Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
AMU Alm.del Bilag 276
Offentligt
tillov om ændring af lov om værnepligtsorlov og om orlov til FN-tjeneste mv.samt andre love(Udsendelse af personel til udlandet for at deltage i konfliktforebyggende, fredsbevarende, fredsskabende,humanitære og andre lignende opgaver)
Forslag
§1I lov om værnepligtsorlov og om orlov til FN-tjeneste mv., jf. lovbekendtgørelse nr. 982 af 20.november 2001 foretages følgende ændringer:1.Lovens titel affattes således:”Lov om værnepligtsorlov og om orlov ved forsvarets udsendelse af lønmodtagere til udlandet forat deltage i konfliktforebyggende, fredsbevarende, fredsskabende, humanitære og andre lignendeopgaver”.2.§ 1affattes således:”Loven omfatter følgende grupper:a) Værnepligtige lønmodtagere og kvinder på værnepligtslignende vilkår, som har modtagetmeddelelse om tidspunktet for indkaldelse eller genindkaldelse,b) lønmodtagere, der ved kontrakt med forsvaret i uafbrudt fortsættelse af værnepligtstjenesteneller tjenesten på værnepligtslignende vilkår stiller sig til rådighed med henblik på udsendelse tiludlandet for at deltage i konfliktforebyggende, fredsbevarende, fredsskabende, humanitære ogandre lignende opgaver. Det er en betingelse, at den pågældende lønmodtager inden detforventede hjemsendelsestidspunkt dog minimum 14 dage forinden har underrettet arbejdsgiverenom, at der er tegnet kontrakt med forsvaret,c) lønmodtagere, der ved kontrakt med forsvaret stiller sig til rådighed med henblik på udsendelsetil udlandet for at deltage i konfliktforebyggende, fredsbevarende, fredsskabende, humanitære ogandre lignende opgaver. Det er en betingelse, at arbejdsgiveren underrettes inden 14 dage efterkontraktindgåelsen, ogd) lønmodtagere, der tegner kontrakt med forsvaret om udsendelse til udlandet for at deltage ikonfliktforebyggende, fredsbevarende, fredsskabende, humanitære og andre lignende opgaver.Det er en betingelse, at arbejdsgiveren underrettes inden 14 dage efter kontraktindgåelsen.”
Stk. 2.Det er en betingelse for at være omfattet af stk. 1, a), c) og d), at lønmodtageren vedindkaldelsen eller kontraktindgåelsen i mindst 9 måneder vil have været uafbrudt ansat i sammevirksomhed gennemsnitligt mere end 8 timer ugentligt. Hvis et ansættelsesforhold følger iumiddelbar forlængelse af lære-, elev – eller praktiktid, medregnes denne i de 9 måneder.”3.§ 5affattes således:
1
”En værnepligtig lønmodtager, der udnytter sin ret til fravær efter § 2, skal ske uden ugrundetophold efter meddelelsen af det forventede hjemsendelsestidspunkt underrette arbejdsgiveren om,hvornår han regner med at genoptage arbejdet efter aftjent værnepligt.Stk. 2. Lønmodtageren skal ved først kommende lejlighed underrette arbejdsgiveren om enhverændring i det forventede hjemsendelsestidspunkt.Stk. 3 Underretter lønmodtageren ikke arbejdsgiveren efter stk. 1 - 2, anses ansættelsesforholdetfor opsagt fra lønmodtagerens side til det tidspunkt, hvor hjemsendelsen finder sted, uansetlængden af det varsel, der gælder fra lønmodtagerens side i ansættelsesforholdet.”4.§ 6, stk. 2, affattes således:”Lønmodtageren har dog ret til at genoptage arbejdet med en kalendermåneds varsel med startved en ny måneds begyndelse efter efterkassations- eller hjemsendelsestidspunktet. Harlønmodtageren afgivet varsel efter § 5, stk. 1, har denne ret til at genoptage arbejdet på dettidspunkt, der er angivet i varslet.”5.§ 11affattes således:”For lønmodtagere, der er omfattet af denne lov, finder § 6, stk. 1 og 3, i lov om retsforholdetmellem arbejdsgivere og funktionærer ikke anvendelse.”6.Efter§ 11indsættes:”§ 11 a.Bestemmelserne i kapitel 2 finder tilsvarende anvendelse for kvinder ansat påværnepligtslignende vilkår.Kapitel 3.
Lønmodtagere, der tegner kontrakt med forsvaret§ 11 b.Lønmodtagere, der er omfattet af § 1, litra c), skal senest 2 uger efter, at de indkaldes imedfør af kontrakten, underrette arbejdsgiveren herom. Såfremt indkaldelse sker med mindre end4 ugers varsel, skal arbejdsgiveren underrettes uden ugrundet ophold.Stk. 2. Afgiver lønmodtageren ikke underretning efter stk.1, finder § 4, stk. 2, tilsvarendeanvendelse.§ 11 c.Lønmodtagere, der er omfattet af § 1, litra d), skal efter kontraktindgåelse underrettearbejdsgiveren mindst 3 måneder inden uddannelse og udsendelse.§ 11 d.Bestemmelserne i §§ 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10 og 11 finder tilsvarende anvendelse forlønmodtagere omfattet af § 1, litra b), c) og d).”§2I lov om ændring af lov om forsvarets personel, lov om hjemmeværnet, lov om statensuddannelsesstøtte og lov om værnepligtsorlov mv., jf. lov nr. 910 af 8. december 1993 foretagesfølgende ændringer:
§ 5ophæves.§3I lov om forsvarets personel, jf. lovbekendtgørelse nr. 667 af 20. juni 2006, foretages følgendeændringer:
2
Efter §13 aindsættes:”§ 13 b.Ved uddannelser og undervisning, som er oprettet ved eller i henhold til lov inden forUndervisningsministeriets og Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udviklings område, haruddannelsessøgende, der tegner kontrakt med forsvaret om udsendelse til udlandet med henblikpå deltagelse i konfliktforebyggende, fredsbevarende, fredsskabende, humanitære og andrelignende opgaver ret til fravær i forbindelse med indkaldelse efter kontrakten. Tilsvarende gælderfor praktikuddannelse, jf. dog stk. 5.Stk. 2.Er det samlede fravær i forbindelse med indkaldelse efter kontrakten under 1 måned af etundervisningsår, har den uddannelsessøgende krav på dispensation fra eventuellemødepligtsbestemmelser. Er fraværet af længere varighed, har den uddannelsessøgende krav påorlov fra uddannelsen eller undervisningen. Er den uddannelsessøgende optaget på en uddannelseeller til en undervisning, der endnu ikke er påbegyndt, kan uddannelsesinstitutionen i stedet fororlov give garanti for optagelse på et senere tidspunkt.Stk. 3.Ved udløbet af orlovsperioden har den uddannelsessøgende ret til at vende tilbage tiluddannelsen eller undervisningen, hvis den fortsat udbydes af uddannelsesinstitutionen.Uddannelsesinstitutionen afgør, hvor i uddannelsesforløbet den uddannelsessøgende skal begyndeigen.Stk. 4.Hvor udsendelsen skønnes at være af mere end tre måneders varighed, kan denuddannelsessøgende i stedet for orlov vælge at framelde sig uddannelsen eller undervisningen.Den uddannelsessøgende har i så fald ret til at få tilbagebetalt den del af en eventueldeltagerbetaling eller andre former for gebyr m.v., som den uddannelsessøgende ikke harmodtaget uddannelse, undervisning, kost, logi eller andre ydelser for, og som overstiger 1.000 kr.For at få et krav på tilbagebetaling skal den uddannelsessøgende have oplystuddannelsesinstitutionen om denne ret til framelding i forbindelse med ansøgningen om optagelse.Stk. 5.For elever i erhvervsuddannelser eller landbrugsuddannelser med en uddannelsesaftalefinder reglerne i lov om værnepligtsorlov og om orlov ved forsvarets udsendelse af lønmodtageretil udlandet for at deltage i konfliktforebyggende, fredsbevarende, fredsskabende, humanitære ogandre lignende opgaver anvendelse. Stk. 4 finder dog tilsvarende anvendelse med hensyn til ret tiltilbagebetaling.Stk. 6.Forsvarsministeren kan efter forhandling med vedkommende minister bestemme, atorlovsordningen også skal gælde andre offentligt anerkendte uddannelser.”§4Loven træder i kraft den 1. januar 2010.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. Indledning og baggrundDen forsvars- og sikkerhedspolitiske udvikling har gennem de senere år medført, at dansk forsvar istadig stigende omfang deltager i konfliktforebyggende, fredsbevarende, fredsskabende,humanitære og andre lignende opgaver. Der er således tale om internationale opgaver i mere bredforstand end kun opgaver i FN-tjeneste mv., eksempelvis NATO-operationer (forsvaretsengagement i Afghanistan) eller opgaver i bi- eller multilateralt regi. Dette har øget forsvaretsbehov for at kunne trække på reservepersonel, der har en rådighedskontrakt med forsvaret.
