Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2008-09
§71 Alm.del Bilag 66
Offentligt
669958_0001.png
669958_0002.png
669958_0003.png
669958_0004.png
669958_0005.png
669958_0006.png
669958_0007.png
669958_0008.png
669958_0009.png
669958_0010.png
Folketinget 2007-08Beretning afgivet af Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 den 3. oktober 2008
§ 71-tilsynets virksomhed 2007-2008

Forord

1. § 71-tilsynets virksomhed

2. Generelt om tilsynet i 2007-08

3. Konkrete sager

4. Henvendelser og spørgsmål til ministre og andre

4.1. Bæltefiksering af mindreårig4.2. Fald i brugen af tvang på grund af kognitiv terapi4.3. Interessekonflikt mellem børn og forældre

5. Det lokale psykiatriske patientklagenævns årsberetninger

5.1 Opfølgning på de lokale psykiatriske patientklagenævn for 20065.2 Opfølgning på de lokale psykiatriske patientklagenævn for 2007

6. Besøg på psykiatriske afdelinger m.v.

6.1. Psykiatrisk Center Hvidovre6.2. Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Glostrup

7. Opfølgning på tidligere besøg på psykiatriske afdelinger m.v.

7.1 Opfølgning Bispebjerg Psykiatriske Afdeling7.2 Opfølgning Odense og Kolding Børne- og Ungdomspsykiatriske Afdelinger

8 Møder

8.1 Folketingets Ombudsmand8.2 Dansk Psykiatrisk Selskab8.3. Danske Regioner

9. Information om tilsynets arbejde

2

Forord

Det er Folketingets § 71-tilsyns opgave at føre kontrol med forholdene for de personer, som underet kaldes administrativt frihedsberøvede. Det drejer sig bl.a. om tvangsindlagte psykiatriske patien-ter, demente, der bliver tilbageholdt på et plejehjem og tvangsanbragte børn.Tilsynets opgave følger af grundloven og omfatter ud over tilsynet med forholdene for administra-tivt frihedsberøvede personer også deres ret til at henvende sig til os i tilsynet.Der er 9 medlemmer af § 71-tilsynet, som er: Sophie Løhde (V), Birgitte Josefsen (V), Marion Pe-dersen (V), Anita Christensen (DF), nfmd., Vivi Kier (KF), Karen J. Klint (S) fmd., Julie Skovsby(S), Özlem Sara Cekic (SF) og Anne Baastrup (SF).For 10. år i træk udsender tilsynet denne pjece, som i kort form beskriver tilsynets kompetence, ogsom indeholder årsberetningen for det forgangne folketingsår 2007-08. Formålet med pjecen er atudbrede kendskabet til vores arbejde i § 71-tilsynet til en bredere kreds af offentlige myndigheder,personale og ikke mindst – de administrativt frihedsberøvede.I pjecen kan du bl.a. læse om, at tilsynet i år har valgt at sætte særligt fokus på forholdene for min-dreårige på børne- og ungdomspsykiatriske afdelinger, når de udsættes for tvang og om de tilsyns-besøg mv., som tilsynet har foretaget i folketingsåret 2007-08.God læselystPå § 71-tilsynets vegneKaren J. Klint,formand.
3

1. § 71-tilsynets virksomhed

Det retlige grundlag

§ 71-tilsynet er udtrykkeligt nævnt i grundloven.Grundlovens § 71, stk. 6 og 7, har følgende ordlyd:»Stk. 6. Uden for strafferetsplejen skal lovligheden af en frihedsberøvelse, der ikke er besluttet afen dømmende myndighed, og som ikke har hjemmel i lovgivningen om udlændinge, på begæring afden, der er berøvet sin frihed, eller den, der handler på hans vegne, forelægges de almindelige dom-stole eller anden dømmende myndighed til prøvelse. Nærmere regler herom fastsættes ved lov.Stk. 7. Behandlingen af de i stk. 6 nævnte personer undergives et af Folketinget valgt tilsyn, hvor-til de pågældende skal have adgang til at rette henvendelse.«Bestemmelserne er baggrunden for, at man taler om Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 eller idaglig tale § 71-tilsynet.§ 71-tilsynet består af 9 medlemmer.

