Til
                     Folketinget - Skatteudvalget
L    8 - Forslag til Lov om ændring af forskellige energiafgiftslove mv..
Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 11 af 11. december 2007.
Kristian Jensen
                                                                / Otto Brøns-Petersen
Spørgsmål 11: Ministeren anmodes om at yde teknisk bistand til et ændringsforslag, således at afgiften vedrørende dieselolie givet et årligt ekstraprovenu på ca. 400 mio. kr.
Svar: En ændring af dieselafgifterne udover den almindelige prisudvikling vil være en yderst tvivlsom måde at skaffe varig finansiering på, medmindre der sker en mindst tilsvarende ekstraordinær forhøjelse af afgiften i Danmarks nabolande. Det skyldes den betydelige grænsehandelsfølsomhed i salget af dieselolie. Hertil kommer afledte negative effekter på provenuet fra den grønne ejerafgift mv., som dog til dels vil blive modsvaret af afledte effekter af de udgifter, merprovenuet tænkes at finansiere. I fravær af parallelle udenlandske afgiftsforhøjelser vil der således næppe kunne rejses et merprovenu på 400 mio. kr. fra dieselolieafgiften.
Nedenfor er imidlertid skitseret et forslag, som under forudsætning af en parallel afgiftsforhøjelse i udlandet vil kunne skaffe et umiddelbart provenu på 400 mio. kr. Det kunne efter retningslinierne i spørgsmålet kunne udformes således:
â€Ã†ndringsforslag
 til
   3. behandlingen af Forslag til lov om ændring af forskellige energiafgiftslove mv. (Indeksering af energiafgifterne)
Til § 1
1) Den under nr. 1 foreslåede affattelse af § 1, stk. 1, affattes således:
â€Stk. 1. Der betales afgift af mineralolieprodukter m.v. her i landet. For nr. 2 samt 6-17                 i bilag 2 beregnes afgiften efter de satser, der var gældende 1. oktober 2007 med en Ã¥rlig regulering i perioden 2008-2015 pÃ¥ 1,8 pct., jf. bilag 2. For nr. 1 samt 3-5 i bilag 2, beregnes afgiften efter nye satser gældende fra 1. januar 2008 med en Ã¥rlig regulering i perioden 2009-2015 pÃ¥ 1,8 pct., jf. bilag 2.â€
2) Den under nr. 12 foreslåede affattelse af Bilag 2, affattes således:
†Bilag 2. Satser for mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 1.
|
|
1. jan. – 31. dec. 2007 |
1. jan. – 31. dec. 2008 |
1. jan. – 31. dec. 2009 |
1. jan. – 31. dec. 2010 |
1. jan. – 31. dec. 2011 |
1. jan. – 31. dec. 2012 |
1. jan. – 31. dec. 2013 |
1. jan. – 31. dec. 2014 |
Fra 1. jan. 2015 |
Satser ved dagtemperatur |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1) Gas- og dieselolie, der anvendes som motorbrændstof |
øre/l |
278,7 |
     301,3 |
306,7 |
     312,2 |
     317,8 |
     323,6 |
     329,4 |
     335,3 |
     341,3 |
2) Anden gas- og dieselolie |
øre/l |
185,7 |
     189,0 |
     192,4 |
     195,9 |
     199,4 |
     203,0 |
     206,7 |
     210,4 |
     214,2 |
3) Let dieselolie (svovl-indhold højst 0,05 pct.) |
øre/l |
268,7 |
     290,5 |
     295,7 |
     301,0 |
     306,4 |
     311,9 |
     317,6 |
     323,3 |
     329,1 |
4) Svovlfattig dieselolie (svovlindhold højst 0,005 pct.) |
øre/l |
250,7 |
     271,0 |
     275,9 |
     280,9 |
     285,9 |
     291,1 |
     296,3 |
     301,6 |
     307,1 |
5) Svovlfri diesel (svovl-indhold højst 0,001 pct.): |
øre/l |
248,7 |
 264,4 |
     275,9 |
     280,9 |
     285,9 |
     291,1 |
     296,3 |
     301,6 |
     307,1 |
6) Fuelolie |
øre/kg |
209,2 |
     213,0 |
     216,8 |
