Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2008-09
§71 Alm.del Bilag 124
Offentligt
701502_0001.png
701502_0002.png
701502_0003.png
701502_0004.png
701502_0005.png
701502_0006.png
701502_0007.png
701502_0008.png
701502_0009.png
701502_0010.png
701502_0011.png
701502_0012.png
701502_0013.png
701502_0014.png
701502_0015.png
701502_0016.png
701502_0017.png
Tilsynet i henhold til grundlovens § 71
Til:Dato:
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere23. juni 2009
Rapport for §71-tilsynets tilsynsbesøg på Børne- og Ungdomspsykia-trisk Center Risskov den 16. marts 2009.1. IndledningDen 16. marts 2009 aflagde § 71-tilsynet et anmeldt tilsynsbesøg på Børne-og Ungdomspsykiatrisk Center Risskov.Program for besøgetMøde med Region Midtjylland om:- Hvorledes Region Midtjylland håndterer administrativt frihedsberøve-de.- Hvorledes Region Midtjylland håndterer forebyggelse af voldshand-linger.- Hvorledes Region Midtjylland håndterer forebyggelse og evaluering aftvang.Møde med Centerledelsen og afdelingsledelsen for afsnit U.Tilsyn på afsnit U.Deltagere fra § 71-tilsynet: Marion Pedersen (V), Karen J. Klint (S), fmd., Ani-ta Christensen (DF) nst. fmd. og Vivi Kier (KF).Deltagere fra regionen og centeret: koncerndirektør Anne Jastrup, direktørGert Pilgaard, cheflæge Per Jørgensen, chefsygeplejerske Claus Graversen,socialchef Charlotte Josefsen, ledende centeroverlæge Jens Buchave, leden-de centeroversygeplejerske Vibeke Kivi Kristensen, overlæge Georg Gouliaevog afdelingssygeplejerske Dorte Brandt.
1/17
Et udkast til faktuel rapport fra besøget blev sammen med opfølgendespørgsmål sendt til Region Midtjylland med kopi til Børne- og Ungdomspsy-kiatrisk Center Risskov den 3. april 2009.Den 7. maj 2009 modtog tilsynet svar fra Region Midtjylland. Svaret er gengi-vet under rapportens punkt 7 med henvisninger til de medsendte bilag.2. Tilsynet udtalerTvangOverordnet set skal tilsynet udtaler, at § 71- tilsynet finder det positivt med deinitiativer, som regionen og centret har taget for at sikre et tæt samarbejdemellem patient, pårørende, kommune og personale. Det kommer bl.a. til ud-tryk i den vedtagne pårørende politik, det akutte psykiatriske beredskab, somkommunen kan ringe efter, opfølgningen på gennembrudsprojektet og fokuspå patienten i den opfølgende eftersamtale - og hvilket efter § 71-tilsynetsvurdering er initiativer, der er med til at mindske brugen af tvang.§ 71-tilsynet skal dog, under henvisning til redegørelsen om brugen af sedlerunder en tvangsfiksering, understrege, at der i psykiatriloven alene er 3 be-grundelser for at anvende tvangsfiksering, i det omfang det er nødvendigt atafværge, at en patient:1. Udsætter sig selv eller andre for nærliggende fare for at lide skade pålegeme eller helbred,2. Forfølger eller på anden lignende måde groft forulemper medpatientereller3. Øver hærværk af ikke ubetydeligt omfang.Belægning og de fysiske rammer§ 71-tilsynet finder det beklageligt, at der i den seneste tid har været tale omen betydelig overbelægning på afsnittene og finder derfor, at de fysiske ram-mer er utilstrækkelige og utidssvarende. Overbelægningen medfører, at for-holdene på afsnittene bliver mere trange, ligesom presset på fællesfaciliteter-ne bliver større. Hertil kommer, at personalet skal tage sig af flere patienter.Og efter tilsynets vurdering kan der ikke være tvivl om, at der er tale om enbetydelig belastning for de enkelte patienter på afsnittene.Aktiviteter og de fysiske rammer§ 71-tilsynet finder det positivt med de beskrevne aktiviteter, tilsynet bemær-ker dog, at de fysiske rammer gør, at der larm på gangene og fra musikrum-met, og at patienter på det åbne afsnit ikke har umiddelbar adgang til værk-sted placeret på det lukkede afsnit.