Opgaver

Med hensyn til sine opgaver adskiller § 71-tilsynet sig fra Folketingets øvrige udvalg. På sine mø-der behandler tilsynet en række generelle og konkrete sager. Derimod bliver lov- og beslutningsfor-slag ikke henvist til behandling i tilsynet.Tilsynet modtager henvendelser fra og om enkeltpersoner, som administrativt er berøvet deres fri-hed. En del af disse henvendelser vedrører spørgsmål, som ligger uden for tilsynets kompetence,herunder spørgsmål om lovligheden af selve frihedsberøvelsen. Andre sager finder tilsynet det mesthensigtsmæssigt at henvise eller videresende til de administrative klage- eller tilsynsmyndighederpå det pågældende retsområde. Tilbage er et antal sager vedrørende selve behandlingen under fri-hedsberøvelsen. Tilsynet behandler disse sager, som bl.a. giver anledning til besøg på psykiatriskeafdelinger.§ 71-tilsynet besøger som nævnt bl.a. psykiatriske afdelinger. Besøgene, der kan være enten an-meldte eller uanmeldte, er et meget væsentligt element i tilsynsvirksomheden. Som led i de almin-delige bestræbelser på at følge med i, hvad der sker i regioner og kommuner på tilsynets områder,kan tilsynet også besøge væresteder, skoler m.v.Ud over sine ordinære møder holder § 71-tilsynet også møder med foreninger m.v. Foreningernekan bl.a. være med til at belyse, hvad der set fra henholdsvis patienternes, de ældres, de pårørendesog personalets synsvinkel giver anledning til problemer på tilsynets områder.§ 71-tilsynet deltager desuden i konferencer m.v., som angår emner inden for tilsynets sagsområ-der.De generelle og konkrete sager giver sammen med besøgene, møderne og konferencerne bl.a. an-ledning til, at tilsynet retter henvendelse til og stiller spørgsmål til ministre og andre.

Udtalelser

§ 71-tilsynet kommer med sin vurdering af forhold, der vedrører behandlingen af administrativtfrihedsberøvede. F.eks. kan tilsynet udtale kritik og komme med anbefalinger og henstillinger. Ty-pisk sker det enten i forbindelse med behandlingen af en konkret sag eller på baggrund af besøg påen institution, hvor der er administrativt frihedsberøvede personer.§ 71-tilsynet kan derimod ikke træffe afgørelser i konkrete sager, behandle en klage eller tage stil-ling til, om en beslutning om administrativ frihedsberøvelse er rigtig eller forkert.
4

Sammenfatning

§ 71-tilsynet er nedsat i henhold til grundloven for at føre tilsyn med behandlingen af de personer,som administrativt er berøvet deres frihed.§ 71-tilsynet bestræber sig i hele sin virksomhed på at føre dette tilsyn på en sådan måde, at be-handlingen – i vid forstand – af de administrativt frihedsberøvede personer til stadighed forbedressåvel på det konkrete som på det generelle plan.

