Det Udenrigspolitiske Nævn 2007-08 (2. samling)
Bilag 4
Offentligt
408624_0001.png
408624_0002.png
408624_0003.png
408624_0004.png
408624_0005.png
UDENRIGSMINISTERIETNordgruppen
EUK j.nr. 400.A.5-0-0Den 23. november 2007

REFERAT

Rådsmøde (almindelige anliggen-der og eksterne forbindelser) den19.-20. november 2007.

1.

Forberedelse af Det Europæiske Råd den 13.-14. december 2007

Der var ingen bemærkninger til den kommenterede dagsorden. Danmark tog spørgsmålet omdelegationernes rejseaktivitet i forbindelse med undertegnelsen af Lissabon-traktaten og detefterfølgende topmøde op. Den megen rejseaktivitet sendte et forkert klimapolitisk signal i entid, hvor reduktionen af CO2-emissioner stod højt på dagsordenen. Undertegnelsenog topmødet burde finde sted i samme by. Ingen delegationer støttede Danmark, dog udtrykteSverige under et senere dagsordenspunkt sympati for det danske synspunkt.

2. Maritim politik

Overordnet præsentation fra Kommissionen af forslaget til en integreret europæisk havpolitik.Generelt positive reaktioner fra medlemsstaterne, idet en stor gruppe lande dog understregedehensynet til subsidiaritetsprincippet. Ligeledes mange henvisninger til hensynet til internatio-nal regulering og til indtænkning af regionale aspekter, herunder i forhold til nabolande, f.eks. iØstersøområdet. Kommissionen gentog en tidligere melding om, at man vil undlade at gå indpå mere følsomme områder, men at man generelt opfordrer til større samarbejde og koordi-nering. Formandskabet udarbejder nu udkast til konklusioner til DER.

3. Kommissionens lovgivningsprogram

Kommissær Wallström præsenterede kort Kommissionens lovgivnings- og arbejdsprogramfor 2008. De kommende formandskaber Frankrig og Slovenien bød Kommissionens programvelkommen og bemærkede, at det stemte godt overens med slovenske og franske prioriteter.

4. Forberedelse af EU-Kina-topmødet den 28. november 2007

Formanden gav kortfattet status for de foreløbige forberedelser. Situationen i Burma blevfremhævet som centralt politisk emne.

5. Forberedelse af EU-Indien-topmødet den 30. november 2007

Formanden gav kortfattet status for de foreløbige forberedelser. Kommissionen fremhævedenavnlig underskrivelsen af aftale om videnskab og teknologi med Indien samt forslaget omoprettelsen af et europæisk erhvervs- og virksomhedscenter i Indien. Situationen i Burma blevfremhævet som centralt politisk emne.
2

6. Forberedelse af EU-Afrika-topmødet den 8.-9. december 2007

På rådsmødet tiltrådtes den fælles EU/Afrika-strategi samt handlingsplanen med henblik påvedtagelse på EU/Afrika-topmødet den 8.-9. december 2007. HR/SG Solana orienterede om,at han snarest vil udsende en medarbejder til Zimbabwe for bl.a. at se på menneskerettigheds-situationen i landet. Såfremt Mugabe deltog i topmødet, var der enighed om vigtigheden af, atEU i Mugabes påhør adresserede menneskerettighedssituationen i Zimbabwe.

7. Det vestlige Balkan

Udenrigsministrene drøftede statusprocessen i Kosovo på baggrund af en orientering om deigangværende forhandlinger fra EU’s repræsentant i den trojka, der mægler mellem Beogradog Pristina. Der var bred enighed om, at de kommende tre uger indtil den 10. december 2007,hvor trojkaen skal aflevere en rapport om forhandlingerne til FN’s Generalsekretær skal ud-nyttes bedst muligt. Samtidig var der enighed om, at der også er behov for at forberede tidenefter den 10. december 2007, herunder overveje hvordan Det vestlige Balkans EU-tilnærmelsegenerelt kan fremmes.

8. Mellemøsten

Der var på rådsmødet en drøftelse af den mellemøstlige fredsproces med fokus på det kom-mende internationale møde i Annapolis den 26.-27. november 2007, som Rådet udtrykte stærkstøtte til. Rådet understregede vigtigheden af det internationale samfunds engagement. Dervar enighed i Rådet om yderligere støtte til de to parter i de igangværende forhandlinger ogden efterfølgende implementering.

9. Iran

HR/SG Solana briefede kort Rådet om konklusionerne i den seneste IAEA-rapport og omstatus for sine drøftelser med de iranske myndigheder.

10. Irak

Der var på rådsmødet en drøftelse af situationen i Irak med deltagelse af den irakiske uden-rigsminister Hoshyar Zebari. Zebari kom i sit indlæg ind på forbedringer af sikkerhedssituati-onen i Irak, på økonomiske fremskridt og på naboskabskonferencen i Istanbul den 2.-3. no-vember 2007, herunder om oprettelsen af en støttemekanisme for naboskabsprocessen.