2/17
Behandling og personale§ 71-tilsynet finder det positivt med den bredt sammensatte personalegruppeog de forskellige tilgange til behandling af patienterne på centret.Information§ 71-tilsynet skal understrege, at tilsynet finder det vigtigt, at information omrettigheder til patienten ikke alene tilpasses den enkelte patients behov ogalder, men også at der tages hensyn til det generelle behov for at patienterkunne ønske at være orienteret om rettigheder i forbindelse med tvangsud-øvelse, selvom dette ikke er aktuelt for den pågældende patient, herundermuligheden for at henvende sig til § 71-tilsynet.3. Møde med Region MidtjyllandPower points fra mødet er vedhæftet i den faktuelle rapport, jf. § 71- alm. del– bilag 88.OrganiseringDet blev understreget, at der er store geografiske afstande i regionen, somhar indflydelse på arbejdet med fagligheden og samarbejdet indenfor psykia-trien.Derfor var det vigtig med en psykiatri, der var udadgående, tilgængelig medambulante enheder, der skal ikke være senge ”alle steder”.Regionen så endvidere frem til PSP samarbejdet, men var dog udfordret på,at regionsgrænser og politikredse ikke ”passer sammen”.Der var fra den 1. januar 2009 endvidere gennemført en ny organisering afpsykiatrien med 1 driftsledelse sammen med det sociale område.Døgnfunktionen på Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center, Viborg er lukket,men det ambulante tilbud fortsætter. Region Midtjylland har indgået en kon-trakt med en speciallæge/konsulent, hvorved det ambulante tilbud oprethol-des.I regionen var 1/3 af speciallægestillingerne på området ubesatte.KonflikthåndteringI forhold til dagsordenen blev det oplyst, at man i stedet for ordetvold/voldshåndtering bruger konflikt og konflikthåndtering. I den sammen-hæng bliver konflikter i forbindelse med tvangssituationer endvidere etspørgsmål om tilgængelighed og understøtte patient i at lære at mestre sinegen sygdom.
3/17
Forebyggelse af tvangsindlæggelser og tvangstilbageholdelser hænger sam-men med specialisering, der højner kvaliteten.TvangTvang er ikke en straf, men er et middel til at undgå omsorgssvigt.2 gange om året holdes der møde med hver afdeling, hvor omfanget af tvangdrøftes, herunder hvordan man opgør, om der er tale om meget eller lidt tvang– hvilke parametre der skal måles på – i forhold til befolkningstal.Det var endvidere nu muligt at få tvangstallene ned på afsnitsniveau.Ledelsen opfordrede til en handlingsplan på området.Deltagelse i gennembrudsprojektet havde reduceret brugen af tvang på afde-lingen i Herning betydeligt jf. power point.Ved svære sager har de endvidere bedt Center for Kvalitetsudvikling om atauditere forløbet.De havde endvidere en rødknap aftale med kommunerne, hvor kommunen iganske særlige tilfælde kunne trække på et akut psykiatrisk beredskab indenfor 24 timer.Under mødet spurgte § 71-tilsynet nærmere ind til:- Bruger og pårørende politik, herunder forholdet til tavshedspligten.Her svarede ledelsen, at politikken var en politik for samarbejdet mel-lem pårørende, patienter og ansatte. Politikken er vedlagt rapporten,som bilag 2.- Reduktionen af tvang i Herning havde ikke været påvirket at f.eks.bygningsmæssige ændringer kun den personalets indsats.- Hvilken gruppe af diagnoser tvangen er fordelt på? Ledelsen oplyste,at det er de klassiske diagnoser.- Brugen af behandlings- og udskrivningsplaner. Ledelsen oplyste, atdet fortsat var en proces – og at de var den region der lavede flestkoordinationsplaner. De arbejdede nu med at udarbejde faste kriterierfor, hvornår de skal udarbejdes. De arbejdede endvidere paralleltmed somatikken i den danske kvalitetsmodel, så kravet om dokumen-tation var ikke en diskussion. Det blev endvidere brugt som et monito-reringsværktøj. Tilsynet bemærkede i den forbindelse, at det ogsåkunne bruges som et ledelsesværktøj.- Antal færdigbehandlede patienter. De havde gennemsnitligt 20 fær-digbehandlede patienter hver dag – 16 fra Århus Kommune. I rets-psykiatrien ligger patienter 100 dage ekstra. Der var mangel på spe-
4/17
-
cialiserede kommunale tilbud og det var ledelsen opfattelse at det ervanskeligt at arbejde med rammeaftalerne – kommunerne havde ikkeden nødvendige risikovillighed.I forlængelse af lukningen af Viborg, hvad har det betydet for antalletaf pladser. Ledelsen oplyste, at de havde udskilt de spiseforstyrredetil et selvstændigt afsnit med 6 ekstra senge. Ændret aldersgrænsentil en fleksibel 18årsgrænse, som anbefalet af Sundhedsstyrelsen.
