Folketingets Finansudvalg

Christiansborg

Finansministeren

15. april 2008

J.nr. 09-126

Endeligt svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 13 af 3. marts 2008 (L57).

Spørgsmål:

Vil ministeren oplyse bevillingsudviklingen i både kr. og pct. på alle ministeriernes paragraffer på finansloven for de enkelte år for årene 2002-2008, når der renses for pl-udvikling, ressortomlægninger, strukturreform og omkostningsreform mm.?

 

Svar:

Udgifts- og bevillingsudviklingen i perioden 2005-2008 (2008-kontoplan) ifølge Statens Budgetsystem er afspejlet i bilag 1. Opgørelserne omfatter bevillinger for 2007 og 2008 samt regnskabstal for 2005 og 2006, jf. også budgetspecifikationen på finanslovforslaget for 2008.

Regnskabsdata fra før 2005 vil først blive overført til kontoplanen for 2008 i maj måned, hvorfor en samlet opgørelse af udgiftsudviklingen i ministerierne 2002-2008 ikke kan udarbejdes for nærværende. I lyset heraf er udgifts- og bevillingsudviklingen på de enkelte ministerområder i perioden 2002-2007 ifølge 2007-kontoplanen opgjort i bilag 2.

Opgørelserne er efter vanlig praksis korrigeret bagudrettet for ressort- og opgaveomlægninger indenfor det statslige område via de såkaldte kontobroer, der etableres i forbindelse med udarbejdelse af finansloven, herunder ved oprettelse af nye ministerier. Disse korrektioner afspejler dog ikke fuldt ud alle ændringer mellem statslige udgiftsområder, herunder fx dannelsen af ordninger som Barselsfonden og fleksjobordningen, der er opført på § 7.

Via kontobroerne kan regnskabstal henføres til en ny kontoplan, men det er ikke muligt at korrigere bevillinger på baggrund af kontobroerne. Det er med andre ord ikke muligt at udarbejde en opgørelse af bevillingerne i hele perioden, som er korrigeret for ressort- og opgaveomlægninger inden for det statslige område.

Herudover foretages der ikke løbende korrektioner af statens budget- og regnskabstal for fx opgaveomlægninger mellem stat, kommuner og amter/regioner eller andre institutionelle ændringer, herunder omkostningsreformen og strukturreformen.

Dette skal ses i sammenhæng med, at Statens Budgetsystem et bevillingssystem, der for et givent år bygger på finansloven og regnskabsaflæggelsen i overensstemmelse hermed. Som følge af institutionelle ændringer fra år til år er udgiftsudviklingen ifølge Statens Budgetsystem derfor ikke konsistent over tid.

En således korrigeret opgørelse vil fordre, at der etableres et parallelt system til Statens Budgetsystem, hvor der løbende registreres institutionelle ændringer mv. For at sikre sammenlignelighed med de nuværende korrektioner via kontobroerne vil korrektionerne i parallelsystemet skulle foretages bagudrettet.  

Det vil i praksis indebære, at der fx skal indhentes tal for kommunernes og amternes regnskabsførte udgifter til overførte opgaver for at sikre en retvisende udgiftsudvikling. I forlængelse heraf skal der desuden foretages korrektioner for forskelle mellem den kommunale og den statslige regnskabspraksis.  

For så vidt angår bevillingsmæssige ændringer som følge af omkostningsreformen i staten, så opretholdes der ikke længere et udgiftsbaseret system, som gør det muligt at sammenligne bevillings- og udgiftsudviklingen før og efter 2007, jf. også finansministerens orientering herom i samråd i Finansudvalget, foråret 2006 samt nedenstående uddrag fra finanslovforslaget for 2007 (hovedbindets afsnit 1.3).

 

Boks 1. Uddrag fra finanslovforslaget 2007 om overgangen til omkostningsbevillinger

 

Overgang til omkostningsbevillinger

For driftsbevillinger, statsvirksomhedsbevillinger og anlægsbevillinger er tallene for 2007 og frem ikke fuldt sammenlignelige med tallene fra før 2007. Dette skyldes en reform af statens bevillingssystem, hvor budgetteringen af driftsbevillinger og statsvirksomhedsbevillinger skifter fra et udgiftsbaseret princip til et omkostningsbaseret princip.