3
Endvidere har hjemmeværnspersonel været anvendt til bevogtningsopgaver ved forsvaretsengagement i Afghanistan.Den gældende lov om værnepligtsorlov og udsendelse til FN-tjeneste mv. dækker ikkelønmodtagere, der har en rådighedskontrakt med forsvaret eller er frivillige i hjemmeværnet, iforbindelse med udsendelse gennem forsvaret til ovennævnte opgaver. Disse lønmodtagere harikke efter den gældende lov ret til fravær fra arbejdet på grund af udsendelse gennem forsvaret tilovennævnte opgaver, ligesom de ikke i henhold til den gældende lov har ret til at genoptagearbejdet, hvis de efterkasseres eller på anden måde hjemsendes. Endelig er de ikke beskyttet modafskedigelse som følge af, at de udsendes gennem forsvaret for at løse internationale opgaver imere bred forstand.På den baggrund finder regeringen det hensigtsmæssigt, at lovens område udvides til at beskyttelønmodtagere, der indgår kontrakt med forsvaret om forberedelse og udsendelse tilkonfliktforebyggende, fredsbevarende, fredsskabende, humanitære og andre lignende opgaver.Lovens anvendelsesområde foreslås derfor udvidet til at omfatte alle lønmodtagere, der tegnerkontrakt med forsvaret med henblik på udsendelse på et givent tidspunkt og lønmodtagere, derumiddelbart tegner kontrakt med forsvaret om udsendelse i en given periode.Af grupper, som ikke før har været omfattet, kan nævnes hjemmeværnspersonel, som udsendesaf forsvaret (cirka 80 personer på årsbasis), almindeligt rådighedspersonel, officerer,befalingsmænd og konstabler (cirka 50 personer på årsbasis) samt læger og sygeplejersker (cirka75 personer på årsbasis).Samtidig er det fundet hensigtsmæssigt at ændre loven, så den bringes i overensstemmelse medde ændringer, der blev foretaget af værnepligten i forbindelse med aftalen om forsvarets ordning2005-2009, herunder at værnepligten som hovedregel er begrænset til 4 måneder, ligesom det iloven fastslås, at kvinder, der ansættes på værnepligtslignende vilkår i forsvaret, er beskyttet påsamme måde som værnepligtige.
2. Økonomiske konsekvenser for stat og kommuneIngen3. Administrative konsekvenser for stat og kommuneIngen4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetDer pålægges ikke yderligere økonomiske eller administrative byrder i forbindelse medudsendelsen af en lønmodtager i forhold til den gældende lov, men med vedtagelsen aflovforslaget vil antallet af lønmodtagere, der vil være omfattet af loven, øges. På baggrund af detaf forsvaret forventede antal udsendelser i 2009 estimeres, at yderligere ca. 200 lønmodtagere vilblive omfattet af loven.5. Miljømæssige konsekvenserIngen6. Forholdet til EU-rettenForslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter7. Hørte myndigheder og organisationer
4
Lovforslaget har været sendt i høring hos Kommunernes Landsforening, Danske Regioner, DanskArbejdsgiverforening, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, FinanssektorensArbejdsgiverforening, Kristelig Arbejdsgiverforening, Landsorganisationen i Danmark,Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, Akademikernes Centralorganisation,Kristelig Fagbevægelse, Ledernes Hovedorganisation, Centralorganisationernes Fællesudvalg,Hovedorganisationen af Officerer i Danmark, Centralforeningen for Stampersonel, HærensKonstabel- og Korporalforening, Hovedorganisationen for Personel af Reserven i Danmark,Værnepligtsrådet, Foreningen af yngre læger, Dansk Sygeplejeråd, Kommunale Tjenestemænd ogOverenskomstansatte, Offentlige Ansattes Organisationer, Advokatrådet og Erhvervs- ogSelskabsstyrelsen (Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering).
8. Sammenfattende skemaVurdering af konsekvenser af lovforslagetPositivekonsekvenser/mindreudgifterIngenIngenIngenNegativekonsekvenser/merudgifterIngenIngenDer pålægges ikke yderligereøkonomiske byrder iforbindelse med udsendelsenaf en lønmodtager i forhold tilden gældende lov, men medvedtagelsen af lovforslaget vilantallet af lønmodtagere, dervil være omfattet af loven,øges. På baggrund af det afforsvaret forventede antaludsendelser i 2009 estimeres,at yderligere ca. 200lønmodtagere vil blive omfattetaf loven.Der pålægges ikke yderligereadministrative byrder iforbindelse med udsendelsenaf en lønmodtager i forhold tilden gældende lov, men medvedtagelsen af lovforslaget vilantallet af lønmodtagere, dervil være omfattet af loven,øges. På baggrund af det afforsvaret forventede antaludsendelser i 2009 estimeres,at yderligere ca. 200lønmodtagere vil blive omfattetaf loven.