4. Møde med Centerledelsen og afdelingsledelsen for afsnit U.De fysiske rammerDet blev oplyst, at afsnittet har 10 sengepladser med 5 på det aflåste skær-mede afsnit.Der er ofte overbelægning på afsnittet og der er i princippet 4 patientstuer ioverskud på grund af nedskæringen, der trådte i kraft pr. 1. januar 2009 ogsom hang sammen med et ændret alderskriterium for ungdomsafsnittet. Hvorder tidligere havde været normalt med patienter på over 18, var der nu engrænse på 18 år med en hvis fleksibilitet.Overbelægningen betyder endvidere, at afsnittet af og til afviser patienter,som de gerne vil tage ind.RekrutteringAfdelingen oplyste, at de brugte en del ressourcer på vikarer og, at der kom-mer færre kvalificerede ansøgninger til ledige sygeplejerske- og pædagogstil-linger.RetspsykiatriAfdelingen nævnte, at der et stigende antal retspsykiatriske patienter på afde-lingen og på de sikrede institutioner generelt.Afdelingen mente, der var et stigende behov for en egentlig retspsykiatriskafdeling i regionen.Afdelingen så det som en særlig udfordring at have retspsykiatriske patienter if.eks. surrogatvaretægtsfængsling, hvor de ikke kunne kræve de indgik i enbehandling. Det skabte endvidere visse udfordringer også efterfølgende, hvisde unge blev dømt til behandling på afdelingen.Men samtidig havde de fået oparbejdet en bedre visiteringsform.AktivitetstilbudAfdelingen oplyste, at der er miljøterapi på afdelingen og de unge deltager idet omfang det er muligt. Det er meget de huslige opgaver de unge har, som
5/17
f.eks. gøre rent på værelset, hjælpe med madlavning osv. Der er dog ikkepersonalemæssige ressourcer til at lave mad fra bunden særligt ofte.Hver morgen er der morgenmad kl. 7.30 og fællesmøde 8.45, hvor dagensaktiviteter gennemgås.Der er faste gåture, hvor alle de unge, der kan, deltager. Der er Folkeskoletil-bud 2 til 4 timer pr. uge. Kreative værksteder, musikrum, tv og computere.5. Rundgang på afsnit U.Tilsynet besøgte afsnittet i to grupper.Det skærmede afsnitAfsnittet var aflåst på besøgsdagen. Der er 5 patiensstuer. 1 med eget toiletog bad og derudover er der 2 toiletter med bad på det skærmede afsnit til deresterende 4 patientstuer. Der er panserglas i vinduerne og de er aflåst.Fra afsnittet er der adgang til 2 lukkede gårde, hvor de unge kunne gå ud ogryge eller spille f.eks. badminton. Der var endvidere blomsterbed, havemøblerog grill.På gangen stod 1 bordtennisbord, 1 fodboldspil, 1 motionscykel og 1 compu-ter med printer 1 wii. Væggene var hvide uden megen pynt. Dørene til pati-entstuerne var blå, der var navneskilt ved døren. På gangen hang endviderepersonalets vagtplan.Tilsynet beså en af patientstuerne, der var 1 hospitalsseng, 1 tavle, 1 bord, 1skab, væggene var hvide med 1 billede hængt op. Stuen blev brugt, når dervar behov for observation under f.eks. en tvangsfiksering, da der var en rudeud til et observationsrum. Ved sengen hang der en seddel, hvor der stod:- Tage fast medicin- Samarbejde- Overholde aftaler- Ikke kaste med ting.Tilsynet beså et af badeværelserne, som var et lyst og rummeligt toilet medbruseafsnit. Tilsynet spurgte til om de unge skulle tage deres toiletsager medfrem og tilbage. Det skulle de, men personalet var generelt af den opfattelse,at det ikke havde den store betydning.Tilsynet beså endvidere opholdsstuen, der havde hjemlig hygge, med sofaar-rangement, mange spil, tv, puslespil på det ene bord, planter og friskt frugt ien skål på sodabordet. Fra stuen var der direkte forbindelse til et stort spise-køkken med spisebord, med plads til alle.
6/17
På afsnittet var der endvidere adgang til det kreative værksted. Eftersomværkstedet lå på det lukkede skærmede afsnit betød det, at de unge indlagtpå det åbne afsnit havde svært ved at bruge værkstedet.Personalet oplyste, at de havde problemer med narkotiske stoffer på afsnittet.På fællesgangen mellem de to afsnit på gangen var der adgang til et mu-sikrum med instrumenter, herunder klaver og trommer. Der var endvidere etbillardbord.Rygning er forbudt på matriklen, men de unge får lov til at gå ud i gårdene forat ryge. Der er hjemmel i lov om røgfri miljøers § 10 til, at sygehuse og lig-nende institutioner i ganske særlige tilfælde kan tillade patienter og pårørendeat ryge, hvilket giver hjemmel til at tillade, at de unge kan ryge under en fikse-ring.Personalet oplyste, at de unge har deres egen mobiltelefon. Der var dog enregel om, at de skulle være slukket under møder, behandlingsaktiviteter ogspisning. Derudover kunne der være behov for at træffe en konkret beslutningom at begrænse den unges adgang til sin mobiltelefon.Der var endvidere en løbende drøftelse af muligheden for internetadgang påpatientstuerne, herunder spørgsmålet om retten privatliv, når man chatter ogrisikoen for isolering af den enkelte på patientstuen.Det åbne afsnitDer er 5 patientstuer på afsnittet og 2 toiletter med bad. Der er ikke panser-glas i vinduerne og de er ikke aflåste.Tilsynet beså en af patientstuerne. Der var en briks, hvor det ikke var muligt atfiksere de unge, 1 skab, 1 og 1 stol.Tilsynet beså de 2 opholdsstuer, hvor der var 1 sofaarrangement, 1 massa-gestol, der dog var gået i stykker, tv, 1 spisebord med stole, spil og 1 musik-anlæg, computere og direkte udgang ud.Tilsynet beså endvidere den åbne gårdhave, hvor der var havemøbler, grill,blomsterbede, olielamper og 1 grill.Tilsynet beså endvidere personalerum og samtalerum på afdelingen.Personalet oplyste, at der er mange gengangere bland patienterne. En afgrundene til tilbagefald kunne være manglende støtte i socialsektoren.
