Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2008-09
§71 Alm.del
Offentligt
Ministeriet for Sundhed og ForebyggelseDato:29. april 2009Sagsnr.:0904090Sagsbeh.: SUMSBPE / Regional sundhedDok nr:39910
Hovedpunkter i rapporten fra Europarådets Torturforebyg-gelseskomité (CPT) om CPT’s besøg i 2008 samt regeringenskommentarer til rapporten vedrørende det psykiatriske om-råde.IndledningI juli 2008 modtog regeringen CPT’s rapport om komitéens besøg i Danmark den11.-20. februar 2008. CPT anmodede i den forbindelse om at få oplyst, hvad dedanske myndigheder agtede at foretage sig i anledning af CPT’s anbefalinger,kommentarer og anmodninger.CPT besøgte, udover to psykiatriske afdelinger, også politistationer, fængsler,Sandholmlejren m.v. Justitsministeriet indsamlede bidrag fra de relevante myndig-heder til den samlede besvarelse til CPT.Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har til brug for besvarelsen indhentetbidrag fra Sundhedsstyrelsen, Region Hovedstaden og Region Sjælland. Dissebidrag er indarbejdet i besvarelsen.
Rapportens generelle indholdCPT indleder med at fastslå, at delegationen ikke modtog beskyldninger om, atpersonalet i de to besøgte afdelinger fysisk mishandlede patienterne.Det fremgår, at CPT forbliver alvorligt bekymret over brugen af langvarige tvangs-fikseringer, og henviser til sin rapport om besøget i 2002, hvori det understreges, atfikseringer i dagevis ikke har nogen medicinsk berettigelse, og er at ligestille medmishandling.CPT fremhæver, at visse patienter på Psykiatrisk Center Bispebjerg havde væretfikseret i op til 6 døgn ad gangen. Hvad angår Sikringsafdelingen, fandt CPT bru-gen af langvarig fiksering af patienter endnu mere alarmerende og henviser til enekstrem sag, hvor to patienter havde været fikseret i sengen i hhv. seks og fire må-neder på grund af voldelig adfærd. I endnu en anden sag, havde en patient væretfikseret i mere end en måned.Efter CPT’s opfattelse har psykiatrilovens kriterier for tvangsfiksering en formule-ring, der åbner for overgreb. Der peges især på, at loven ikke foreskriver ophør affiksering, så snart faren for, at patienten udsætter sig selv eller andre for fare, ikkelængere er til stede. CPT mener endvidere, at der ingen forholdsregler tages for enuafhængig vurdering af behovet for at fortsætte tvangsfikseringen af en patientudover den forudsatte ved udløbet af de første 48 timer.CPT anerkender, at Sikringsafdelingen huser nogle af landets farligste, psykiatriskepatienter. CPT’s holdning er imidlertid, at patienter som hovedregel alene bør fast-spændes som en sidste udvej, idet fiksering er en yderliggående handling anvendtfor at afværge overhængende skade eller for at nedsætte akut ophidselse og/ellervoldelig adfærd. Når der undtagelsesvis anvendes midler til fastspænding, bør de
2fjernes ved først mulige lejlighed, og de bør aldrig anvendes, eller deres brug for-længes, som en straf for en opfattet dårlig opførsel eller som et middel til at foran-ledige en ændring i opførsel. Brugen af tvangsfiksering kan ikke og bør ikke erstat-te ordentlig psykiatrisk behandling og pleje.