Økonomiske konsekvenser forstat, kommuner og regionerAdministrative konsekvenserfor stat, kommune ogregionerØkonomiske konsekvenser forerhvervslivet
Administrative konsekvenserfor erhvervslivet
Ingen
5
Miljømæssige konsekvenserAdministrative konsekvenserfor borgerneForholdet til EU-retten
IngenIngen
IngenIngen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Som følge af at forslaget udvider anvendelsesområdet for loven, er lovens titel ændret.Til nr. 2Bestemmelsen definerer, hvilke grupper, der er omfattet af loven. § 1, litra a) og b) er uændret forså vidt angår værnepligtige. Kvinder på værnepligtslignende vilkår er tilføjet, da disse formelt ikkeer værnepligtige men ansatte på værnepligtslignende vilkår. Formålet med ordningen om kvinderpå værnepligtslignende vilkår er i videst muligt omfang at tilstræbe, at kvinder, der måtte ønskedet, kan gøre tjeneste i forsvaret på tilsvarende vilkår som værnepligtige. De bør derfor også påsamme måde som værnepligtige have den samme beskyttelse mod opsigelse fra deres eventuellecivile arbejdsplads.§ 1, litra a) dækker således værnepligtige og kvinder på værnepligtslignende vilkår. Det erendvidere præciseret, at de også er omfattet af loven ved genindkaldelser til forsvaret, jf.personellovens § 9 (lovbekendtgørelse nr. 667 af 20/6 2006).§ 1, litra b) dækker de situationer, hvor den værnepligtige eller kvinde ansat påværnepligtslignende vilkår i forlængelse af værnepligtstjenesten tegner kontrakt med forsvaret omyderligere uddannelse med henblik på, at kunne blive udsendt til internationale,konfliktforebyggende, fredsbevarende, fredsskabende, humanitære og andre lignende opgaversamt den efterfølgende kontrakt, der tegnes om enten i en periode at stille sig til rådighed foreventuel udsendelse eller om at blive udsendt i umiddelbar forlængelse af værnepligtstjenesten ogden efterfølgende uddannelse og forberedelse forud for selve udsendelsen.§ 1, litra c) dækker de situationer, hvor lønmodtagere, som ikke er omfattet af § 1, litra b), tegnerkontrakt med forsvaret om at stå til rådighed for at blive udsendt i en given periode enten påfrivillig baggrund, eller hvor der i rådighedskontrakten er indsat en forpligtigelse til udsendelse,hvis forsvaret i rådighedsperioden måtte anmode herom. Bestemmelsen dækker endvidere denuddannelse og eventuelle efteruddannelse, der måtte gå forud for en udsendelse og forberedelsenforud for selve udsendelsen. I forhold til den gældende bestemmelse er området forbestemmelsen udvidet til også at omfatte reservepersonel, der har tegnet rådighedskontrakt medforsvaret, men hvor kontrakten ikke indeholder nogen forpligtelse til udsendelse.§ 1, litra d) dækker de situationer, hvor lønmodtageren uden forudgående rådighedskontrakttegner kontrakt om udsendelse til nævnte opgaver samt den forudgående uddannelse ogforberedelse. Bestemmelsen har primært til formål at omfatte frivilligt hjemmeværnspersonel, derikke måtte have tegnet en rådighedskontrakt med forsvaret.