 

Overgangen til omkostningsprincippet medfører en ændret periodisering af økonomiske hændelser for driftsbevillinger og statsvirksomhedsbevillinger. Bevillingen skal her dække de statslige virksomheders ressourceforbrug målt ved deres omkostninger. I praksis betyder det, at de berørte drifts- og statsvirksomhedsbevillinger er blevet tilført en merbevilling til at dække afskrivninger på anlægsaktiver, mens den hidtidige bevilling til anskaffelser og anlæg er fjernet. Anskaffelser af aktiver finansieres således fremover ved intern statslig låntagning. Desuden er de berørte drifts- og statsvirksomhedsbevillinger tilført en merbevilling til dækning af en renteomkostning af den interne statslige låntagning, således at de statslige virksomheders kapitalomkostninger synliggøres.

 

Alt andet lige svarer merbevillingen til afskrivninger over tid til mindrebevillingen til anskaffelser og anlæg. I de enkelte finansår kan der dog være forskydninger, der gør sammenligninger af årene før og efter omkostningsreformens indførelse vanskelig. Tilsvarende gør merbevillingen til renter det vanskeligt at sammenligne 2007 med tidligere år. Omkostningsreformen har desuden medført en række mindre bevillingsændringer som følge af ændrede periodiseringer, hvilket ligeledes vanskeliggør sammenligning.

 

Det bemærkes, at investeringer i infrastruktur (veje, broer, jernbaner mv.), i nationalejendom (slotte, haver, mindesmærker mv. af særlig kulturel værdi) samt bevillinger til forsvaret er undtaget fra reformen.

 

 

Etableringen af et parallelsystem til Statens Budgetsystem, som tager højde for institutionelle ændringer mv., vil være ganske ressourcekrævende, og opgørelserne vil formentlig være forbundet med betydelig usikkerhed som følge af problemer med at fastlægge korrektionerne.

Samtidig kan der peges på, at Danmarks Statistik laver en opgørelse over udgiftsudviklingen på udgiftsområder, der alternativt kan anvendes til belysning af udgiftsudviklingen over tid. Denne opgørelse er baseret på nationalregnskabets principper og er derfor robust overfor forskelle og ændringer i regnskabspraksis i stat, kommuner og amter/regioner.

Danmarks Statistiks opgørelse korrigeres dog ikke for opgaveomlægninger mellem offentlige sektorer, herunder virkningerne af strukturreformen. Det skal blandt andet ses i sammenhæng med, at det ikke muligt ud fra primærkilderne, dvs. de offentlige regnskaber, at fastlægge korrektionerne. I lyset heraf vil der i vidt omfang skulle indhentes supplerende oplysninger, der kan bero på skøn og derfor kan være vanskelige at afstemme mellem sektorerne med henblik på at sikre konsistens.

Herudover kan det bemærkes, at udviklingen på de enkelte ministerområders udgiftsbudgetter også er præget af en række andre tekniske ændringer og engangsforhold, herunder ekstraordinære indtægter mv. samt løbende ændringer i fx den statslige medfinansiering/refusion af kommunale og regionale udgiftsområder, der gør det svært at sammenligne ministeriernes samlede udgiftsbudgetter og rammer over tid.   

Med venlig hilsen

Lars Løkke Rasmussen

 


Bilag 1. Bevillingsudviklingen 2005-2008 på statens udgiftsbudget på 2008-kontoplanen

 

Tabel 1. Udgiftsbudgettet fordelt på ministerområder 2005-2008 (mio. kr.)

  Mio. kr., 2008-pl

Regnskab

Budgetår

Finansår 1)

 

2005

2006

2007

2008

05 (08) Statsministeriet

120

110

117

122

06 (08) Udenrigsministeriet

14.022

14.105

14.466

14.847

07 (08) Finansministeriet

8.112

7.358

9.527

8.570

08 (08) Økonomi- og Erhvervsministeriet

957

500

666

1.991

09 (08) Skatteministeriet

4.287

5.752

5.936

5.337

11 (08) Justitsministeriet

12.464

12.765

13.422

13.186

12 (08) Forsvarsministeriet

19.235

20.366

19.642

19.776

15 (08) Velfærdsministeriet

169.497

185.161

249.444

256.865

16 (08) Min. for Sundhed og Forebyggelse

4.135

4.153

4.797

4.883

17 (08) Beskæftigelsesministeriet

90.626

80.173

80.035

74.026

18 (08) Min. for Flygtninge, Indvandrere og Integration

2.511

2.277

2.208

2.103

19 (08) Min. for Videnskab, Teknologi og Udvikling

16.382

15.617

15.547

16.760

20 (08) Undervisningsministeriet

32.859

32.413

42.035

42.526

21 (08) Kulturministeriet

4.473

4.641

5.683

5.814

22 (08) Kirkeministeriet

545

581

646

723

23 (08) Miljøministeriet

1.209

1.321

2.068

1.996

24 (08) Min. for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

2.016

2.342

2.944

2.713

28 (08) Transportministeriet

7.145

6.831

6.522

6.219

29 (08) Klima- og Energiministeriet

1.235

1.143

1.341

1.456

I alt § 5-29

391.831

397.610

477.048

479.911

Kilde: Statens Budgetsystem.

