Boligudvalget 2008-09
BOU Alm.del Bilag 105
Offentligt
706857_0001.png
706857_0002.png
706857_0003.png
706857_0004.png
706857_0005.png
706857_0006.png
706857_0007.png
706857_0008.png
706857_0009.png
706857_0010.png
706857_0011.png
706857_0012.png
706857_0013.png
Fremsat den {FREMSAT} af økonomi—og erhvervsministeren (Lene Espersen)
Forslagtil
Lov om ændring af lov om registrering af ledningsejere(Udvidelse af dækningsområde m.v.)
§1I lov nr. 119 af 24. februar 2004 om registrering af ledningsejere, som ændret ved lov nr. 112 af26. februar 2008, foretages følgende ændringer:1.§ 1affattes således:»§ 1.Loven har til formål gennem etablering af et ledningsejerregister at reducere antallet af ska-der på ledninger nedgravet i jord eller nedgravet i eller anbragt på havbunden indenfor det danskesøterritorium med henblik på at1) lette entreprenørers og andres undersøgelser forud for gravearbejder i jorden eller i havbundenindenfor det danske søterritorium,2) reducere de samlede omkostninger som følge af skader og3) bidrage til en forbedret forsyningssikkerhed.«2.§ 2affattes således:»§ 2.Økonomi- og erhvervsministeren fører et register over ejere af ledninger, der er nedgravet ijord eller nedgravet i eller anbragt på havbunden indenfor det danske søterritorium. Registrets for-mål er at stille oplysninger til rådighed for myndigheder, virksomheder og privatpersoner om, hvemder ejer ledninger nedgravet i jord eller nedgravet i eller anbragt på havbunden indenfor det danskesøterritorium, og sikre, at nærmere information om disse ledninger kan fremsendes.«3.§ 3affattes således:»§ 3.Loven gælder for ejere af ledninger nedgravet i jord, samt for ejere af ledninger nedgravet ieller anbragt på havbunden indenfor det danske søterritorium, jf. dog stk. 2 og 3 samt § 4, såfremtledningen1) indgår i et kollektivt net, jf. § 5, nr. 1,2) fungerer som stikledning, vejdræn eller ledning, der afleder spildevand eller kølevand m.m. tilrecipient (vandløb, sø eller havområde m.m.), eller3) indgår i et privat, brugerdrevet telenet, jf. § 5, nr. 4, for hvilket nettets ejer har en årlig indkomstfra personer, som ikke er medejere, der overstiger 50.000 kr. om året.Stk. 2.Som ledninger i henhold til stk. 1 medregnes ikke andre drænledninger end vejdræn somnævnt i stk. 1, nr. 2.
Stk. 3.Som ledninger i henhold til stk. 1 medregnes alene de dele af stikledninger, som ejes af for-synings- og distributionsselskaber. Som ledninger medregnes ikke stikledninger, som er ejet afejendommens ejer.«4.I§ 5, nr. 1og2,ændres »i jord« til: »nedgravet i jord eller nedgravet i eller anbragt på havbun-den«.5.I§ 5, nr. 5,ændres »nedgravede ledninger« til: »ledninger, som er nedgravet i jord eller nedgra-vet i eller anbragt på havbunden«.6.I§ 8indsættes som3. pkt.:»Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler for fremsendelse af ledningsop-lysninger, herunder hvilke oplysninger, der skal fremgå af det fremsendte materiale.«7.§ 9, stk. 1,ophæves, og i stedet indsættes:»Enhver, der erhvervsmæssigt udfører gravearbejder, skal indhente oplysninger fra ledningsejer-registret om hvilke ledningsejere, der ejer ledninger i graveområdet. De nødvendige ledningsoplys-ninger skal være indhentet, inden gravearbejdet påbegyndes, og gravearbejdet skal tilrettelægges ogudføres under hensyntagen til de indhentede oplysninger.Stk. 2.Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler om fritagelse for forespørgselspligteni henhold til stk. 1.Stk. 3.Enhver, der graver på arealer udenfor veje, der ejes af graveaktøren selv, er fritaget for atforespørge i ledningsejerregistret, når denne som ejer i forvejen har kendskab til ledningernes place-ring.«Stk. 2-4 bliver herefter stk. 4-6.8.§ 11, stk. 4,ophæves.§2Loven træder i kraft den 1. september 2010.§3Loven gælder ikke for Grønland og Færøerne.