6
[Betingelserne indeholdt i bestemmelsens stk. 2 fremgår allerede af den nuværende bestemmelse,men foreslås for forståelsens skyld opregnet i et selvstændigt stykke, da betingelserne ikke errelevant i forhold til § 1, litra b).]Til nr. 3Som følge af, at værnepligten i dag som hovedregel er begrænset til 4 måneder, og henset til, atlønmodtageren typisk på tidspunktet for indkaldelsen ved, hvornår hjemsendelse vil finde sted,foreslås det gældende varsel på 3-4 måneder før det forventede hjemsendelsestidspunkt ændrettil, at lønmodtageren uden ugrundet ophold skal underrette arbejdsgiveren om, hvornår denpågældende påregner at genoptage arbejdet efter værnepligten eller udsendelsen. At varslingenskal ske uden ugrundet ophold indebærer, at arbejdsgiveren skal underrettes ved førstkommendelejlighed, dvs. så hurtigt som muligt. Den kortere værnepligt indebærer endvidere, at dengældende bestemmelse i stk. 4 ikke længere er relevant. Stk. 2 og 3 er uændret i forhold tilgældende ret.Til nr. 4Som følge af at værnepligtstiden som hovedregel kun er på 4 måneder, foreslås retten til atgenoptage arbejdet i forbindelse med efterkassations- eller hjemsendelsestidspunktet ændret fra 4måneder til en kalendermåneds varsel med start ved en ny måneds begyndelse. Er denpågældende eksempelvis blevet efterkasseret pr. 15. august vil den pågældende have krav på atkunne genoptage arbejdet senest den 1. oktober efter bestemmelsen.Til nr. 5Henvisningen til medhjælperlovens § 35 er ikke længere relevant, hvorfor den foreslås udeladt.Til nr. 6§ 11, litra a) fastslår, at også kvinder, der ansættes i forsvaret på værnepligtslignende vilkår, eromfattet af lovens kapitel 2.§ 11, litra b) er identisk med den gældende bestemmelse, § 11, litra a), og fastsætter enunderretningsforpligtelse over for arbejdsgiveren, når lønmodtageren omfattet af forslagets § 1,litra b) eller c), indkaldes efter kontrakten med forsvaret.§ 11, litra c) fastsætter et varsel, hvorefter arbejdsgiveren er forpligtet til at tåle, at lønmodtagere,omfattet af forslagets § 1 litra d, udsendes. Bestemmelsen er indsat som følge af, at ogsålønmodtagere, der tegner kontrakt med forsvaret om udsendelse til internationale,konfliktforebyggende, fredsbevarende, fredsskabende, humanitære og andre lignende opgaverefter § 1, litra d) fremover vil være omfattet af beskyttelsen mod opsigelse fra deres civilearbejdsplads som følge af udsendelsen. I disse situationer har arbejdsgiveren ikke haftforudgående kendskab til, at medarbejderen inden for en given periode i henhold til kontraktenmed forsvaret har mulighed for eller er forpligtet til udsendelse. Der bør derfor gives et længerevarsel forud for udsendelsen, således at arbejdsgiveren har mulighed for at indrette sinvirksomhed i forhold til den pågældende medarbejders fravær.§ 11, litra d) fastslår, at bestemmelserne i kapitel 2 bortset fra § 4 om underretning afarbejdsgiveren i forbindelse med indkaldelse tilsvarende finder anvendelse på lønmodtagereomfattet af forslagets § 1, litra b), c) og d). Bestemmelsen svarer i øvrigt til den gældendebestemmelse i § 11.
Til § 2
7
Til nr. 1I lov om ændring af lov om forsvarets personel, lov om hjemmeværnet, lov om statensuddannelsesstøtte og lov om værnepligtsorlov mv., jf. lov nr. 910 af 8. december 1993, blev derindarbejdet en bestemmelse om ret til fravær for uddannelsessøgende, der ved kontrakt medforsvaret stillede sig til rådighed for FN-tjeneste mv. for at sikre uddannelsessøgende tilsvarendeadgang til orlov som den, der gælder for lønmodtagere. Som det fremgår ovenfor under dealmindelige bemærkninger, indebærer forsvarets internationale engagement behov for at kunnetrække på reservepersonel ved en bred vifte af internationale opgaver og ikke kun ved FN-tjenestemv. Der er derfor behov for, at bringe bestemmelsens ordlyd i overensstemmelse med disseopgaver, så den harmonerer med de foreslåede bestemmelser i denne lovs § 1. Bestemmelsenblev fejlagtigt i forbindelse med ændringsloven i 1993 ikke indarbejdet i en allerede eksisterendelov. Den nuværende bestemmelse foreslås derfor ophævet og i stedet indsat som § 13 b i lov omforsvarets personel.
Til § 3Til nr. 1Der henvises til bemærkningerne til § 2, nr. 1.
Til § 4Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2010.
8
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Bilag 1
Gældende formulering
Lovforslaget1.Lovens titel affattes således:
Bekendtgørelse af lov om værnepligtsorlov ogom orlov til FN-tjeneste mv.
