Uddannelsesudvalget 2008-09, Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
UDU Alm.del Bilag 329, AMU Alm.del Bilag 196
Offentligt
682416_0001.png
682416_0002.png
682416_0003.png
682416_0004.png
682416_0005.png
682416_0006.png
TALEPAPIRDET TALTE ORD GÆLDER
AnledningTitel
Åbent samråd i Folketingets UddannelsesudvalgSamrådsspørgsmål AM og AN til undervisnings- og be-skæftigelsesministeren. Begge med relation til arbejds- ogundervisningsmiljø på gymnasierne.Spørgsmål AM:”Ministrenebedes redegøre for omfanget af arbejdsmiljø- ogundervisningsmiljøproblemer i landets gymnasier set i lyset af 10 ud af14 sydjyske gymnasier har fået påbud af Arbejdstilsynet på grund afproblemer som dårlig luftkvalitet, unødig støj og ulykkesrisici, og 5 udaf 8 gymnasier i Århus har modtaget en rød smiley på grund af inde-klimaproblemer i undervisningslokalerne.”
Spørgsmål AN:”Ministrene bedes redegøre for eventuelle initiativer, som kan sikre etforsvarligt arbejds- og undervisningsmiljø på landets gymnasier, samthvilke konsekvenser det får, at gymnasierne overtager deres egne byg-ninger i 2010.”
MålgruppeArrangørTaletid
Folketingets UddannelsesudvalgFolketingets Uddannelsesudvalg5 minutter
1
Tid og sted
Udvalgsmødet starter den 12. maj 2009 kl. 14.00. Under-visningsministeren skal tale i forlængelse af beskæftigel-sesministerens indlæg.
2
Disposition1. Indledning2. Kommentarer til spørgsmål AM3. Kommentarer til spørgsmål AN
1. IndledningUdvalget har stillet to spørgsmål, AM og AN, der begge handler om arbejds-og undervisningsmiljøproblemer på gymnasierne. Spørgsmål AM omhandleromfanget af problemerne, mens spørgsmål AN handler om initiativer for at sik-re et forsvarligt miljø og om konsekvenserne af, at gymnasierne forventes atovertage bygningerne i 2010.Jeg vil i forlængelse af beskæftigelsesministerens besvarelse forholde mig tilUndervisningsministeriets og institutionernes handlinger og ansvar i forbindel-se med arbejds- og undervisningsmiljø.
2. Kommentarer til spørgsmål AMTil spørgsmål AM har beskæftigelsesministeren allerede redegjort for omfan-get af arbejdsmiljøproblemerne ifølge arbejdstilsynet. Det er klart, at undervis-ningsmiljøet på mange områder hænger tæt sammen hermed, selvom Arbejds-tilsynet ikke udtaler sig direkte herom. Det er således også afgørende for un-dervisningsmiljøets generelle tilstand, at der tages hånd om arbejdsmiljøpro-blemerne.Undervisningsministeriet har nu som ejer af bygningerne ansvaret for at efter-komme de påbud, der har forbindelse med klimaskærm eller basale installatio-ner. Det vil for eksempel sige påbud om utætte vinduer eller ventilationsanlæg.Men nogle af de givne påbud handler om helt andre ting som for eksempel detpsykiske arbejdsmiljø eller behov for hovedrengøring. Det ligger inden for deområder, som de selvejende institutioner får taxameter til at varetage, og derforer det institutionernes eget ansvar at efterkomme disse påbud.Omfanget af påbud om specifikt om bygningsmæssige forhold hænger i nogengrad sammen med skolernes vedligeholdsstandard. En stor del af påbuddene3
fra Arbejdstilsynet vedrører forhold, der eksisterede på gymnasierne allerede itiden som amtslig institution.Staten overtog bygningsansvaret for blandt andet gymnasierne for 2 ½ år siden.I den periode har Undervisningsministeriet fået såvel arkitekter fra Universi-tets- og Bygningsstyrelsen som et uafhængigt ingeniørfirma til at gennemgå al-le bygninger, i alt 1,6 millioner etagemeter.Undervisningsministeriet har på den baggrund udarbejdet en total plan for,hvilke vedligeholdelsesmæssige bygningsarbejder, der bør gennemføres. Dethandler både om det vedligehold, der burde have været udført på overtagelses-tidspunktet, og om det vedligehold, der bør udføres som led i en samlet vedli-geholdelsesplan frem til 2012.Der har i hvert af årene 2007 og 2008 været brugt 100-150 millioner kr. til at fåudført de mest presserende opgaver.