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. IndledningI 2004 vedtog Folketinget enstemmigt at etablere det internetbaserede Ledningsejerregister (LER). Formå-let var at reducere antallet af skader på nedgravede ledninger som følge af erhvervsmæssige gravearbejdersamt at lette administrationen for erhvervslivet Der har siden marts 2004 været pligt for ledningsejere (her-under vandværker, kloakforsyning, gasforsyning, teleselskaber mm.) til at indberette og opdatere kontaktop-lysninger og interesseområder. Et interesseområde er en geografisk afgrænsning af det område, hvor en led-ningsejer har sine ledninger nedgravet.Ved vedtagelsen af loven i 2004 blev det bestemt, at LER udelukkende skulle dække ledninger helt ellerdelvist beliggende i offentlige og private fællesveje. Dette skete med en bemærkning om, at LERs dæknings-område skulle revurderes, når systemet havde været i drift et par år.I dag dækker LER de indvindings-, transmissions- og distributionsledninger, der indgår i et kollektivt for-syningsnet. Det drejer sig om kabler og rør, som har til formål at transportere kommunikation, data, signalereller energi af enhver art samt faste, flydende eller luftformige stoffer af enhver art. Stikledninger forbinderen forbruger til forsyningsnettet. Disse er kun omfattet af registreringspligten i den udstrækning de ejes afnettets ejer. Endelig er ledninger som indgår i private, brugerdrevne telenet kun omfattet af loven, hvis net-tets ejer har en årlig indkomst fra personer, som ikke er medejere, der overstiger 50.000 kr. om året.Cirka halvdelen af forsyningssikkerhedsmæssigt vigtige transmissionsledninger og mange forsyningsled-ninger ligger ikke i vejarealer og er derfor ikke i øjeblikket omfattet af pligten til registrering og gravefore-spørgsel. Herudover er mange transmissions- og forsyningsledninger beliggende i eller på havbunden. Disseledninger er også sårbare overfor graveskader i forbindelse med anlægs- og graveaktivitet, men er i dag ikkeomfattet af LER.Lovforslaget vil bidrage til at gøre Ledningsejerregistret komplet, så det omfatter alle ledninger nedgravetindenfor det danske territorium, ligesom det udvider forespørgselspligten til at omfatte alle arealer indenfordet danske territorium. Denne udvidelse af registrerings- og forespørgselspligten i Ledningsejerregistret vilmedvirke væsentligt til at reducere graveskader på disse ledninger, hvilket vil sikre færre ledningsskader,reducere omkostningerne ved at udbedre graveskader, ligesom det vil være med til at sikre øget forsynings-sikkerhed.2. Gældende reglerDen nuværende lov gælder for ejere af nedgravede ledninger, såfremt ledningen indgår i et kollektivt neteller i et privat, brugerdrevet telenet, eller er helt eller delvist beliggende i offentligt vejareal eller arealerudlagt til privat fællesvej. I loven specificeres det, at denne ikke gælder ledninger på søterritoriet, drænled-ninger eller ledninger som tjener til afvanding af vej. Der er desuden særlige regler for ledninger som forsva-ret, politiet og sundhedsvæsenet har rådighed over.Ledningsejere, som er omfattet af loven, er forpligtet til at indberette en række oplysninger herunder led-ningsejers kontaktoplysninger, interesseområder og forsyningens art. Ved forespørgsel gennem LER er led-ningsejere forpligtet til at fremsende de nødvendige ledningsoplysninger.Siden 1. september 2005 har det været lovpligtigt for alle graveaktører, der udfører erhvervsmæssigt gra-vearbejde, herunder entreprenører, kloakmestre, gartnere mv., at forespørge i LER, inden der graves i offent-lige veje og private fællesveje. En graveaktør, der forespørger i LER modtager en kvittering for forespørgs-len, som indeholder en liste over hvilke ledningsejere, der har ledninger indenfor det aktuelle graveområde.LER-systemet kan automatisk videresende graveaktørens forespørgsel til de omfattede ledningsejere.