”Lov om værnepligtsorlov og om orlov vedforsvarets udsendelse af lønmodtagere tiludlandet for at deltage i konfliktforebyggende,fredsbevarende, fredsskabende, humanitære ogandre lignende opgaver”.2.§ 1affattes således:
§ 1.Loven omfatter følgende grupper:a) Værnepligtige lønmodtagere, som harmodtaget meddelelse om tidspunktet forindkaldelse, og som ved indkaldelsen i mindst 9måneder vil have været uafbrudt ansat isamme virksomhed gennemsnitligt mere end 8timer ugentlig. Hvis et ansættelsesforholdfølger i umiddelbar forlængelse af lære-, elev-eller praktiktid, medregnes denne i de 9måneder,b) lønmodtagere, der ved kontrakt medforsvaret i uafbrudt fortsættelse afværnepligtstjenesten stiller sig til rådighed forFN-tjeneste mv. Det er en betingelse, at denpågældende lønmodtager inden det forventedehjemsendelsestidspunkt har underrettetarbejdsgiveren om, at der er tegnet kontraktmed forsvaret, ogc) lønmodtagere, der ved kontrakt medforsvaret stiller sig til rådighed for FN-tjenestem.v. Det er en betingelse, at lønmodtagerenved kontraktindgåelsen i mindst 9 måneder vilhave været uafbrudt ansat i samme virksomhedgennemsnitligt mere end 8 timer ugentlig, og atarbejdsgiveren underrettes inden 14 dage efterkontraktindgåelsen.
”Loven omfatter følgende grupper:a) Værnepligtige lønmodtagere og kvinder påværnepligtslignende vilkår, som har modtagetmeddelelse om tidspunktet for indkaldelse ellergenindkaldelse,b) lønmodtagere, der ved kontrakt medforsvaret i uafbrudt fortsættelse afværnepligtstjenesten eller tjenesten påværnepligtslignende vilkår stiller sig til rådighedmed henblik på udsendelse til udlandet for atdeltage i konfliktforebyggende, fredsbevarende,fredsskabende, humanitære og andre lignendeopgaver. Det er en betingelse, at denpågældende lønmodtager inden det forventedehjemsendelsestidspunkt dog minimum 14 dageforinden har underrettet arbejdsgiveren om, atder er tegnet kontrakt med forsvaret,c) lønmodtagere, der ved kontrakt medforsvaret stiller sig til rådighed med henblik påudsendelse til udlandet for at deltage ikonfliktforebyggende, fredsbevarende,fredsskabende, humanitære og andre lignendeopgaver. Det er en betingelse, atarbejdsgiveren underrettes inden 14 dage efterkontraktindgåelsen, ogd) lønmodtagere, der tegner kontrakt medforsvaret om udsendelse til udlandet for atdeltage i konfliktforebyggende, fredsbevarende,fredsskabende, humanitære og andre lignendeopgaver. Det er en betingelse, atarbejdsgiveren underrettes inden 14 dage efter
9
kontraktindgåelsen.”
Stk. 2.Det er en betingelse for at væreomfattet af stk. 1, a), c) og d), atlønmodtageren ved indkaldelsen ellerkontraktindgåelsen i mindst 9 måneder vil haveværet uafbrudt ansat i samme virksomhedgennemsnitligt mere end 8 timer ugentligt. Hviset ansættelsesforhold følger i umiddelbarforlængelse af lære-, elev – eller praktiktid,medregnes denne i de 9 måneder.”3.§ 5affattes således:§ 5.En værnepligtig lønmodtager, der udnyttersin ret til fravær efter § 2, skal underaftjeningen af værnepligten underrettearbejdsgiveren om, hvornår han påregner atgenoptage arbejdet efter aftjent værnepligt.Underretningen skal gives mellem 3 og 4måneder før det forventedehjemsendelsestidspunkt.”En værnepligtig lønmodtager, der udnytter sinret til fravær efter § 2, skal ved førstkommende lejlighed efter meddelelsen af detforventede hjemsendelsestidspunkt underrettearbejdsgiveren om, hvornår han regner med atgenoptage arbejdet efter aftjent værnepligt.Stk. 2. Lønmodtageren skal ved førstkommende lejlighed underrette arbejdsgiverenom enhver ændring i det forventedehjemsendelsestidspunkt.Stk. 3 Underretter lønmodtageren ikkearbejdsgiveren efter stk. 1 - 2, ansesansættelsesforholdet for opsagt fralønmodtagerens side til det tidspunkt, hvorhjemsendelsen finder sted, uanset længden afdet varsel, der gælder fra lønmodtagerens sidei ansættelsesforholdet.”4.§ 6, stk. 2, affattes således:
Stk. 2.Lønmodtageren har dog ret til atgenoptage arbejdet 4 måneder efterefterkassations- eller hjemsendelsestidspunktet.Har lønmodtageren afgivet varsel efter § 5,stk. 1, har han ret til at genoptage arbejdet tildet tidspunkt, der er angivet i varslet.
