Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
AMU Alm.del Bilag 245
Offentligt
707870_0001.png
707870_0002.png
707870_0003.png
NOTAT
15. juli 2009
Forventninger til det svenske EU-formandskab 2.halvår 2009 på beskæftigelses, social og ligestil-lingsområdet
J.nr. 2009-0004826JAIC/SHE
Det nytiltrådte svenske EU-formandskab har præsenteret sin arbejdsplan for 2.halvår 2009 på beskæftigelses, social og ligestillingsområdet. Programmet er ambi-tiøst, idet der satses på politisk enighed om syv retsakter, herunder vanskelige for-slag som barselsdirektivet og antidiskriminationsdirektivet, og fire sæt rådskonklu-sioner.En topprioritet for hele det svenske formandskab er

håndtering af krisen samt at

bekæmpe arbejdsløshed/øge beskæftigelsen,

bl.a. ved at kombinere en aktiv ar-bejdsmarkeds- og en aktiv social sikringspolitik. Konkret er dette sat på dagsorde-nen ved det uformelle rådsmøde i Jönköping d. 8.-10. juli og i form af konkreteforslag, der skal forhandles under svensk formandskab:Kommissionen har med sin nye beskæftigelsesmeddelelse ”Shared commitment forEmployment” stillet forslag om, at 100 mio. euro fra PROGRESS-programmet skaloverføres til fremme af

mikrokreditter

til gavn for iværksætteri, blandt særligt ud-satte grupper m.fl. Dertil kommer udspillet om

justering af kriterierne af ESF

midler

og en midlertidig suspension af landenes medfinansiering. Forslaget delervandene, og Kommissionen arbejder aktuelt på at finde en model, der kan findemere støtte.Som led i formandskabets tema om

”udenforskabet”/inklusive labour markets

skal der forhandles rådskonklusioner om vigtigheden af at give de mere marginali-serede grupper fodfæste på arbejdsmarkedet, også i en krisetid. Med de fremtidigedemografiske udfordringer for øje skal rådskonklusionerne også ses som svensker-nes bud på et vigtigt tema i forårets forhandlinger – under spansk ledelse – om re-visionen af Lissabon-strategien.Forslaget til en revision af

graviditetsdirektivet

blev fremsat af Kommissionen i2008 som en del af den sociale agenda i en pakke om bedre balance mellem ar-bejdsliv og familieliv. Det tjekkiske formandskabs ambition om en vedtagelse afforslaget kunne ikke indfris, idet en lang række forhold krævede yderligere afkla-ring. Europa-Parlamentet måtte desuden på plenaren sende forslaget retur tilFEMM-komitéen, fordi der ikke kunne opnås enighed om ændringsforslagene. Detsvenske formandskab har således nu mere tid til at få de to institutioner til at nær-me sig hinanden samt til at tage højde for de europæiske parters nyligt indgåede af-tale om en revision af forældreorlovsdirektivet. Det forventes, at det svenske for-mandskab vil arbejde videre ud fra tjekkernes forslag med fokus på at bygge bromellem ønsker om bedre minimumsbeskyttelse og en vis fleksibilitet i forhold tilden konkrete udmøntning.
Som led i ovennævnte pakke om sammenhæng mellem arbejdsliv og familielivfremsatte Kommissionen også et forslag om revision af direktivet om

selvstændi-

ge/medarbejdende ægtefællers ret til social sikring og barsel.

Forslaget fik un-der det tjekkiske formandskab en forholdsvis hård medfart i arbejdsgruppen, idetflere medlemslande fandt, at forslaget griber ind i national kompetence hvad angårudformningen af sociale sikringssystemer. Udsigten til en løsning under svenskformandskab er usikker.På det arbejdsretlige område kommer endelig et forslag til

formalisering af par-

ternes aftale om at revidere forældreorlovsdirektivet.

Forslaget ventes ikke atgive overraskelser i forhold til det, parterne har aftalt, og det ventes dermed hellerikke at give videre debat i Rådet.Under det tjekkiske formandskab lykkedes det trods en ihærdig indsats ikke at opnåpolitisk enighed på rådsmødet i Luxemburg den 8. juni 2009 om moderniseringenaf forordningen om

social sikring til tredjelandsstatsborgere.

To lande ønskedeat undtage deres nationale familieydelser fra forordningen, hvilket de ikke kunne fåstøtte til blandt de øvrige medlemsstater eller fra Kommissionen. Danmark ståruden for forordningen pga. det retlige forbehold.Med udgangen af året ventes et oplæg til

Lissabon post 2010,

der følgelig primærtbliver en spansk formandskabssag.

Arbejdstidssagen

skal drøftes under det uformelle møde for beskæftigelses- ogsocialministre i Jönköbing den 8.-9. juli. Efter sammenbruddet i forligsforhandlin-gerne har øjnene været rettet mod Kommissionen. Trods signaler fra kommissærSpidla’s kabinet om gerne at ville gøre et snarligt nyt forsøg på at finde en løsning,afventer sagens videre færd en stillingtagen fra Barroso’s side. Indtil videre syntesdet eneste sikre at være, at Kommissionen vil igangsætte konsultationer af de euro-pæiske parter.Trods gentagne ønsker fra den europæiske fagbevægelse og dele af EP om en soci-al protokol samt en revision af

udstationeringsdirektivet

ventes ikke noget udspilpå dette område fra Kommissionen under svensk formandskab.På socialområdet er svenskernes højest prioriterede forslag direktivet om ligebe-handling uden for arbejdsmarkedet –

antidiskriminationsdirektivet.

Det svenskeformandskab har som ambition at opnå enighed over det næste halve år, selv omman dog er opmærksom på, at det kan blive vanskeligt. Det svenske formandskabhar forståelse for de danske bekymringer vedrørende alderskriteriet, handicapbe-stemmelsen og den juridiske uklarhed i forslaget, og det vurderes, at konkrete dan-ske forslag kan vinde gehør under svensk formandskab.På socialområdet vil svenskerne endelig sætte fokus på aldring, bl.a. i form af etsæt

rådskonklusioner om sund og værdig aldring.

Hensigten er blandt andet atsætte fokus på overgange mellem social- og sundhedssystemerne.På ligestillingsområdet agter svenskerne at føre en høj profil med en række konfe-rencer, ekspertmøder, rådskonklusioner, m.v. Som et symbol på ligestillingens høje
2
prioritet agter formandskabet for første gang nogensinde at have en reel policy-debat om ligestilling på et EPSCO-rådsmøde. På rådsmødet den 30. november for-udses således rådskonklusioner og en politisk debat om ”økonomisk

vækst og li-

gestilling”.

Dette skal give konkret input til Lissabon-strategien post 2010.Det svenske formandskab vil desuden udarbejde en statusrapport om EU’s arbejdemed

Beijing-platformen.

Hvert femte år udarbejdes en formandskabsrapport om,hvor langt EU og medlemsstaterne er kommet i forhold til de vedtagne ligestil-lingsindikatorer m.v. Rapporten skal ledsages af et sæt rådskonklusioner, og detkan forventes, at sådanne bliver genstand for debat om spørgsmålet om kvindersseksuelle og reproduktive rettigheder, hvor Malta, Polen og Irland vil arbejde foren mindre forpligtende tekst end alle andre lande. Danmark spiller sædvanligvis enmeget aktiv rolle ift. at sikre så forpligtende tekster om kvinders rettigheder sommuligt, bl.a. sammen med Sverige.Der er angivet to datoer for rådsmøder – hhv. den 1.-2. oktober og 30. november –men alene november mødet ventes afholdt.
3