bestemt produktionsform. Der kan således ikke stilles krav om, at alle leverandører skallevere f.eks. frostmad, kølemad eller varm mad. Som følge heraf vil kommunen således ikke kunneudelukke en leverandør, der eksempelvis kun levere frostmad. Der kan således heller ikke stilleskrav om, at maden skal levers varm.
Økonomiske forholdResultatet af udbuddet vil fastsætte afregningsprisen for den fremtidige madservice. Udbuddetforventes at give en lavere afregningspris end den nuværende.
IndstillingÆldrechefen indstillerAt vægtning af pris, kvalitet og service godkendesAt kravspecifikationer for madservice drøftes.At der arbejdes videre med at færdiggøre udbuddet i henhold til den godkendte tidsplan
Bilag- ÅbenUdkast til udbudsmateriale til Æ&S.doc (64283/09)
Beslutning Ældre- og Sundhedsudvalget den 04-03-2009Der er tilføjet enkelte rettelser.Indstillingen godkendt.Ej til stede:Jørn Rye RasmussenPeder SvinthSilkeborg KommuneSøvej 1, 8600 SilkeborgTlf.: 8970 1000www.silkeborgkommune.dk
_______________________________________________________________________________
Bent Dalsgaard Pedersen
Silkeborg KommuneSøvej 1, 8600 SilkeborgTlf.: 8970 1000www.silkeborgkommune.dk
_______________________________________________________________________________
38. Orientering om opfølgning og afslutning på om- ogudbygningsplanen, herunder oplæg til fremtidige renoverings- oganlægsbehov.Sagsnr.:Sagsansvarlig:Sagsbehandler:09/14554dr14136LMH
Sagens formålOrientering om opfølgning og afslutning på om- og udbygningsplan på Ældreområdet, herunderoplæg til det fremtidige renoverings- og anlægsbehov.
SagsbeskrivelseArbejdet med en om- og udbygningsplan på Ældreområdet startede i efteråret 2007. Arbejdet ernu færdigt. Dog mangler der fortsat nogle opgaver, som der arbejdes videre med.Som en del af arbejdet med om- og udbygningsplanen blev der udarbejdet et notat. Notatet er nuopdateret med et afsnit, der afslutter arbejdet med om- og udbygningsplanen. Afsnittet (afsnit 10)beskriver processen frem til en om- og udbygningsplan på plejeboligområdet og samler op påafsluttede og igangværende opgaver. Afsnittet indeholder ligeledes nogle afsluttendebemærkninger hovedsagelig i forhold til rehabiliterings- og hjælpemiddelområdet samt et oplæg tildet fremtidige renoverings- og anlægsbehov på Ældreområdet. Det opdaterede notat er vedlagtsom bilag sammen med en aktuel oversigt over antal pladser/boliger.
BorgerinddragelseÆldrerådet var repræsenteret i arbejdsgruppen vedrørende om- og udbygningsplanen. Detopdaterede notat sendes til orientering til Ældrerådet.
Økonomiske forholdDer var afsat 1 mio. kr. på anlægsbudgettet for 2008 til projektmidler til udarbejdelse af om- ogudbygningsplan.Den endelige opgørelse af, hvad der er forbrugt i 2008, medbringes på mødet.Det resterende beløb overføres til 2009 i forbindelse med regnskabsafslutningen. En del af beløbetanvendes til udgifter til vurdering/projektering af ombygning af 4 midlertidige pladser på SejsPlejecenter til 2 plejeboliger. Det foreslås at udgifter til vurdering/projektering af ombygning afmidlertidige pladser på Fårvang Ældrecenter afholdes af beløbet.Silkeborg KommuneSøvej 1, 8600 SilkeborgTlf.: 8970 1000www.silkeborgkommune.dk
_______________________________________________________________________________
IndstillingÆldrechefen indstillerAt Ældre- og Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.At Ældre- og Sundhedsudvalget godkender, at udgifter til vurdering/projektering afombygning af midlertidige pladser på Fårvang Ældrecenter afholdes af beløbet.