7/17
6. Opfølgning efter mødetTilsynet spurgte efterfølgende ind til:- Eventuelle udfordringer at have retspsykiatriske patienter og almenpsykiatriske patienter på afdelingen, herunder risiko for øget tvang.- Visitation- Tvang- Åben dialog- Retspsykiatri- BelægningAfdelingen oplyste, at det var vigtigt at sondre mellem:- Almindelige teenage udfordringer.- Debuterende skizofreni / spiseforstyrrelser.- At en psykiatrisk afdeling ikke er kommunens forlængede arm.Afdelingen understregede, at tvivlen skal komme den unge til gode. – Der erf.eks. mange selvmordstruede unge. Derfor har de taget initiativ til netværks-møder med pårørende kommuner o.a. Der er en stram styring af, hvem derbliver indlagt her. De har fået en bedre visitation i skadestuen. Samtidig medhar de mulighed for at tilbyde et akutambulant tilbud dagen efter – for at und-gå akutindlæggelser. Afdelingen oplyste, at de har 1 til 4 subakutte tilfældeom ugen.I forhold til brug af tvang, svinger tallet fordi stedet er så lille så statistikken ermeget personfølsom.I forhold til åben dialog oplyste afdelingen, at børne- og ungepsykiatrien ermeget tværfaglig.Vedrørende de retspsykaitriske patienter er der ud over det tidligere nævnte,det, at der kan være tale patienter, der ikke hvis det var inden for almen psy-kiatrien ville blive indlagt på en psykiatrisk afdeling. Det var endvidere et pro-blem med brug af miljøterapi overfor retspyskiatriske patienter.I forhold til belægning er der 2 tomme stuer på det skærmede afsnit, der bru-ges ved overbelægning, men der er ikke mandskab til de to ekstra sengestu-er.Afslutningsvis bemærkede afdelingen, at der var skabt et bedre samarbejdeom patienter i unge- og voksenpsykiatrien efter, at de var blevet til en drifts-enhed.
8/17
Men de havde et ønske om at få mentalundersøgelserne for de unge, da devar eksperterne på området. For bl.a. at sikre en tilstrækkelig beskrivelse afden unges tilstand bl.a. for at sikre at der ikke sker fejlplacering af de unge.7. Region Midtjyllands svar på § 71-tilsynets efterfølgende opfølgning7.1. Tvang§ 71-tilsynet har bedt om en redegørelse for anvendelsen af tvang på centeretfordelt på forskellige typer, herunder tvangsfiksering og beskyttelsesfiksering -opfølgning på de enkelte tilfælde af udøvet tvang - initiativer som er taget forat følge op på gennembrudsprojektet.Samt en vurdering af en eventuel sammenhæng mellem de fysiske rammer,herunder antallet og størrelsen af enestuer, på centeret og brugen af tvang.Og i forlængelse heraf, hvorledes begrebet konflikthåndtering defineres oghvornår manglende brug af tvang kan være omsorgssvigt. Samt begrundelsenfor den seddel, der hang ved sengen, der blev brugt til tvangsfikseringer, jf.udkastet til faktuel rapport.Region Midtjylland har i sit svar til § 71-tilsynet oplyst følgende i den forbin-delse:”Bilag 1 og 2 viser anvendelsen af tvang på ungdomsafdelingen på Børne- ogUngdomspsykiatrisk Center, Risskov, fordelt på tvangsforanstaltninger ogpersoner i periode 2006-2008. Anvendelsen af tvang finder kun sted på afsnitU. Som det ses af bilagene er:- Antallet af frihedsberøvelser konstant i perioden.- Der har været et fald i antallet af tvangsindlæggelser. Dette modsvares af etstigende antal tvangstilbageholdelser. En af forklaringerne herpå er, at Børne-og Ungdomspsykiatrisk Centers ungdomspsykiatri har indarbejdet initiativersåledes, at unge kan komme tidligere i behandling.- Mængden af registreret tvang, som for eksempel tvangsbehandlinger medernæring, hvor tallene er svingende, kan forklares ved enkelte patienters dår-lige tilstand. Tilsvarende gør sig gældende ved tvangsbehandling med medi-cinering.- Det store fald i fiksering/magtanvendelse i 2008 sammenlignet med åreneforinden skyldes svingende patientbelastning, men ligeledes Børne- og Ung-domspsykiatrisk Centers fokus på at mindske behovet for tvang, jf. nedenfor.- Beskyttelsesforanstaltning anvendes ikke på Børne- og UngdomspsykiatriskCenter. (Beskyttelsesfiksering anvendes ikke i Ungdomspsykiatrien, menprimært i gerontopsykiatrien).- Magtanvendelse finder ofte sted i hverdagen frem for weekenderne. Bælte-fiksering har for eksempel ikke udvist weekendstigning.Anvendelsen af fysisk magtanvendelse var svingende i perioden 2006-2008med henholdsvis 224, 441 og 116 gange.
