Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 7 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselsloven (Konfiskation af knallerter mv.) (L 96), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. april 2008.

 

 

 

Lene Espersen

/

 Anette Arnsted

 


Spørgsmål nr. 7 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af færdselsloven (Konfiskation af knallerter mv.) (L 96):

 

”Ministeren bedes redegøre for, hvordan de offentlige myndigheder kontrollerer det arbejde, som private virksomheder udfører?”

 

Svar:

 

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet udtalelser fra Transportministeriet og Beredskabsstyrelsen.

 

Transportministeriet har oplyst følgende:

”Færdselsstyrelsen fører tilsyn med synsvirksomheder i medfør af §§ 10-12 i lov nr. 473 af 9. juni 2004 om godkendelse og syn af køretøjer. Færdselsstyrelsen har i medfør af loven fastsat nærmere bestemmelser for tilsynets omfang i kapitel 3 i bekendtgørelse nr. 968 af 14. oktober 2005 om virksomheder, der foretager syn af køretøjer. Det fremgår heraf, at tilsynet er opdelt i administrativt og praktisk tilsyn.

Styrelsen udfører ved de praktiske tilsyn bl.a. en kontrol af, om syn af et køretøj er gennemført korrekt, såfremt der er et køretøj til stede under tilsynet. Dette gælder alle kategorier af køretøjer, også køretøjer til særlig anvendelse eller til særlig transport, herunder vejtransport af farligt gods. I tilfælde af udstedelse af særlige attester i forbindelse med synet, vil sådanne attester ligeledes blive gennemgået ved tilsynet af Færdselsstyrelsens inspektører.

Det kan oplyses, at Færdselsstyrelsen har gennemført flere end 2300 uanmeldte tilsyn med synsvirksomheder i 2007. Der er herunder udført tilsyn med syn af køretøjer godkendt til vejtransport af farligt gods.

For så vidt angår retningslinjer for ansøgninger til og udstedelse af ADR-attester, er disse angivet i Vejledning om syn af køretøjer, afsnit 13.410. Ansøgningsskema er tilgængeligt for borgerne via Færdselsstyrelsens hjemmeside og blanketpapir til attester er godkendt af styrelsen.”

 

Beredskabsstyrelsen har oplyst følgende:

 

”Beredskabsstyrelsen er teknisk rådgiver for Justitsministeriet og varetager på en række områder den daglige sagsbehandling i relation til Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 705 af 21. juni 2007 om vejtransport af farligt gods.

 

I henhold til bekendtgørelsens § 26, stk. 1, skal tanke (til vejtransport af farligt gods) opfylde bestemmelserne i ADR og være godkendt af den kompetente danske myndighed eller et af denne udpeget organ. Beredskabsstyrelsen er efter § 26, stk. 4, den kompetente danske myndighed for tanke, bortset fra tryktanke, for hvilke Arbejdstilsynet er den kompetente danske myndighed.

 

Bekendtgørelsens § 26, stk. 5, har følgende ordlyd: ”For tanke til køretøjer omfattet af bekendtgørelsens § 22 bortset fra tankcontainere, UN-tanke og MEGC’s udsteder Beredskabsstyrelsen eller et af denne udpeget organ, på baggrund af godkendelsen i medfør af stk. 1, den nødvendige dokumentation til brug for synsvirksomhedernes udstedelse af ADR-attest”.

 

Beredskabsstyrelsen kan oplyse, at den i bekendtgørelsen nævnte adgang til at udpege et organ til udstedelse af den nævnte dokumentation ikke er udnyttet. Beredskabsstyrelsen varetager selv opgaven med at godkende tanke, hvorfor der ikke er involveret private virksomheder på dette område.

 

Bekendtgørelsens § 28, stk. 1, har følgende ordlyd: ”Hver enkelt emballagetype, der anvendes ved transport af stoffer og genstande hørende til klasse 1, 3, 4.1, 4.2, 4.3, 5.1, 5.2, 6.1, 6.2, 8 eller 9, skal, hvor dette er påkrævet efter bestemmelser i ADR, før ibrugtagning prøves af Beredskabsstyrelsen eller et af Beredskabsstyrelsen anerkendt prøvningsorgan.”

 

Beredskabsstyrelsen har anerkendt Teknologisk Institut som prøvningsorgan for de i bestemmelsen nævnte prøver af emballagetyper.