Oplysninger ønsket af CPTDet fremgår af appendiks 1 i rapporten (s. 68), hvilke anbefalinger og kommentarerkomitéen har på Ministeriet for Sundhed og Forebyggelses område, og hvilke in-formationer komitéen har ønsket. Det drejer det sig om følgende:Om samarbejdet med komitéenCPT’s kommentarer- CPT stoler på, at de danske myndigheder i overensstemmelse med samar-bejdsprincipperne i konventionens kerne vedvarende vil bestræbe sig på atforbedre situationen i lyset af CPT’s anbefalinger (afsnit 6).MishandlingCPT’s anbefalinger-at de danske myndigheder som en hastesag gennemgår lovgivning og prak-sis i forhold til fiksering af psykiatriske patienter. Her bør myndighedernetage hensyn til de principper og minimumsstandarder fastsat i afsnit 127 (s.53). Disse er:1. tvangsfiksering må alene bruges som en sidste mulighed og må ikkebruges som straf eller kompensere for personalemangel2. personalet skal trænes i brug af bælter og remme, herunder forstå virk-ningen af at være tvangsfikseret og vide, hvordan en fikseret patientplejes3. varigheden af fiksering bør være kortest mulige, og den ekstraordinæreforlængelse af fiksering bør berettige til en yderligere undersøgelse afen læge4. en fikseret patient må ikke kunne ses af andre patienter5. når en patient er fikseret, bør en uddannet medarbejder kontinuerligtvære til stede for at opretholde den terapeutiske alliance og til at ydebistand6. alle tilfælde af tvangsmidler skal registreres i tvangsprotokollen, sombør indeholde oplysninger om, hvornår foranstaltningen begyndte ogsluttede, sagens omstændigheder, begrundelsen for at ty til denne for-anstaltning, navnet på den læge, der bestilte eller godkendt den, og enredegørelse for eventuelle skader, der er opstået af den person ellerpersonale7. personer, der udsættes for fiksering, bør så hurtigt som muligt modtagefyldestgørende oplysninger om årsagerne til indgrebet.CPT’s anmodning om information-bekræftelse på, at anvendelsen af den fikseringsmetode, der er beskrevet ipar. 128 er blevet afbrudt (afsnit 128).PersonaleressourcerCPT’s anbefalinger-at de danske myndigheder bestræber sig på at styrke personaleressourcernepå de psykiatriske centre, CPT besøgte, herunder specielt at øge antallet afplejepersonale i Sikringsafdelingen og antallet af psykiatere på PsykiatriskCenter Bispebjerg (afsnit 132).
3-at der bliver gjort bestræbelser på at forbedre kontinuerlig uddannelse aflæger og sygeplejersker (afsnit 132).
Patienters levevilkårCPT’s anmodning om information-opdaterede informationer om planerne for at flytte Sikringsafdelingen til nyelokaliteter i Slagelse (afsnit 133)-bekræftelse på, at der er taget skridt til at sikre, at alle patienter på Psykia-trisk Center Bispebjerg, hvis sygdomstilstand tillader det, drager fordel afmindst én times udendørs træning under tilfredsstillende betingelser hverdag (afsnit 134).BehandlingCPT’s anbefalinger-at situationen for den patient, der er henvist til i afsnit 136, bliver gennem-gået som en hastesag.CPT’s anmodning om information-kommentarer fra de danske myndigheder på de behandlingsmæssige årsa-ger til indelåsning af patienter på patientstue (anvendes kun på Sikringen) ilange perioder (afsnit 137).Psykiatriske patienters retssikkerhedCPT’s anbefalinger-at gøre målrettede introduktionskurser til det psykiatriske sundhedsvæsen,samt kurser om patienternes rettigheder, obligatoriske for alle patientrådgi-vere (afsnit 139).CPT’s kommentarer-udtalelse fra en anden læge, der er uafhængig af hospitalet, ville tilbyde enny, vigtig, beskyttelse i forbindelse med overgangen fra frivillig indlæggel-se til ufrivillig indlæggelse, og ville bringe de garantier, der tilbydes i så-danne tilfælde, i overensstemmelse med garantierne for andre tvangsind-lagte patienter (afsnit 140).CPT’s anmodning om information-bekræftelse på, at alle retpsykiatriske patienter uden undtagelse får gavn afbeskikkelse af en repræsentant med samme kvalifikationer og opgaver,som patientrådgivere (afsnit 141)-statistiske oplysninger om brugen af fiksering i psykiatriske institutioner iDanmark i 2007 (afsnit 142).
