Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
AMU Alm.del Bilag 169
Offentligt
668043_0001.png
668043_0002.png
668043_0003.png
NOTAT
14. april 2009
Den Europæiske Menneskeretskonvention
3. kontor/ath
Efter 1. Tillægsprotokol af 20. marts 1952 er en social, lovfæstet ydelse beskyttetaf art. 1 som en ejendomsret, der er beskyttet. Det fremgår af art. 1, at ingen må be-røves sin ejendom undtagen i samfundets interesse og i overensstemmelse med debetingelser, der er fastsat i loven.Det fremgår endvidere af Menneskeretskonventionens artikel 14, at bl.a. sygemeld-te ikke må forskelsbehandles, medmindre der foreligger helt særlige grunde.Forsøget ”Aktive – hurtigere tilbage” er et kontrolleret forsøg i 17 kommuner.Forsøget vedrører sammenlignelige persongrupper, som behandles forskelligt.Gruppen, der omfattes af forsøget, får tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelses-indsats m.v., mens den anden gruppe alene deltager i den almindelige kommunaleopfølgning efter sygedagpengeloven.Hvis der er tale om sammenlignelige persongrupper, som forskelsbehandles, jf. art.14, skal der være et sagligt formål. Tilsvarende skal forsøget udføres proportionalt.

Formålet med forsøget.

Formålet med forsøget er at afprøve, hvordan en indsats mere konkret kan tilrette-lægges, så den bedst muligt understøtter, at sygemeldte vender tilbage til arbejdet.Forsøget skal – ud over at hjælpe den enkelte deltager hurtigere tilbage i arbejde -også give viden om, hvilke tilbud og hvilken aktiv indsats der fremmer arbejdsfast-holdelse af sygemeldte. Forsøget skal således bidrage til at øge kvaliteten i kom-munernes sygedagpengeopfølgning til gavn for sygemeldte, virksomheder og sam-fundet som helhed.

Hvilke tilbud gives som led i forsøget?

Tilbuddene består dels af en ugentlig samtale efter 8. ugers sygemelding, og efteryderligere 4 ugers forløb iværksættes tilbud eller gradvis tilbagevenden til arbejds-pladsen.Omfanget af tilbud eller arbejde er som udgangspunkt 10 timer, men kan være heltned til 1 time afhængigt af den enkelte syges ressourcer og helbredstilstand.Tilbuddene kan bestå af vejledning og opkvalificering, virksomhedspraktik og løn-tilskud efter kap. 10-12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller enkeltståendeforebyggende og afklarende tilbud (psykologhjælp, motionstilbud, kostvejledningmv.).
Forsøgsindsatsen iværksættes umiddelbart efter 1. opfølgningssamtale senest medudgangen af 8. sygeuge.

Hvem deltager i forsøget?

Deltagerne udtages efter fødselsår. Tal fra starten af april 2009 viser, at der er1.960 deltagere i forsøget. Den enkelte sygemeldte deltager max 4 måneder i for-søget.

Der tages hensyn til den enkeltes situation

Indsatsen skal tilrettelægges ud fra den enkeltes forudsætninger og behov samt hel-bredstilstand og ressourcer. Det betyder også, at nogle borgere helt skal friholdes.Det sker bl.a., hvor sygdom ikke muliggør tilbud.

Sanktion gælder alle – både i og uden for forsøget

Både deltagere i forsøget og øvrige sygedagpengemodtagere sanktioneres, hvis deuden rimelig grund undlader at deltage i kommunens opfølgningssamtaler, afviserat deltage i kommunens tilbud eller forhaler helbredelsen. Sanktioner beror på enkonkret individuel vurdering. Bestemmelserne om sanktion findes i sygedagpenge-lovens § 21, stk. 1, nr. 1-3.

Arbejdsmarkedsstyrelsens konklusion

Sammenlignelighed
Efter Arbejdsmarkedsstyrelsens opfattelse er der tale om sammenlignelige person-grupper. Begge grupper skal være uarbejdsdygtige på grund af sygdom for at mod-tage sygedagpenge, og for at bevare retten til ydelsen skal de også alle medvirke ikommunens opfølgning.Personkredsen, der er omfattet af forsøget, skal imidlertid alle deltage i en aktivindsats med samtaler og tilbud, mens den øvrige sygedagpengegruppe som ud-gangspunkt ikke får tilbud.Sagligt formål
Efter styrelsens opfattelse er der således tale om sammenlignelige situationer, hvorde to persongrupper behandles forskelligt. Et forsøgs formål er typisk at afdækkeog afhjælpe evt. udfordringer, inden resultatet iværksættes for hele landet.Forsøget skal give viden om, hvilke tilbud og hvilken aktiv indsats der fremmer ar-bejdsfastholdelse af sygemeldte. Forsøget skal endvidere bidrage til at øge kvalite-ten i kommunernes sygedagpengeopfølgning til gavn for sygemeldte, virksomhederog samfundet som helhed.Formålet med forsøget er således lovligt, dvs. det har et legitimt formål, ligesomdet er objektivt rimeligt begrundet.Proportionalitet
Inden forsøgets start skal der for den enkelte foretages en konkret vurdering af denpågældendes mulighed for på grund af helbred mv. at medvirke i forsøget, og veden eventuel sanktionering skal foretages en vurdering af rimeligheden (..”hvis den
2
sygemeldte uden rimelig grund undlader at medvirke ved kommunens opfølg-ning……….”).Efter Arbejdsmarkedsstyrelsens opfattelse er der proportionalitet i forsøget, fordider er en rimelig balance mellem forsøgets indvirkning på den enkelte og det sam-lede resultat af forsøget, nemlig generelt forbedrede muligheder for tilbagevendentil arbejdsmarkedet og for, at en sygemeldt kan vende hurtigere tilbage til arbejds-markedet og dermed undgår at miste sit forsørgelsesgrundlag på lang sigt.
3