Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 1 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselsloven (Konfiskation af knallerter mv.) (L 96), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. april 2008.

 

 

 

Lene Espersen

/

 Anette Arnsted

 


Spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 1 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af færdselsloven (Konfiskation af knallerter mv.)
(L 96):

 

”Vil ministeren overveje at vente med at indføre de nye regler vedrørende befordring af børn under 135 cm, indtil konsekvenserne ved en indførelse af barnesæder er dokumenteret bedre, jf. Liv og Trafiks høringssvar, hvor der peges på, at mere transport af børn på motorcykler måske vil føre til flere uheld, og at barnesædernes effektivitet ikke er dokumenteret?”

 

Svar:

 

Liv og Trafik anfører bl.a. i høringssvaret, at det ikke er dokumenteret, at barnesæder til tohjulede motorcykler medfører færre trafikskader, og foreningen opfordrer til, at sikkerheden af barnesæderne bliver dokumenteret grundigt, inden forslaget behandles yderligere.

 

Det følger af den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 1, at børn under 135 cm kan befordres lovligt på tohjulede motorcykler, hvis barnet er fyldt 5 år og anvender barnesæde eller andet sikkerhedsudstyr, der opfylder de krav, som fastsættes i medfør af færdselslovens § 68. Det pågældende krav vil blive fastsat af Færdselsstyrelsen, jf. nærmere herom afsnit 3.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.

 

Det vil således ikke være muligt at befordre børn under 135 cm på tohjulede motorcykler, før Færdselsstyrelsen har fastsat regler om, hvilke krav sikkerhedsudstyret, herunder barnesæderne, skal opfylde. Jeg har fuld tillid til, at Færdselsstyrelsen vil fastsætte krav, som sikrer, at sikkerhedsudstyret er fuldt forsvarligt.

 

I øvrigt bemærkes, at selv om den foreslåede adgang til at befordre børn under 135 cm med barnesæde mv. er en lempelse af det totalforbud mod at befordre børn under 135, som blev indført ved lov nr. 514 af 6. juni 2007, så er der samlet set fortsat tale om en skærpelse i forhold til retstilstanden før 2007.

 

På dette tidspunkt var adgangen til at befordre børn på tohjulet motorcykel således alene begrænset af de generelle bestemmelser i færdselslovens § 82, stk. 1 og 2, om, at passagerer ikke må anbringes på en sådan måde, at føreren ikke har frit udsyn og tilstrækkelig mulighed for at manøvrere, eller at der i øvrigt kan opstå fare for passagerne selv eller andre. Ikke desto mindre var der allerede dengang kun ganske få trafikuheld, hvor børn kom til skade som passagerer på motorcykel (i perioden 2001-2005 to personskader blandt børn under 9 år).