Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 40, som Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. maj 2008 vedrørende forslag til lov om arbejdsgivers brug af jobklausuler (L 81).
Â
Lene Espersen
/
Ole Hasselgaard
Spørgsmål nr. 40 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg vedrørende forslag til lov om arbejdsgivers brug af jobklausuler (L 81):
â€Ministeren bedes kommentere den ekspropriationsretlige vurdering af et forbud om eksisterende klausuler som PROSA har fremsendt, jf. L 81-bilag 12.â€
Svar:
1. Justitsministeriet har i et notat af 13. maj 2008 nærmere redegjort for ministeriets ekspropriationsretlige overvejelser i forhold til spørgsmålet om at lade den i L 81 foreslåede lovregulering om arbejdsgivers brug af jobklausuler gælde også for jobklausuler, der er gyldigt indgået inden lovens ikrafttræden.
Som det fremgår af pkt. 3 i det nævnte notat, følger det af bestemmelsen i grundlovens § 73, at to overordnede betingelser skal være opfyldt, for at der er tale om ekspropriation i grundlovens forstand.
For det første skal der være tale om et indgreb i en rettighed, der er beskyttet af grundlovens § 73 (et indgreb i â€ejendomâ€), og for det andet skal der være tale om, at der foretages et indgreb i den pÃ¥gældende rettighed, der mÃ¥ karakteriseres som ekspropriativt (â€afstÃ¥elseâ€).
Som det fremgår af notatets pkt. 4.1., er det Justitsministeriets opfattelse, at der, i det omfang en virksomhed har indgået aftale om en jobklausul med en anden virksomhed eller en medarbejder i virksomheden, f.eks. en direktør, er skabt en rettighed omfattet af grundlovens § 73. Rettigheden for den pågældende virksomhed består i, at modparten i aftalen i overensstemmelse med jobklausulens indhold ikke kan ansætte virksomhedens medarbejdere.
Det er endvidere som anført i notatets pkt. 4.2. Justitsministeriets vurdering, at det vil rejse alvorlige spørgsmål i forhold til grundlovens § 73 om beskyttelse af ejendomsretten, hvis den i L 81 foreslåede regulering fra lovens ikrafttræden skal finde anvendelse på jobklausuler, som er gyldigt indgået inden lovens ikrafttræden. Dette skyldes, at det (i mangel af nærmere oplysninger om jobklausulernes udbredelse og virkning i praksis) ikke kan udelukkes, at en regulering, hvor der også blev grebet ind over for eksisterende jobklausuler, ville medføre, at der kunne være virksomheder, der blev ramt atypisk hårdt, sådan at der ville være tale om ekspropriation. Hvis der ikke ønskes tilvejebragt mulighed for ekspropriation, bør en regulering af allerede eksisterende jobklausuler derfor efter Justitsministeriets opfattelse ikke ske uden fastsættelse af en overgangsperiode på 5 år.
2. Professor, dr. jur. Michael Hansen Jensen og professor, dr. jur. Orla Friis Jensen har i et responsum af 22. maj 2008 – på baggrund af en anmodning fra PROSA – foretaget en foreløbig ekspropriationsretlig vurdering af spørgsmålet om at lade den i L 81 foreslåede lovregulering om arbejdsgivers brug af jobklausuler gælde også for jobklausuler, der er indgået før lovens ikrafttræden.
Med hensyn til spørgsmÃ¥let om, hvorvidt en sÃ¥dan ordning vil indebære et indgreb i en rettighed beskyttet af grundlovens § 73, anføres det i det nævnte repsonsum bl.a., at det mÃ¥ â€antages, at en virksomheds rettigheder efter en gyldig aftale med en anden virksomhed med henblik pÃ¥ at hindre eller begrænse en lønmodtagers muligheder for at opnÃ¥ ansættelse i den anden virksomhed er beskyttet af grundlovens § 73â€. I tilknytning hertil anføres det, at det er â€tvivlsomt, om rettigheder i henhold til en sÃ¥dan aftale nyder nogen høj grad af beskyttelse efter grundlovens § 73â€.
For sÃ¥ vidt angÃ¥r spørgsmÃ¥let om den omhandlede ordning vil indebære et ekspropriativt indgreb, anføres det bl.a., at â€efter vores umiddelbare vurdering mÃ¥ en ordning, hvorefter det fremsatte forslag til lov om arbejdsgivers brug af jobklausuler ogsÃ¥ finder anvendelse pÃ¥ jobklausuler, jf. § 1, stk. 1, som er indgÃ¥et før lovens ikrafttræden, betragtes som en almindelig regulering af ejendomsretten – og ikke som en afstÃ¥else, ikke som ekspropriation.†Det anføres imidlertid samtidig, at â€[d]et kan dog næppe fuldstændigt udelukkes, at en ordning, der ogsÃ¥ omfatter jobklausulaftaler, som er indgÃ¥et pÃ¥ tidspunktet for lovens ikrafttræden, vil kunne ramme enkelte virksomheder sÃ¥ atypisk hÃ¥rdt, at der vil kunne foreligge et ekspropriativt indgreb. Dette vil muligvis kunne være tilfældet, hvis en virksomhed har betalt et ikke ubetydeligt vederlag i forbindelse med pÃ¥gældende jobklausulaftale og kan godtgøre et større tab. Det bemærkes herved, at vi ikke er bekendt med sÃ¥danne aftalers nærmere indhold og udbredelseâ€.