9/17
Børne- og Ungdomspsykiatrisk Centers procedure for opfølgning på udøvettvangBesvarelse:Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center har udarbejdet en procedure i forholdtil opfølgning på udøvet tvang, som er vedlagt som bilag 9.Børne- og Ungdomspsykiatrisk Centers initiativer og opfølgning på gennem-brudsprojektetBesvarelse:Børne- og Ungdomspsykiatrisk Centers ungdomspsykiatriske afsnit U, dettidligere afsnit F, havde gennem en årrække mange tvangsanvendelser, hvil-ket Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center ønskede nedbragt. Med henblik påat afkorte tiden og omfanget af brugen af tvang deltog det tidligere afsnit F iDet Nationale Gennembrudsprojekt om tvang i psykiatrien fra den 24. august2004 til 30. juni 2005.Gennembrudsprojektets målsætning var:- Forbedre den patientoplevede kvalitet af tvang.- Udvikle den faglige og organisatoriske kvalitet ved brug af tvang- Minimere behovet for og dermed anvendelse af tvangI alt har 27 psykiatriske afsnit/afdelinger arbejdet i tværfaglige teams medtvang ud fra ovenstående målsætning. Hver måned dokumenterede de dereskvalitetsforbedringer samt delte erfaringerne med resten af deltagerne i net-værket.Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center har i forbindelse med gennembruds-projektet foretaget følgende initiativer:- En forbedret praksis og bevidsthed vedrørende håndtering af tvang, herun-der øget medinddragelse og dialog med patienten.- Øget tværfaglighed og fagligt fællesskab, herunder større åbenhed og øgetdialog om tvang blandt personale.- Et større engagement og øget tilfredshed blandt personale i forhold til atarbejde med at reducere tvang.- Forbedret dokumentation af tvang.Redegørelse vedr. fysiske rammerBørne- og Ungdomspsykiatrisk Center, Risskov, omorganiserede ungdoms-psykiatrien i 2007. I den forbindelse blev en del af det ungdomspsykiatriskesengeafsnit renoveret og den skærmede del af sengeafsnittet prioriteret. Detbetød, at der blev indrette fem skærmede stuer. Omorganiseringen betøddesuden, at Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center har kunnet give de ungebedre individuelle forhold på enestuerne. Dette har endvidere medført, at brugaf tvang i forhold til patienterne er mindsket.
10/17
Omorganiseringen og prioriteringen af de individuelle forhold på enestuernehar betydet færre kvardratmeter fællesareal, hvorved der mangler rum til for-skellige aktiviteter. Reduceringen af fællesarealerne har endvidere betydet, atBørne- og Ungdomspsykiatrisk Center i tilspidsede situationer ikke har patien-terne i fællesarealerne, men i stedet på stuerne for at genskabe roen.De skærmede pladser anvendes til patienter med retslige foranstaltninger,herunder surrogatanbragte (ikke psykotiske) patienter, og svært psykisk sygepatienter med stort behov for pleje og omsorg. I miljøet er der derved to mod-satrettede hensyn, som i det daglige kan give problemer. Omorganiseringengjorde det ikke muligt at adskille patienttyperne i den skærmede del.KonflikthåndteringBørne- og Ungdomspsykiatrisk Center har ikke udviklet en definition af kon-flikthåndteringsbegrebet, ligesom der ikke er udviklet standarder (best practi-ce) eller definitioner på området på nationalt plan. På Århus Universitetshospi-tal, Risskov, afholdes der håndteringskurser (fælles for Psykiatri- og Social-området i Region Midtjylland), Som arbejder med tre indgangsvinkler til volds-forebyggelse og konlikthåndtering, der gensidigt understøtter hinanden:- Teoretisk formidling- Kropslig læring – den psyko-fysiske metode- SituationsspilManglende brug af tvang kan være omsorgssvigt i de tilfælde, hvor hverkenpatient, forældre, eller personaleEr i stand til at finde en behandlingsmæssig vej for at sikre barnets tarv udenat gribe til brug af tvangsforanstaltninger. Der vil endvidere ske omsorgssvigt,hvis der ikke gribes ind og findes en løsning. Hvis det vurderes, at tvangsfor-anstaltning er mindre indgribende end andre foranstaltninger, anvendestvang. I