1) Opgørelsen afspejler regeringens finanslovforslag samt efterfølgende ændringsforslag.

 

Tabel 2. Udgiftsbudgettet fordelt pÃ¥ ministeromrÃ¥der 2005-2008 (indekseret, pct.) 

 

Regnskab

Budgetår

Finansår

Indeks 100 = 2005

2005

2006

2007

2008

05 (08) Statsministeriet

100

91

98

102

06 (08) Udenrigsministeriet

100

101

103

106

07 (08) Finansministeriet

100

91

117

106

08 (08) Økonomi- og Erhvervsministeriet

100

52

70

208

09 (08) Skatteministeriet

100

134

138

124

11 (08) Justitsministeriet

100

102

108

106

12 (08) Forsvarsministeriet

100

106

102

103

15 (08) Velfærdsministeriet

100

109

147

152

16 (08) Min. for Sundhed og Forebyggelse

100

100

116

118

17 (08) Beskæftigelsesministeriet

100

88

88

82

18 (08) Min. for Flygtninge, Indvandrere og Integration

100

91

88

84

19 (08) Min. for Videnskab, Teknologi og Udvikling

100

95

95

102

20 (08) Undervisningsministeriet

100

99

128

129

21 (08) Kulturministeriet

100

104

127

130

22 (08) Kirkeministeriet

100

106

118

133

23 (08) Miljøministeriet

100

109

171

165

24 (08) Min. for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

100

116

146

135

28 (08) Transportministeriet

100

96

91

87

29 (08) Klima- og Energiministeriet

100

93

109

118

I alt § 5-29

100

101

122

122

Kilde: Statens Budgetsystem og egne beregninger.

 

 

 

 

 

 


 

 

Tabel 3. Udgiftsbudgettet pÃ¥ driftsrammen fordelt pÃ¥ ministeromrÃ¥der 2005-2008 (mio. kr.) 

 

Regnskab

Budgetår

Finansår 1)

 Mio. kr. , 2008-pl

2005

2006

2007

2008

05 (08) Statsministeriet

105

95

104

108

06 (08) Udenrigsministeriet

1.602

1.680

1.663

1.696

07 (08) Finansministeriet

667

857

832

1.406

08 (08) Økonomi- og Erhvervsministeriet

1.328

1.300

1.444

1.380

09 (08) Skatteministeriet

4.282

5.868

5.901

5.544

11 (08) Justitsministeriet

11.631

11.820

12.548

12.139

12 (08) Forsvarsministeriet

18.884

20.012

19.252

19.385

15 (08) Velfærdsministeriet

888

908

1.050

1.101

16 (08) Min. for Sundhed og Forebyggelse

1.508

1.517

890

846

17 (08) Beskæftigelsesministeriet

3.977

3.658

3.830

3.156

18 (08) Min. for Flygtninge, Indvandrere og Integration

941

904

920

882

19 (08) Min. for Videnskab, Teknologi og Udvikling

15.294

14.620

14.549

15.379

20 (08) Undervisningsministeriet

18.314

18.158

26.774

27.442

21 (08) Kulturministeriet

3.415

3.401

3.980

4.019

22 (08) Kirkeministeriet

35

32

38

36

23 (08) Miljøministeriet

980

1.104

1.720

1.669

24 (08) Min. for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

1.383

1.388

2.051

2.014

28 (08) Transportministeriet

1.149

1.130

1.423

1.361

29 (08) Klima- og Energiministeriet

527

357

550

630

I alt § 5-29

86.910

88.811

99.520

100.192

Kilde: Statens Budgetsystem.

1) Opgørelsen afspejler regeringens finanslovforslag samt efterfølgende ændringsforslag.

 

Tabel 4. Udgiftsbudgettet på driftsrammen fordelt på ministerområder 2005-2008 (indekseret, pct.)