3. Som det fremgår af pkt. 1 og 2 ovenfor, antager såvel Justitsministeriet som de to professorer, at der vil være tale om indgreb i en rettighed, der er beskyttet efter grundlovens § 73, hvis den i L 81 foreslåede lovregulering om arbejdsgivers brug af jobklausuler også skal gælde for jobklausuler, der er gyldigt indgået inden lovens ikrafttræden.
Endvidere antager sÃ¥vel Justitsministeriet som de to professorer, at det ikke kan udelukkes – de to professorer dog med formuleringen â€næppe fuldstændigt udelukkes†– at en ordning, der ogsÃ¥ omfatter jobklausuler, som er indgÃ¥et pÃ¥ tidspunktet for lovens ikrafttræden, vil kunne ramme virksomheder sÃ¥ atypisk hÃ¥rdt, at der ville være tale om et ekspropriativt indgreb.
Den ekspropriationsretlige vurdering af sagen, som de to professorer har foretaget i deres responsum af 22. maj 2008, er sÃ¥ledes efter Justitsministeriets opfattelse ikke (pÃ¥ de grundlæggende punkter) forskellig fra den ekspropriationsretlige vurdering, som Justitsministeriet giver udtryk for i sit notat af 13. maj 2008.    Â
4. Tilbage står herefter alene spørgsmålet om, på hvilken måde der i loven i givet fald vil skulle tages højde for, at en regulering af allerede eksisterende jobklausuler vil kunne indebære et ekspropriativt indgreb i forhold til de virksomheder, der måtte blive ramt atypisk hårdt.
Som nævnt ovenfor under pkt. 1 har Justitsministeriet i sit notat af 13. maj 2008 som en løsningsmulighed peget på, at der – med henblik på at undgå ekspropriative indgreb – kan fastsættes en overgangsperiode på 5 år, før lovens regulering skal omfatte bestående jobklausuler.
Professor, dr. jur. Michael Hansen Jensen og professor, dr. jur. Orla Friis Jensen har i deres responsum af 22. maj 2008 som en løsningsmulighed peget pÃ¥, at L 81 kan gennemføres â€under den forudsætning, at lovens ordning er en almindelig regulering af ejendomsretten, idet det overlades til domstolene at tilkende erstatning direkte i medfør af grundlovens § 73, hvis der mÃ¥tte vise sig at være tilfælde, hvor lovens ordning rammer en enkelt virksomhed under sÃ¥danne omstændigheder, at indgrebet mÃ¥ antages at indebære ekspropriationâ€.
Som en anden løsningsmulighed har de to professorer peget pÃ¥, at loven kan gennemføres under den forudsætning, at loven â€ikke giver adgang til ekspropriation, idet der sÃ¥ indsættes en dispensationsbestemmelse, der giver adgang til at videreføre allerede indgÃ¥ede aftaler, hvis det mÃ¥ antages, at pÃ¥gældende virksomhed vil blive ramt sÃ¥ atypisk, at der kan være tale om et ekspropriativt indgreb i forhold til den pÃ¥gældendeâ€.
Om de løsningsmuligheder, som de to professorer har peget på, skal Justitsministeriet bemærke følgende:
Lovgivningsmagten har mulighed for – under forudsætning af, at et indgreb sker af hensyn til almenvellet og mod fuldstændig erstatning, jf. grundlovens § 73 – at vedtage en lov, hvorved der foretages et indgreb over for rettigheder omfattet af grundlovens § 73, der vil kunne have karakter af et ekspropriativt indgreb (ekspropriationslov).
I overensstemmelse hermed har beskæftigelsesministeren – i lyset af det ønske, der under folketingsbehandlingen er kommet til udtryk om at lade L 81 gælde for jobklausuler, der er gyldigt indgÃ¥et før lovens ikrafttræden – fremsendt et ændringsforslag til L 81. Med ændringsforslaget foreslÃ¥s det, at lovens regulering fra den 1. juli 2009 tillige skal gælde for jobklausuler, der er indgÃ¥et før lovens ikrafttræden. Af ændringsforslagets bemærkninger følger det bl.a., at der er tale om en ekspropriationslov, idet det heri er anført, at â€staten skal betale fuldstændig erstatning efter grundlovens § 73 om ekspropriation, hvis lovens indgreb over for eksisterende klausuler rammer en virksomhed atypisk hÃ¥rdt i det enkelte tilfælde, sÃ¥dan at der vil være tale om et ekspropriativt indgrebâ€. Der henvises i øvrigt nærmere til det pÃ¥gældende ændringsforslag.
Med hensyn til den anden løsningsmulighed – at indsætte en dispensationsbestemmelse i loven med henblik på at undgå en regulering af ekspropriativ karakter – bemærkes, at der i lovgivningen er en række eksempler på, at man i forbindelse med ny regulering af et område har indført en dispensationsordning, således at virksomheder, der måtte blive ramt atypisk hårdt af den pågældende regulering, har mulighed for at få en dispensation med den virkning, at virksomheden ikke (i hvert fald med det samme) bliver omfattet af reguleringen.
En dispensationsordning er efter Justitsministeriet opfattelse imidlertid ikke egnet på det foreliggende område, hvor der er tale om en lovgivning, der regulerer gyldigheden af privatretlige aftaler mellem 2 parter, og hvor der altså i givet fald ville være tale om, at en offentlig myndighed – f.eks. Beskæftigelsesministeriet – skulle tage stilling til gyldigheden af privatretlige aftaler. Hertil kommer, at en sådan dispensationsordning ville blive særdeles vanskelig at administrere.