LER er brugerfinansieret og provenuneutralt. Det er efter den nuværende gebyrstruktur alene graveaktører-ne, som betaler for anvendelsen af registret og dermed dækker udgifterne til administration, drift, vedlige-holdelse og tilsyn med registret.3. Lovforslagets indholdBaseret på erfaringer indsamlet gennem de første fire års drift af LER, og med ønsket om at gøre LER såkomplet og dækkende som muligt, foreslås lovens dækningsområde udvidet.I arealer udenfor veje findes især de større forsynings- og transmissionsledninger. Skader på disse lednin-ger er bekostelige at udbedre og kan desuden have store konsekvenser for forsyningssikkerheden. Til søs ergraveskader meget besværlige og bekostelige at udbedre. Disse ledninger forsyner ofte landsdele og øer, ogsvigt i stabil forsyning vil ofte få store konsekvenser.Det foreslås derfor, at loven udvides til at omfatte alle arealer på land, samt arealer indenfor søterritoriet.Herved sikres, at alle de ledningstyper, som loven inkluderer, er omfattet af både registreringspligten og fo-respørgselspligten, hvorved fordelen ved LER udbredes til alle arealer. Dette vil medføre, at antallet af gra-veskader reduceres, og at forsyningssikkerheden forbedres.Herudover foreslås mindre tilpasninger af hvilke ledningstyper, der er omfattet af loven. Vejdræn foreslåsmedtaget i loven, da det er en ledningstype, som ofte forefindes ved gravearbejder i veje. Herudover foreslåsledninger, der afleder spildevand, kølevand og andet til vandløb, søer og til havet medtaget. Disse ledningerer ikke en del af et kollektivt net og omfattes derfor specifikt. Disse ledninger foreslås medtaget, da de ofte erplaceret ud fra kysten og et stykke ud på søterritoriet.Med lovforslaget foreslås en formulering, der skærper registreringspligten, så det tydeligt fremgår, at allestikledninger, der ejes af forsynings- og distributionsselskaber er omfattet af loven. Formuleringen ændrerikke ved registreringspligten af stikledninger, men tilstræber alene at tydeliggøre afgrænsningen af stikled-ninger. Stikledninger udgør i dag et stort problem og der sker mange graveskader. De ledninger, der ejes afslutbruger selv er ofte ikke registreret på ledningskort, ligesom der ofte reelt ikke eksisterer viden om disseledningers placering. En registrering af privat ejede stikledninger er derfor praktisk umulig.For at kunne fritage mindre gravearbejder på private arealer foreslås det, at ministeren får hjemmel til atfastsætte regler, som undtager visse typer gravearbejder fra forespørgselspligten. Der sigtes især til jordbear-bejdning og overfladiske gravearbejder, som foretages af erhvervsmæssige graveaktører på landbrug, i haverog lignende. Gravearbejder i forbindelse med kirkegårde, råstofgravning, mv. tænkes kun at være omfattet afforespørgselspligt første gang sådanne arealer udlægges til dette formål.Det foreslås, at ministeren får hjemmel til at fastsætte nærmere regler for hvordan og i hvilken form ogkvalitet, ledningsoplysninger skal fremsendes til graveaktøren. I dag oplever mange graveaktører, at de vedforespørgsel i LER bliver henvist til selv at søge ledningsoplysninger andre steder. Med lovforslaget sikres,at man kun skal søge ledningsoplysninger et sted, nemlig gennem LER. Samtidig kan indholdskravene til deudleverede oplysninger skærpes, så disse i højere grad kan anvendes direkte som grundlag for det efterføl-gende gravearbejde.Endelig foreslås der mindre tekstmæssige tilpasninger som konsekvens af de ovenfor nævnte lovændringer.Udover de ændringer der følger af dette lovforslag tilsigtes der ikke ændringer i forhold til gældende lov.Således er bestemmelserne i hovedloven stadig gældende.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige.Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat, region eller kommuner.Udvidelsen skønnes at give udgifter for LER-administrationen i forbindelse med udbygning af driften afLER med engangsomkostninger på ca. 2 mio. kr. primært til oplysning til brugerne. Dertil kommer fastemerudgifter på ca. 1 mio. kr. årligt til øgede driftsomkostninger til LER. LER drives udgiftsneutralt via ikke-fiskalt gebyr hvorfor meromkostningerne vil blive dækket herover.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.Det vurderes, at lovforslaget vil have positive økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. Ledningsejere,graveaktører og til dels forsikringsselskaber vil samlet set undgå direkte omkostninger til reparation af led-ninger på ca. 30 mio. kr. årligt. Hertil skal lægges de afledte omkostningsbesparelser og færre ulemper somfølge af større forsyningssikkerhed.Det vurderes, at lovforslaget vil have negative administrative konsekvenser for erhvervslivet svarende til 2mio kr årligt. Forslagets del om udvidelse af forespørgselspligten til alle arealer har været forelagt Erhvervs-og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsregulering (CKR) med henblik på en vurdering af, omder er væsentlige administrative omkostninger forbundet med lovforslaget. CKR konkluderede, at den udvi-dede forespørgselspligt for graveaktører og for ledningsejernes pligter i forbindelse med registrering og ud-levering af oplysninger, forventes at medføre administrative byrder på ca. 2 mio. kr. årligt.6. Administrative konsekvenser for borgerne.
Det vurderes, at der ikke vil være negative konsekvenser for borgerne. Borgerne forventes at op-leve færre graveskader og dermed forbedret forsyningssikkerhed.7. Miljømæssige konsekvenser.
Det vurderes, at der er positive miljømæssige konsekvenser af lovforslaget som følge af færreovergravede rørledninger.8. Forholdet til EU-retten.