 

Beredskabsstyrelsen fører ikke tilsyn med Teknologisk Instituts prøvninger. I forbindelse med anerkendelsen af Teknologisk Institut har styrelsen imidlertid stillet vilkår om, at virksomheden skal være akkrediteret som uafhængigt prøvningsorgan, idet en akkreditering indebærer løbende audit fra et akkrediteringsorgan.

 

For så vidt angår bekendtgørelsens § 26, stk. 1 og stk. 5, samt § 28, stk. 1, kan tilføjes, at Beredskabsstyrelsen i overensstemmelse med almindelige principper om gensidig anerkendelse ikke fører tilsyn med godkendelser, der er udstedt af en kompetent myndighed eller af denne udpegede organer i andre lande.

 

Bekendtgørelsens § 31 har følgende ordlyd:

”§ 31. Beredskabsstyrelsen fastsætter nærmere regler om uddannelse af førere af køretøjer til vejtransport af farligt gods, herunder regler om udstedelse og fornyelse af uddannelsesbeviser og vilkår for godkendelse af kurser. For så vidt angår radioaktive stoffer fastsætter Beredskabsstyrelsen bestemmelserne efter samråd med Statens Institut for Strålebeskyttelse.

Stk.2. Beredskabsstyrelsen godkender og fører tilsyn med kurserne, jf. stk. 1. Beredskabsstyrelsen udarbejder endvidere eksamensopgaverne.

Stk. 3. Beredskabsstyrelsen kan bemyndige uddannelsesinstitutionerne mv. til på nærmere angivne vilkår at udstede og forny uddannelsesbeviser til førere.”

 

Denne bestemmelse fastlægger, hvem der er den kompetente myndighed i relation til ADR-konventionens punkt 8.2.2.6.4, efter hvilken den kompetente myndighed skal varetage tilsynet med de nævnte uddannelser og eksamener.

 

I henhold til bestemmelsen administrerer Beredskabsstyrelsen ordningen vedrørende uddannelse af chauffører, der skal transportere farligt gods ad vej. Styrelsen fastsætter de nærmere regler for kurser i vejtransport af farligt gods, herunder godkender udbydere af kurserne, forestår udarbejdelse af eksamensopgaver, fører tilsyn med uddannelsen samt fører et register over udstedte chaufførbeviser.

 

De nævnte kurser udbydes af såvel private virksomheder som af AMU-centre over hele landet, og Beredskabsstyrelsen foretager stikprøvevis inspektioner på stedet med henblik på en kontrol af, at kravene til chaufføruddannelsens indhold og længde samt eksamensafvikling overholdes.

 

Bekendtgørelsens § 32 har følgende ordlyd:

”§ 32. Personer, der i henhold til ADR udfører inspektion eller tæthedsprøvning af IBC’s af metal, IBC’s af stiv plast eller komposit IBC’s, skal have gennemført en uddannelse, der er godkendt af Beredskabsstyrelsen. Dokumentation for gennemført uddannelse skal på forlangende forevises Beredskabsstyrelsen.

Stk. 2. Undtaget fra bestemmelserne i stk. 1 er personer ansat hos et af Beredskabsstyrelsen godkendt prøvningsorgan.”

 

Beredskabsstyrelsen har fastsat ”Vilkår for godkendelse som udbyder af kurser for personer, der skal udføre periodisk prøvning og eftersyn af visse IBC’s” samt ”Bestemmelser om afholdelse af eksamen for personer, der skal udføre periodisk prøvning og eftersyn af visse IBC’s.”

 

Beredskabsstyrelsen har på grundlag af § 32 godkendt Teknologisk Institut som udbyder af de nævnte kurser. Endvidere har styrelsen accepteret et uddannelsesforløb, der udbydes i Sverige, og som er godkendt af de svenske myndigheder.

 

Der er ikke i ADR-konventionen tillagt myndighederne en tilsynspligt på dette område. Beredskabsstyrelsen har dog i de omtalte vilkår fastsat en beføjelse, der gør det muligt at foretage uanmeldt tilsyn, såfremt der vurderes at være behov herfor.”

 

Justitsministeriet kan henholde sig til Transportministeriets og Beredskabsstyrelsens udtalelser.