2. Generelt om tilsynet i 2007-08

Tilsynet har i løbet af folketingsåret 2007-08 holdt 10 møder.Tilsynets arbejde har i år været delt op i to perioder på grund af folketingsvalget i november 2007Tilsynets drøftelser i år har været præget af drøftelser om forholdene for mindreårige på børne- ogungdomspsykiatriske afdelinger, når de udsættes for tvang. Drøftelser, der vil fortsætte i det kom-mende folketingsår.Eftersom der efter valget kom en ny sammensætning af § 71-tilsynet, holdt tilsynet bl.a. mødemed Folketingets Ombudsmand for at høre om ombudsmandens arbejde inden for det psykiatriskeområde.Tilsynet har endvidere været på tilsynsbesøg på to psykiatriske afdelinger i år: Psykiatrisk CenterHvidovre og Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Glostrup.Tilsynet har endvidere holdt møde med Dansk Psykiatrisk Selskab og Danske Regioner. Tilsynetsmedlemmer har endvidere haft lejlighed til at deltage i konferencer m.v.De generelle og konkrete sager, der løbende har været i tilsynet, har sammen med besøgene, mø-derne og konferencerne givet anledning til, at tilsynet har rettet henvendelse og stillet spørgsmål tilbl.a. ministeren for sundhed og forebyggelse, justitsministeren og forskellige regioner og kommu-ner.

3. Konkrete sager

Tilsynet har i løbet af folketingsåret modtaget henvendelser fra og om enkeltpersoner, der admini-strativt er berøvet deres frihed. En del af disse henvendelser vedrørte spørgsmål, som ligger udenfor tilsynets kompetence, herunder spørgsmål om lovligheden af selve frihedsberøvelsen. Andresager har tilsynet fundet det mest hensigtsmæssigt at henvise eller videresende til de administrativeklage- eller tilsynsmyndigheder på det pågældende retsområde. Tilbage er et antal sager vedrørendeselve behandlingen under frihedsberøvelsen. Tilsynet har behandlet disse sager.

4. Henvendelser og spørgsmål til ministre og andre

4.1. Bæltefiksering af mindreårig

Drøftelserne i tilsynet om forholdene omkring mindreårige, når de udsættes for tvang efter psyki-atriloven fik tilsynet til at bede ministeren for sundhed og forebyggelse om at redegøre for reglerneom brugen af tvang over for mindreårige, herunder forældremyndighedsindehaverens rettigheder iden forbindelse til f.eks. at besøge deres barn under bæltefiksering. Ministeren svarede i den forbin-delse:»Jeg går ud fra, at der i spørgsmålet sigtes til anvendelsen af tvang i forbindelse med indlæggelsepå psykiatrisk afdeling, da der i spørgsmålet henvises til en situation, hvor et barn er bæltefikseret.Jeg kan oplyse, at der i lov om anvendelse af tvang i psykiatrien (psykiatriloven), som regulereranvendelse af tvang i forbindelse med indlæggelse på psykiatrisk afdeling, ikke opereres med al-dersgrænser. Det er således f.eks. ikke et krav, at en person skal være myndig. Det betyder, at derkan være situationer, hvor der kan anvendes tvang over for personer, der er under 18 år.
5
Psykiatriloven regulerer anvendelsen af forskellige former for tvangsforanstaltninger, f.eks.tvangsindlæggelse, tvangsmedicinering, tvangsfiksering, anvendelse af fysisk magt m.v. Anvendel-sen af disse tvangsforanstaltninger kan alene finde sted, når lovens materielle kriterier for anvendel-sen af foranstaltningerne er opfyldt.Specifikt vedrørende tvangsfiksering kan jeg oplyse, at denne form for tvang kun kan anvendes, idet omfang det er nødvendigt for at afværge, at en patient udsætter sig selv eller andre for nærlig-gende fare for at lide skade på legeme eller helbred, at en patient forfølger eller på anden, lignendemåde groft forulemper medpatienter, eller for at afværge, at en patient øver hærværk af ikke ubety-deligt omfang.Ved udøvelsen af tvang skal det såkaldte mindste middels princip tages i betragtning. Det indebæ-rer bl.a., at tvang ikke må benyttes, før der er gjort, hvad der er muligt for at opnå patientens frivil-lige medvirken, og at mindre indgribende foranstaltninger skal anvendes, hvis disse er tilstrækkeli-ge.Forældremyndighedsindehaverens rettigheder til f.eks. i forbindelse med bæltefiksering at besøgebarnet er ikke reguleret i psykiatriloven. Dette spørgsmål, herunder evt. regulering heraf, hører somandre spørgsmål vedrørende besøg, besøgstider m.v., under sygehusmyndigheden.«Svaret fremgår af svar på alm. del, spørgsmål 1 (2007-08, 2. samling).

