Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
AMU Alm.del Bilag 190
Offentligt
Pressemeddelelse
Endnu et spark til de sygeRingsted kommune trak syg medarbejder i løn, selv om hun har ret til fuldløn under sygdom – og det er helt efter bogen ifølge KL vejledningEn medarbejder ved Ringsted Kommune blev syg. Økonomisk var det ikke nogetproblem, da hun havde ret til fuld løn under sygdom. Hendes arbejdsgiver villemodtage sygedagpengene, troede hun.Men der var ingen sygedagpenge. Jobcentret havde ikke fået besked om hendessygefravær og derfor: Nul sygedagpenge – samt en besked fra kommunen om, at denmanglende refusion af sygedagpenge ville blive trukket i lønnen ved senerelønudbetalinger.Påstand mod påstand
Sygedagpengerefusion til arbejdsgiveren er ikke mere kun et anliggende mellemarbejdsgiver og Jobcenter.En vejledning fra Kommunernes Landsforening pålægger den sygemeldte at orientereJobcentret. Godt nok ved at besvare en skriftlig henvendelse fra Jobcentret, men i detpågældende tilfælde har den sygemeldte aldrig hørt fra Jobcentret.Passer ikke, svarer Jobcentret, og her står sagen så. Påstand mod påstand og enkommunal medarbejder, der bliver trukket i løn, selv om hun har ret til fuld løn undersygdom.Horribelt
- Horribelt. Nu er det altså alene lønmodtageren, der har ansvar for sygemeldingen.Uanset om arbejdsgiveren begår en fejl. Om postvæsenet ikke leverer brevet fraJobcentret. Eller om Jobcentret begår en fejl. Lønmodtageren vil altid blive taberen,mens alle andre er ansvarsfrie, påpeger Henrik Kjær, formand for LO Midtsjælland.Rejses politisk
LO Midtsjælland vil nu forsøge at rejse sagen politisk på Christiansborg, idet der errygter om, at en revison af sygedagpengeloven, som er på trapperne, vil lovfæstevejledningen. Indtil videre kan kommunerne selv afgøre, om de vil følgevejledningen, og det har man altså valgt at gøre i Ringsted Kommune.- Det er jo en fantastisk personalepolitik, lyder den syrlige kommentar fra HenrikKjær.Der begås fejl
En lille krølle på historien er, at den pågældende medarbejder i anden anledning fikbrev fra kommunen om en sag, der overhovedet ikke vedrørte hende. Det beklagedekommunen og bad hende smide brevet ud.14 dage senere fik hun en rykker, fordi hun ikke havde svaret!Fejl sker altså!Kontaktperson: Henrik Kjær, tlf. 2029 1590.