Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg Christiansborg 1240 København K |
|
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 25. april 2008 stillet følgende spørgsmål nr. 38 (L 81), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Udvalget.
Spørgsmål nr. 38:
â€Ministeren bedes kommentere vedlagte artikel fra Computerworld den 24. april 2008 ’Advokatfirma kritiserer Hjorts jobkartel-lov’ â€Â            Â
Endeligt svar:
Advokatfirmaet Kromann Reumert har i et notat vedrørende L 81 konkluderet, at lovforslaget ikke vil have den ønskede effekt, og at arbejdsgiveren i langt de fleste tilfælde vil kunne opretholde en jobklausul uden at betale kompensation herfor til lønmodtageren.
Jeg vil gerne slå fast, at L 81 bygger på de velkendte principper i funktionærlovens regler om konkurrence- og kundeklausuler. Særligt overfører vi regler om, at der skal indgås en direkte aftale med lønmodtageren, som skal give sit samtykke til jobbegrænsningen og samtidig få ret til en økonomisk kompensation. Jobklasulerne sidestilles altså med konkurrence- og kundeklausuler og udvider dermed lønmodtagerbeskyttelsen til også at omfatte disse klausuler.
Formålet med L 81 er at begrænse antallet af jobklausuler og i øvrigt også at sikre, at jobklausuler ikke udvikler sig til et attraktivt og gratis alternativ til konkurrence- og kundeklausuler. De nuværende regler om konkurrence- og kundeklausuler blev netop indsat i funktionærloven i 1999 med den hensigt at sikre mobiliteten på arbejdsmarkedet og at imødegå en forventet stigning i antallet af konkurrence- og kundeklausuler. Jeg kan i den forbindelse oplyse, at en revision af funktionærlovens regler om konkurrence- og kundeklausuler i 2004 netop viste, at reglerne havde virket efter deres hensigt. Vi kunne konstatere et vist fald i brugen af klausuler, ligesom klausulernes antal alt i alt ikke syntes overraskende stort. Jeg mener, at dette også er et godt udgangspunkt for L 81.
Med hensyn til kompensation skal denne udbetales løbende og opveje et evt. tab i den periode, hvor lønmodtageren ikke længere får sin sædvanlige løn. Derfor indtræder retten til kompensation først ved fratræden, og hvis lønmodtageren i perioden har et reelt tab. Det er også klart, at opsigelsesreglerne skal tilskynde til, at unødige jobklausuler opsiges, for det vil jo tjene lovens formål bedst.
Endelig skal jeg gøre opmærksom på, at L 81’s regler om ret til økonomisk kompensation, om udbetalingsperioden, om modregning og om adgangen til at opsige en jobklausul følger de velkendte principper i funktionærloven.
Jeg kan i øvrigt henvise til mit svar på spørgsmål nr. 37 fra Arbejdsmarkedsudvalget vedrørende artiklen i Business Danmark og mit svar på spørgsmål nr. 5 fra Arbejdsmarkedsudvalget vedrørende Advokatrådets kritik.