tilfælde, hvor der skal ske en hurtig behandling, kan medicin anven-des for at undgå omsorgssvigt.Når magtudøvelse finder sted på Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center, kancentret vælge at informere den pågældende patient om betingelserne for op-hævelse af tvangsforanstaltningen.Betingelserne kan stå på et kort skrift opsat ved forenden. Sedlen, som Folke-tingets § 71-tilsyn så, var brugt til en patient, som forinden havde haft behovfor at vide, hvad betingelserne var på ophævelsen af tvangsforanstaltningen iden pågældende situation.På andre sedler kan der tillige stå:- Tal naturligt til andre – råb ikke- Ingen trusler overfor andre
11/17
- Tage fast medicin- Overholde aftaler.”7.2. MedicinforbrugRegion Midtjylland har over for § 71-tilsynet oplyst følgende om medicinfor-bruget:”Når Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center modtager patienterne første gang,er det som oftest første gang, de unge stifter bekendtskab med psykiatrien.De unge, men også de pårørende, er ofte bekymrede med hensyn til, hvilkemulige skader den givne medicin kan forårsage, samt hvad der skal ske meddem under indlæggelsen. For at sikre et godt samarbejde med både den ungeog dennes forældre inviteres de til en drøftelse af de mulige medicinske be-handlinger med fokus på effekt og bivirkninger.Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center anvender hovedsagligt kun de nye(atypiske) antipsykotika og følger mulige uønskede bivirkninger tæt. I akuttesituationer, som fordrer øjeblikkelig medicin, og hvor patienten accepterer,gives den nødvendige medicin. Hurtigst muligt herefter følger Børne- og Ung-domspsykiatrisk Center op med information til den unge og familien.For Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center synes der ikke at være nogen kon-sekvenser i forbindelse med at udskifte den ældre medicin med ny medicin.Centeret afvejer de individuelle hensyn og har en fast procedure for, hvad dervægtes højest i henhold til hver patient. Det betyder, at der er fokus på fordeleog ulemper for patienterne i forbindelse med den ny medicin. For eksempel erder fokus på overvægt, som følges nøje af det pågældende afsnit.Udskiftningen til ny medicin har ikke medført økonomiske konsekvenser forBørne- og Ungdomspsykiatrisk Center. Den nye medicin er gode alternativersom tilpasses og vurderes kontinuerligt. Bilag 7 indeholder en oversigt overmedicinforbruget i 2006, 2007 og 2008 samt hvor mange udgifter Børne- ogUngdomspsykiatrisk Center havde til medicin i 2006, 2007 og 2008.”7.3. BelægningsforholdRegion Midtjylland har i sit svar på spørgsmålene om belægningsforhold op-lyst følgende:”Nedenfor redegøres først for belægningsprocenten på de af Børne- og Ung-domspsykiatrisk Centers afsnit, hvor tvangsindlagte og tvangstilbageholdtepatienter befinder sig. Dernæst for hvornår konflikthåndtering anvendes.Belægningsprocenten af disponible senge på Børne- og UngdomspsykiatriskCenters afsnit, hvor der befinder sig tvangsindlagte og tvangstilbageholdtepatienter:
12/17
Afsnit GAfsnit U
200691,594,5
200787,692,5
200893,7104,5
Som det fremgår af tabellen, var belægningsprocenten på Børne- og Ung-domspsykiatrisk Centers afsnit G og U omkring 90 procent fra 2006-2008.Kun i 2008 på afsnit U var belægningsforholdene mere end normerede. Årsa-gerne til udsving er de forskelligartede forhold, som findes på Børne- og Ung-domspsykiatrisk Center, endvidere afviser afsnittene ingen patienter jf.spørgsmål 3.2. Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center fastholder dets fokuspå, at anvendelse af tvang skal mindskes. Konflikthåndtering anvendes, nåren patient opfører sig mere impulsivt end de andre patienter.På Børne- og Ungdomspsykiatrisk Centers afsnit U var der registreret følgen-de antal færdigbehandlede patienter fra 2006-2008.200612007020082
Afsnit U
Belægning på besøgsdagenBelægningen på Børne- og Ungdomspsykiatrisk Centers afsnit G og U var påbesøgsdagen:Afsnit GAfsnit U112,5 pct.125,0 pct.