11. Tchad/Sudan-Darfur

Er indarbejdet i dagsordenspunkt 12: Den europæiske sikkerheds- forsvarspolitik (ESDP).

12. Den europæiske sikkerheds- og forsvarspolitik (ESDP)

På forsvarsministermødet blev Forsvarsagenturets driftsbudget for 2008 vedtaget. Den frem-lagte analyse af de europæiske militære kapaciteters mulighed for at understøtte det vedtagneambitionsniveau for krisestyringsoperationer blev vedtaget sammen med anbefalingerne om,at den fremadrettede proces med at afhjælpe de identificerede mangler skulle foregå i et sam-arbejde mellem Forsvarsagenturet og Militærkomiteen. HR/SG Solanas rapport om en styr-kelse af militærstabens evne til planlægning og information af medlemsstaterne, herunder enmindre udvidelse af militærstaben (5 mand), blev godkendt. En længere drøftelse af sammen-hængene mellem den skrøbelige regionale politiske situation på Balkan og sikkerhedssituatio-nen i Bosnien viste et behov for, at en fremtidig afvikling af EU operationen i landet skulle
3
afvente udviklingen i foråret. NATO-EU forholdet blev drøftet, og flere lande fremhævedebehovet for, at emnet blev taget op på det kommende NATO Topmøde i Bukarest. Detkommende slovenske EU-formandskab fremlagde sine prioriteter, og der kan ses frem til ethalvår, som vil være fokuseret på operationerne på Balkan og i Tchad samt en revision afEU’s reaktionsstyrkekoncept.På det fælles forsvars- og udenrigsministermøde blev det akutte behov for generering af demanglende styrker til EUFOR Tchad/RCA understreget af Solana og operationschefen PatNash. Støtte hertil fra styrkebidragende lande. ESDP-rådskonklusioner blev vedtaget.I margenen af rådsmødet deltog udenrigsministrene i en konference vedrørende forbedring afde civile kapabiliteter. Udenrigsministrene godkendte en rapport om de indtil 2008 gældendecivile styrkemål (”Civilian Headline Goals”) samt forslaget til nye civile styrkemål, der skal nåssenest i 2010.

13. Udvikling og sikkerhed

Emnet var genstand for drøftelsen under det første fællesmøde for udviklings- og forsvarsmi-nistre. Der var klar opbakning til rådskonklusionernes indsatsområder: øget koordination mel-lem fællesskabsinstitutionerne; støtte til reform af sikkerhedssektoren og opbygning af en afri-kansk sikkerhedsarkitektur og endelig fremme af samspillet mellem humanitære og militæreindsatser. Der skal endvidere igangsættes en analyse af en række landecases med henblik på atforbedre koordineringen af fremtidige indsatser.Danmark gav udtryk for støtte til en øget og koordineret indsats og redegjorde for de danskeerfaringer med civil-militære indsatser. Behovet for særlige indsatser vedrørende kvinder ikonflikt blev understreget og arbejdet med den danske handlingsplan for gennemførelse afsikkerhedsrådsresolution 1325 om Kvinder, Fred og Sikkerhed blev nævnt. Støtte til opbyg-ning af en ”freds- og sikkerhedsarkitektur” i Afrika var en kendt dansk prioritet, og lå desudeninden for rammen af den kommende EU-Afrika strategi.

14. Økonomiske partnerskabsaftaler

EU-udviklingsministrene drøftede de igangværende forhandlinger om økonomiske partner-skabsaftaler (EPA) mellem 78 udviklingslande i Afrika, Caribien og Stillehavet (de såkaldteAVS-lande) og EU. Handelskommissær Peter Mandelson fremhævede, at Kommissionen ar-bejdede intensivt på at få aftalerne indgået inden den fastsatte WTO frist den 1. januar 2008.Fra medlemslandenes side blev den udviklingsmæssige dimension i aftalerne fremhævet ogKommissionen blev opfordret til at udvise størst mulig fleksibilitet i de udestående forhand-linger. Det forventes, at ministrene vil drøfte spørgsmålet igen på et ministerrådsmøde i de-cember 2007 på basis af en rapport og anbefalinger fra Kommissionen. Fra dansk side blevder - som ved tidligere drøftelser i Rådet - sammen med to andre medlemslande afgivet enerklæring om, at man i spørgsmålet om markedsadgang i EU for AVS-landene ville have fore-trukket told- og kvotefri markedsadgang uden overgangsordninger også for sukker og ris, menat man som led i et kompromis havde accepteret forslaget. Endvidere tog man afstand fraetablering af særlige beskyttelsesforanstaltninger for andre følsomme varer herunder bananer.
4

