Folketingets Lovsekretariat

Christiansborg

1240  København K

Dato             24. april 2008

J. nr.          

  

 

Folketingsmedlem Anne Grete Holmsgaard ( SF) har den 10. april 2008 stillet mig følgende spørgsmål nr.  S 1209, som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. S 1209:

 

"Er ministeren enig i, at det undergraver mulighederne for at få energiforbruget ned, hvis kommunernes udgifter til energirenovering af offentlige bygninger ikke undtages fra modregningen i bloktilskuddet, som regeringen og Dansk Folkeparti agter at pålægge kommuner, der overskrider deres "

Svar:

 

Jeg har sendt spørgsmålet til velfærdsministeren, som har svaret følgende:

 

”Med aftale om finansloven for 2008 er det aftalt at styrke kommunernes incitament til at overholde budgetterne for 2008 under ét gennem en individuel modregning i bloktilskuddet for 2009, hvis kommunerne under ét overskrider budgetterne. Det er særligt vigtigt i lyset af den aktuelle konjunktursituation, hvor der er kapacitetspres i økonomien.

 

Velfærdsministeren har den 28. marts 2008 fremsat forslag til lov om regulering af statstilskuddet til kommunerne i 2009 (L 174), som udmønter denne del af finanslovsaftalen.

 

Lovforslaget forhindrer ikke kommunerne i at investere i energibesparende foranstaltninger. Kommuner, der har lagt disse investeringer ind i budgettet for 2008, vil umiddelbart kunne gennemføre investeringerne som planlagt. Hvis kommunen ønsker at investere mere end der er budgetteret, vil det være nødvendigt med en prioritering af de samlede investeringer i 2008, så kommunerne under ét overholder de vedtagne budgetter. Kommuner vil i 2009 og frem fortsat have mulighed for at investere i energisparende foranstaltninger under hensyntagen til de samlede rammer, som fastlægges for den kommunale økonomi.

 

Formålet med L 174 er at modvirke kapacitetspres på økonomien, og derfor vil det modvirke intentionen i lovforslaget at undtage bestemte kategorier af anlægsinvesteringer. 

 

Lovforslaget indeholder en dispensationsbestemmelse, hvorefter velfærdsministeren i særlige tilfælde kan begrænse nedsættelsen af kommunens bloktilskud eller helt undlade at fratrække forskelsbeløb i bloktilskuddet. Dispensationsbestemmelsen kan blandt andet udnyttes i tilfælde, hvor helt særlige forhold påfører en kommune anlægsudgifter, som kommunen ikke havde mulighed for at forudse ved budgetlægningen, eller hvor en helt nødvendig færdiggørelse ikke kan holdes inden for det samlede anlægsbudget.

 

Det skal dog bemærkes, at det først efter lovforslagets vedtagelse kan efterprøves, om forudsætningerne for en dispensation er til stede i det konkrete tilfælde.”

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Connie Hedegaard