Bilag- Åben- Åben- ÅbenBilag 2. Oversigt over boliger 1. marts 2009 (65047/09)Bilag 3. Oversigt over pladser 1. marts 2009 (65061/09)Notat om om- og udbygning på ældreområdet, februar 2009 (66397/09)
Beslutning Ældre- og Sundhedsudvalget den 04-03-2009Udgifter til projektering/vurdering af ombygning af 4 midlertidige pladser i Sejs til 2 plejeboligerafholdes som på Fårvang Ældrecenter af overstående beløb.Ej til stede:Jørn Rye RasmussenPeder SvinthBent Dalsgaard Pedersen
Silkeborg KommuneSøvej 1, 8600 SilkeborgTlf.: 8970 1000www.silkeborgkommune.dk
_______________________________________________________________________________
39. Udbygning af Gødvad PlejecenterSagsnr.:Sagsansvarlig:Sagsbehandler:08/31187dr14136LMH
Sagens formålOrientering om høringssvar i forbindelse med udbygning af Gødvad Plejecenter.
BorgerinddragelseSkitseprojektet har været til høring i Ældrerådet. Ældrerådet har givet følgende høringssvar:”Ældrerådet finder projektet tilfredsstillende, da der er taget højde for de fejl, som var i den førsteetape af Gødvad Plejecenter. Ældrerådet ser dog gerne at skillevæggen mellem stue ogsoveværelse i boligerne bliver etableret som en ”let væg”, der er nem at fjerne og genetablere, nårder viser sig et behov for det.Ældrerådet kan anbefale det skitserede udbygningsprojekt.”Skitseprojektet har været sendt til høring i Handicaprådet. Handicaprådet har ikke afholdt møde,og derfor ikke fremsendt høringssvar. Skitseprojektet sættes på Handicaprådets møde tilorientering.Der har været afholdt et informationsmøde for Gødvad Plejecenters naboer og områdets beboere.Orientering herfra medtages på mødet.
IndstillingÆldrechefen indstillerAt Ældre- og Sundhedsudvalget tager Ældrerådets høringssvar til efterretning.At projektet endeligt godkendes.
Beslutning Ældre- og Sundhedsudvalget den 04-03-2009Godkendes.Silkeborg KommuneSøvej 1, 8600 SilkeborgTlf.: 8970 1000www.silkeborgkommune.dk
_______________________________________________________________________________
Ej til stede:Jørn Rye RasmussenPeder SvinthBent Dalsgaard Pedersen
Silkeborg KommuneSøvej 1, 8600 SilkeborgTlf.: 8970 1000www.silkeborgkommune.dk
_______________________________________________________________________________
40. Til orienteringSagsnr.:Sagsansvarlig:Sagsbehandler:09/888dr00591IB
Sagens formålOrientering om status for Sundhedshuset
Beslutning Ældre- og Sundhedsudvalget den 04-03-2009Formanden orienterede om SundhedshusetÆldrechefen orienterede om:Analysen vedrørende færdigbehandlede patienter på sygehusetForløbsprogrammer på kronikerområdet, som vil blive forankret i træningssektionen iÆldreafdelingenNyt navn til Ældreafdelingen – der er 28 forslag – Sundhedsafdelingen er valgt og sendt ihøringEj til stede:Jørn Rye RasmussenPeder SvinthBent Dalsgaard Pedersen
Silkeborg KommuneSøvej 1, 8600 SilkeborgTlf.: 8970 1000www.silkeborgkommune.dk
_______________________________________________________________________________
Underskrifter
Hans-Jørgen Hørning
Søren Stauning Goldmann
Vagn Larsen
Lars Munksø
Jørn Rye Rasmussen
Peder Svinth
Bent Dalsgaard Pedersen
ProtokolFørt af:
Jens Peter Hegelund Jensen
Silkeborg KommuneSøvej 1, 8600 SilkeborgTlf.: 8970 1000www.silkeborgkommune.dk
_______________________________________________________________________________