15. Orienteringsdebat om effektiviteten af EU’s eksterne ageren

I relation til det kommende EU/Afrika-topmøde i Lissabon den 7. – 9. december 2007 drøf-tede udviklingsministrene konsekvenserne af den nye fælles Afrika-strategi for EU’s fremtidi-ge samarbejde med kontinentet. Ambitionen var ifølge udviklingskommissær Louis Michel atopgradere det eksisterende donor/modtager forhold til en egentlig strategisk dialog, som manhavde det med lande som Indien og Kina. Dette ville medføre en tættere og mere løbendesamarbejde mellem EU’s institutioner og Den Afrikanske Union samt inddragelse af civilsam-fundet. Endvidere ville man inden for EU se på, hvordan man kunne styrke samarbejdet omudviklingsbistanden til Afrika. Det kommende slovenske formandskab ville gøre børn ogkvinder i væbnede konflikter til en prioritetssag. Fra dansk side fremhævede man behovet forat gøre en særlig indsats i relation til kvinder, beskæftigelse af unge og klimaområdet.

16. Skrøbelige situationer

Middagsdrøftelse med Robert Zoellick, Verdensbankens præsident, som hovedtaler. Zoellicktog afsæt i fire typer af skrøbelige situationer: post-konflikt; gradvis fremad; gradvis forfald oglangvarige kriser. På grundlag af bankens erfaring nævnte han især behovet for at være tilstedei felten og for fra starten at samarbejde med lokale NGO'er og virksomheder. Herudover vardet nødvendigt at råde over fleksible finansielle instrumenter. Han fremhævede samarbejdetmed FN. Rådskonklusionerne forudser bl.a. et tættere samarbejde mellem kommissionen oginteresserede medlemslande om specifikke skrøbelige situationer.

17. EU konsensus om humanitær bistand

Punktet blev vedtaget uden debat.

18. Fremme af landbrug i Afrika

Punktet blev vedtaget uden debat.

19. Partnerskab med Cap Verde

Rådskonklusioner om fremtidige relationer mellem Kap Verde og EU, herunder etablering afet særligt partnerskab, blev formelt vedtaget. Under frokostdrøftelsen blev Kap Verde kortberørt med bred opbakning til det nye partnerskab.

20. (Evt.) Visafacilitering i Georgien

Rådet drøftede Georgiens ønske om at indgå en aftale med EU om visumlempelse og de sid-ste ugers politiske spændinger i Georgien. Den georgiske regerings konstruktive tiltag for atimødekomme demonstranternes krav blev fremhævet, herunder ophævelse af undtagelsestil-stand, valgkommissionens sammensætning samt folkeafstemning om parlamentsvalg. Samtidigklare opfordringer til præsident Saakashvili om at ophæve de fortsatte medierestriktioner, ogtil at acceptere en passende valgobservatørmission ved det kommende præsidentvalg.

21. (Evt.) Ratifikation af Cotonou-konventionen

Formandskabet opfordrede tre EU-medlemslande, der endnu ikke har ratificeret aftalen omændring af Cotonou-aftalen mellem udviklingslande i Afrika, Vestindien og Stillehavet (AVS-landene) og EU, til at ratificere hurtigst muligt. Det oplystes samtidig, at 38 AVS-lande havderatificeret aftalen. Aftalen kan først træde i kraft, når samtlige EU-medlemslande, Fællesskabetog 53 AVS-lande har ratificeret aftalen.
5

22. Finansforordning for Den 10. Europæiske Udviklingsfond

Punktet blev taget af dagsordenen.

23. Columbia

Punktet blev vedtaget uden debat.

24. Global Climate Change Alliance, GCCA

(Politik-kohærens om horisontale aspekter, klimaændringer og migration)Formandskabet samlede med kort varsel flere punkter under et punkt med henblik på en ge-nerel drøftelse om sammenhæng (kohærens) mellem politikkerne herunder generelle sammen-hængsaspekter og især med vægt på klimaændringer og migration.Emnet ”øget sammenhæng mellem udviklingspolitik og andre politikområder” (12 områderherunder handel, landbrug, miljø og migration) blev derfor drøftet bredt bl.a. på grundlag af etoplæg fra kommissionen. Der var bred tilslutning til danske mærkesager, herunder behovet enfortsat indsats for generel sammenhæng mellem EU-politikkerne. Det blev fremhævet, at kli-ma og klimaændringer står højt på den fælles dagsorden. Det blev besluttet at etablere en”Global Alliance for Klimaændringer”, der dels skal markere EU’s fulde støtte til processenfra klimamødet på Bali i december 2007 og frem til klimatopmødet i København i 2009, ogdels umiddelbart støtte partnerlandenes arbejde med at imødegå konsekvenser af klimaæn-dringer. Forslaget til rådskonklusioner om migration blev godkendt uden drøftelse af teksten iRådet.

25. Burma/Myanmar

Punktet blev vedtaget uden debat.

26. Pakistan

Enighed om alvoren i udviklingen i Pakistan og fortsat international opfordring til bl.a. at gen-indføre forfatningsmæssigt styre. Situationen i Pakistan forventes på dagsordenen for GAERCi december.