Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
AMU Alm.del Bilag 169
Offentligt
668044_0001.png
668044_0002.png
668044_0003.png
NOTAT
14. april 2009
Forsøget ”Aktive – hurtigere tilbage” - lovlighed
J.nr. 2009-00052923. kontor/TDJ
Der har været rejst tvivl om, hvorvidt forsøget ”Aktive – hurtigere tilbage” er lov-lige, herunder hvorvidt der er hjemmel til at sanktionere sygemeldte borgere, somikke ønsker at deltage i forsøgets samtaler og tilbud. Der er endvidere stilletspørgsmålstegn ved, hvorvidt forsøget strider mod Den europæiske Menneskeret-tighedskonvention.Arbejdsmarkedsstyrelsen har i den anledning foretaget en grundig vurdering af for-søgets lovlighed.Arbejdsmarkedsstyrelsen har desuden foretaget en grundig vurdering af, om syge-meldte, der ikke ønsker at deltage i opfølgning og rimelige tilbud som led i for-søgsordningen, kan sanktioneres, hvis den sygemeldte uden rimelig grund undladerat medvirke i kommunens opfølgningssamtaler, afviser at deltage i kommunens til-bud eller forhaler helbredelsen. Som led i denne vurdering har Arbejdsmarkedssty-relsen bl.a. indhentet udtalelser af 12. marts og 30. marts 2009 fra Kammeradvoka-ten.Endeligt har Beskæftigelsesministeriet vurderet, om forsøget skulle være i konfliktmed Den europæiske Menneskeretskonvention.Arbejdsmarkedsstyrelsens vurdering er:
At forsøget er lovligtAt der kan gives sanktioner, hvis borgere uden rimelig grund undlader at med-virke i samtaler eller afviser at deltage i tilbud som led i forsøgetAt forsøget ikke er i strid med Den europæiske Menneskeretskonvention

Forsøget er lovligt

Ministeren har adgang til at iværksætte forsøg for sygedagpengemodtagere. Dennehjemmel findes i Lov om sygedagpenge § 80, der giver mulighed for at lave forsøgmed opfølgning, samtaler og indsats over for sygemeldte.Forsøgsbekendtgørelsen vedr. sygemeldte indeholder ikke en særlig henvisning tilsygedagpengelovens forsøgsparagraf (§ 80). Dette er en formel fejl, der bliver ret-tet op ved udstedelse af en ny bekendtgørelse. Det betyder imidlertid ikke, at for-søget har været ulovligt, idet der er en klar hjemmel til at gennemføre forsøget.I den ny forsøgsbekendtgørelse, som træder i kraft den 8. april, er det i indlednin-gen af bekendtgørelsen præciseret, at hjemlen til forsøgsbekendtgørelsen også er §
80 i lov om sygedagpenge. Hjemlen til at give tilbud er i § 116 i lov om aktiv be-skæftigelsesindsats.