”Lønmodtageren har dog ret til at genoptagearbejdet med en kalendermåneds varsel medstart ved en ny måneds begyndelse [den førsteefter forløbet af en hel kalendermåned fratidspunktet] efter efterkassations- ellerhjemsendelsestidspunktet. Har lønmodtagerenafgivet varsel efter § 5, stk. 1, har denne ret tilat genoptage arbejdet på det tidspunkt, der erangivet i varslet.”5.§ 11affattes således:
§ 11.For lønmodtagere, der er omfattet afdenne lov, finder § 6, stk. 1 og 3, i lov omretsforholdet mellem arbejdsgivere ogfunktionærer samt § 35 i medhjælperloven ikke
”For lønmodtagere, der er omfattet af dennelov, finder § 6, stk. 1 og 3, i lov omretsforholdet mellem arbejdsgivere ogfunktionærer ikke anvendelse.”
10
anvendelse.6.Efter§ 11indsættes:§ 11 a.Lønmodtagere, der er omfattet af § 1,litra b og c, skal senest 2 uger, efter at deindkaldes i medfør af kontrakten, underrettearbejdsgiveren herom. Såfremt indkaldelse skermed mindre end 4 ugers varsel, skalarbejdsgiver underrettes uden ugrundet ophold.Stk. 2.Afgiver lønmodtageren ikkeunderretning efter stk. 1, finder § 4, stk. 2,tilsvarende anvendelse.Stk. 3.For lønmodtagere, der ikke eromfattet af lovens § 1, litra b og c, betragtesfravær i medfør af kontrakten med forsvaretsom lovligt forfald.§ 11 b.Bestemmelserne i §§ 2, 3, 5, stk. 1-3,6, 7, 8, 9, 10 og 11 finder tilsvarendeanvendelse for lønmodtagere omfattet af § 1,litra b og c.”§ 11 a.Bestemmelserne i kapitel 2 findertilsvarende anvendelse for kvinder ansat påværnepligtslignende vilkår.
Kapitel 3.
Lønmodtagere, der tegner kontrakt medforsvaret§ 11 b.Lønmodtagere, der er omfattet af § 1,litra c), skal senest 2 uger efter, at de indkaldesi medfør af kontrakten, underrettearbejdsgiveren herom. Såfremt indkaldelse skermed mindre end 4 ugers varsel, skalarbejdsgiveren underrettes uden ugrundetophold.Stk. 2. Afgiver lønmodtageren ikkeunderretning efter stk.1, finder § 4, stk. 2,tilsvarende anvendelse.§ 11 c.Lønmodtagere, der er omfattet af § 1,litra d), skal efter kontraktindgåelse underrettearbejdsgiveren mindst 3 måneder indenuddannelse og udsendelse.§ 11 d.Bestemmelserne i §§ 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9,10 og 11 finder tilsvarende anvendelse forlønmodtagere omfattet af § 1, litra b), c) ogd).”§2I lov om ændring af lov om forsvarets personel,lov om hjemmeværnet, lov om statensuddannelsesstøtte og lov om værnepligtsorlovmv., jf. lov nr. 910 af 8. december 1993foretages følgende ændring:
§5Ved uddannelser og undervisning, som eroprettet ved eller i henhold til lov inden for
§ 5ophæves.