4.2. Fald i brugen af tvang på grund af kognitiv terapi

Tilsynet har spurgt ind til ministeren for sundhed og forebyggelses kommentarer til undersøgel-sesresultaterne fra Sct. Hans Hospital, hvor der over en fireårig periode er påvist et signifikant fald ianvendelsen af tvang over for patienter med dobbeltdiagnoser efter ændringer af behandlingsmiljøettil kognitiv adfærds- og miljøterapi, jf. omtale af undersøgelse i Ugeskrift for Læger nr. 5. 28. janu-ar 2008. Ministeren har svaret følgende:»Jeg vil gerne indledningsvis understrege, at det er regeringens målsætning, at tvang i psykiatrienskal nedbringes mest muligt. Det glæder mig derfor også, når jeg læser om undersøgelser, der for-søger at afdække, hvordan tvangen kan nedbringes.Undersøgelsen, der omtales i Ugeskrift for Læger, er en såkaldt beskrivende åben undersøgelseudført på fire specialafsnit på Sct. Hans Hospital, som modtager og behandler dobbeltdiagnosepati-enter efter visitation.Ifølge afdelingens hjemmeside besluttes det ved visitationen og eventuelt efter en forsamtale, ompatienterne findes egnede til det specifikke behandlingstilbud. Der er således tale om en udvalgtgruppe patienter, der på forhånd skønnes at ville kunne profitere af det specialiserede tilbud.Sundhedsstyrelsen har oplyst, at tilbuddet derfor ikke uden videre kan generaliseres til andre af-delinger, medmindre der her foreligger ligeartede vilkår for visitation, målgruppe og behandling.Det fremgår af artiklen, at tvang er hyppigere forekommende i behandlingen af dobbeltdiagnose-patienter end i relation til andre patientgrupper. I forbindelse med omlægning af behandlingsmiljøetbesluttedes at overvåge bl.a. forekomsten af tvang i afdelingerne. Man konstaterer i artiklen, at derpå de pågældende afdelinger er sket et fald i tvangsanvendelsen i fireårsperioden. Det fremgår end-videre af artiklen, at omlægningen af behandlingsmiljøet kan have haft betydning for reduktionen itvangen.Sundhedsstyrelsen oplyser i den forbindelse, at det ikke er klart, om faldet i tvangsanvendelsenspecifikt kan tillægges metoden kognitiv miljøterapi eller andre faktorer såsom øget opmærksom-hed over for personale og patienter samt øget monitorering, som iværksattes samtidig med metoden.Sundhedsstyrelsen finder undersøgelsen interessant, fordi den har fokus på voldsforebyggelse ogkonflikthåndtering, og fordi der vises en effekt af en målrettet og systematisk indsats over for pa-tienter med dobbeltdiagnoser. Det kan på baggrund af undersøgelsen imidlertid ikke vurderes, om
6
det er en specifik metode, der har medvirket til faldet af tvangsanvendelse. Som det også nævnes iartiklen, vil dette fordre yderligere undersøgelser.«Svaret fremgår af svar på alm. del, spørgsmål 3 (2007-08, 2. samling)