Lovforslaget indeholder ikke EU-retslige aspekter.9. HøringFølgende organisationer mv. er blevet hørt over et udkast til lovforslag:
3F, Fagligt Fælles Forbund (SiD), Advokatrådet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arkitektfor-bundet, Banedanmark, BAT-Kartellet, Beredskabsstyrelsen, Beskæftigelsesministeriet, BG StoneA/S, By- og Landskabsstyrelsen, Byggesocietetet, Bygherreforeningen i Danmark, CasaniSøentreprise, CO-industri, Danish cable protection commitee DKCPC, Danmarks Fiskeriforening,Danmarks Fiskeriundersøgelser, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Rederiforening,Danmarks Sportsfiskerforbund, Dansk Amatørfiskerforening, Dansk Byggeri, Dansk Ejendoms-mæglerforening, Dansk Energi, Dansk Energi-Net, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk Fri-tidsfiskerforbund, Dansk Gasteknisk Center, Dansk Industri, Dansk Landbrug, Dansk Ledningsejer-forum, Dansk Metal, Dansk Vejforening, Danske Anlægsgartnere, Danske Arkitektvirksomheder,Danske Kloakmestre, Danske Maskinstationer og Entreprenører, DANVA (Dansk Vand- og Spilde-vandsforening), Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Den Danske Landinspektørforening,Den Digitale Taskforce, Domstolsstyrelsen, DONG Energy, DSB, EBF Sand og Grus A/S, Ejen-domsforeningen Danmark, Elsam, EnergiE2, Energinet.dk, Energistyrelsen, Erhvervs- og Selskabs-styrelsen, Farvandsvæsenet, Finansministeriet, Fiskeridirektoratet, Flintholm Sten og Grus ApS,Forenede Danske Antenneanlæg, Foreningen af Danske Brøndborere, Foreningen af Danske Kraft-varmeværker, Foreningen af Danske Ral og Sandsugere, Foreningen af Rådgivende IngeniørerF.R.I, Foreningen af Vandværker i Danmark, Foreningen for Energi og Miljø, Forsikring og Pensi-on, Forsvarets Bygnings- & Etablissementstjeneste, Forsvarsministeriet, Fællessekretariatet forHNG I/S og Midt-Nord I/S, Geoforum Danmark, GEUS, GN Store Nord, Greenpeace Danmark,Grundejernes Landsorganisation, HTS - Handel Transport og Serviceerhvervene, Håndværksrådet,Indenrigs- og Socialministeriet, Indukraft-Sekretariatet, Dansk Industri, Ingeniørforeningen i Dan-mark (IDA), IT- og Telestyrelsen, Justitsministeriet, Kirkeministeriet, Klima- og Energiministeriet,Kommunalteknisk chefforening (KTC), Kommunernes Landsforening, Konkurrencestyrelsen,
Korsgård Grus og Stenværk A/S, Kort- og Matrikelstyrelsen, Kroghs A/S, Kulturarvsstyrelsen, Kul-turministeriet, Kystdirektoratet, Landbrugsraadet, Landsforeningen Levende Hav, Landsorganisati-onen i Danmark, Lunderskov Entreprenørforretning, Miljøministeriet, Miljøstyrelsen, MiljøtekniskBrancheforening, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Ministeriet for Videnskab, Tek-nologi og Udvikling, MSE GRUS APS, Mærsk Olie & Gas A/S, Naturgas Fyn I/S, NCC Råstoffer-ne A/S, Offentligt ansattes organisation, Oliebranchens Fællesrepræsentation, Organisationen forVedvarende Energi, P/F Sandgrevstur, Parcelhusejernes Landsforening, Pihl & Søn, Realkreditrå-det, Rederiet Peter Rohde A/S, Rederiet Sekstant, Reno-Sam, Rigspolitiet, Bygningsafdelingen,Rigsrevisionen, Rohde Nielsen A/S, Samvirkende Energi- og Miljøforeninger, Silversand A/S,Skat, Skatteministeriet, Slots- og Ejendomsstyrelsen, Sonofon, Statens Byggeforskningsinstitut,Statens Lufthavnsvæsen, Statsministeriet, Storebælt Sten og Grus A/S, Sø- og Handelsretten, Sø-fartsstyrelsen, Søværnets Operative Kommando, TDC, Telekommunikationsindustrien i Danmark,Telia, Thyborøn Nordsø Ral, Trafikstyrelsen, Transportministeriet, TRE-FOR, Universitets- ogBygningstyrelsen, Van Oord, Vattenfall, Vejdirektoratet, Vestre Landsret, WWF Verdensnaturfon-den, Økonomi- og Erhvervsministeriet, Østre Landsret.10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser Negative konsekven-/ mindre udgifterser/ merudgifterØkonomiske konse- IngenIngenkvenser for stat, kom-muner og regionerAdministrative konse- IngenIngenkvenser for stat, kom-muner og regionerØkonomiske konse- Ca. 30 mio. kr. årligt, Ingenkvenser for erhvervsli- samt afledte konse-vetkvenserAdministrative konse- IngenCa. 