Hovedpunkterne i regeringens besvarelseGenerelle bemærkningerDer redegøres for, at de tre langvarigt fikserede patienter på Sikringsafdelingen,der henvises til i rapporten, er de tre farligste patienter i hele landet. Behandlingenaf disse patienter sker på baggrund af en professionel vurdering af behovet.Der redegøres endvidere for, at embedslægerne følger op på indrapporteredetvangsfikseringer, hvis de opfylder følgende kriterier:- uafbrudt tvangsfiksering over 14 dage- akkumuleret tvangsfiksering over 30 dage- uafbrudt brug af remme over 5 dage- akkumuleret brug af remme over 10 dage.
4CPT sammenblander reglerne for tvangsfiksering og skærmning og er af denopfattelse, at tvangsfikseringer først skal noteres i tvangsprotokollen, hvis patientener fikseret i over 24 timer. I besvarelsen bliver der derfor redegjort for forskellenemellem tvangsfiksering og personlig skærmning og for, at fikseringer skal noteres itvangsprotokollen så snart, der er truffet beslutning om at anvende tvangsfiksering.Der tages afstand fra CPT’s bemærkninger om, at kriterierne for tvangsfikseringåbner mulighederne for misbrug, og der redegøres indgående for reglerne, herunderfor tilsyn med den tvangsfikserede patient.SamarbejdeDer redegøres for, at regeringen har været og stadig er fast besluttet på at fortsættearbejdet med at iværksætte initiativer, der kan nedsætte brugen af tvang ipsykiatrien.Der henvises til psykiatrilovrevisionen i 2006, der blandt andet havde baggrund iCPT’s rapport om besøget i 2002. Formålet med revisionen var blandt andet atstyrke patienternes retssikkerhed i forbindelse med tvangsfikseringer samt atreducere antallet og længden af tvangsfikseringer.MishandlingI forhold til de syv anbefalede standarder opstillet af CPT, redegøres der for, atDanmark stort set opfylder disse allerede.PersonaleressourcerDet påpeges, at regionerne har ansvaret for at sikre en passende bemanding i depsykiatriske afdelinger, samt at regeringen ved flere lejligheder har opfordret regi-onerne til at ansætte flere specialuddannede psykologer og andre kvalificeredemedarbejdere i psykiatrien.Derudover redegøres der for Sundhedsstyrelsens seneste plan for speciallægeområ-det.Patienters levevilkårMed hensyn til planerne for Sikringsafdelingen orienteres CPT om, at regeringensekspertpanel vedrørende regionernes investerings- og sygehusplaner har indstillettil regeringen, at der for Region Sjælland fastlægges en samlet investeringsramme(totalramme inkl. apparatur og regional egenfinansiering) på 1,05 mia. kr. tilsamling af de psykiatriske funktioner i Slagelse samt til flytning af denretspsykiatriske afdeling (Sikringsanstalten) fra Nykøbing Sjælland til Slagelse.BehandlingDer redegøres for en konkret sag om en patient på Sikringsafdelingen, som havdeværet lukket inde på sit værelse i lang tid. Sundhedsstyrelsen har undersøgt sagenog fandt ikke anledning til at rejse en sag mod overlægen.Der redegøres for det behandlingsmæssige sigte med langvarig brug af indelåsningaf en patient på egen stur på Sikringsafdelingen.Psykiatriske patienters retssikkerhedCPT oplyses om, at ministeriet sammen med Justitsministeriet finansiereruddannelsen af patientrådgivere, samt at denne undervisning varetages atLandsforeningen af bistandsværeger og patientrådgivere.
5
Der redegøres for, hvorfor Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse ikke delerkomitéens opfattelse af, at det ikke er nødvendigt med den samme prøvelse af tolæger ved tvangstilbageholdelse, som der foretages ved tvangsindlæggelse.