4.3. Interessekonflikt mellem børn og forældre

Som nævnt ovenfor har tilsynet haft særligt fokus på forholdene for mindreårige på psykiatriskeafdelinger. I den forbindelse har tilsynet spurgt ministeren for sundhed og forebyggelse om følgen-de: »Er der regler for og i givet fald hvilke for håndteringen af interessekonflikter mellem børn ogforældre i forbindelse med en behandlingsindsats overfor det mindreårige barn?«Ministeren svarede i den forbindelse:»Jeg kan oplyse, at sundhedslovens § 17 regulerer mindreåriges medinddragelse i beslutninger ombehandling.En patient, der er fyldt 15 år, kan selv give informeret samtykke til behandling. Forældremyndig-hedens indehaver skal tillige have samme information om helbredstilstanden og behandlingsmulig-hederne som den unge og inddrages i dennes stillingtagen. Er der uenighed mellem den unge ogforældremyndighedens indehaver, er det den unge, der er fyldt 15 år, som har kompetence til at be-stemme.Reglen er udtryk for en afbalancering mellem to modsatrettede hensyn: Den unges selvbestem-melsesret og forældrenes omsorgspligt over for den unge, der stadig er undergivet forældremyndig-hed.En undtagelse hertil er, at såfremt en sundhedsperson efter en individuel vurdering skønner, atden unge over 15 år ikke selv er i stand til at forstå konsekvenserne af sin stillingtagen, kan foræl-dremyndighedens indehaver give informeret samtykke, det vil sige, at beslutningskompetencenovergår til forældrene.Det er den sundhedsperson, der er ansvarlig for behandlingen, der har kompetencen og forpligtel-sen til i den konkrete situation at vurdere, om den unge patient forstår konsekvenserne af sin stil-lingtagen.For børn og unge under 15 år er det forældremyndighedens indehaver, der meddeler informeretsamtykke på barnets vegne.Det følger af sundhedslovens § 20, at barnet eller den unge skal inddrages mest muligt i drøftel-serne af behandlingen, i det omfang den unge forstår behandlingssituationen, medmindre dette kanskade den unge.«Svaret fremgår af svar på alm. del, spørgsmål 6 (2007-08, 2. samling)

5. Det lokale psykiatriske patientklagenævns årsberetninger

5.1 Opfølgning på årsberetninger fra de lokale psykiatriske patientklagenævn for 2006

Det følger af lov om frihedsberøvelse og anden tvang i psykiatrien § 39, stk. 1, at de lokale psyki-atriske patientklagenævn hvert år skal offentliggøre en beretning om deres virksomhed. Det følgersamtidig af forarbejderne til den seneste ændring af loven, at det forudsættes, at bl.a. § 71-tilsynetbliver gjort bekendt med årsberetningerne.Det fremgår af tilsynets årsberetning fra Folketingsåret 2006-07, at »tilsynet vil, når samtlige års-beretninger fra de lokale psykiatriske patientklagenævn for året 2006 foreligger, drøfte årsberetnin-gerne. Resultatet heraf vil fremgå af tilsynets beretning for Folketingsåret 2007-08.«Tilsynet har drøftet de lokale psykiatriske patientklagenævns årsberetninger for 2006 og udtaltfølgende:
7
»§ 71-tilsynet drøftede den 23. januar 2008 årsberetningerne for 2006 for de Psykiatriske Patient-klagenævn. Tilsynet tilkendegav stor tilfredshed med bl.a. udviklingen vedrørende patientrådgiver-nes deltagelse under møderne i nævnene. Årsberetningen 2006 for Det Psykiatriske Patientklage-nævn for Fyns Amt viser, at i 95,1 pct. af alle møder deltog en patientrådgiver.Dialog og samarbejde er vigtige redskaber for tilsynet. § 71-tilsynet ser derfor frem til, at dialogenog samarbejdet med de nye statsforvaltninger bliver lige så godt som med de tidligere statsamter.«Brevet kan læses på § 71-tilsynets alm. del – bilag 53 (2007-08 2. samling).

5.2 Opfølgning på årsberetninger fra de lokale psykiatriske patientklagenævn for 2007

Det skal endvidere bemærkes, at § 71-tilsynet ikke har modtaget kopi af alle de lokale psykiatri-ske patientklagenævns årsberetninger for 2007.§ 71-tilsynets eventuelle bemærkninger til årsberetningerne for 2007 vil derfor fremgå af tilsynetsårsberetning for folketingsåret 2008-09.