2 mio. kr. årligt.kvenser for erhvervsli-vetMiljømæssige konse- Øget brug af registret Ingenkvenservil medføre færre ska-der på miljøetAdministrative konse- IngenIngenkvenser for borgerneForholdet til EU-retten Ændringsforslaget indeholder ingen EU-retligeaspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Som følge af ønsket om at udvide LERs dækningsområde foreslås formålsbestemmelsen i lovens § 1 ænd-ret, så det fremgår, at loven gælder for alle arealer på land og for havbunden indenfor det danske søterritori-um. Søterritoriet afgrænses efter lov nr. 200 af 07. april 1999 om afgrænsning af søterritoriet.Til nr. 2
Tilsvarende foreslås lovens § 2 ændret, så det fremgår, at loven omfatter alle arealer på land og på havbun-den. Desuden præciseres det som en del af formålsbestemmelsen, at der ved forespørgsel i LER skal ske enfremsendelse af ledningsoplysninger.Til nr. 3Efter den gældende § 3 gælder loven for ejere af ledninger beliggende i offentlige vej og arealer udlagt tilprivat fællesvej. Det fremgår endvidere, at loven ikke gælder for ledninger beliggende i søterritoriet.Med § 3, stk. 1, foreslås lovens anvendelsesområde udvidet til at omfatte ledninger nedgravet i jord og led-ninger nedgravet i eller anbragt på havbunden indenfor søterritoriet. Denne udvidelse vil indebære, at LERfremover vil dække samtlige landarealer og arealer indenfor søterritoriet. Udvidelsen på land vil omfattelandbrugs- og skovarealer, haver og naturområder mv. Udvidelsen af loven til at omfatte søterritoriet omfat-ter de indre og ydre territorialfarvande, som afgrænset ved lov om afgrænsning af det danske søterritorium.Denne afgrænsning begrænser ikke muligheden for en frivillig registrering af ledninger udenfor søterritoriet.Dette er især aktuelt i områder af Kattegat, hvor ledninger trækkes mellem øer og mellem landsdele.Foruden denne geografiske udvidelse foreslås en udvidelse og præcisering af de ledningstyper, som er om-fattet af lovens bestemmelser. Således foreslås med § 3, stk. 1, nr. 2, at stikledninger, vejdræn og ledninger,der afleder spildevand, kølevand og lignende, fremover generelt omfattes af loven.Vejdræn afleder overfladevand fra vejarealer og er ikke omfattet af de gældende regler. Det har fra grave-aktørers side været fremhævet som et problem, at disse ledningstyper ikke er med i LER. Vejdræn er ikke ialle tilfælde forbundet til kloakledninger eller andet kollektivt ledningsnet, hvorfor det nævnes specifikt.Ledninger der afleder spildevand og kølevand mv. foreslås omfattet af loven. Disse ledninger fortsætter of-te fra land til et stykke uden for kysten. Disse ledninger er ikke en del af et kollektivt net og medtages derforspecifikt.I § 3, stk. 2, foreslås det præciseret, at drænledninger bortset fra vejdræn undtages for loven. Drænlednin-ger er især beliggende på landbrugsjord og på lignende arealer. Drænledningers placering forventes kendt aflodsejer selv og er ikke en del af et kollektivt net. Omkostningerne ved registrering i LER står ikke mål medde omkostninger der vil være ved en registrering. En registrering i LER af drænledninger vurderes derfor atvære en unødig byrde for ejer.I § 3, stk. 3, foreslås en præcisering af, at det alene er de dele af stikledninger, der ejes af slutbruger, der erundtaget fra loven. Stikledninger forbinder en slutbruger med et forsyningsnet og er efter gældende reglerkun omfattet af loven, hvis de er beliggende i offentlig vej eller i privat fællesvej og ejes af et forsyningssel-skab. De dele af stikledninger, der er ejet