|
|
|
Folketingets Lovsekretariat Christiansborg 1240 København K
                                                    |
Dato            18. februar 2008 J nr.            432-27  Â
|
|
Folketingsmedlem Karl H. Bornhøft (SF) har den 4. februar 2008 stillet mig følgende spørgsmål nr. S 575, som jeg hermed skal besvare.
"Hvornår agter ministeren at godkende og igangsætte de beslutninger vedrørende Limfjordsforbindelsen, der som de eneste er vedtaget af Sammenlægningsudvalget i Aalborg Kommune, nemlig at der tages initiativer til fremme af hele indholdet i den skitserede 0+-løsning (2 x 3 spor tunnel - Bouet, ny bro Nørresundby, signalstyring af Østre Alle ringen, hastighedsstyring samt ny teknologi - rampedosering), og at der endvidere tages initiativer til fremme af ombygning ved Mariendals Mølle-indføringen, inklusive kobling til City Syd, samt udvidelse af den eksisterende motorvej 2 x 3 spor fra Mariendals Mølle til tunnel?"
Jeg har noteret mig, at Infrastrukturkommissionen bl.a. anbefaler, at en udvidelse af kapaciteten ved krydsningen af Limfjorden indgår i prioriteringen af infrastrukturinvesteringerne.
Â
Regeringen er på baggrund af bl.a. kommissionens anbefalinger nu i gang med at udarbejde et oplæg til en ny investeringsplan på infrastrukturområdet. Som tidligere tilkendegivet vil planen bl.a. omfatte en række anlægsprojekter, hvor der foreligger – eller i løbet af de kommende år skal udarbejdes – beslutningsgrundlag. Også spørgsmålet om kapaciteten ved Limfjorden indgår i dette arbejde. Fra statens side er der således ikke truffet beslutning om den såkaldte 0+ løsning og projektet ved Mariendals Mølle-indføringen.
Som led i arbejdet med investeringsplanen i 2008 planlægger jeg et besøg i Nordjylland med henblik på at drøfte ønsker og behov i forhold til de vanskelige, men nødvendige prioriteringer i den kommende investeringsplan.
I øvrigt kan jeg henvise til mit svar på spørgsmål S 232.
Med venlig hilsen
Carina Christensen