6. Besøg på psykiatriske afdelinger m.v.

6.1. Psykiatrisk Center Hvidovre

Den 7. april 2008 aflagde § 71-tilsynet et anmeldt tilsynsbesøg på Psykiatrisk Center Hvidovre.Tilsynet holdt møde med centeret og Region Hovedstaden og foretog en rundgang på centerets 2lukkede afsnit 809 og 811. Under rundgangen havde tilsynet lejlighed til at tale med personale ogpatienter på afsnittene.Efter besøget udtalte tilsynet:»TvangTilsynet finder det positivt, at centeret har valgt en meget velimplementeret opfølgning på gen-nembrudsprojektet, og at anvendelsen af tvang fortsat er lavere end før projektets start.BelægningOverbelægning eller meget høj belægning medfører efter tilsynets opfattelse, at forholdene på af-snittene bliver mere trange, ligesom presset på fællesfaciliteterne bliver større.Tilsynet skal endvidere understrege, at uhensigtsmæssig tidlig udskrivning ikke udgør en accepta-bel del af løsningen på for høje belægningsprocenter eller mangel på sengepladser, idet uhensigts-mæssig tidlig udskrivning bl.a. øger risikoen for genindlæggelse. Samtidig er der efter tilsynets op-fattelse et forøget pres på personalet og de fysiske rammer, der ikke er dimensioneret hertil.Tilsynet skal i den forbindelse beklage, at det på grund af personalemangel har været nødvendigtat lukke det ene lukkede afsnit. Tilsynet har endvidere forstået, at man håber at kunne genåbne af-snittet i 2008.Fysiske rammerTilsynet fandt ikke de fysiske rammer tilstrækkelige og tidssvarende. I den forbindelse skal tilsy-net henvise til, at det er:– beklageligt, at der på grund af de fysiske rammer, ifølge Region Hovedstaden og centeret, er nød-vendigt at opretholde et mere restriktivt miljø– beklageligt, at en del af enestuerne ikke er dimensioneret til det nødvendige sikkerhedsniveau, og– at fællesarealerne ikke på tilstrækkelig vis kan understøtte samtlige patienter.Tilsynet finder det derfor positivt med de beskrevne renoveringsplaner, herunder de hensyn, der erprioriteret.
8
UdslusningTilsynet skal beklage, at der er færdigbehandlede patienter på de enkelte afsnit, der alene afventeret relevant tilbud. I den forbindelse vil tilsynet understrege færdigbehandlede patienters ret til atkomme og gå fra de lukkede afsnit.InformationTilsynet finder det positivt med den professionelle opmærksomhed, der er omkring information tilpatienter og pårørende, herunder også den individuelt tilpassede information til den enkelte og denbeskyttelse, der finder sted, hvis behandlingsplaner ikke opbevares på forsvarlig vis.RekrutteringTilsynet finder det positivt med de initiativer, der er taget for at imødegå rekrutteringsvanskelig-hederne, herunder de faste aftaler, der er indgået med vikarbureau om faste vikarer i en længereperiode, og åbenheden over for andre løsninger, herunder andre personalegrupper og øget fleksibili-tet.EfteruddannelseTilsynet finder det positivt med de beskrevne efteruddannelsesinitiativer.Kost, motion og frisk luftTilsynet finder det positivt, at der igangsat et projekt, hvor det er muligt at have motion på afsnit-tene også om aftenen. Tilsynet ønsker i den forbindelse at blive orienteret om resultatet af denkommende evaluering.PårørendepolitikTilsynet finder det positivt, at centeret også på dette område følger op på initiativerne, der erigangsat i forbindelse med gennembrudsprojektet om pårørende i psykiatrien.RygepolitikTilsynet finder, at det er vigtigt, at balancen mellem patientens selvbestemmelsesret, hensynet tilde fysiske rammer og behandlingen af patientens sygdom sikres, således at eventuelle begrænsnin-ger i muligheden for at ryge ikke af patienten opfattes som et indgreb, der kan sidestilles med ettvangsindgreb.Telefonering og internetadgangTilsynet finder det positivt med den beskrevne afvejning af hensynet til den enkelte patients pri-vatliv og adgangen til brug af mobiltelefon.«Den samlede rapport kan læses på § 71-tilsynets alm. del – bilag 121 (2007-08, 2. samling).