af slutbruger selv er ikke omfattet af loven uanset deres beliggen-hed. Med lovforslaget foreslås det præciseret, at stikledninger som hovedregel er omfattet af loven. I § 3, stk.3 undtages de dele af stikledninger, der ejes af slutbruger i overensstemmelse med gældende lov..Til nr. 4§ 5, nr. 1 og 2, foreslås udvidet som følge af den foreslåede udvidelse af lovens anvendelsesområde.Til nr. 5§ 5, nr. 5, foreslås udvidet som følge af den foreslåede udvidelse af lovens anvendelsesområde.Til nr. 6I § 8 foreslås indsat et nyt 3. punktum, hvori økonomi- og erhvervsministeren bemyndiges til at fastsættenærmere regler for, hvordan og i hvilken form ledningsoplysninger skal fremsendes. Dette gøres for at sikre,at der efter anmodning om ledningsoplysninger i LER også sker en faktisk udlevering af ledningsoplysnin-ger. Dette er nødvendigt for at modvirke den stigende tendens til, at ledningsejere nøjes med at henvise tilegne hjemmesider, hvor graveaktører selv skal fremsøge ledningsoplysninger. Tendensen modarbejder lo-vens intentioner om, at udlevering af ledningsoplysninger udelukkende skal ske efter henvendelse til LER.Der ønskes fortsat mulighed for, at oplysninger kan fremsendes i papirformat med almindelig post eller medelektronisk post. Det bør endvidere være muligt at de rekvirerede ledningsoplysninger kan hentes fra et elek-
tronisk lager, fra en filserver eller lignende. Endelig skal der være muligt at overdrage digitale ledningsop-lysninger direkte.Det er endvidere hensigten, i henhold til bemyndigelsen, at fastsætte nærmere krav til kvaliteten af de ud-leverede ledningsoplysninger. Mange graveaktører påtaler i dag, at kvaliteten af de oplysninger de modtager,er så ringe, at de ikke direkte kan bruge dem til at grave efter.Til nr. 7§ 9, stk. 1, foreslås omformuleret som konsekvens af det foreslåede udvidede anvendelsesområde.I § 9 foreslås som et nyt stykke 2 indsat en bestemmelse, hvorefter ministeren får hjemmel til at fastsætteundtagelser for forespørgselspligten. Bestemmelsen tænkes anvendt til undtagelse af jordbearbejdningog overfladiske gravearbejder foretaget af erhvervsmæssige aktører på landbrug, i private haver og lignende,herunder i forbindelse med pløjning, anlæg af terrasser, bede, mv.Som § 9, stk. 3, foreslås indsat en generel undtagelse for forespørgselspligten for gravearbejde, der udføreserhvervsmæssigt på arealer ejet af graveaktøren selv, når denne har fuldt kendskab til eventuelle ledningersplacering.Hermed undtages primært landmænd og andre jordejere for forespørgselspligten, når de graver på egnearealer udenfor veje. Dette vil i praksis undtage landmænd, skovejere, m.m. for forespørgselspligt, når degraver grøfter, lægger drænledninger og udfører lignende gravearbejder og jordbearbejdning, så længe de harkendskab til eventuelle ledningers placering. Tilsvarende vil ejere af kirkegårde og råstofgraveområder mv.kunne friholdes for forespørgselspligt. Der skal fortsat forespørges, når der skal graves i offentlige veje og iprivate fællesveje uanset ejerforhold. Alt gravearbejde der ikke udføres med erhvervsmæssigt sigte har væ-ret, og er fortsat, undtaget lovens forespørgselspligt.Private personer har altid adgang til frivilligt at spørge i LER forud for gravearbejde.Til nr. 8§ 11, stk. 4, foreslås ophævet som konsekvens af lov nr. 1333 af 19. december 2008 om inddrivelse af gældtil det offentlige. Restancer vil fortsat kunne inddrives via den centrale restanceinddrivelsesmyndighed.Til § 2Det foreslås, at denne lov træder i kraft den 1. september 2010. Forud for ikrafttræden forventes gennem-ført et oplysningsarbejde overfor de berørte interesseorganisationer, ledningsejere og graveaktører, der bely-ser konsekvenserne af de foreslåede ændringer.Til §3Loven gælder ikke for Grønland og Færøerne.

Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget
§1I lov nr. 119 af 24. februar 2004 om registre-ring af ledningsejere, som ændret ved lov nr.112 af 26. februar 2008, foretages følgendeændringer:1.§ 1affattes således:§ 1.Loven har til formål gennem etablering afet landsdækkende ledningsejerregister at redu-cere antallet af skader på nedgravede ledningermed henblik på at1) lette entreprenørers og andres undersøgelserforud for gravearbejder i jorden,2) reducere de samlede omkostninger somfølge af sådanne skader og3) bidrage til en forbedret forsyningssikker-hed.»§ 1.Loven har til formål gennem etableringaf et ledningsejerregister at reducere antallet afskader på ledninger nedgravet i jord eller ned-gravet i eller anbragt på havbunden med hen-blik på at1) lette entreprenørers og andres undersøgel-ser forud for gravearbejder i jorden eller ihavbunden,2) reducere de samlede omkostninger somfølge af skader og3) bidrage til en forbedret forsyningssikker-hed.«2.§ 2affattes således:§ 2.Økonomi- og erhvervsministeren fører etregister over ejere af ledninger, der er nedgra-vet i jorden. Registrets formål er at stille oplys-ninger til rådighed for myndigheder, virksom-heder og privatpersoner om, hvem der ejer ned-gravede ledninger i jorden, og om, hvorfranærmere information om disse ledninger kanrekvireres.»§ 2.Økonomi- og erhvervsministeren føreret register over ejere af ledninger, der er ned-gravet i jord eller nedgravet i eller anbragt påhavbunden. Registrets formål er at stille oplys-ninger til rådighed for myndigheder, virksom-heder og privatpersoner om, hvem der ejer led-ninger nedgravet i jord eller nedgravet i elleranbragt på havbunden, og sikre, at nærmereinformation om disse ledninger kan fremsen-des.«3.§ 3affattes således:§ 3.Loven gælder for ejere af nedgravede led-ninger i jord, jf. dog stk. 2 og 3 samt § 4, så-fremt ledningen1) indgår i et kollektivt net, jf. § 5, nr. 1,2) helt eller delvis er beliggende i offentligtvejareal eller arealer udlagt til privat fæl-»§ 3.Loven gælder for ejere af ledningernedgravet i jord, samt for ejere af ledningernedgravet i eller anbragt på havbunden indenforsøterritoriet, jf. dog stk. 2 og 3 samt § 4, så-fremt ledningen1) indgår i et kollektivt net, jf. § 5, nr. 1,
lesvej eller3) indgår i et privat, brugerdrevet telenet, jf. §5, nr. 4, for hvilket nettets ejer har en årligindkomst fra personer, som ikke er medeje-re , der overstiger 50.000 kr. om året.Stk. 2.Som ledninger i henhold til stk. 1 med-regnes ikke ledninger beliggende på søterritori-et, drænledninger eller ledninger, som tjener tilafvanding af en vej og er en del af et vejanlæg.Stk. 3.Som ledninger i henhold til stk. 1 med-regnes ikke stikledninger, som er ejet af ejen-dommens ejer.
2) fungerer som stikledning, vejdræn ellerledning, der afleder spildevand eller køle-vand m.m. til recipient (vandløb, sø ellerhavområde m.m.), eller3) indgår i et privat, brugerdrevet telenet, jf. §5, nr. 4, for hvilket nettets ejer har en årligindkomst fra personer, som ikke er medeje-re, der overstiger 50.000 kr. om året.Stk. 2.Som ledninger i henhold til stk. 1 med-regnes ikke andre drænledninger end vejdrænsom nævnt i stk. 1, nr. 2.Stk. 3.Som ledninger i henhold til stk. 1 med-regnes alene de dele af stikledninger, som ejesaf forsynings- og distributionsselskaber. Somledninger medregnes ikke stikledninger, som erejet af ejendommens ejer.«
§ 5.I denne lov forstås ved:1) Kollektivt net: Indvindings-, transmissions-og distributionsnet bestående af ledninger ijord, for hvilke der for nettet som helhedgælder offentligretlige regler.2) Ledning: Kabler og rør i jord, som har tilformål at transportere kommunikation, da-ta, signaler eller energi af enhver art samtfaste, flydende eller luftformige stoffer afenhver art.3) Stikledning : En ledning, som slutter enforbruger til et kollektivt net.4) Privat, brugerdrevet telenet: Et distributi-onsnet, der tjener til elektronisk overførselaf telekommunikation, data eller radio/tv-signaler til de tilsluttede ejere, uden at derbestår pligt til at tilslutte andre brugere.5) Interesseområde: Et geografisk afgrænsetområde, som omfatter den pågældende led-ningsejers nedgravede ledninger, fastlagt ien afstand af mindst 1 m fra ledningen påbegge sider af denne.6) Ledningsejer: Den, der ejer en ledning om-fattet af nr. 2.§ 7.Der skal til ledningsejerregistret indberettesoplysninger om1) ledningsejerens navn og eventuelt cvr-nummer,2) ledningsejerens postadresse samt eventuelelektronisk postadresse og telefon- og tele-faxnummer,
4.I§ 5, nr. 1og2,ændres »i jord« til: »ned-gravet i jord eller nedgravet i eller anbragt påhavbunden«.
5.I§ 5, nr. 5,ændres »nedgravede ledninger«til: »ledninger, som er nedgravet i jord ellernedgravet i eller anbragt på havbunden«.
