Til folketinget udvalg

 

Denne her skrivelse er udsendt til nævnte nedenstående. Og sendes hermed til relevante udvalg.

 

Det er i håbet om, at der sker ændringer på området til bedre borgersagsbehandling så borgerne ikke konstant skal udsættes for alle disse arbejdsprøvninger op til flere gange. Ofte tilsidesætter man i forvaltningerne de erklæringer der fremsendes til forvaltningen efter endt arbejdsprøvning af borgeren. Hvorfor sker dette? Sker det i kassetænkningens navn? Det er der mange der har opfattelsen af.

 

Mange har også indtryk af at det er forvaltningernes lægekonsulenter/papirlægerne der har en finger med i disse gentagne arbejdsprøvninger.

 

Siden de 2 møder med socialudvalget og arbejdsmarkedsudvalget er vi nu oppe på 1523 underskrifter som hermed følger skrivelsen. – De svar vi til dato har fået fra ministrene er kendt til hudløshed. Og den slags svar er vi godt trætte af. Der må mere til og gerne nærmere undersøgelser for ændringer af den måde borgersager behandles på. I der har med forslag m.v. at gøre med må kunne komme med forslag til ændringer til eksisterende lovgivning og udstukne regler.

 

Forventer at dette tages velvilligt imod af jer i udvalget og forventer snarest svar på det skrevne til jer og på nedenstående.

 

Med venlig hilsen

 

Per Christensen

 

PS. Husk at medsendte underskrifter må ej offentliggøres. Kun tallet på disse indkomne må nævnes.

 

------------------------------------------------------------------------------

 

Til 

 

Velfærdsminister Karen Jespersen og Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen

 

Og til alle ansvarlige Politikere i Danmark samt andre der kan ha’ interesse i at få bedre og hurtigere borgersagsbehandling i alle former for sociale sager i landets forvaltninger.

København den 22. februar 2009

Siden Marts 2008 har en Underskriftindsamling vedr. borgerens sagsbehandling i forvaltningerne stået på her http://borgersagsbehandling.skrivunder.dk/ 

Tilsendelse af 1461 underskrifter. + 62 personlige indsamlede til underskrivernes krav om ændringer. De 20 punkter 1). Vedhæftet som bilag og kun til folketingets mdl. og ministre (Navn og mailadr. må ej offentliggøres.)

 

Vi forventer at I alle tager henvendelsen alvorligt og at socialordførerne i partierne bakker os op om de stillede krav, og at der fremsættes lovforslag for ændring til hurtigere og bedre sagsbehandling samt forslag til ændring af de udstukne regler vedr. læger/lægekonsulenter.

 

Det er hjemmesiderne www.k10.dk og www.depweb.dk der har stået bag denne indsamling. Vi har været i arbejdsmarkedsudvalg den 4.9.2008 og socialudvalg den 6.10.2008 for at gøre opmærksom på problemerne. Udvalgene har fået dokumentation for langsommeligheden i behandling af borgersager samt underskrifter ca. 1250 vi til dato da havde fået indsamlet. – Vi anmodede Formanden i begge udvalg om at oversende dokumenterne til Beskæftigelsesministeren samt Velfærdsministeren ved mødernes afslutning.

 

Så godt så langt. Vi så frem til at få deres kommentarer på dokumentationen og talepapir. Og hvad skete der? –

 

Beskæftigelsesministeren Claus Hjort Frederiksen oversendte dokumenterne til Velfærdsministeren Karen Jespersen og lod så K. J. om at svare. Læs her *) http://www.depweb.dk/dwdokum_info/DokumUnderskrift01/Udvalgsmoedet_4.9.08_Svar_fra_amu_via%20K.J._595898.pdf

 

Og sikke et svar vi fik. Den sædvanlige smøre om lægekonsulent regler. Regler som vi gang på gang har fået tilsendt tidl. når vi sendte forespørgsler om lægekonsulenters virke m.v.

 

Siden ventede vi på svar fra Velfærdsministeren efter mødet i socialudvalget. Dette svar måtte der rykkes for af undertegnede og udvalget. Vi fik et endeligt svar i Feb. Og det var igen af samme indhold med reglen om lægekonsulenters virke. Læs her *) http://www.depweb.dk/dwdokum_info/DokumUnderskrift01/Socialudvalget-Alm.del,_Spm.155-Svar-materiale-fra_K10-og-depweb-639351.pdf

 

 

Vi er godt trætte af at blive fejet til side med den slags intetsigende svar. –

 

Vi kræver svar på de fremlagte synspunkter/bilag *) samt de 20 1). Punkter vi har opstillet.