6.2. Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Glostrup

Den 12. september 2008 aflagde § 71-tilsynet et anmeldt tilsynsbesøg på Børne- og Ungdomspsy-kiatrisk Center Glostrup. Tilsynet holdt møde med centeret og Region Hovedstaden og foretog enrundgang på centerets akutte modtageafsnit. Under rundgangen havde tilsynet lejlighed til at talemed personale og patienternes forældre.Rapporten fra dette besøg vil kunne læses i tilsynets beretning for Folketingsåret 2008-09.
9

7. Opfølgning på tidligere besøg på psykiatriske afdelinger m.v.

Det er tilsynets praksis, at der et års tid efter et tilsynsbesøg følges op på den rapport, som besøgetmundede ud i, med forskellige spørgsmål til den ansvarlige myndighed.I år har § 71-tilsynet fulgt op på sine tilsynsbesøg på Bispebjerg Psykiatriske Afdeling og Odenseog Kolding Børne- og Ungdomspsykiatriske Afdelinger

7.1 Opfølgning Bispebjerg Psykiatriske Afdeling

§ 71-tilsynet aflagde den 12. januar 2007 et anmeldt tilsynsbesøg på Bispebjerg Psykiatriske Af-deling E.På baggrund af § 71-tilsynets rapport fra tilsynsbesøget den 12. januar 2007 på Bispebjerg Psykia-triske Afdeling E skrev tilsynet i brev af 23. januar 2008 til Region Hovedstaden følgende:»Tilsynet fandt det særdeles beklageligt, at personalemangel havde medført, at 1 afsnit med 10sengepladser er lukket i 1 år.Tilsynet fandt endvidere ikke, at de fysiske rammer på besøgsdagen var tilstrækkelige og tidssva-rende, når afdelingen siden april 2006 har måttet undvære 10 intensive sengepladser på grund afpersonalemangel, og belægningsprocenten i de sidste 3 kvartaler af 2006 var meget høj.Tilsynet fandt det endvidere kritisabelt, at der ud over perioden med det nedlukkede intensive af-snit med 10 sengepladser på de intensive afsnit forekom overbelægning i flere perioder i de seneste3 år.På den baggrund skal § 71-tilsynet anmode om en redegørelse for genåbningen af de 10 intensivesengepladser og en redegørelse for belægningsforholdene på afdelingen i 2007.«I regionens svar den 19. februar 2008 på § 71-tilsynets brev fremgår det bl.a.:»Det skal indledningsvis oplyses, at det midlertidigt nedlukkede intensive sengeafsnit med 10sengepladser genåbnede 1. maj 2007 og fortsat er i drift.Vedlagt forefindes en belægningsoversigt, hvor belægningsprocenten for hvert enkelt intensivt af-snit er opgjort kvartalsvis for 2007. Det fremgår heraf, at der desværre og trods genåbningen af detmidlertidigt nedlukkede sengeafsnit har været en del overbelægning på de intensive sengeafsnit. Deter fortsat højt prioriteret at søge at have ledig kapacitet hver dag ved middagskonference, hvilket ilange perioder dog ikke har været muligt …«I forlængelse af regionens redegørelse bad tilsynet om oplysninger om, hvor mange patienter derp.t. er færdigbehandlet og alene afventer et kommunal botilbud. Det fremgår af regionens svar til §71-tilsynet af 28. april 2008, at der p.t. var 9 færdigbehandlede patienter, der alene afventede kom-munalt botilbud.§ 71-tilsynet tog herefter redegørelserne til efterretning.Der henvises til § 71-tilsynets alm. del – bilag 47, 68, og 99.