11
Undervisningsministeriets og Ministeriet forVidenskab, Teknologi og Udviklings område,har uddannelsessøgende, der ved kontrakt medforsvaret stiller sig til rådighed for FN-tjenestemv., ret til fravær i forbindelse med indkaldelseefter kontrakten. Tilsvarende gælder forpraktikuddannelse, jf. dog stk. 5.Stk. 2.Er det samlede fravær i forbindelsemed indkaldelse efter kontrakten under 1måned af et undervisningsår, har denuddannelsessøgende krav på dispensation fraeventuelle mødepligtsbestemmelser. Erfraværet af længere varighed, har denuddannelsessøgende krav på orlov frauddannelsen eller undervisningen. Er denuddannelsessøgende optaget på en uddannelseeller til en undervisning, der endnu ikke erpåbegyndt, kan uddannelsesinstitutionen istedet for orlov give garanti for optagelse på etsenere tidspunkt.Stk. 3.Ved udløbet af orlovsperioden har denuddannelsessøgende ret til at vende tilbage tiluddannelsen eller undervisningen, hvis denfortsat udbydes af uddannelsesinstitutionen.Uddannelsesinstitutionen afgør, hvor iuddannelsesforløbet den uddannelsessøgendeskal begynde igen.Stk. 4.Hvor udsendelsen skønnes at være afmere end tre måneders varighed, kan denuddannelsessøgende i stedet for orlov vælge atframelde sig uddannelsen eller undervisningen.Den uddannelsessøgende har i så fald ret til atfå tilbagebetalt den del af en eventueldeltagerbetaling eller andre former for gebyrm.v., som den uddannelsessøgende ikke harmodtaget uddannelse, undervisning, kost, logieller andre ydelser for, og som overstiger 1.000kr. For at få et krav på tilbagebetaling skal denuddannelsessøgende have oplystuddannelsesinstitutionen om denne ret tilframelding i forbindelse med ansøgningen omoptagelse.Stk. 5.For elever i erhvervsuddannelser ellerlandbrugsuddannelser med enuddannelsesaftale finder reglerne i lov omværnepligtsorlov og om orlov til FN-tjenestemv. anvendelse. Stk. 4 finder dog tilsvarendeanvendelse med hensyn til ret tiltilbagebetaling.Stk. 6.Forsvarsministeren kan efter
12
forhandling med vedkommende ministerbestemme, at orlovsordningen også skal gældeandre offentligt anerkendte uddannelser.§3I lov om forsvarets personel, jf.lovbekendtgørelse nr. 667 af 20. juli 2006,foretages følgende ændringer:Efter§ 13 aindsættes:”§ 13 b.Ved uddannelser og undervisning,som er oprettet ved eller i henhold til lov indenfor Undervisningsministeriets og Ministeriet forVidenskab, Teknologi og Udviklings område,har uddannelsessøgende, der tegner kontraktmed forsvaret om udsendelse til udlandet medhenblik på deltagelse i konfliktforebyggende,fredsbevarende, fredsskabende, humanitære ogandre lignende opgaver ret til fravær iforbindelse med indkaldelse efter kontrakten.Tilsvarende gælder for praktikuddannelse, jf.dog stk. 5.Stk. 2.Er det samlede fravær i forbindelsemed indkaldelse efter kontrakten under 1måned af et undervisningsår, har denuddannelsessøgende krav på dispensation fraeventuelle mødepligtsbestemmelser. Erfraværet af længere varighed, har denuddannelsessøgende krav på orlov frauddannelsen eller undervisningen. Er denuddannelsessøgende optaget på en uddannelseeller til en undervisning, der endnu ikke erpåbegyndt, kan uddannelsesinstitutionen istedet for orlov give garanti for optagelse på etsenere tidspunkt.Stk. 3.Ved udløbet af orlovsperioden har denuddannelsessøgende ret til at vende tilbage tiluddannelsen eller undervisningen, hvis denfortsat udbydes af uddannelsesinstitutionen.Uddannelsesinstitutionen afgør, hvor iuddannelsesforløbet den uddannelsessøgendeskal begynde igen.Stk. 4.Hvor udsendelsen skønnes at være afmere end tre måneders varighed, kan denuddannelsessøgende i stedet for orlov vælge atframelde sig uddannelsen eller undervisningen.Den uddannelsessøgende har i så fald ret til atfå tilbagebetalt den del af en eventueldeltagerbetaling eller andre former for gebyrm.v., som den uddannelsessøgende ikke har
13
modtaget uddannelse, undervisning, kost, logieller andre ydelser for, og som overstiger 1.000kr. For at få et krav på tilbagebetaling skal denuddannelsessøgende have oplystuddannelsesinstitutionen om denne ret tilframelding i forbindelse med ansøgningen omoptagelse.Stk. 5.For elever i erhvervsuddannelser ellerlandbrugsuddannelser med enuddannelsesaftale finder reglerne i lov omværnepligtsorlov og om orlov ved forsvaretsudsendelse af lønmodtagere til udlandet for atdeltage i konfliktforebyggende, fredsbevarende,fredsskabende, humanitære og andre lignendeopgaver anvendelse. Stk. 4 finder dogtilsvarende anvendelse med hensyn til ret tiltilbagebetaling.Stk. 6.Forsvarsministeren kan efter forhandlingmed vedkommende minister bestemme, atorlovsordningen også skal gælde andreoffentligt anerkendte uddannelser.”
14