     220,7 |
     224,7 |
     228,7 |
     232,8 |
     237,0 |
     241,3 |
7) Fyringstjære |
øre/kg |
188,8 |
     192,2 |
     195,7 |
     199,2 |
     202,8 |
     206,4 |
     210,1 |
     213,9 |
     217,8 |
8) Petroleum, der anvendes som motorbrændstof |
øre/l |
278,7 |
     283,7 |
     288,8 |
     294,0 |
     299,3 |
     304,7 |
     310,2 |
     315,8 |
     321,5 |
9) Anden petroleum |
øre/l |
185,7 |
     189,0 |
     192,4 |
     195,9 |
     199,4 |
     203,0 |
     206,7 |
     210,4 |
     214,2 |
10) Blyholdig benzin (blyindhold over 0,013 g/l) |
øre/l |
450,0 |
     458,1 |
     466,3 |
     474,7 |
     483,3 |
     492,0 |
     500,8 |
     509,9 |
     519,0 |
11) Blyfri benzin (bly-indhold højst 0,013 g/l) |
øre/l |
385,0 |
     391,9 |
399,0 |
     406,2 |
     413,5 |
     420,9 |
     428,5 |
     436,2 |
     444,1 |
12) Blyholdig benzin (blyindhold over 0,013 g/l) udleveret fra benzinstationer udstyret med dampretur |
øre/l |
447,0 |
     455,0 |
     463,2 |
     471,6 |
     480,1 |
     488,7 |
     497,5 |
     506,5 |
     515,6 |
13) Blyfri benzin (blyindhold højst 0,013 g/l) udleveret fra benzinstationer udstyret med dampretur |
øre/l |
382,0 |
     388,9 |
     395,9 |
     403,0 |
     410,3 |
     417,6 |
     425,2 |
     432,8 |
     440,6 |
14) Autogas (LPG) |
øre/l |
174,6 |
     177,7 |
     180,9 |
     184,2 |
     187,5 |
     190,9 |
     194,3 |
     197,8 |
     201,4 |
15) Anden flaske-gas (LPG), der anvendes som motorbrændstof |
øre/kg |
321,0 |
     326,8 |
     332,7 |
     338,6 |
     344,7 |
     350,9 |
     357,3 |
     363,7 |
     370,2 |
16) Anden flaskegas (LPG) og gas (bortset fra LPG), der frem-kommer ved raffin-ering af mineralsk olie (raffinaderigas) |
øre/kg |
237,9 |
     242,2 |
     246,5 |
     251,0 |
     255,5 |
     260,1 |
     264,8 |
     269,5 |
     274,4 |
17) Karburatorvæske |
øre/l |
407,0 |
     414,3 |
     421,8 |
     429,4 |
     437,1 |
     445,0 |
     453,0 |
     461,1 |
     469,4 |
Satser ved 15° C |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1) Gas- og dieselolie, der anvendes som motorbrændstof |
øre/l |
277,1 |
     299,6 |
304,9 |
     310,4 |
     316,1 |
     321,7 |
     327,5 |
     333,3 |
     339,3 |
2) Anden gas- og dieselolie |
øre/l |
184,6 |
     187,9 |
     191,3 |
     194,8 |
     198,2 |
     201,8 |
     205,5 |
     209,2 |
     212,9 |
3) Let dieselolie (svovlindhold højst 0,05 pct.) |
øre/l |
267,1 |
     288,8 |
     294,0 |
     299,22 |
     304,6 |
     310,0 |
     315,7 |
     321,4 |
     237,1 |
4) Svovlfattig dieselolie (svovlind-hold højst 0,005 pct.) |
øre/l |
249,2 |
369,3 |
274,3 |
279,2 |
284,2 |
289,4 |
294,6 |
299,8 |
305,3 |
5) Svovlfri diesel (svovlindhold højst 0,001 pct.): |
øre/l |
247,2 |
262,8Â |
274,3 |
279,2 |
284,2 |
289,4 |
294,6 |
299,8 |
305,3 |
8) Petroleum, der anvendes som motorbrændstof |
øre/l |
277,1 |
        282,0 |
        287,1 |
        292,3 |
        297,5 |
        302,9 |
        308,4 |
        313,9 |
        319,6 |
9) Anden petroleum |
øre/l |
184,6 |
        187,9 |
        191,3 |
        194,8 |
        198,2 |
        201,8 |
        205,5 |
        209,2 |
        212,9 |
10) Blyholdig benzin (blyindhold over 0,013 g/l) |
øre/l |
446,3 |
        454,3 |
        462,4 |
        470,7 |
        479,3 |
        487,9 |
        496,6 |
        505,7 |
