|
|
Den 7. marts 2008 |
|
|
   
§ 23 Spørgsmål 3
Ad § 23. Miljøministeriet
â€Da OECD ultimo januar 2008 fremlagde den omfattende miljøevaluering af Danmarks natur- og miljøindsats for perioden 2000-2007 fastslog OECD at 1 million danskere udsættes for uacceptabel dÃ¥rlig luftkvalitet.
Er der afsat andre penge pÃ¥ finansloven til bekæmpelse af partikelforurening end de 2 mio. kr. som fremgÃ¥r af § 23.21.01. Miljøstyrelsen pÃ¥ side 2207 i anmærkningerne?â€
Svar:
Regeringen har i samarbejde med Dansk Folkeparti afsat i alt 95 mio. kr. i 2004-2009 til bekæmpelse af partikelforurening. Konkret udmøntes 61,4 mio. kr. i 2004-2009 til en ordning for reduktion af partikeludslip fra tunge køretøjer, hvor der ydes tilskud til partikelfiltre på tunge køretøjer og til at fremme og understøtte etableringen af miljøzoner. Herudover udmøntes 33,6 mio. kr. i 2008-2009 til en ordning for reduktion af partikeludslip fra brændefyring, bl.a. til udvikling af nye teknologier.
Endvidere er der, som et element i regeringens handlingsplan for fremme af miljøeffektiv teknologi, i 2007-2009 etableret en særlig tilskudsordning, hvoraf godt 25 mio. kr. anvendes til en indsats for miljø og sundhed. Midlerne skal bl.a. anvendes til at skabe bedre rammebetingelser for at danske virksomheder kan udvikle, afprøve og demonstrere teknologi til at begrænse luftforurening for derved at skabe et renere og bedre bymiljø.
Som led i regeringens strategi- og handlingsplan, â€Miljø og sundhed hænger sammen†er der desuden oprettet en særlig tilskudsordning, hvoraf knap 12 mio. kr. af midlerne siden 2003 har været anvendt til luftomrÃ¥det.
· I 2005 indførtes svovlfri benzin og diesel.
· I 2006 indførtes fradrag i registreringsafgiften for dieseldrevne person- og varebiler med partikelfilter samt lovgivning om mulighed for at etablere miljøzoner i større byer.
· I 2007 omlagdes bilbeskatningen, og der blev udsendt en bekendtgørelse om brændeÂovne.
· I 2008 er der netop indgÃ¥et energiforlig med flere tiltag, som er relevante i forhold til luftÂforening: afgift pÃ¥ NOx-udslip, afgiftsfritagelse for brintbiler, forlængelse af afgiftsÂfriÂtagelse for elbiler, forsøgsordning for elbiler med en bevilling pÃ¥ 10 mio. kr. Ã¥rligt i 2008-2009 og derefter 5 mio. kr. Ã¥rligt i 2010-2012.
Regeringen overvejer løbende nye tiltag. Her tænkes især pÃ¥ det virkemiddelkatalog, som MiljøÂstyrelsen vil fremlægge til efterÃ¥ret, opfølgningen pÃ¥ miljøzonelovgivningen, hvor bl.a.krav til vareÂbilerne skal analyseres, samt regeringens opfølgning pÃ¥ infrastrukturkommissions anÂbeÂfalinger, hvor grønne afgifter, kollektiv trafik og yderligere fremme af el- og hybridbiler er i spil.
På det internationale område rettes Danmarks indsats primært mod EU, hvor Danmark arbejder for ambitiøse og realistiske målsætninger blandt andet i forbindelse med igangværende og kommende revisioner af direktiverne om integreret forebyggelse og bekæmpelse af industrielle emissioner (IPPC direktivet) og om nationale emissionslofter (NEC-direktivet) samt i forbindelse med forordningen om nye normer for lastbiler og busser (EURO 6).
I sammenhænge, som omfatter lande udenfor EU kan eksempelvis nævnes FN's Søfartsorganisation (IMO), hvor Danmark arbejder for til efteråret at få vedtaget et forslag, der begrænser forureningen fra skibe, som udgør et af de helt store tilbageværende luftforureningsproblemer.