Til
Folketingets Lovsekretariat
Hermed sendes svar på spørgsmål S 1680 af 21. maj 2008 indleveret af Colette L. Brix (DF).
Kristian Jensen
                                                                 /Lene Skov Henningsen
Vil ministeren redegøre for, hvorfor Post Danmark A/S ikke er nævnt i det nye lovforslag til ændringer af lønsumsafgiften, hvis formål det ellers er at udviske og fjerne konkurrenceforvridning grundet lønsumsafgift mellem offentlige og private virksomheder.
Svar:
Som det fremgår af spørgerens begrundelse for spørgsmålet, så er formålet med L 46 at styrke konkurrencen ved at skabe afgiftsmæssig ligestilling mellem offentlig og privat virksomhed.
Derfor foreslår regeringen med L 46 en ophævelse af fritagelsen for registreringspligt for offentlige virksomheder, samt ophævelse af fritagelsen for at betale lønsumsafgift for institutioner, hvis driftsudgifter dækkes af offentlige tilskud med mindst 50 pct.
Der skal som hovedregel betales moms af varer og ydelser, der leveres mod et vederlag her i landet, men momsloven indeholder også fritagelser for den generelle momspligt.
Nogle af de varer og ydelser, som er fritaget for moms, er i stedet afgiftspligtige efter lønsumsafgiftsloven. Eksempelvis er der momsfritagelse for levering mod vederlag af varer og ydelser inden for sundhedspleje, visse former for undervisning, kulturelle aktiviteter og visse finansielle aktiviteter, mens levering mod vederlag af disse varer og ydelser i stedet er lønsumsafgiftspligtige.
Men der er også varer og ydelser, hvor en momsfritagelse ikke modsvares af en lønsumsafgiftspligt. Dette gælder eksempelvis ved levering mod vederlag af varer og ydelser inden for social forsorg og bistand, kunstnerisk virksomhed, afholdelse af velgørende arrangementer, almenvelgørende foreninger og Post Danmark A/S' indsamling og omdeling af adresserede breve, adresserede pakker og adresserede dag-, uge- og månedsblade samt tidsskrifter. Fritagelsen omfatter desuden Post Danmark A/S' befordring af adresserede breve og pakker, der sendes rekommanderet eller med angiven værdi.
Ved Lov om Post Danmark A/S blev Post Danmark fra den 1.4.2004 omdannet til et aktieselskab, der skal drives på et forretningsmæssigt grundlag. Post Danmark A/S' aktiviteter kan inddeles i 3 hovedkategorier:
1) Den pligtmæssige befordring, hvor Post Danmark A/S som koncessionshaver i henhold til Lov om postbefordring har pligt til at sikre en landsdækkende, daglig befordring af adresserede breve, andre adresserede forsendelser, blade, blindeforsendelser samt pakker op til visse vægtgrænser.
2) Levering af varer og ydelser uden for den landsdækkende befordringspligt.
3) Finansielle ydelser i henhold til en eneforhandlingsaftale med et pengeinstitut.
Momsfritagelsen og fritagelsen for lønsumsafgift for Post Danmark A/S' indsamling og omdeling af adresserede breve, adresserede pakker m.v. modsvares således af den landsdækkende, daglige befordringspligt..
Momsfritagelsen er endvidere en gennemførelse af artikel 132, stk. 1, litra a) i momssystemdirektivet, ifølge hvilken bestemmelse medlemsstaterne blandt andet fritager for moms levering af ydelser og dertil knyttede varer præsteret af det offentlige postvæsen.
Post Danmark A/S' øvrige postale aktiviteter og salg af papirvarer m.v. er til gengæld momspligtig.
Endelig leverer Post Danmark A/S finansielle serviceydelser. Disse finansielle serviceydelser er fritaget for moms på lige fod med øvrige finansielle ydelser, men de er til gengæld omfattet af lønsumsafgiftspligten.
Post Danmark A/S betaler således allerede i dag både moms og lønsumsafgift, og Post Danmark A/S er kun fritaget for moms og lønsumsafgift for så vidt angår Post Danmark A/S' pligtmæssige leveringer i henhold til Lov om postbefordring.
Dette ændrer L 46 ikke ved, hvorfor Post Danmark A/S ikke er nævnt i lovforslaget.
Jeg vil dog gerne overveje, om der skulle være behov for en ny afgrænsning af momsfritagelsen på det postale område. En sådan overvejelse kunne være en mulighed i forbindelse med en yderligere liberalisering på postområdet og genvurdering af omfanget af befordringspligten.