Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

KFI/ J.nr. 2008-1804

Folketingets Lovsekretariat

 

 

 

 

 

Dato: 14. april 2008

 

 

 

Under henvisning til Folketingets brev af 5. marts 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. S 865, stillet af Per Clausen (EL).

 

­

 

 

Spørgsmål nr. S 865:

 

”Er ministeren enig i at det er udtryk for omsorgssvigt, når Århus Kommune lader psykisk syge patienter blive tilbage efter, at den akutte behandling er overstået, fordi Århus Kommune har nedlagt en række botilbud, og vil ministeren indskærpe over for Århus Kommune, at kommunen har pligt til at sørge for, at der er de fornødne botilbud?”

 

 

Svar:

 

Jeg har i mit foreløbige svar fra d. 14. marts 2008 anmodet Århus Kommune om bidrag til besvarelse af spørgsmålet. Af svaret fremgår bl.a.:

 

”Århus Kommune er i gang med realisering af budgetbesparelsen fra 2006 på boområdet for mennesker med sindslidelser. Besparelsen betyder, at 22 pladser i en ældre og utidssvarende boform, omlægges til 22 pladser i nyt totalrenoveret bofællesskab, hvor hver beboer får sin egen lejlighed. Omlægningen er ikke sket endnu, idet det nye bofællesskab er under etablering. Besparelsen er således ikke realiseret endnu.

 

Siden årsskiftet har den regionale behandlingspsykiatri i Århus midlertidigt haft nedlukket sengepladser, som følge af rekrutteringsproblemer til plejefunktionerne. Denne midlertidige nedlukning betyder hurtigere udskrivninger, og også et større pres på tilbuddene i den kommunale socialpsykiatri.

 

Århus Kommune sørger så vidt muligt for, at stille relevante tilbud til rådighed for mennesker med en sindslidelse. I de tilfælde hvor der ikke straks kan anvises en bolig eller et bofællesskab, kan der altid iværksættes støtte i egen bolig i henhold til Lov om Social Service § 85. Dette tilbud er der ventetidsgaranti (14 dage) på i Århus Kommune. Visitation til bostøtte sker via socialpsykiatrisk konference, der afholdes ugentligt.

 

Bostøttetilbud kan ikke altid erstatte et botilbud, men det kan være en mulighed i en venteperiode, så brugeren ikke er uden socialt tilbud efter indlæggelse.

 

I Århus Kommune modtager ca. 1100 borgere med sindslidelse bostøtte i deres egen bolig eller i et bofællesskab. Herforuden driver kommunen 83 pladser i boformer (SEL § 107 og 108), og dertil købes pladser i andre kommuner og regioner.”

 

Århus Kommune beskriver, at den regionale behandlingspsykiatri har rekrutteringsproblemer i plejefunktionerne, hvilket har medført midlertidig nedlæggelse af nogle sengepladser, hvilket igen har betydet et større pres på socialpsykiatriens botilbud. Kommunen har i en midlertidig periode valgt at tilbyde borgerne, som har behov for et botilbud, en bostøtte efter Servicelovens § 85.  

 

Det er en vigtig opgave for kommunen hele tiden at være opmærksom på borgernes individuelle og skiftende behov og tilpasse indsatsen derefter. I Århus Kommunes tilfælde ligger der midlertidigt nogle strukturelle ændringer til grund for den ændrede indsats.

 

Hvis kommunen i en midlertidig periode vælger at benytte sig af en bostøtteordning som erstatning for et botilbud i en venteperiode, så skal ydelsen baseres på en konkret individuel vurdering. Dvs. hvis en borger eksempelvis har behov for bostøtte hver dag, så skal det kunne tilbydes.

 

På baggrund af ovenstående oplysninger finder jeg det ikke nødvendigt at foretage mig yderligere i sagen.

 

 

 

Karen Jespersen

 

/  Peter Juul