9. marts 2009

 

                                        Til beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen

                                        Og Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg.

 

Vi siger tak for hurtig, svar fra beskæftigelsesministeren på vores henvendelse 10. februar 2009. Modtaget 20. februar Arbejdsmarkedsudvalget Alm. del - Bilag 123. februar 2008. Med bilag fra svar til Kommissionen. Vi er glad for at en del gennemføres nu men, ønsker det hele i en fælles lov.

 

I henhold til Beskæftigelsesministerens svar os, og Notat til Folketingets Europaudvalg om Kommissionens supplerende åbningsskrivelse nr.2006/2470 har den danske regering fremsat bemærkninger til de i skrivelsen anførte betragtninger vedrørende den danske gennemførelse af Rådets direktiv 92/57Æ0F af 24. juni 1992 om minimumsforskrifter for sikkerhed og sundhed på midlertidige eller mobile byggepladser

(ottende særdirektiv i henhold til artikel 16, stk. 1, i direktiv 89/391Æ0F)

 

Ifølge svaret fremgår at en klar og præcis gennemførelse af direktiv 92/57/EØF. Af 24. juni.

1992 for sikkerhed og sundhed på midlertidige og mobile arbejdspladser i dansk ret kræver i

overensstemmelse med Kommissionens bemærkninger, dels indebærer kontakt til Kommissionen med henblik på at uddybet visse af Kommissionens bemærkninger, dels kræver ændringer af bekendtgørelser under medvirken af arbejdsmarkedets parter.

 

Foreningen Rejsearbejdere.dk finder det mærkværdig at det skal tages kontakt til arbejdsmarkedets.

Når direktivet på forhånd giver vejledning i hvordan ordlyden skal være i lovgivningen, eventuel

Ændringer i forhold til direktivet fører, kun til en ny Supplerende Åbningsskrivelse, derfor har arbejdsmarkedets parter overhovedet ingen indflydelse, på det endelig udfald af en lovgivning. Idet loven skal være helt i tråd med direktivet. Det er kun spild af tid. Når de overhovedet ingen indflydelse har på loven. 

Folketinget har lige vedtaget L 48 3. december 2008. Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsmiljø. (Forhøjelse af bøder, justering af bygherrens pligter og præcisering af Arbejdstilsynets hjemmel til at træffe afgørelser m.v.). Her havde vi oplyst Beskæftigelsesministeren om manglerne i loven.

Vi finder det dybt tragisk at nogen af de manglende punkter har øjensynligt ført til Folketinget er ført bag lyset da. mere en 50. punkter som fremgår af den supplerende Åbningsskrivelse mangler, og ikke er blevet oplyst. Yderligere 12 punkter skal igen udskydes, ved at spørge Kommissionen. Så man ved den, vedtagelse af det endelige Lovforslag stemte for forslag, uden at vide alle dets mangler..

Foreningen Rejsearbejdere.dk oplyste dette, ved foretræde for Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg 1. december 2008, og bad om en udsættelse af loven så manglerne kunne komme med i loven. Vi, har nu udarbejdet en liste h med mangler der, er i henhold til den. Supplerende åbningsskrivelse. Så der denne gang er der ingen undskyldninger, er for ikke at ændre loven i henhold til direktivet. 1. X betyder ændringer. 2. XX er spørgsmål til kommissionen.. Som vi finder total unødvendig da man godt ved. Hvad, der skal indskrives i loven. På den baggrund spørger vi nu, hvornår udmøntes det hele i en fælles lov. 

Med venlig hilsen

Formand i foreningen

Rejsearbejdere.dk

Hans Erik Meyer

Nørbyvej 55

6200 Aabenraa.

www.Rejsearbejdere.dk