7.2. Odense og Kolding Børne- og Ungdomspsykiatriske Afdelinger

§ 71-tilsynet aflagde den 2. marts 2007 anmeldte tilsynsbesøg på Odense og Kolding Børne- ogUngdomspsykiatriske Afdelinger.På baggrund af § 71-tilsynets rapport fra tilsynsbesøgene den 2. marts 2007 på Odense og KoldingBørne- og Ungdomspsykiatriske Afdelinger skrev § 71-tilsynet i brev af 23. januar 2008 til RegionSyddanmark følgende:»Tilsynet har noteret sig, at der var overbelægning på Odense Børne- og UngdomspsykiatriskeHus på besøgsdagen, og at der i 2006 var en belægningsprocent på 110 pct. på Kolding Ungdoms-psykiatriske Afdeling.
10
I den forbindelse skal § 71-tilsynet anmode om at få en redegørelse for, hvorledes belægningsfor-holdene har været i 2007 på afdelingerne.«Af regionens svar den 18. februar 2008 på § 71-tilsynets brev fremgår det bl.a., at belægningspro-centen for Kolding Ungdomspsykiatriske Afdeling var 92,3 pct., og for Odense Børne- og Ung-domspsykiatriske Afdeling var den 93,8 pct.§ 71-tilsynet tog redegørelsen til efterretning.Der henvises til § 71-tilsynets alm. del – bilag 48 og 66.

8. Møder

8.1 Folketingets Ombudsmand

Tilsynet holdt den 30. april 2008 møde med Folketingets Ombudsmand, Hans Gammeltoft-Hansen, og inspektionschef Lennart Frandsen, hvor ombudsmanden orienterede om sit arbejde in-den for psykiatri lovgivningen.

8.2 Dansk Psykiatrisk Selskab

Tilsynet holdt den 21. maj 2008 møde med Dansk Psykiatrisk Selskab ved formand Anders Fink-Jensen og næstformand Marianne Kastrup. Dagsordenen for mødet var forholdene og udviklingeninde for psykiatrien i dag.

8.3 Danske Regioner

Tilsynet holdt den 27. maj 2008 møde med Danske Regioner om status og fremtiden for psykiatri-en fra regionernes perspektiv.

9. Information om tilsynets arbejde

I det forløbne folketingsår har tilsynet vanen tro udsendt en folder om årets arbejde i tilsynet medhenblik på at udbrede kendskabet til hele sin virksomhed til en bredere kreds af offentlige myndig-heder, personale og – ikke mindst – patienter.Målet er, at folderen skal medvirke til en positiv udvikling, således at administrativt frihedsberø-vede personer, hvor de end befinder sig, bliver tilbudt nogle forhold, som samfundet kan være be-kendt.Folderen blev oprindelig udsendt til ca. 350 forskellige myndigheder, organisationer, foreningerm.v. Efterfølgende er folderen udsendt enten efter anmodning eller i forbindelse med besvarelse afhenvendelser.Den særlige pjece om tilsynet, der nærmere beskriver tilsynets opgaver efter grundloven, udsen-des enten efter anmodning fra f.eks. psykiatriske afdelinger eller uddannelsessteder eller i forbindel-se med besvarelse af henvendelser.Tilsynets offentligewww.folketinget.dk.dokumenterkanendviderefindesFolketingetshjemmeside,
Sophie Løhde (V) Birgitte Josefsen (V), Anita Christensen (DF) nfmd. Vivi Kier (KF)Karen J. Klint (S) fmd., Julie Skovsby (S) Özlem Sara Cekic (SF), Anne Baastrup (SF)og Jørgen Poulsen (RV)