Folketingets Uddannelsesudvalg

 

 

   

 

                                                                                                                                22-02-2008

 I forbindelse med behandlingen af (L 56) Forslag til Lov om almen voksenuddannelse og om anerkendelse af realkompetence i forhold til fag i almen voksenuddannelse, i hf- uddannelsen og uddannelsen til studentereksamen (avu-loven) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 8. februar 2008 stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 2

Lovforslaget giver kun mulighed for at udbyde grundlæggende it på basisniveau og niveau G og ikke som hidtil på tre niveauer. I lovforslagets almindelige bemærkninger fremgår det, at "Begrundelsen for denne ændring er dels, at mange kursister møder med utilstrækkelige forudsætninger for anvendelse af it i de øvrige fag, dels at undersøgelser har vist, at ca. 40 pct. af Danmarks borgere ikke besidder de grundlæggende it‑færdigheder". Dette argument peger på et tydeligt behov for at opretholde E‑niveauet, ikke mindst af hensyn til de unge kursister der skal videre i uddannelsessystemet, idet mange fag kræver viden og kompetencer i it, der er højere end G‑niveau. Hvordan vil ministeren sikre, at

kursisterne opnår disse nødvendige kompetencer, når det ikke længere er muligt at udbyde faget på E‑niveau?

 

 

Svar:

I uddannelsessammenhæng går udviklingen fra at betragte it som et selvstændigt fag, til at betragte it som et redskab, der understøtter læringen, på linje med bøger og andre undervisningsmidler. De fleste kursister har ikke behov for at modtage undervisning i it som fag, idet de allerede besidder de grundlæggende it-færdigheder, som gør dem i stand til at betjene computer og programmer i en undervisningssituation.

 

Der vil imidlertid være et begrænset antal, som ikke er i stand til at håndtere it i uddannelsen. Det foreslås derfor, at it fortsat udbydes til og med G-niveau, hvilket giver kursisterne mulighed for at tilegne sig de nødvendige grundlæggende færdigheder.

 

Alle fag i almen voksenuddannelse skal nybeskrives i nye læreplaner. Det vil klart fremgå af læreplanerne, at it skal integreres i fagene for at sikre anvendelse af it som metode til at erhverve og bearbejde ny viden. Den enkelte kursist vil have større udbytte af at lære at anvende it i en relevant uddannelsesmæssig sammenhæng i fagene end gennem en specifik it-faglig undervisning.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Bertel Haarder