Afviste patienter pga. overbelægningPå Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center afvises ingen patienter til afsnit U jf.totalansvaret i forhold til Børne- og Ungdomspsykiatrisk Centers aldersgrup-pe.Ændring af alderskriteriet og belægningsniveauetNedenstående tabel viser 1.kvartal 2008 og 1.kvartal 2009 af belægningspro-cent og antal indlæggelser på Børne- og Ungdomspsykiatrisk Centers afsnit Uog G. Som det fremgår, er der på begge afsnit en stigning i belægningspro-centen, meget markant på afsnit U.Afsnit U1.kvartal 2008 1.kvartal 2009Belæg. pct.99,1 pct.131,6 pct.Antal indl.5241Afsnit G1.kvartal 2008 1.kvartal 200993,3 pct.99,9 pct.58”
7.4. Færdigbehandlede patienterRegion Midtjylland har oplyst følgende om færdigbehandlede patienter:
13/17
” Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center havde på besøgsdagen ingen fær-digbehandlede patienter registreret. Endvidere har Børne- og Ungdomspsyki-atrisk Center ikke indgået udskrivningsaftaler eller udarbejdet koordinations-planer i 2008. Region Midtjylland er i gang med at udarbejde en retningsliniemed det formål at øge antallet af udskrivningsaftaler og koordinationsplaner.””På Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center udskrives patienter som oftest tilpraktiserende læge eller speciallæge. På baggrund heraf registreres det ikke,hvorvidt patienterne udskrives til egen bolig, herunder familien, og botilbud.En præcis optælling vil kræve en manuel gennemgang af flere hundrede jour-naler.”7.5. Beskikket patientrådgiverRegion Midtjylland har oplyse følgende om, hvor mange af de på besøgsdagen indlagte patienter, som havde en beskikket patientrådgiver:”På besøgsdagen havde fem patienter beskikket rådgiver.”7.6. Gennemsnitlige indlæggelsestid.Region Midtjylland har oplyst følgende om den gennemsnitlige indlæggelses-tid:”Den gennemsnitlige indlæggelsestid på Børne- og Ungdomspsykiatrisk Cen-ters afsnit er:200630 dage200735 dage200833 dage
Afsnit U
Som det fremgår af tabellen, har der væres små udsving i den gennemsnitligeindlæggelsestid. I 2006 var det Børne- og Ungdomspsykiatrisk Centers inten-tion at undgå korte indlæggelser i de skærmede afsnit til fordel for de længe-varende indlæggelser til mere alvorlige syge patienter.”7.7. Fysiske rammerRegion Midtjylland har oplyst følgende om de fysiske rammer:” Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center er opmærksom på, at der er lydt mel-lem rummene. De lydfølsomme rum kan bevirke, at angst og uro som følgeheraf kan sprede sig på afdelingen, hvilket Centeret er opmærksom på ogagerer efter. Musikrummet anvendes ikke dagligt, og der tages hensyn til deøvrige patienter ved anvendelsen heraf.Der er i øjeblikket nedsat en arbejdsgruppe med repræsentanter fra børne- ogungdomspsykiatrien fra Region Nordjylland, Region Syddanmark og RegionMidtjylland med henblik på at undersøge grundlaget for etablering af fællesretspsykiatriske senge til det børne- og ungdomspsykiatriske område med
14/17
mulighed for placering i Risskov. Ved etablering heraf vil patienterne indenfordenne målgruppe kunne få mulighed for at være i mere tidssvarende rum. Pånuværende tidspunkt er det som oftest de surrogatfængslede patienter, somer støjskabende. Disse patienter vil med fordel kunne benytte de retspsy-kiatriske senge beskrevet ovenfor.”7.8. InformationRegion Midtjylland har oplyst følgende om information til patienter mv.:” Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center udleverer i forbindelse med indlæg-gelse en mappe med relevante papirer jf. bilag 10 og 11.Ved udøvelsen af tvang udfylder Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center denrelevante underretning med de nødvendige oplysninger jf. bilag 8. Patienternefår den på forhånd trykte information, hvori det er noteret, hvilken type tvangder udøves. Pårørende informeres deslige. Derudover oplyser Børne- ogUngdomspsykiatrisk Center patienten og dennes pårørende om retten til akt-indsigt, og de giver tillige skriftligt samtykke.Sundhedsministeriets folder anvendes i dag ikke på Børne- og Ungdomspsy-kiatrisk Centers afsnit. Men Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center giver in-formation vedrørende tvang ud fra en situationsbestemt tilgang, det vil sigeadvisering, når man vil anvende tvang. På nuværende tidspunkt gives derikke på forhånd information svarende til folderen fra Sundhedsministeriet.Derimod modtager alle obligatorisk eftersamtale, hvor informationen om ret-tigheder, baggrund mv. bliver gennemgået.Ved frivillig indlæggelse på det aflåste skærmede afsnit registrer Børne- ogUngdomspsykiatrisk Center det henholdsvis i kardeks, journal og på tavlen,som er placeret i konferencelokalet. På tavlen er der en oversigt over allepatienter.”7.9. Færdigbehandlede patienters rettigheder på aflåste skærmede afsnitRegion Midtjylland har oplyst følgende om hvorledes færdigbehandlede pati-enter på de aflåste skærmede afsnits rettigheder sikres:”De færdigbehandlede patienter på Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center harfået udarbejdet en Behandlingsplan, som de agerer ud fra. Patienterne skaldog have en medarbejder til at hjælpe sig med at komme ud.”7.10. RekrutteringRegion Midtjylland har i sit svar til tilsynet om eventuelle rekrutteringsproble-mer oplyst:
