Folketingets Lovsekretariat

Christiansborg

1240  København K

Dato             21. januar 2008

J. nr.           003-1071

  

 

Folketingsmedlem Johs. Poulsen (RV) har den 10. januar 2007 stillet mig følgende spørgsmål nr. 308, som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. S 308:

 

"Finder ministeren det acceptabelt, at kørestrækningen Østerport-København ikke indgår i DSB’s pålidelighedsberegning af togafgange og dermed ikke er omfattet af »DSB Rejsetidsgaranti«, og hvilke tiltag vil ministeren tage for, at togpassagerer kan forvente en større rettidighed på delstrækninger som for eksempel Østerport-København?"

Svar:

 

Jeg antager, at spørgeren henviser til den ordning, der sikrer pendlerne kompensation i tilfælde af forsinkede og aflyste tog, idet pålidelighed - der defineres ud fra omfanget af den faktisk gennemførte trafik i forhold til det i køreplanen planlagte trafikomfang - udelukkende indgår i opgørelsen for pendlerrejsetidsgarantien og ikke i rejsetidsgarantien for rejsende på almindelig billet eller klippekort.

Pendlerrejsetidsgarantien er opdelt på en ordning for pendlere i fjern- og regionaltrafikken og en ordning for pendlere i S-togstrafikken. For at sikre overskuelighed og administrativ enkelhed er opgørelsen af såvel rettidighed som pålidelighed baseret på en række målestrækninger, der afspejler almindelige rejsemønstre.

For så vidt angår rejsetidsgarantien for pendlere i fjern- og regionaltrafikken kan det oplyses, at det er valgt at lade målestrækningen ende ved København H for tog, der ankommer til København H fra Roskilde og stationer vest herfor. Det skyldes dels, at mange tog ikke videreføres mod Østerport, dels at København H er endestationen for mange rejsende i disse tog. Med samme begrundelse indgår strækningen København H - Østerport naturligt i pendlerstrækningen København-Helsingør, fordi København H er endestation for mange rejsende i disse tog.

For så vidt angår rejsetidsgarantien for pendlere i S-togstrafikken kan det oplyses, at en af de målestrækninger, som pendlerne kan tilmelde sig, er Valby – Nørreport – Hellerup. Denne strækning dækker således S-togsstrækningen København H – Østerport.

Jeg mener på den baggrund, at opdelingen på målestrækninger er fornuftig, og at ordningen i vidt omfang inkluderer strækningen København H - Østerport.

 

Med henblik på at sikre en højere rettidighed i togtrafikken indgik regeringen, Det Radikale Venstre og Dansk Folkeparti den 26. oktober 2006 Aftale om Trafik for 2007. Med denne aftale er der afsat tilstrækkelige midler til en fuldstændig genopretning af skinnenettet med henblik på en forbedring af regulariteten. Derudover blev der med Aftale om Trafik for 2007 taget en principbeslutning om en totaludskiftning af signalanlægget senest i 2020. Dette vil bidrage til en yderligere forbedring af regulariteten.

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen