STATSMINISTERIET

                                                                                                        Dato:  21. april 2008

 

 

Statsminister Anders Fogh Rasmussens svar på spørgsmål nr. S 1211 stillet af Per Clausen (EL).

 

 

 

 

Spørgsmål:

 

»Vil statsministeren på baggrund af sin tidligere kritik af ministre, der har reklameret for private firmaer, tage sagen om kulturministerens reklame for Cirkus Arena op over for kulturministeren og sikre, at denne sag ikke gentager sig?«

 

 

Svar:

 

Den konkrete sag giver mig endnu engang anledning til at gentage hvad jeg tidligere har sagt om, at ministre bør afholde sig fra i reklamemæssigt øjemed at anprise virksomheder og/eller produkter.

 

Som jeg også tidligere har sagt, er ministre ikke dermed i alle tilfælde afskåret fra at optræde i sammenhænge, hvor der set fra f.eks. arrangørens side kan være en pr-mæssig interesse i ministerens deltagelse. Dette gælder i særlig grad for kulturministeren, hvis virke bl.a. er at skabe opmærksomhed om kulturlivet i Danmark.

 

Når en minister imidlertid optræder i en publikation, som både formelt og reelt må betragtes som en reklametryksag for en navngiven virksomhed, så er der efter min opfattelse tale om en anprisning af den pågældende virksomhed og dennes produkter. Det siger derfor sig selv, at en minister bør afholde sig fra en sådan optræden.

 

Kopi af dette svar er tilgået samtlige ministre.