 

Regnskab

Budgetår

Finansår

Indeks 100 = 2005

2005

2006

2007

2008

05 (08) Statsministeriet

100

91

99

103

06 (08) Udenrigsministeriet

100

105

104

106

07 (08) Finansministeriet

100

128

125

211

08 (08) Økonomi- og Erhvervsministeriet

100

98

109

104

09 (08) Skatteministeriet

100

137

138

129

11 (08) Justitsministeriet

100

102

108

104

12 (08) Forsvarsministeriet

100

106

102

103

15 (08) Velfærdsministeriet

100

102

118

124

16 (08) Min. for Sundhed og Forebyggelse

100

101

59

56

17 (08) Beskæftigelsesministeriet

100

92

96

79

18 (08) Min. for Flygtninge, Indvandrere og Integration

100

96

98

94

19 (08) Min. for Videnskab, Teknologi og Udvikling

100

96

95

101

20 (08) Undervisningsministeriet

100

99

146

150

21 (08) Kulturministeriet

100

100

117

118

22 (08) Kirkeministeriet

100

92

107

102

23 (08) Miljøministeriet

100

113

176

170

24 (08) Min. for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

100

100

148

146

28 (08) Transportministeriet

100

98

124

118

29 (08) Klima- og Energiministeriet

100

68

104

119

I alt § 5-29

100

102

115

115

Kilde: Statens Budgetsystem og egne beregninger.

 

 


Bilag 2. Bevillingsudviklingen 2002-2007 på statens udgiftsbudget på 2007-kontoplanen[1]

 

Tabel 1. Udgiftsbudgettet fordelt på ministerområder 2002-2007 (Mio. kr.)

 

Regnskab

Budgetår1)

Mio. kr. , 2007-pl

2002

2003

2004

2005

2006

2007

05 (07) Statsministeriet

120

115

107

117

107

115

06 (07) Udenrigsministeriet

14.267

13.374

13.111

13.897

13.926

14.266

07 (07) Finansministeriet

3.130

2.784

3.996

8.061

7.205

9.434

08 (07) Økonomi- og Erhvervsministeriet

2.205

1.411

991

825

361

519

09 (07) Skatteministeriet

4.115

4.048

3.646

4.184

5.606

5.781

11 (07) Justitsministeriet

11.603

11.593

11.907

12.133

12.420

13.050

12 (07) Forsvarsministeriet

20.083

19.811

19.393

18.881

19.960

19.179

15 (07) Socialministeriet

105.842

106.252

106.391

109.740

113.476

108.483

16 (07) Indenrigs- og Sundhedsministeriet

42.239

40.620

51.283

56.172

68.305

136.411

17 (07) Beskæftigelsesministeriet

79.913

84.169

85.063

79.240

68.994

69.077

18 (07) Min. for Flygtninge, Indvandrere og Integration

6.239

5.366

3.990

2.452

2.224

2.156

19 (07) Min. for Videnskab, Teknologi og Udvikling

13.907

13.622

14.672

15.937

15.109

15.172

20 (07) Undervisningsministeriet

32.345

32.551

32.635

32.009

31.565

40.991

21 (07) Kulturministeriet

4.155

4.196

4.056

4.326

4.519

5.554

22 (07) Kirkeministeriet

474

473

580

532

566

630

23 (07) Miljøministeriet

1.528

1.704

1.506

1.400

1.579

2.257

24 (07) Min. for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

2.248

1.951

1.674

1.373

1.731

2.076

27 (07) Min. for Familie- og Forbrugeranliggender

10.990

12.669

12.534

12.334

12.545

12.832

28 (07) Transport- og Energiministeriet

7.178

8.098

8.350

8.238

7.601

7.254

I alt § 5-§ 28

362.580

364.805

375.884

381.852

387.797

465.237

Kilde: Finansministeriets udgiftsdatabase.

1)       Opgørelserne er baseret pÃ¥ finansloven for 2007 og indeholder ikke tillægsbevillingen for 2007.

 

Tabel 2. Udgiftsbudgettet fordelt på ministerområder 2002-2007 (indekseret, pct.)

 

Regnskab

Budgetår

Indeks 100 = 2002

2002

2003

2004

2005

2006

2007

05 (07) Statsministeriet

100

96

89

98

89

96

06 (07) Udenrigsministeriet

100

94

92

97

98

100

07 (07) Finansministeriet

100

89

128

258

230

301

08 (07) Økonomi- og Erhvervsministeriet

100

64

45

37

16

24

09 (07) Skatteministeriet

100

98

89

102

136

141

11 (07) Justitsministeriet

100

100

103

105

107

113

12 (07) Forsvarsministeriet

100

99

97

94

99

96

15 (07) Socialministeriet

100

100

101

104

107

103

16 (07) Indenrigs- og Sundhedsministeriet

100

96

121

133

162

323

17 (07) Beskæftigelsesministeriet

100

105

106

99

86

86

18 (07) Min. for Flygtninge, Indvandrere og Integration

100

86

64

39

36

35

19 (07) Min. for Videnskab, Teknologi og Udvikling

100

98

106

115

109

109

20 (07) Undervisningsministeriet

100

101

101

99

98

127

21 (07) Kulturministeriet

100

101

98

104

109

134

22 (07) Kirkeministeriet

100

100

122

112

119

133

23 (07) Miljøministeriet

100

112

99

92

103

148

24 (07) Min. for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

100

87

75

61

77

92

27 (07) Min. for Familie- og Forbrugeranliggender

100

115

114

112

114

117

28 (07) Transport- og Energiministeriet

100

113

116

115

106

101

I alt § 5-§ 28

100

101

104

105

107

128

Kilde: Finansministeriets udgiftsdatabase og egne beregninger.

