Ref. tansk |
|
Den 3. december 2008 |
Nedbringelse af Kort & Matrikelstyrelsens ekspeditionstid for matrikulære sager
Kort & Matrikelstyrelsen (KMS) indkører i øjeblikket et nyt matrikelÂsystem. Et nyt system er nødvendigt, da det gamle var teknologisk forældet og ikke længere kunne underÂstøtte samfundets behov. Med det nye system opnÃ¥s samtidig fuld digital forvaltÂÂning for matrikulære sager, hvilket forventes at kunne øge matriklens effekÂtivitet og nytteværdi for samfundet.
Indførslen af det nye system har medført en ekstraordinær situation med lange ekspeÂdiÂtionstider pÃ¥ matrikulære sager. Det nye matrikelsystem fungerer nu stabilt, og der er iværksat en række foranstaltninger for at nedbringe ekspeÂditionsÂtiden.
Baggrund
Matrikulære sager sÃ¥som udstykninger, arealoverførsler og lignende udarbejdes af praktiserende landinspektører, der sender sagerne til behandÂling og registrering i Kort & Matrikelstyrelsen.
De seneste års højkonjunktur har medført en stigende sagsmængde. Dette illustreres af nedenstående figur, som viser tilgangen i antallet af nye ejendomme år for år.
Figur 1: Udviklingen i antal nye ejendomme fra 1992 til 2007.
KMS har løbende iværksat tiltag for at kunne følge med udviklingen. Den fortsatte stigning i antallet af indkomne sager har imidlertid betydet, at ekspeditionstiden fra 2007 har været stigende.
I perioden 2003-2006 var den gennemsnitlige ekspeditionstid 1½ - 2 måneder. I 2007 steg den til 3 måneder og er yderligere blevet forøget i løbet af 2008.
Forud for idriftsættelse af det nye matrikelÂsystem midt i september i Ã¥r, var det nødvendigt at konvertere data hertil fra det gamle system. Derfor var det ikke muligt at registrere matrikulære sager i de 6 uger konverteringen stod pÃ¥. Dette betød en yderligere øget ekspeditionstid for de â€gamle†sager, der var indsendt til KMS, før det nye system blev taget i brug.
Det nye matrikelsystem blev sat i drift midt i september 2008, og fra dette tidspunkt har de praktiseÂrenÂde landinspektører indsendt fuldt digitale sager til KMS.
Imidlertid var der ved idriftsættelse opbygget en sagspukkel pÃ¥ ca. 4700 â€gamle†papirÂsager. For at behandle og registre disse â€gamle†sager er det nødvendigt at KMS omarbejder dem til det nye system. Disse kræver sÃ¥ledes en ekstra indsats.
Der har været en række tekniske problemer i forbindelse med det nye system, hvilket har besværliggjort arbejdet bÃ¥de for de praktiserende landinspektører og KMS. Dette har medført, at antallet af ekspederede sager har været betydeligt mindre end forventet, bÃ¥de nÃ¥r det gælder nye digitale sager og â€gamle†papirsager.
Nedbringelse af ekspeditionstiden
KMS har igangsat en række foranstaltninger for at nedbringe ekspeditionstiden, herunder overÂarbejde, intern rokering samt optimering af det nye system. Endvidere vurderer KMS i øjeblikket muligheden for at iværksætte yderÂligere foranÂstaltÂÂninger.
Med udgangspunkt i de allerede iværksatte foranstaltninger er der fastlagt en plan for nedbringelse af ekspeÂdiÂtionsÂÂtiden. Frem til 1. juli 2009 vil digitale sager kunne have en ekspeditionsÂtid pÃ¥ op til 3 mÃ¥neder. I samme periode vil alle de resterende ældre papirÂsager blive ekspederet. Antallet af disse sager er nu nedbragt til 3.700. For 70 % af disse vil der være ekspeÂditionsÂÂtider pÃ¥ op til ca. 5,3 mÃ¥neder. For de resteÂrenÂde 30 % af sagerne kan ekspeÂdiÂtionsÂÂtiden risikere at komme op pÃ¥ ca. 10 mÃ¥neder.
KMS arbejder hen imod, at puklen af â€gamle†papirsager er ekspederet senest den 1. juli 2009 og at ekspeditionstiden pÃ¥ dette tidspunkt i øvrigt er nedbragt til gennemsnitlig 2 mÃ¥neder.
KMS tager den høje ekspeditionstid særdeles alvorligt. Indførelsen af fuld digital forvaltning har netop til formÃ¥l at sikre borgerne en hurtig og effekÂtiv betjening. Dette er særlig vigtigt for de matrikulære sager, hvor grundejeren kan lide tab som følge af en lang ekspeditionstid. KMS afbøder sÃ¥danne gener ved pÃ¥ anmodning fra de praktiserende landinspektører at fremme ekspeditionen af hastesager. Denne fleksibilitet er en fortsættelse af hidtidig praksis.