15/17
”Der arbejdes målrettet og systematisk med at rekruttere medarbejskraft –både her i landet og i udlandet. Region Midtjylland har netop vedtaget enrekrutteringsstrategi, der giver en række konkrete anvisninger. Børne- ogUngdomspsykiatrisk Center oplever især en mangel på speciallæger. Ud overde særlige rekrutteringstiltag arbejdes der med arbejdsgangsanalyser, opga-veglidning mm. for at anvende de sparsomme speciallægeressourcer bedstmuligt.Børne- og Ungdomspsykiatrisk Centers normeringsoversigt fremgår af bilag13. I bilaget ses, at der pr. 24. april 2009 var 2,76 vakante og 59,88 faktiskbesatte stillinger i afsnit U.I 2008 havde Børne- og Ungdomspsykiatrisk Centers afsnit U et vikarforbrugpå kr. 600.000.”7.11. EfteruddannelsesinitiativerRegion Midtjylland har i den forbindelse oplyst:” Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center prioriterer efteruddannelsesaktivite-terne. Der afholdes derfor løbende mono- og tværfaglige temadage med for-skelligt indhold. Desuden er der fast cyklus for løbende konflikthåndteringsud-dannelser indeholdende interne og eksterne kurser.”7.12. HusordenRegion Midtjylland har oplyst, at ”I bilag 4 findes husorden og retningslinier forafsnit U på Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center.”7.13. Pårørende politikRegion Midtjylland har oplyst følgende i den forbindelse:”Den udleverede pårørendepolitik på besøgsdagen blev godkendt af RegionMidtjyllands Regionsråd den 29. april 2009.Region Midtjyllands pårørendepolitik har overordnet til formål at understøttesamarbejdet mellem psykisk syge, pårørende og personale i børne- , ung-doms, og voksenpsykiatrien i Region Midtjylland. Politikken udtrykker fællesvisioner for samarbejdet mellem psykisk syge, pårørende og personale, ogsætter samtidig pejlemærker for en lokal omsætning af visionerne til konkreteinitiativer, der er tilpasset behov og forhold i blandt andet de børne- og ung-domspsykiatriske ambulatorier. Der pågår nu et arbejde med at få visionerneomsat til konkrete initiativer.”7.14. RygepolitikRegion Midtjylland har oplyst følgende om rygepoltik:”Rygepolitikken på Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center findes i husorde-nen, bilag 4. Børne- og Ungdomspsykiatrisk Centers afsnit U er løbende i
16/17
intern dialog vedrørende rygning i tvangssituationer. På nuværende tidspunkter Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center ved at undersøge muligheden forudsugningsudstyr, idet der er mulighed for rygning under fiksering. RegionMidtjyllands rygepolitik har taget højde for dette jf. bilag 14.”7.15. Telefoni og anden teknologiRegion Midtjylland har oplyst følgende i den forbindelse:”I Børne- og Ungdomspsykiatrisk Centers informationsfolder står, at mobiltele-foner kun må benyttes på værelset, hvor de ligeledes skal opbevares. Mobil-telefonen må ikke benyttes på fællesarealerne, hvorfor der er en patienttele-fon til rådighed for de patienter, som måtte have brug for det.Ved indlæggelser præciserer Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center, at derbåde i det åbne og skærmede afsnit er pc’er med netadgang til alles brug. Deter tilladt patienterne at medbringe egen pc.”7.16. BehandlingstilbudRegion Midtjylland har oplyst følgende i den forbindelse:” Børne- og Ungdomspsykiatrisk Centers behandling på sengeafsnittene erevidensbaserede behandlingstilbud, som anvendes i børne- og ungdomspsy-kiatrien både i Danmark, men også udenlands.Psykofarmakoterapi, socialpsykiatriske tilbud og psykoterapeutiske behand-lingsformer, herunder miljøterapi, anvendes ligeså.”7.17. Begrebet subakutte.Region Midtjylland har oplyst følgende:”Subakut undersøgelser og behandling omfatter de tiltag, som ikke vurderespåkrævet akut (indenfor 24 timer), men som ikke kan vente på den almindeli-ge ventetid. Sædvanligvis giver Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center suba-kutte tilbud i løbet af få dage eller 1-2 uger.”7.18. Igangværende forskningsprojekterRegion Midtjylland har i den forbindelse oplyst:”Der er i øjeblikket ikke igangsat forskningsprojekter på Børne- og Ungdoms-psykiatrisk Centers afsnit U.”
Med venlig hilsen
Maiken Bork Clausen,udvalgssekretær
17/17