Det Udenrigspolitiske Nævn 2007-08 (2. samling)
Bilag 16
Offentligt
553595_0001.png
553595_0002.png
UDENRIGSMINISTERIETNordgruppen
EUK j.nr. 400.A.5-0-0Den 5. maj 2008

REFERAT

Rådsmøde (almindelige anliggen-der og eksterne forbindelser) den29. april 2008.

1. Det vestlige Balkan

Der blev på rådsmødet opnået enighed om at undertegne stabiliserings- og associeringsaftalenmellem EU og Serbien. Ratifikation af stabiliserings- og associeringsaftalen vil først blive ind-ledt, når Rådet beslutter, at Serbien fuldt ud samarbejder med krigsforbrydertribunalet for dettidligere Jugoslavien (ICTY). Undertegnelsesceremonien med Serbien fandt sted i margin afrådsmødet.

2. Burma/Myanmar

Rådet vedtog rådskonklusioner om Burma med en klar opfordring til regimet i Burma omstraks at tage skridt til en åben og demokratisk proces i forbindelse med den kommende fol-keafstemning om en ny forfatning og med sigte på flerpartivalget i 2010. Konkret kræves poli-tiske modstandere, herunder Aung San Suu Kyi, løsladt straks, så de får mulighed for at delta-ge i forfatningsprocessen. På dansk foranledning blev der i rådskonklusionerne indsat en op-fordring til det internationale samfund om at indføre våbenembargo mod Burma. Rådet ved-tog også en teknisk roll-over af EU’s Fælles Holdning mod Burma med endnu 12 måneder.Under drøftelsen talte udenrigsministeren for nye, stramme sanktioner, herunder mod oliesek-toren, såfremt regimet ikke snart tager konkrete skridt mod demokrati og national forsoning.

3. Irak

Der var på rådsmødet en kort drøftelse af Irak. Drøftelsen omhandlede bl.a. EU’s engage-ment i Irak og det kommende ministermøde i Iraq Compact Initiative i Stockholm den 29.maj. På mødet i Stockholm vil EU søge at skabe større synlighed omkring EU’s engagement iIrak.

4. Zimbabwe

Der blev udtrykt fortsat EU støtte til SADC’s bestræbelser på at løse krisen i Zimbabwe. Detblev samtidig understreget, at der var behov for fortsat at holde kontakt til politiske ledere iregionen med henblik på at sikre en stærk afrikansk indsats. Det oplystes, at resultatet fra præ-sidentvalget ventes at foreligge fredag den 2. maj. Der blev vedtaget rådskonklusioner, somfordømmer den tiltagende statssponsorerede vold og som opfordrer SADC og AU til at for-stærke indsatsen i relation til Zimbabwe.

5. Pakistan

EU’s relationer med Pakistan blev drøftet. Der var enighed om at styrke EU's relationer tilPakistan, bl.a. i form af øget støtte til demokratiske institutioner, evt. med yderligere midler fra
2
fællesskabsbistanden. Der var derudover enighed om at undersøge mulighederne for at styrkeEU's handelsrelationer til Pakistan.

6. Mellemøsten

Kort drøftelse af situationen i Mellemøsten. Fokus var på forholdene på jorden, herunderGaza, sikkerhed og bilaterale forhandlinger parterne imellem. Der var enighed om fortsat ak-tivt EU-engagement og -opbakning til fredsprocessen i overensstemmelse med EU-handlingsplanen for opbygning af palæstinensiske institutioner.

7. Kommissionens udkast til forhandlingsmandat for en ny rammeaftale mellem EU

og Rusland

Forhandlingsmandatet for en ny aftale blev ikke vedtaget, idet det ikke lykkedes at nå til enig-hed om særskilte erklæringer til rådsprotokollen. Sagen drøftes på ny på rådsmødet i maj.

8. Den Europæiske Naboskabspolitik (ENP)

Den planlagte drøftelse af Den Europæiske Naboskabspolitik blev overskygget af en drøftelseaf den aktuelle situation i Georgien, herunder forværringen i det georgisk-russiske forhold.Der var opbakning i Rådet til formandskabserklæringen, der skarpt kritiserede de russiske til-tag i retning af at udbygge forbindelserne udbryderregionerne Abkhasien og Sydossetien. Ethøjniveau-besøg af EU i Tbilisi vil blive gennemført, eventuelt i trojkaformat. EU’s bekymrin-ger over udviklingen i det georgisk russiske forhold blev efterfølgende fremført overfor denrussiske udenrigsminister Sergej Lavrov under mødet mellem EU-udenrigsministertrojkaen ogRusland.

9. Forlængelse af suspendering af visumrestriktionerne overfor Usbekistan

Uden drøftelse forlængede Rådet suspenderingen af visumrestriktionerne overfor Usbekistan.Restriktionerne er en del af et sanktionsregime, som EU indførte overfor Usbekistan i 2005 ireaktion på myndighedernes grove menneskerettighedskrænkelser i håndteringen af Andijan-urolighederne i maj 2005 og den usbekisk afvisning af EU’s og FN’s krav om en uvildig, in-ternational undersøgelse heraf. Sanktionerne indbefatter såvel en våbenembargo som visumre-striktioner mod myndighedspersoner, som var tilknyttet håndteringen af Andijan-urolighederne. For at opmuntre det usbekiske styre til at forbedre menneskerettighedssituati-onen i landet, besluttede Rådet at forlænge suspenderingen af visumrestriktionerne for en pe-riode på seks måneder under forudsætning af, at Rådets evaluering af menneskerettighedssitu-ationen i landet om tre måneder konkluderer, at der er sket en række konkrete forbedringer

10. Opdatering af EU’s torturretningslinjer

Det reviderede sæt retningslinjer blev vedtaget uden nærmere drøftelse.