Der kan sanktioneres

Forsøget omfatter sygemeldte og fleksjobvisiterede. Formålet er at dokumentere,om en tidligere og mere intensiv indsats over for målgruppen kan forbedre mulig-hederne for at vende (hurtigere) tilbage til arbejdsmarkedet. I forsøget modtagerdeltagerne således flere – og tidligere – samtaler og tilbud end i dag. Der er endvi-dere mulighed for at give ”udvidede” tilbud (psykolog, motion osv.).Det har været en forudsætning for forsøget, at manglende deltagelse i den intensi-verede indsats skulle have samme konsekvens, som hvis man ikke deltog i den al-mindelige indsats efter den nuværende lovgivning.Hjemmelsgrundlaget
Efter sygedagpengelovens § 21, stk. 1, bortfalder retten til sygedagpenge hvis1) den syge ikke deltager i nødvendig lægebehandling eller mod lægens ellerkommunens opfordring afviser at deltage i hensigtsmæssig optræning forat genvinde arbejdsevnen2) forhaler helbredelsen3) uden rimelig grund undlader at medvirke i kommunens opfølgning efterkapitel 6En væsentlig pointe her er, at efter nr. 1 mister man sygedagpengene indtil man be-gynder at medvirke (en ”så længe”-bestemmelse), og efter nr. 2 og 3 mister manhelt retten til sygedagpengene.Manglende medvirken i tilbud
Det har været Arbejdsmarkedsstyrelsens umiddelbare opfattelse, at manglende del-tagelse i kommunens tilbud under sygeopfølgningen ville være omfattet af § 21,stk. 1, nr. 3 – og derfor blev der i forsøgsbekendtgørelsen henvist til denne be-stemmelse. Dvs. sanktionen for manglende medvirken er lig med et fuldstændigtog permanent bortfald af ydelsen.Det har imidlertid vist sig, at Ankestyrelsen i en del afgørelser har sanktioneret sy-gemeldtes manglende deltagelse i tilbuddet ”arbejdsprøvning” (givet efter revalide-ringsreglerne) efter nr. 1 – under henvisning til at der er tale om ”optræning for atgenvinde arbejdsevnen”. Dvs. sanktionen er bortfald af ydelsen ”så længe” den sy-gemeldte ikke deltager.Det har ikke været Arbejdsmarkedsstyrelsens intention, at deltagerne i forsøgetskulle sanktioners efter nogle andre regler end de regler, der gælder for sygemeldte,der ikke deltager i forsøget. Dvs. at deltagerne i forsøget i så fald også skal kunnesanktioneres efter § 21, stk. 1, nr. 1, således at det følger Ankestyrelsens praksis.Tilbud i forsøget sanktioneres efter § 21, stk. 1, nr. 1 og samtaler efter nr. 3
§ 21, stk.1, nr. 1, omhandler manglende medvirken ved lægeordineret behandlingog ”hensigtsmæssig genoptræning for at genvinde arbejdsevnen”. Efter Ankesty-
2
relsens praksis kan tilbud om arbejdsprøvning fra kommunen også indeholdes iformuleringen om at genvinde arbejdsevnen.Det er således Arbejdsmarkedsstyrelsens opfattelse, at nr. 1 kan finde anvendelsepå tilbud der gives i forbindelse med forsøget, da tilbuddene i forsøget har sammehovedformål, som tilbud til sygemeldte efter de almindelige regler (nemlig, at fåpersonen tilbage i beskæftigelse), og derfor på linje med Ankestyrelsens fortolk-ning handler om ”at genvinde arbejdsevnen”.Arbejdsmarkedsstyrelsen har været i kontakt med Kammeradvokaten for at høre,om Kammeradvokaten kan støtte ovenstående vurdering. Kammeradvokaten støtteri notatet af 30. marts 2009 Arbejdsmarkedsstyrelsens vurdering, idet han læggervægt på, at hvis de sygemeldte uden rimelig grund frasiger sig den samlede opfølg-ning (samtaler og evt. tilbud), så skal der sanktioneres efter § 21 stk. 1 nr. 3, dvs.bortfald af sygedagpengene. Hvis den sygemeldte derimod ikke tager imod et en-keltstående aktivt tilbud som led i opfølgningen, skal der sanktioneres efter § 21stk. 1. nr. 1 (så længe bestemmelse).Konklusion
Arbejdsmarkedsstyrelsen har på denne baggrund ændret forsøgsbekendtgørelsen,så der ikke udelukkende henvises til § 21, stk. 1, nr. 3. Fremover vil der også blivehenvist til § 21, stk. 1, og samtidig vil kommunerne blive orienteret om, at delta-gerne i forsøget sanktioneres på helt samme måde som personer, der ikke deltager iforsøget.

Forsøget ligger inden for Den europæiske Menneskeretskonvention

Beskæftigelsesministeriet har vurderet, at forsøgsbekendtgørelsen ikke strider modDen europæiske Menneskeretskonvention. Formålet med forsøget er sagligt ogvelbegrundet, nemlig at fastholde sygemeldte borgeres tilknytning til arbejdsmar-kedet.
3