3. Kommentarer til spørgsmål ANTil spørgsmål AN vedrørende initiativer for at sikre et forsvarligt miljø og omkonsekvenserne af, at gymnasierne forventes at overtage bygningerne i 2010kan jeg bl.a. svare, at Undervisningsministeriet tager initiativ til hurtig udbed-ring af de påbud, som det er ministeriets ansvar som bygningsejer at udbedre.Proceduren er, at institutionerne skal henvende sig i deres respektive ejen-domscentre under Universitets- og Bygningsstyrelsen, når de får besøg af Ar-bejdstilsynet. Det står også på ministeriets hjemmeside.Universitets- og Bygningsstyrelsen hjælper så institutionerne med at få tilknyt-tet en miljørådgiver. Det skal sikre de tilstrækkelige og samtidig økonomiskmest hensigtsmæssige løsninger, når Arbejdstilsynet giver påbud om, at mang-ler i det fysiske arbejdsmiljø skal udbedres.Universitets- og Bygningsstyrelsen hjælper også institutionerne med de nød-vendige drøftelser med Arbejdstilsynet om påbud og tidsfrister for deres gen-nemførelse. Der kan for eksempel være tilfælde, hvor manglerne vil blive ud-bedret i forbindelse med et vedligeholdelsesprojekt, der vil blive gennemførtsenere i år, og så er der jo god fornuft i at lave påbud og vedligeholdsprojektsamtidig.
4
Med institutionernes overgang til selv at eje bygningerne, bliver institutionerneselv ansvarlige for at efterkomme påbud fra Arbejdstilsynet - også for så vidtangår klimaskærm m.v.Jeg arbejder her for, at institutionerne, når de overtager bygningerne, får øko-nomi til at udføre den resterende del af det afdækkede vedligeholdelsesbehov.Det gælder også de behov, som på overtagelsestidspunktet er påpeget af Ar-bejdstilsynet, så den enkelte skoles samlede økonomi ikke vil blive belastet afde store vedligeholdelsesopgaver, der skal udføres i de første år efter overta-gelsen.En styrke ved at institutionerne overtager deres egne bygninger i 2010 vil være,at det fremefter bliver ledelsen på den enkelte institution, der i forvejen har detbedste lokale kendskab til bygningernes tilstand, som også får ansvaret for ogøkonomien til at sikre en langsigtet vedligeholdelse af bygninger m.v.I tillæg til arbejdsmiljølovens bestemmelser er institutionerne også underlagtkravene fra undervisningsmiljøloven, der indebærer, at elever og studerendehar ret til et godt undervisningsmiljø.Undervisningsmiljøloven fastsætter bl.a. en pligt for uddannelsesstedernes le-delse til at sørge for, at der udarbejdes en skriftlig undervisningsmiljøvurderingaf sikkerheds- og sundhedsforholdene samt forholdene vedrørende psykiske ogæstetiske miljø på uddannelsesstedet.Undervisningsmiljøvurderingen skal blandt andet indeholde en beskrivelse ogvurdering af eventuelle undervisningsmiljøproblemer og udarbejdelse af enhandlingsplan, hvoraf det fremgår, i hvilken takt og rækkefølge de konstatere-de problemer skal løses.Ansvaret for overholdelse af undervisningsmiljøloven påhviler institutionsejer-ne. Det vil sige, at det i gymnasiernes tilfælde er gymnasiernes ledelse og be-styrelsen, der har ansvaret overfor Undervisningsministeriet, som i særlige til-fælde kan gribe ind med påbud.Dansk Center for Undervisningsmiljø er en følge af loven. Centret har blandtandet til opgave at sørge for, at både elever, studerende, institutionsejere ogmyndigheder samt offentligheden på en enkel måde kan få kendskab til gæl-dende regler, praksis og udviklingstendenser med hensyn til undervisningsmil-jø på hele undervisningsområdet. Med Danske Center for Undervisningsmiljøhar vi således sat fokus på, at sikre et ordentligt undervisningsmiljø og udbredeviden og kendskab hertil på tværs af uddannelsesinstitutionerne.
5
Med udgangspunkt i disse eksisterende rammer og vilkår for institutionerne erjeg af den overbevisning, at vi vil have rustet institutionerne rigtig godt tilfremtiden som bygningsejere, herunder også til fremtidige besøg og eventuellepåbud fra Arbejdstilsynet.
6