        514,7 |
11) Blyfri benzin (bly-indhold højst 0,013 g/l) |
øre/l |
381,9 |
        388,6 |
        395,7 |
        402,8 |
        410,1 |
        417,4 |
        424,9 |
        432,6 |
        440,4 |
12) Blyholdig benzin (blyindhold over 0,013 g/l) udleveret fra benzin-stationer udstyret med dampretur |
øre/l |
443,7 |
        451,2 |
        459,3 |
        467,7 |
        476,1 |
        484,6 |
        493,4 |
        502,3 |
        511,3 |
13) Blyfri benzin (bly-indhold højst 0,013 g/l) udleveret fra benzin-stationer udstyret med dampretur |
øre/l |
378,9 |
        385,7 |
        392,6 |
        399,6 |
        406,9 |
        414,1 |
        421,7 |
        429,1 |
        436,9 |
17) Karburatorvæske |
øre/l |
403,6 |
        410,8 |
        418,3 |
        425,8 |
        433,5 |
        441,3 |
        449,2 |
        457,3 |
        465,5 |
â€
Bemærkninger:
Ændringsforslaget gÃ¥r ud pÃ¥ at forhøje afgiften vedrørende dieselolie for at få                                 genereret et Ã¥rligt ekstraprovenu pÃ¥ ca. 400 mio. kr.â€
Afgiftssatserne for diesel er i ændringsforslaget forhøjet med ca. 6,3 pct. i 2008. Dertil kommer den generelle indeksering af energiafgifterne på 1,8 pct. årligt i overensstemmelse med L 8. Med ændringsforslaget vil afgiften på diesel stige med ca. 20 øre pr. liter inkl. moms ud over den stigning, som kommer fra L 8. Ændringsforslaget skønnes at give et merprovenu på ca. 400 mio. kr. på helårsbasis. I finansåret 2008 skønnes provenuet til ca. 365 mio. kr. Der er tale om yderst usikre skøn. Provenuvirkningen er under antagelse af, at der ikke sker nogen adfærdsændringer som følge af de højere afgifter på diesel.
I provenuberegningerne er der ikke taget højde for, at en højere afgift på diesel vil betyde et lavere dieselforbrug, og heller ikke at der vil ske ændringer i grænsehandlen. Forhøjes afgifterne ud over den almindelige prisudvikling, som med dette forslag, vil det derimod have betydning for grænsehandlen, og provenuet vil blive reduceret, medmindre der sker en parallel forhøjelse af afgiften i Danmarks nabolande.
En forhøjelse på 6,3 pct. i 2008 ud over den almindelige prisudvikling må imidlertid forventes at medføre en betydeligt større prisstigning på diesel i Danmark sammenlignet med vores nabolande. Dermed vil både private bilister og vognmandsbranchen kunne spare mange penge ved at tanke i udlandet frem for i Danmark. En større grænsehandel foretaget af danskere i udlandet og mindre grænsehandel foretaget af udlændinge i Danmark sammenholdt med det forhold, at en højere afgift også vil have andre adfærdseffekter, vil reducere det skitserede merprovenu. Der henvises til Status over grænsehandel, juni 2007, hvoraf det fremgår at grænsehandlen med diesel og benzin pt. er i dansk favør. En forhøjelse af dieselafgiften udover den almindelige prisudvikling vil med stor sandsynlighed forrykke denne balance med et provenutab til følge.
Ud over grænsehandel vil en højere afgift på diesel også kunne have konsekvenser for registreringsafgiften ligesom den grønne ejerafgift vil blive påvirket af forslaget, hvis der som konsekvens af forslaget sælges færre dieselbiler og flere benzinbiler.
Jeg skal understrege at en sådan ændring vil være i modstrid med det indgåede forlig mellem regeringen og Dansk Folkeparti, samt at regeringen ikke kan støtte forslaget af de grunde, som er nævnt ovenfor.
Â