 

Vi er mange borgere, der er utilfreds med den måde man bruger de såkaldte papirlæger på, også kaldet lægekonsulenter / sociallæger. Vi er utilfredse med, at disse lægekonsulenter tilsidesætter de erklæringer som andre speciallæger har udfærdiget til brug i borgernes sager. Dokumentation for dette findes på webstedet www.k10.dk  

Alt for ofte af sted kommer det lang sagsbehandlingstid, da socialforvaltningernes lægekonsulenter *anbefaler arbejdsprøvning gang på gang* og det til trods af, at centrernes lægekonsulenter kommer med erklæringer om at borgeren næsten ikke har nogen resterhvervsevne, eller ingen resterhvervsevne har overhovedet for at kunne bestride et job.

 

Der findes ikke retsligt grundlag for, at lægekonsulenterne arbejder udenom Lægeløfte og Lægelov. Grundlaget er en omgåelse af lægeloven, og det er altså ulovligt.

 

Den tilsynsførende myndighed Sundhedsstyrelsen har selv opfundet begrebet "administrative læger", som slet ikke findes i lægeloven.

 

De "administrative læger" lever godt, selvom de ikke findes i nogen lovgivning. Hvis de skulle vedtages i Folketinget, skulle det debatteres, at folk, der har behov for offentlig hjælp ikke kan gøre krav på den fulde lægelige viden, som samfundet rummer.

 

Vi bildes ind, at lægekonsulenterne er nødvendige, fordi de skal "oversætte" de forskellige lægeerklæringer, så kommunernes ikke-lægelige sagsbehandlere kan forstå hvad der står.

Dette er imidlertid slet ikke nødvendigt.

 

Enhver dansk læge kan og skal skrive erklæringer og attester, så modtageren kan forstå indholdet.

Lægeloven blev i sin tid vedtaget for at sikre patienterne mod sjusk og ligegyldighed. Derfor er det så alarmerende, at man sætter den ud af kraft, for så kan lægekonsulenterne ikke straffes for svigt i forhold til manglende omhu og samvittighedsfuldhed. Ved udfærdigelse af erklæringer skal lægen udvise omhu og uhildethed.

 

For sådan nogle som os må de erklæringer, som er skrevet af en læge, som selv har undersøgt os, slet ikke bruges. Og den læge som selv har undersøgt os, må ikke konkludere, hvilken funktionsstab eller erhvervsevnetab han kan konstatere. Det er kun læger, som ikke har set/undersøgt os, hvis erklæringer kan bruges. Dette sidste har Karen Jespersen fået indført i 1998.

 

 

Der er ingen forening bag denne underskriftindsamling.

 

Vi er dermed mange borgere, der føler os oversete i kampen for overlevelse i system Danmark. Vi kastes ud i alverdens prøvelser efter de love og regler I politikere har ansvaret for. –

Vi er mange der har forsøgt at råbe jer op, om at systemet ikke virker med disse lægekonsulenter. Og det ved at tilsende jer Ministre og politikere skrivelser og beviser på den umenneskelige måde borgerne behandles på i socialsystemet.

 

Men bliver vi hørt og taget alvorligt. NEJ! VI NEGLICERES OG REGNES FOR BROKKEHOVEDER. Vi er ikke brokkehoveder. Vi kræver kun at blive anstændigt behandlet under sagsbehandlingen af vores ansøgninger på div. Ydelser. Derfor underskriftindsamlingen og de stillede krav om ændringer ved brug af lægekonsulenter m.v.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1). 

Vi underskrivere kræver ændringer i Sociallovgivningen / Velfærdslovgivningen / Beskæftigelseslovgivningen vedr. sagsbehandling af Førtidspension, Kontanthjælp, Sygedagpenge, Dagpenge, fleksjob m.v.

 

 

Vi kræver følgende:

 

  1. At Lægekonsulenter / Sociallæger skal stå til ansvar i.h.h. Lægeløftet mv. for deres medvirken i sagsbehandling af borgerens sager såfremt Lægekonsulenter / Sociallæger fortsat skal medvirke i disse.

 

  1. Afskaf lægekonsulenter, hvis de IKKE skal stå til ansvar for lægeløfte m.v. (Vi ser helst at lægekonsulenter / papirlæger helt fjernes, og at lægen / speciallægerne skal skrive erklæringer på et sprog som sagsbehandlerne kan forstå.)

