Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 11 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselsloven (Konfiskation af knallerter mv.) (L 96), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 16. april 2008.

 

 

 

Lene Espersen

/

 Anette Arnsted

 


Spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 11 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af færdselsloven (Konfiskation af knallerter mv.)
(L 96):

 

”Kan der gives eksempler – eventuelt i anonymiseret form – hvor man med sikkerhed kan sige, at en knallerts høje hastighed og konstruktive ændringer er en medvirkende årsag til en dødsulykke.”

 

Svar:

 

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Transportministeriet, som har oplyst følgende:

 

”Dels kræver besvarelsen af det stillede spørgsmål en dybere analyse af de enkelte ulykker, end uheldsstatistikken giver muligheder for, dels tillader reglerne (på baggrund af anmeldelsen af statistikken til Datatilsynet) ikke, at der udleveres oplysninger om de enkelte ulykker.

 

Det er derfor i stedet valgt at vise antallet af ulykker fordelt på politiets hastighedsskøn.

 

Hastigheds-

Stor knallert (45)

Lille knallert (30)

 

skøn

Ulovlig

Lovlig

Ulovlig

Lovlig

I alt

0

 

 

 

3

3

5

 

2

 

1

3

10

 

1

 

2

3

15

 

 

 

1

1

20

 

1

 

7

8

30

 

 

2

29

31

40

 

1

3

 

4

45

 

8

2

 

10

50

1

 

7

 

8

55

 

 

2

 

2

60

3

 

6

 

9

100

 

 

1

 

1

Uoplyst

3

4

6

32

45

I alt

7

17

29

75

128

Antal involverede knallerter

 

Det er selvfølgeligt klart, at en hastighed på 100 km/t kan have haft en væsentlig indflydelse på ulykkens forløb.”