3) ledningsejerens interesseområde, jf. § 5, nr.5, samt4) forsyningens art.Stk. 2.Såfremt der sker ændringer i de faktiskeforhold eller konstateres fejl i en indberettetoplysning, har den pågældende ledningsejerpligt til inden 14 dage at foretage en ny indbe-retning, således at registrets oplysninger stedseer korrekte.Stk. 3.Økonomi- og erhvervsministeren fast-sætter nærmere regler om indberetningens om-fang og form, herunder om, hvorledes ledning-sejeren kan kontrollere og attestere eller omnødvendigt berigtige registrets oplysninger.Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter iforbindelse med registrets etablering frister forrettidig indberetning af oplysninger for de i § 6,stk. 1, nævnte ledningsejere.§ 8.Enhver af loven omfattet ledningsejer, sommodtager forespørgsel om ledningsoplysninger,skal snarest muligt og senest 5 hverdage, efterat forespørgslen er modtaget, fremsende denødvendige ledningsoplysninger til forespørge-ren eller indgå aftale med denne om påvisningpå stedet. Lørdage, grundlovsdag, den 24. de-cember og den 31. december anses ikke forhverdage ved beregning af fristen.6.I§ 8indsættes som3. pkt.:»Økonomi- og erhvervsministeren kan fast-sætte nærmere regler for fremsendelse af led-ningsoplysninger, herunder hvilke oplysninger,der skal fremgå af det fremsendte materiale.«§ 9.Enhver, der erhvervsmæssigt udfører gra-vearbejder på et offentligt vejareal eller arealerudlagt til privat fællesvej, skal inden påbegyn-delsen af gravearbejdet indhente oplysningerfra Ledningsejerregistret om, hvilke ledningse-jere der ejer ledninger i graveområdet. De nød-vendige ledningsoplysninger skal være indhen-tet, inden gravearbejdet påbegyndes, og grave-arbejdet skal tilrettelægges og udføres underhensyntagen til de indhentede oplysninger.7.§ 9, stk. 1,ophæves, og i stedet indsættes:»Enhver, der erhvervsmæssigt udfører grave-arbejder, skal indhente oplysninger fra ledning-sejerregistret om hvilke ledningsejere, der ejerledninger i graveområdet. De nødvendige led-ningsoplysninger skal være indhentet, indengravearbejdet påbegyndes, og gravearbejdetskal tilrettelægges og udføres under hensynta-gen til de indhentede oplysninger.Stk. 2.Økonomi- og erhvervsministeren kanfastsætte regler om fritagelse for forespørgsels-pligten i henhold til stk. 1.Stk. 3.Enhver, der graver på arealer udenfor
Stk. 2.Virksomheder eller privatpersoner kanforetage den i stk. 1 nævnte forespørgsel i for-bindelse med et gravearbejde eller til brug iethvert andet lovligt øjemed.Stk. 3.Enhver, der til brug for et gravearbejdeforespørger på ledningsejerregistret, jf. stk. 1,skal forud for forespørgslen identificere sig oggive oplysninger om gravearbejdet, herunderom den påtænkte geografiske udstrækning oggraveperiode. Økonomi- og erhvervsministerenfastsætter nærmere regler herom.Stk. 4.Enhver, der forespørger på ledningsejer-registret, modtager kvittering for forespørgslen.
veje, der ejes af graveaktøren selv, er fritagetfor at forespørge i ledningsejerregistret, nårdenne som ejer i forvejen har kendskab til led-ningernes placering.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 4-6.§ 11.Økonomi- og erhvervsministeren kanfastsætte regler om betaling for brugernes ad-gang til registeret, herunder til dækning af om-kostningerne ved registerets administration,drift og vedligeholdelse samt tilsyn i forbindel-se med loven. Der kan herunder fastsættes reg-ler om, at omkostningerne ved registerets ad-ministration, drift og vedligeholdelse betales afbrancheorganisationer m.v.Stk. 2.Der skal betales et gebyr på 75 kr. forerindringsskrivelser om betaling efter stk. 1.Stk. 3.Beløbet i stk. 2 reguleres hver den 1.januar efter udviklingen i Danmarks Statistiksnettoprisindeks i en 12-måneders-periode slut-tende i oktober måned året før det år, som regu-leringen vedrører. Regulering foretages førstegang den 1. januar 2009. Beløbet afrundes tilnærmeste hele kronebeløb.Stk. 4.Ubetalte gebyrer kan inddrives ved ud-pantning og ved indeholdelse i løn m.v. efterreglerne om inddrivelse af personlige skatter ikildeskatteloven. Restanceinddrivelsesmyndig-heden kan eftergive krav efter 1. pkt. efter reg-lerne i opkrævningsloven.8.§ 11, stk. 4,ophæves.
§2Loven træder i kraft den 1. september 2010.§3Loven gælder ikke for Grønland og Færøerne.