 

  1. At egen læges og speciallæges udtalelser vægtes højere end Lægekonsulenter / Sociallæger.

 

  1. At Lægekonsulenter / Sociallæger ikke skal medvirke i socialteamet når en borgers sag skal til afgørelse i teamet.

 

  1. At Lægekonsulenter / Sociallæger skal have notatpligt i mundtlige og skriftlige svar på sagsbhdl. forespørgsler.

 

  1. At misbrug af Lægekonsulenter / Sociallæger ophører øjeblikkeligt i vurdering af borgernes erhvervsevne. (Der står tydeligt i Den socialt lægelige samarbejdsaftale 2005 hvem der har ansvaret for vurderingen under punkt 6. Arbejdsevnemetoden Citat: Den endelige vurdering og afgørelse om borgerens arbejdsevne er sagsbehandlerens ansvar. Det indebærer, at det er sagsbehandleren der har ansvaret for at foretage de samlede vurderinger, der ligger til grund for de forvaltningsmæssige afgørelser. Citat slut)

 

  1. At sagsbehandler IKKE mÃ¥ ændre sÃ¥ meget som et komma i lægepapirer. Erklæringer skal vedlægges i kopi, ikke afskrift (med risiko for "fejlcitat")

 

  1. At forslag om testning af borgeren ved kontakt / møde med sagsbehandler tages af bordet.  (Skal der tages en Psykiatrisk / Psykologisk vurdering af en borger? Så skal dette ske hos en speciallæge valgt af borgeren selv, og ikke af en person uden lægefaglige kompetence.)

 

  1. At Velfærdsministeren får foretaget en nyvurdering af udstukne regler for Lægekonsulenter / Sociallægers medvirken i sociale sager såfremt Lægekonsulenter / Sociallæger fortsat skal medvirke i disse.

 

  1. At egne vurderinger inddrages i sagsbehandlingen.

 

  1. At borgeren skal have mulighed for SELV at vælge autoriseret læge/speciallæge.

 

  1. At borgeren skal have mulighed for SELV at vælge en autoriseret psykolog/psykiater så borgeren har mulighed for at klage.

 

  1. Gratis advokathjælp i sager - Jobcenter og Sociale sager.

 

  1. Max. Afklarings tid på forsørgelsesgrundlag eller bevarelse af sygedagpenge, indtil afklaringen er på plads. Ikke stilles ringere økonomisk pga. sagsbehandlingstid.

 

  1. At borgeren får information om og der skrives en ressourceprofil såfremt der oprettes en sag efter henvendelsen fra borgeren, eller indkaldes til møde i forvaltningen for en afklaring af borgerens situation.

 

  1. Såfremt sagsbhdl. Ikke får oprettet en sådan profil skal borgeren havde mulighed for at klage over at den er mangelfuld eller mangler helt.

 

  1. Ressourceprofilen, inkl. lægepapirer, SKAL være på plads og godkendt, på 6 måneder. (Såfremt det er nødvendigt kan denne periode forlænges hvis der skal bruges tid for indhentelse af flere oplysninger.)

 

  1. *Der rettes op på alle de forhold, som allerede er Velfærd- og Beskæftigelsesminister bekendt fra alle de henvendelser og høringer, der allerede har været på området. (* fra patientforeninger, førtidspensionister, fleksjobbere mv. Der er jo en masse, der stadig IKKE fungerer på trods af, at man lavede reformen for at sikre bedre retssikkerhed for borgeren.)

 

  1. Personlige og unødvendige bemærkninger, skriftligt som mundtligt frabedes af sagsbhdl. konsulenter m.fl. under borgernes sagsbehandling.

 

  1. At det offentlige skal tilbagebetale de penge de sparer ved at optræde ulovligt.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

PÃ¥ vegne af underskriverne

samt brugerne af www.k10.dk og www.depweb.dk

 

 

Per Christensen

Lundtoftegade 13, 4. tv

2200 København N

[email protected]

 

PS

Skrivelsen og underskrift bilag udsendes til folketinget og politiker via sikker mail /Privat signatur. Skrivelsen til øvrige udsendes via [email protected]

 

Kun skrivelsen her offentliggøres på flere websteder i resume og kan downloades i hele dens ordlyd som pdf under teksten: Til Danmarks politikere og andre ansvarlige mfl. Link til siden / Lægekonsulent artikler og dokumenter   www.depweb.dk/dwdokum_info/dokumenter02.html#/_Laegekonsulent_artikler_og_dokumenter