Finansudvalget 2008-09
Aktstk. 109
Offentligt
715133_0001.png
715133_0002.png
715133_0003.png
715133_0004.png
FolketingetFinansudvalgetChristiansborg1240 København K
Administrationsafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
20. august 2009Budget- og Planlæg-ningskontoret2009-0093-0035WAN41306
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 16, som Finansudvalget harstillet til justitsministeren den 16. juli 2009. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Morten Bødskov (S).
Brian Mikkelsen/John Vestergaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 16.

”Idet der henvises til justitsministerens besvarelse af spørgs-mål nr. 12 vedr. aktstykke 109, § 11, bedes justitsministeren -initiativ for initiativ - i beløb udspecificere det enkelte initia-tivs merudgift, samt hvornår Rigspolitiet gør Justitsministeri-et opmærksom på det enkelte initiativs merudgift.”

Svar:

Vedrørende de sager, der er omtalt i min besvarelse af spørgsmål nr. 12vedr. aktstykke 109 kan kort oplyses følgende:Klimatopmødet i 2009.I forbindelse med rammedrøftelserne i sommeren2008 om finanslovsforslaget for 2009 oplyste Rigspolitiet, at man allere-de i 2008 forventede at skulle afholde udgifter i forbindelse med forbere-delsen af klimatopmødet i 2009. Da politiets samlede udgifter til sikker-hed mv. i forbindelse med klimatopmødet afhænger af en række ube-kendte faktorer, og der derfor først senere ville være et grundlag for atopgøre politiets samlede udgifter, blev det på den baggrund anført underpolitiets og anklagemyndighedens hovedkonto på finanslovsforslaget for2009, at”politiets samlede udgifter til sikkerhed mv., herunder til forbe-redelse og beredskab mv., under klimakonferencen forventes derforhåndteret i løbet af 2009”.På den baggrund og i lyset af den reserve på10 mio. kr. til indkøb af nyt materiel og specialudstyr til politiet, der somet led i finanslovsaftalen for 2008 blev afsat årligt i 2008 og 2009 vurde-redes politiets udgifter til klimatopmødet i 2008 ikke at kunne give an-ledning til bemærkninger. Rigspolitiets har i februar 2009 oplyst, at ma-terieludgifterne til klimatopmødet i 2008 udgjorde i alt ca. 15 mio. kr.Det bemærkes, at Rigspolitiet snarest forventer at fremlægge et foreløbigtbudget for sikkerhedsopgaverne i forbindelse med klimatopmødet, hvor-efter sagen vil blive forelagt for Folketingets Finansudvalg ved – for-mentlig i første omgang orienterende – aktstykke.Fingeraftryk i pas.Der er i EU vedtaget regler om, at pas udstedt i med-lemsstaterne fremover skal indeholde et digitalt billede af pasindehave-rens fingeraftryk. Rigspolitiet har på den baggrund i efteråret 2008 sat etprojekt om et nyt passystem med digital optagelse af foto og fingeraftryki kommunerne i udbud med henblik på, at der efter forelæggelse af sagenfor Finansudvalget kan indgås kontrakt i 2009 og ske udrulning i 2010.Merudgifterne ved projektet indebar således i 2008 kun meget begrænse-de udgifter til forberedelsen af udbuddet. Det bemærkes, at udgifter af-2
holdt til forberedelse af udbuddet i 2008 vil indgå i den samlede økonomifor projektet, når sagen forelægges for Finansudvalget.Forsøg med stationær automatisk hastighedskontrol (stærekasser).For-søget med stærekasser blev igangsat i januar 2009. Ifølge Rigspolitietsskøn fra maj 2008 indebærer forsøget udgifter til etablering på 6-7 mio.kr. og efterfølgende udgifter til drift (i 2009) på 10-11 mio. kr. til bl.a.behandling af bødesager og evaluering. Da etableringsudgifterne i vidudstrækning er lånefinansieret og forsøget først er idriftsat i januar 2009,har forsøget ikke haft nævneværdige bevillingsmæssige konsekvenser forpolitiet i 2008. Det bemærkes, at udgifterne til etablering og drift af for-søget nu er medtaget i forårets aftale om politiets økonomi i 2009 og2010.Implementering af Prüm-afgørelsen.EU-landene blev i 2007 enige om atintensivere det grænseoverskridende samarbejde, navnlig bekæmpelse afterrorisme og grænseoverskridende kriminalitet (den såkaldte Prüm-afgørelse). Prüm-afgørelsen indebærer, at politiet inden 26. august 2011skal etablere elektronisk adgang for andre EU-lande til at søge i politietsdna-analysedatabaser, fingeraftryksidentifikationssystemer og køretøjs-registre.Som det også fremgår af lovforslaget, der danner grundlaget for imple-mentering af Prüm-afgørelsen i Danmark, forventes Danmarks tilslutningat medføre visse merudgifter til opbygning og tilpasning af politiets it-systemer og registre samt til drift af systemer og kommunikationslinjer.Sagen beror på nuværende tidspunkt på en endelig opgørelse af de øko-nomiske konsekvenser for politiet med henblik på udarbejdelse af akt-stykke og overvejelser om finansieringen heraf. I 2008 er der således ale-ne afholdt begrænsede udgifter til forberedelsen af projektet. Det bemær-kes, at udgifter afholdt i 2008 til forberedelse af projektet vil indgå i densamlede økonomi for projektet, når sagen forelægges for Finansudvalget.Den intensiverede bandeindsats.Den intensiverede bandeindsats bleviværksat i september 2008. Rigspolitiet understregede fra starten, at ind-satsen ville medføre betydelige merudgifter, som efter politiets opfattelseafhængig af varigheden og intensiteten af indsatsen næppe kunne håndte-res inden for de eksisterende rammer, uden at det ville gå ud over denøvrige politibetjening.
3
Politiet har derfor i første omgang trukket på den reserve på 25 mio. kr.,der på finansloven for 2008 var afsat til uforudsete/ekstraordinære ind-satser. Endvidere blev det i forbindelse med finanslovsforhandlingerne inovember 2008 besluttet at tilføre politiet yderligere 25 mio. kr. i 2008 tilden intensiverede bandeindsats. Denne merbevilling blev i december2008 tiltrådt af Finansudvalget ved Akt 59 2008/09. I forbindelse medfinanslovsforhandlingerne oplyste Rigspolitiet, at udgifterne i forbindelsemed den intensiverede bandeindsats i 2008 udgjorde ca. 10 mio. kr. ommåneden. Politiet er således fuldt ud kompenseret for merudgifterne tilbandeindsatsen i 2008.
4