 

 

 

 

Tabel 3. Udgiftsbudgettet på driftsrammen fordelt på ministerområder 2002-2007 (mio.kr.)

 

Regnskab

Budgetår

Mio. kr. , 2007-pl

2002

2003

2004

2005

2006

2007

05 (07) Statsministeriet

91

89

86

103

93

101

06 (07) Udenrigsministeriet

1.264

921

1.542

1.590

1.659

1.631

07 (07) Finansministeriet

763

839

707

678

846

822

08 (07) Økonomi- og Erhvervsministeriet

1.291

1.274

1.364

1.206

1.187

1.323

09 (07) Skatteministeriet

3.790

3.729

3.605

4.186

5.730

5.758

11 (07) Justitsministeriet

10.719

10.693

10.941

11.328

11.504

12.204

12 (07) Forsvarsministeriet

19.776

19.421

19.065

18.537

19.613

18.797

15 (07) Socialministeriet

447

488

473

499

562

589

16 (07) Indenrigs- og Sundhedsministeriet

2.080

1.817

1.834

1.827

1.796

1.289

17 (07) Beskæftigelsesministeriet

6.940

4.413

4.146

3.963

3.625

3.816

18 (07) Min. for Flygtninge, Indvandrere og Integration

1.580

1.294

1.054

922

901

900

19 (07) Min. for Videnskab, Teknologi og Udvikling

12.651

12.840

13.899

14.871

14.132

14.195

20 (07) Undervisningsministeriet

19.551

19.647

18.435

17.880

17.725

26.169

21 (07) Kulturministeriet

3.182

3.204

3.280

3.293

3.308

3.887

22 (07) Kirkeministeriet

-429

30

35

35

32

37

23 (07) Miljøministeriet

1.204

1.103

1.093

1.109

1.222

1.819

24 (07) Min. for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

1.171

1.098

780

780

803

1.207

27 (07) Min. for Familie- og Forbrugeranliggender

677

675

705

705

731

931

28 (07) Transport- og Energiministeriet

2.324

2.180

2.154

1.950

1.765

1.781

I alt § 5-§ 28

89.076

85.756

85.197

85.461

87.232

97.257

Kilde: Finansministeriets udgiftsdatabase

 

Tabel 4. Udgiftsbudgettet på driftsrammen fordelt på ministerområder 2002-2007 (indekseret, pct.)

 

Regnskab

Budgetår

Indeks 100 = 2002

2002

2003

2004

2005

2006

2007

05 (07) Statsministeriet

100

98

95

113

102

112

06 (07) Udenrigsministeriet

100

73

122

126

131

129

07 (07) Finansministeriet

100

110

93

89

111

108

08 (07) Økonomi- og Erhvervsministeriet

100

99

106

93

92

102

09 (07) Skatteministeriet

100

98

95

110

151

152

11 (07) Justitsministeriet

100

100

102

106

107

114

12 (07) Forsvarsministeriet

100

98

96

94

99

95

15 (07) Socialministeriet

100

109

106

112

126

132

16 (07) Indenrigs- og Sundhedsministeriet

100

87

88

88

86

62

17 (07) Beskæftigelsesministeriet

100

64

60

57

52

55

18 (07) Min. for Flygtninge, Indvandrere og Integration

100

82

67

58

57

57

19 (07) Min. for Videnskab, Teknologi og Udvikling

100

101

110

118

112

112

20 (07) Undervisningsministeriet

100

100

94

91

91

134

21 (07) Kulturministeriet

100

101

103

103

104

122

22 (07) Kirkeministeriet

100

-7

-8

-8

-7

-9

23 (07) Miljøministeriet

100

92

91

92

102

151

24 (07) Min. for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

100

94

67

67

69

103

27 (07) Min. for Familie- og Forbrugeranliggender

100

100

104

104

108

137

28 (07) Transport- og Energiministeriet

100

94

93

84

76

77

I alt § 5-§ 28

100

96

96

96

98

109

 



[1] Statens udgiftsbudget omfatter driftsrammen og overførselsbudgettet, herunder budgetteringsrammen, der primært omfatter tilskuds- og puljeordninger.